Vegt: “Het gaat om de combinatie van kwalitatieve en kwantitatieve data. Zo kunnen we met de boardroom, op zowel zakelijk als maatschappelijk gebied, vanuit de mist naar helderheid navigeren. Human-centered transformaties worden ingezet om ondernemingen te vernieuwen op een manier die tot langdurig succes leidt.”
Veranderend engagementmodel
“Van de designer wordt eigenlijk een soort activisme gevraagd: de intenties van de organisaties worden uitgedaagd met bovenstaande veranderende vraagstelling. We zijn altijd op zoek naar senior designers die graag op die manier werken. Je doet niet meer datgene wat de klant vraagt, nee, het gaat om het vragen van input voor transformationele verandering aan deskundigen met een strategische ontwerpmentaliteit. Deze aanpak dient een hoger doel”, aldus Basu.
Beckand: “Je kunt écht verder komen met verantwoordelijkheid als je het commercieel kunt laten werken.”
Vegt: “Verwacht van de designer dat hij de eindgebruiker, de zakelijke belangen en het bredere perspectief in de samenleving zo goed begrijpt, dat hij of zij betere beslissingen neemt tijdens het ontwikkelen van een oplossing.”
Oprechte bedoeling
“Ook duurzaamheid kan niet meer volstaan als een verhaal van goede bedoelingen. Het is nu een doelstelling die ingebed moet worden in een organisatie. En dat willen cliënten van onze klanten terugzien. Het gaat steeds om de oprechte bedoeling. Met strategieontwikkeling willen we ervoor zorgen dat onze klanten steeds meer zelfstandig de strategie kunnen bijsturen. Dit vermogen is cruciaal om in een tijd van snelle ontwikkelingen op allerlei vlakken relevant te blijven”, benadrukt Beckand.
Emar Vegt voegt toe: “Als je de werkelijke kosten kunt laten zien, samen met de werkelijke opbrengsten – dit alles gerelateerd aan duurzaamheid, dan toon je aan dat je je verantwoordelijkheid neemt in je design. De ethische intentie wordt zo zichtbaar in het maatschappelijke domein en speelt een rol in de besluitvorming. De test- en leerbenadering geeft je richting. Naar meer toegankelijk voor meer mensen en een positieve impact op bedrijf en mens. Wereldwijd succes hangt nu eenmaal samen met mens en maatschappij. Onze experts doen dit in projecten met klanten, maar nog liever helpen we de mindset en vaardigheden langdurig in een onderneming te verankeren: wij hebben hier mensen die een designteam opzetten in een organisatie en niet alleen het design doen!”
Adapt to constant changes
Long-term success
Strategy & Design
- Emerce 100-2021
- Fidessa Docters van Leeuwen
- Charles Poorter
- Download artikel