Socialer dankzij digitalisering

Socialer dankzij digitalisering

Nu schaarste op de arbeidsmarkt speelt, ziet schoonmaakorganisatie Asito de investeringen van de afgelopen jaren zich op alle fronten terugverdienen. People, planet én profit zijn van gelijke prioriteit voor deze bestgewaardeerde schoonmaker.

“Wij willen altijd vooraan staan op de arbeidsmarkt. Niet alleen in tijden van schaarste.” Bevlogen medewerkers vormen het hart van Asito, aldus Charles Vinke, Algemeen Directeur, en de organisatie is daaromheen gebouwd. Natuurlijk, er moet flink én goed gewerkt worden, maar vakmanschap gaat prima samen met aangenaam, duurzaam en winstgevend.

Het 66 jaar geleden opgerichte familiebedrijf koestert het kenmerkende ‘met elkaar de dingen doen’. Ook al is de organisatie gegroeid naar ruim 10.000 medewerkers, met een prominente plek in de branche én in de samenleving. “Onze gezonde organisatie biedt een perfecte basis om zich verder te ontwikkelen. Helemaal nu de verwachting is dat de schaarste op de arbeidsmarkt in 2019 toeneemt.”

Goed vakmanschap gaat prima samen met aangenaam, duurzaam en winstgevend

Mobile professional

Een tevreden klant is alleen te danken aan de goede dienstverlening van medewerkers. Daarom monitort Asito continu de behoeften van de medewerkers. De afgelopen jaren is flink geïnvesteerd in het in eigen beheer ontwikkelen van apps en ICT-ondersteuning om processen te optimaliseren. “Deze verstrekkende digitalisering hebben we mede opgepakt om van onze managers ‘mobile professionals’ te maken. Ze zijn nu meer buiten om medewerkers te ondersteunen én in gesprek te zijn met klanten.”

 

Een ander praktijkvoorbeeld van digitalisering is tisser.nl, het platform dat mkb’ers koppelt aan de juiste dienstverlening van Asito. Medewerkers ‘servicen’ zo hun eigen klanten en zijn een soort ondernemers. “Bij de aanloop naar Tisser zagen we dat medewerkers dit gaaf vinden en mkb’ers behoefte hebben aan deze dienstverlening. Tisser vertegenwoordigt dus belangen.”

 

Hoge ambities

Asito besloot zeven jaar geleden CO2-neutraal te willen zijn. Hoewel er nog sprake is van compenseren, voeren de reductieplannen verder richting neutraliteit. “Digitalisering vermindert autokilometers en papierverbruik en we krijgen steeds beter inzicht in hoe we ecologisch verder kunnen verbeteren. Deze optimalisering is net zo belangrijk als onze sociale rol.”

Als familiebedrijf is Asito de ondernemer bij uitstek om mensen een kans te bieden en te begeleiden naar volwaardige deelname aan de samenleving. “Het aantal mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in gewone organisaties ligt relatief laag. Wij vinden dat we onze rol hierin moeten nemen. Onze switch richting mobile professionals maakt dat we de afgelopen drie jaar substantieel meer medewerkers hebben begeleid. We groeiden van een paar honderd mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt door naar bijna 1500. Dat aantal mag nog groeien. Deze ambities en inspanningen brengen Asito veel moois.”