Unacle profileert zich als dé specialist in Nederland op het gebied van Unix en Oracle. Het bedrijf detacheert Unix- en Oracle-specialisten bij onder meer banken, verzekeraars en logistieke bedrijven.
“Unacle werkt onafhankelijk van hardwareleveranciers en biedt expertise in de vorm van detachering en consultancy, maar ook praktische diensten als remote beheer, installatie en configuratie en 7 x 24 uur stand-bydienstverlening”, zegt directeur Rob Strubbe van Unacle. “Ik ben dit bedrijf vijf jaar geleden gestart vanuit de visie geen generalist te zijn, maar juist een specialist. Dit is waar we goed in zijn, en voor al het andere moet je ergens anders zijn. Ik ben alleen begonnen en inmiddels is Unacle uitgegroeid tot een bedrijf met dertig man personeel.”
Een flexibele instelling
Unacle stemt zijn diensten volledig af op de situatie en wensen van de klant. Vanuit het remote Service Center beheert Unacle de systemen van die klant. Werkzaamheden die voor een organisatie uniek en dus kostbaar zijn, verzorgt Unacle voor meerdere klanten. Vakkundig én economisch. De specialisten van Unacle kunnen veel calamiteiten voorkomen. En als er onverhoopt een calamiteit optreedt, reageren ze snel en accuraat. Unacle zorgt voor een hoge beschikbaarheid van systemen en een zo hoog mogelijke integriteit van de beschikbare informatie. Persoonlijke benadering, kwaliteit en flexibiliteit behoren tot de kernwaarden van Unacle. “Wij detacheren vooral Unixspecialisten en Oracle DBA’ers”, verklaart accountmanager Marcel Henebiens. Dit is de corebusiness van Unacle. “Dat zijn specialisten op het gebied van AIX, Sun-Solaris en HP-UX. Die zitten een periode van een maand tot soms twee jaar bij de klant. Wij zijn erg flexibel qua inzet van personeel. Het is vrij gemakkelijk om bij ons een specialist te regelen, want wij kennen de mogelijkheden en kwaliteiten van ons personeel.” Strubbe vult aan: “Door de korte communicatielijnen kunnen wij erg goed inspelen op de wensen van onze klanten. Omdat we een relatief klein bedrijf zijn, weten we alles van elkaar en wordt ook alles onderling besproken. Zo kunnen we ons onderscheiden van grotere bedrijven op dit gebied. De klant heeft een-op-eencontact met de accountmanager die hij kent en we betrekken de klant zo veel mogelijk bij de laatste ontwikkelingen bij Unacle.”
Een gerichte keuze
“De klanten die voor Unacle kiezen vinden het niet alleen belangrijk om goede expertise te krijgen”, vervolgt Strubbe. “Klanten willen niet alleen iemand die veel technische kennis heeft, maar zich vooral ook sociaal kan manifesteren. Die net even iets meer is dan een systeembeheerder die alleen weet hoe systemen werken; iemand die wil meedenken met de klant. Aan de medewerkerskant gaat het om het persoonlijke aspect waarom mensen voor Unacle kiezen. Specialisten van ons kiezen voor dit vak en wij zijn een specialistisch bureau.” Marcel Henebiens legt uit waarom Unacle in Nederland dé partij is met expertise op het gebied van Unix en Oracle. “Onze mensen zijn goed opgeleid en weten waar ze het over hebben. Ze hebben over het algemeen al jaren ervaring en zijn erg allround. Als ze bij een klant worden ingezet, weten ze wat er speelt en die klant krijgt dan ook iemand die hem kan helpen. Onze klanten komen meestal ook weer bij ons terug.”
De persoonlijke aanpak
Unacle levert aan een aantal grote partijen, zoals Rabobank, ABN AMRO en ING. Henebiens: “Voor de Rabobank hebben wij specifiek mensen opgeleid. Dat is een heel traject dat echt afgestemd is op die klant. Daar waren ze zo tevreden over, dat ze die mensen ook graag wilden hebben. Als de klant iets anders wil dan alleen iemand inhuren, dan kan dat. Dat geldt voor al die opleidingen: als een klant een aanvullende opleiding wil voor iemand, dan kan dat ook. Dat hoort bij het vakgebied.” Strubbe benadrukt de laatste campagne van Unacle. “De slogan van die campagne luidt: Unacle, ’t Huis voor Specialisten. Klanten kunnen dat interpreteren als ‘het huis’ voor specialisten en voor de mensen die bij ons werken is het ‘thuis’ voor specialisten.” Tot slot formuleert Rob Strubbe de doelstellingen van Unacle voor de komende jaren. “Unacle heeft momenteel dertig mensen in dienst. We willen in de nabije toekomst naar zo’n vijftig specialisten in vaste dienst groeien en daarnaast freelancers inzetten. Daarmee worden we een van de grotere spelers. Maar we willen wel die persoonlijke aanpak behouden, onder het motto: schoenmaker, blijf bij je leest!”