Van zorg naar gezondheid

Als grootste zorgverzekeraar van Nederland legt Zilveren Kruis meer en meer nadruk op een gezonde levensstijl. Juist ook binnen organisaties. “Dit gaat over een brede kijk op gezondheid, ook de rol daarin van leidinggevenden bijvoorbeeld.”

Van zorg naar gezondheid

Noblesse oblige. Zilveren Kruis is al jaren marktleider en kon eind vorig jaar weer ruim 300.000 nieuwe klanten verwelkomen. Dit betekent dat de zorgverzekeraar een grote impact heeft op de Nederlandse zorg, onderschrijft ook directeur Commercie bij Zilveren Kruis, Jan Willem Evers. “Het Nederlandse zorgstelsel wordt geteisterd door stijgende kosten en een groeiend tekort aan arbeidskrachten. Daarom leggen wij meer en meer focus op gezondheid. Hoe meer mensen een gezonde leefstijl omarmen, hoe meer we de zorg nu en in de toekomst ontlasten.”

Vitaliteitscoach

Zo introduceerde Zilveren Kruis de app Actify, een online vitaliteitscoach op basis van wetenschappelijke inzichten. “Daarin hanteren we een brede, holistische kijk op gezondheid”, zegt Evers. “Dat gaat over bewegen en voeding, maar ook om het psychologische en sociale aspect. In kleine stapjes leer je wat voor jou gezonde, activerende of juist rustgevende gewoontes zijn.”

Diezelfde brede aanpak hanteert Zilveren Kruis richting organisaties. “De rol van leidinggevenden is bijvoorbeeld mede bepalend voor de gezondheid. Vanuit dat gegeven kijken wij ook met werkgevers naar de bedrijfscultuur.”

‘Preventie moet in de cultuur van een bedrijf verankerd raken. Faciliterend; niet belerend’

‘Gezond de klok rond’

De afgelopen jaren introduceerde Zilveren Kruis de zogenaamde sectorlijnen: collectieve zorgpakketten voor bedrijven. Evers: “In de horeca bijvoorbeeld, focussen we daarmee op brand- en snijwonden, in de bouw onder andere op vergoeding voor extra fysiotherapie en met werkgevers in de industrie hebben we voor ploegendiensten een app laten ontwikkelen: ‘Gezond de klok rond’. Zo bieden we in elke sector optimale waarde.”

Denkt Evers dat preventie een verplichte secundaire arbeidsvoorwaarde zou moeten zijn? Hij lacht. “Nou, vlotte jonge bedrijven maken er al graag – en terecht – goede sier mee. Maar veel werkgevers mogen nog wel een stap maken. Het moet in de cultuur van een bedrijf verankerd raken. En wel faciliterend; niet belerend. Ik denk dat cao’s her en der wat steviger in die richting gepositioneerd mogen worden.”

Recente stories