Van onzichtbaar naar zichtbaar

IT-dienstverlener Ventus zit op het juiste spoor. De waardering van medewerkers is top; nieuwkomers van collega-IT-bedrijven geven zelfs aan ‘van onzichtbaar weer zichtbaar’ te zijn geworden. Ook de markt omarmt de aanpak van het bedrijf, zoals zijn oplossingen voor smart buildings en digitale transformatie. Directeuren Bijl, Houtman en Koose leggen uit.

Van onzichtbaar naar zichtbaar

ICT-dienstverlener Ventus is opgericht in 1998 en levert diensten op het gebied van management, ontwikkeling, realisatie en beheer voor profit- en non-profitorganisaties. Het bedrijf heeft momenteel 75 medewerkers en is gevestigd in Rijswijk en Heerenveen.

‘Digitale transformatie: wij maken het waar’

Uiteraard is het ook voor Ventus lastig om aan goed ICT-personeel te komen en dat vast te houden. Naast een goed salaris zijn ook de secundaire arbeidsvoorwaarden heel belangrijk. Bij Ventus hebben ze dat zó goed begrepen, dat de organisatie hiermee een toppositie in de Computable Career Guide scoort. Flip Houtman, algemeen directeur, geeft het geheim prijs: “Onze medewerkers stellen elk jaar zélf bedrijfsbreed de secundaire arbeidsvoorwaarden vast. We hebben een personeelsvertegenwoordiging waarmee we dit elk jaar optimaal regelen.”

Studiefaciliteiten

Voor de hand ligt dan de vraag: rijzen de kosten zo niet de pan uit? Houtman: “Natuurlijk heeft ons budget een plafond. Maar met deze aanpak kunnen we iets makkelijker mensen uit de markt halen. En de besparing aan wervingskosten komt weer ten goede aan het budget. Daarmee realiseren we een breed palet aan secundaire arbeidsvoorwaarden, van een gratis sportschoolabonnement tot een flexibele autoregeling. Maar wat er bij ons uitspringt, zijn de studiefaciliteiten. Daarin zijn we echt onderscheidend. Elke medewerker mag per jaar maximaal vierduizend euro plus tien werkdagen aan studie besteden.”

Volgens het onderzoek zijn de medewerkers ook bijzonder tevreden over hun meedelen in de bedrijfsresultaten. Houtman: “Wij kennen ook een variabele beloning, gebaseerd op de kwartaalomzet die de medewerker realiseert. Die wordt afgezet tegen een genormaliseerde omzet. Overtref je die, dan krijg je een deel van het surplus uitbetaald. Dat kan oplopen tot een extra maandsalaris. Per kwartaal welteverstaan. Ook dat is een USP in een markt waar meestal met jaarbonussen wordt gewerkt. Een paar slechte maanden kunnen je hele jaarbonus wegvagen, maar daar heb je met onze kwartaalaanpak geen last van.”

Ook de transparante manier van beoordelen krijgt de handen op elkaar. Jeroen Bijl, directeur Ventus Test Professionals, licht toe: “Onze beoordelingssystematiek is glashelder; de medewerkers kunnen zelf van tevoren uitrekenen hoe zij staan in hun beoordeling. Verder zijn ze blij met de korte lijnen en de vrijheid hier – geen beperkende muurtjes. Iedereen kan direct bij de directie binnenlopen. Ik hoor nieuwe medewerkers zelfs zeggen dat ze hier van onzichtbaar weer zichtbaar worden.”

Smart buildings

Belangrijk deelgebied voor Ventus vormen smart buildings. Vooral het concept en de aanpak zijn hierbij belangrijk; om een smart building op te zetten moet je allereerst een architectuur ontwikkelen in plaats van te denken vanuit (meerdere) leveranciersoplossingen. Edwin Koose, directeur Ventus IT Professionals en drijvende kracht achter Ventus smartbuildings aanpak, vult aan: “De uitdaging bij het creëren van een smart building is het combineren en het samenbrengen van de diverse technieken. De basis voor een smart building gaat namelijk uit van veilige, stabiele, betrouwbare IP-infrastructuur die verschillende groepen gebruikers bewegingsvrijheid in een gebouw biedt en waar alle systemen soepel met elkaar samenwerken.”

Tergooi-transformatie

Voll im Trend ligt Ventus bij de digitale transformatie. Houtman classificeert dit als de overgang van een organisatie en haar onderliggende processen naar een veel effectievere gedaante. Nieuwe digitale technieken maken dit mogelijk. Echter, bedrijven begrijpen vaak niet goed waar het om gaat en overschatten de tijd die ze nog hebben. In 2018 zijn alle Ventus-medewerkers getraind op wat digitale transformatie precies is, zodat ze de situatie bij klanten kunnen herkennen en met deze kennis kunnen bijdragen aan de transformatie. Vervolgens is een nieuw label, FutureXL, opgezet in samenwerking met Kweekel Advies & Training uit Nieuwkoop. Houtman: “Zij leveren de kennis aangaande het verandermanagement; wij verzorgen de IT-component. Daarmee gaan we bedrijven helpen met hun strategie, maar vooral ook om van strategie naar realisatie te gaan. Veel dienstverleners praten er wel over, maar wij maken het ook waar. Zoals voor ziekenhuis Tergooi in Blaricum en Hilversum. Daar hebben wij de digitalisering en robotisering van het laboratorium gecoördineerd. Onder andere bloedmonsters kunnen nu veel sneller worden verwerkt en dat heeft een grote impact op de ‘bemensing’ en de werkprocessen binnen het ziekenhuis. Dit project, opgeleverd in februari 2019, is een mooi voorbeeld van het ‘wat’ van de klant realiseren met het ‘hoe’ van Ventus. Dat zit in onze genen, dáár krijgen onze mensen een kick van.”

Recente stories