De eerste stap is een grondige salesanalyse, waarbij gesprekken met managers, stakeholders en salesteam horen. De vijf domeinen komen aan bod. “We kijken onder meer naar de proposities en bediening van de markt binnen de salesstrategie. Maar ook naar de effectiviteit van de salesorganisatie (structuur, processen, planningen, skills) en de benodigde tools, zoals een crm-systeem, beoordelings- en beloningssysteem en salesfunnel. In het plan van aanpak gaat het vooral om de juiste acties in de juiste volgorde, in de juiste snelheid en intensiteit”, licht Romijnsen toe. “Ook het creëren van draagvlak onder directie en medewerkers krijgt volop aandacht.” In de uitvoering steekt Sales Improvement Group veel energie in samenwerking tussen mensen. Het coachen en begeleiden op de werkvloer is eveneens puur mensenwerk.
Commerciële toppers
De hoge notering is mede te danken aan de excellente uitvoering van de Sales Improvers en Sales Trainers. Veelal ervaren (commercieel) directeuren en managers die hun sporen in de sales hebben verdiend. Van Hesse: “Wij komen dit jaar op 40% groei uit. Volgend jaar zet die lijn zich voort en hebben we meer commerciële toppers nodig. We willen graag de parels uit de markt halen. De verdiensten zijn uitstekend en dat blijft voor jaren. De trend om te investeren in mens en organisatie is duidelijk in gang gezet.”
Vooral betrokken bedrijven met tussen de 50 en 250 werknemers in de sectoren groothandel, industrie, zakelijke dienstverlening, ICT en agri-food hebben sterk groeiende belangstelling voor Sales Improvement Group. Romijnsen: “Nieuwe toppers bieden wij een uitgebreid opleidingstraject aan. Het eerste jaar 35 dagen over ons concept en de werkwijze; daarna tien dagen per jaar. Daarbij werken we voortdurend aan kennisdeling. Het resultaat hiervan is dat we amper verloop kennen. Ze voelen veel vrijheid en genieten ervan om mensen en organisaties verder te helpen.”
Bewezen resultaten
De professionele totaalaanpak, waarbij de investering meetbaar is, blijkt zeer succesvol. Van Hesse: “Klanten verdienen onze kosten aan salesoptimalisatie al snel in drievoud terug.” Regelmatig zijn er uitschieters. Zo adviseerde én implementeerde Sales Improvement Group een onderhoudsovereenkomst voor een bedrijf in roldeuren. Ook hielp het met de werving en begeleiding van een nieuwe medewerker. Preventief onderhoud bleek de sleutel. Op deze manier voorkomen klanten van de roldeurenleverancier dat vrachtwagens niet kunnen lossen. De investering van 80.000 euro leidde tot een winstmargeverhoging van zelfs 700.000 euro per jaar.
- MT1000-2021
- Harry van Brandenburg
- Sebastiaan Westerweel
- Download artikel