Het is lente, en Brunel floreert. De omzet van de beursgenoteerde detacheerder groeide in 2008 maar liefst met 23%, met een sterk winstgevend laatste kwartaal. Hoe is dit mogelijk? Hoogste tijd voor een goed gesprek met directeur Gerjan Mazenier.
“Het is crisis. Leuk hè?” We zijn duidelijk van harte welkom. “Tja, bij ons loopt het werk gewoon door. Wij werken voor de top honderd van Nederland. Complexe uitdagingen met complexe systemen. Wie werkt op het snijvlak van business en ICT kan bij ons zijn hart ophalen. Detacheren is een vak. Onze mensen voelen zich ook echt met Brunel verbonden.”
Ondernemende mensen
Die verbondenheid, wat is dat precies? mazenier legt uit: “Wij zijn gewoon heel erg ‘eagere’ ondernemers; het zit ons in de genen. Waar ter wereld ik ook kom: op onze kantoren voel ik overal bij de receptie al dezelfde gedreven sfeer. misschien is het ook gewoon ‘gut feeling’. Wij zijn stuk voor stuk ondernemende mensen die willen excelleren.” Ondernemingsgeest krijgt dan ook de ruimte bij Brunel. “Wij durven de verantwoordelijkheden laag in de organisatie te leggen. Brunel faciliteert, borgt en consolideert. maar de zakelijke verantwoordelijkheid ligt bij de accountmanager zelf. Hij kent de klant het beste, weet wat wordt gevraagd en is vrij om commerciële afspraken te maken. Daardoor kunnen wij uitstekend voldoen aan de wensen van de opdrachtgever. Die heeft één centraal aanspreekpunt, en daarmee houden wij de lijnen kort. Als je iemand belt en je krijgt iemand anders aan de lijn, is er eigenlijk al sprake van bureaucratie.”
Werk op niveau
En hoe ligt dat voor de gedetacheerde? “Onze accountmanagers halen alles uit de kast om de aan hen gekoppelde ICT’ers interessant werk te bezorgen. Zij weten de mooiste plekken te vinden, uitdagend en op niveau. Want dat is wat goede ICT’ers aan ons bindt. De accountmanager is bij ons zelf verantwoordelijk voor de continuïteit bij de klant en voor het behalen van de kpI’s. Daarom loopt hij niet alleen hard voor de klant, maar ook voor de ICT’ers. en hij krijgt bij ons de ruimte om zelf de beste match te maken.” De ultieme match, daar draait het natuurlijk om. Hoe maak je die precies? Mazenier verklaart: “Het succes van een match wordt in feite maar voor dertig procent door hard skills bepaald, oftewel door kennis. Dus wij zorgen dat de hard skills in orde zijn en checken dat. Geen enkel cv is ouder dan een jaar. Maar die andere zeventig procent, daar gaat het om. Dat zijn de zogeheten soft skills, vaardigheden en competenties: ben je flexibel en communicatief, kun je goed in teamverband werken? Zoiets kun je niet vangen in een database; dat moet je aanvoelen. Je moet de klant goed kennen en de kandidaat ook. Bij Brunel onderkennen wij dat. Wij geven de accountmanager dus ook het mandaat om zelf de beste match te maken. soft skills hard maken. misschien is dat wel wat wij doen. en niet zonder succes. Ons medewerkertevredenheidsonderzoek laat zien dat onze ICT’ers zeer gelukkig zijn met hun opdrachten. en ons landelijke en wereldwijde netwerk zorgt voor een enorme continuïteit. Zowel voor onze gedetacheerden als voor onze klanten.”
En wat biedt Brunel de gedetacheerde? een vrijplaats voor plezier? “eigenlijk wel. Wij bieden ICT’ers een prachtige kans om bij verschillende opdrachtgevers ervaring op te doen. Zo kunnen zij hun kennis, kunde en ervaring verbreden en verdiepen. Bij Brunel kun je je in hoog tempo ontwikkelen, versneld een toegevoegde waarde opbouwen op de arbeidsmarkt. Wij hebben een gezonde mix van opdrachtgevers: profit, nonprofit, overheid, alles krijg je te zien. en het mes snijdt natuurlijk aan twee kanten: als een match zo goed bevalt dat een overstap in beeld komt, is dat altijd bespreekbaar. Onze accountmanagers hebben de vrijheid om naar eigen inzicht zaken te doen.”
Wereldwijd netwerk
“Maar dat is niet het enige”, vervolgt Mazenier enthousiast. “Brunel biedt wereldwijd een schitterend raamwerk. Onze database met cv’s van goed opgeleide vakspecialisten is wereldwijd toegankelijk. ICT’ers kunnen wereldwijd zoeken naar opdrachten. maar klanten kunnen ook wereldwijd de juiste mensen vinden. De match wordt vervolgens gemaakt door de accountmanagers in beide landen. Zij spreken elkaars taal. De Bruneltaal. Onze mensen kunnen overal ter wereld terecht. maar het hoeft natuurlijk niet.” En wat drijft mazenier zelf? Een kleine twinkeling gaat door zijn ogen: “Ik vind het schitterend om groepen mensen in beweging te krijgen. en daarnaast geniet ik van onze bedrijfscultuur. We zijn enthousiast, gedreven, heel erg eager. Iedere Bruneller is uit hetzelfde hout gesneden. Dat is eigenlijk best bijzonder. We zeggen het niet alleen, we zijn het ook. We leveren wat we beloven; onze werkwijze gaat uit van door de klant bepaalde KPI’s. En detachering heeft zichzelf inmiddels ruimschoots bewezen. Continuïteit, flexibiliteit, zekerheid en slagkracht is wat je nodig hebt. Dán wordt het leuk.”