Aan De Corridor in Breukelen is de rust weergekeerd. De week voordat we Léan Verstoep, President en CEO van Kia Nederland, spreken, kwamen tientallen dealers en zakelijke klanten op bezoek voor een grote introductie van de nieuwe Kia PV5-bedrijfswagens. Het pand werd hiervoor tijdelijk aangekleed als ontvangstlocatie van formaat. Met succes: “Onze dealers, maar zeker ook de zakelijke klanten, zijn laaiend enthousiast. We zien mooie kansen, zeker nu op 1 januari de BPM-vrijstelling voor ondernemers is afgeschaft. Nu is hét moment voor flexibele elektrische bedrijfswagens, ook voor het midden- en kleinbedrijf.”
‘Verduurzaming gaat wat Kia betreft veel verder dan de verkoop van elektrische auto’s’
Platform Beyond Vehicle
Kia noemt de bedrijfsauto’s PBV’s, wat staat voor Platform Beyond Vehicle, vertelt Verstoep. “We bieden meer dan alleen een voertuig; het gaat om een geïntegreerd aanbod van voertuigen en oplossingen die ondernemers helpen hun bedrijfsproces te optimaliseren. De basis van de PV5-bedrijfswagens is een speciaal ontworpen platform voor elektrische aandrijving, waarop je kunt variëren in lengte, hoogte en batterijgrootte. Die schaalbaarheid maakt de PV5 breed inzetbaar. En de bedrijfswagens zijn ook nog eens erg ruim, want je zit in feite boven op de elektromotor. Daardoor heb je meer laadvolume.”
Marktleider
De introductie van de PV5 is het nieuwste hoofdstuk in het succesverhaal van Kia in Nederland. Kia was in 2024 het bestverkochte personenautomerk van Nederland en ook in 2025 gaat het voorspoedig. In de eerste vier maanden was de elektrische Kia EV3 het bestverkochte model; de Kia Picanto en de Kia Niro stonden op de tweede en derde plaats. In mei werd zelfs de 500.000ste Kia-personenauto verkocht in Nederland. “Kijk maar eens goed om je heen op de weg”, zegt Verstoep. “Als je erop let, zie je heel veel Kia’s rijden. Tegenwoordig staan we vrijwel altijd op de shortlist als mensen een nieuwe auto willen kopen. Dat komt door de breedte van ons portfolio.”
Elektrisch in elk segment
Dit jaar zal zo’n 40% van het totaal aantal verkochte auto’s in Nederland elektrisch zijn. Met de introductie van de PV5-bedrijfswagen en de nieuwe EV4 en EV5 later in 2025 wil Kia de elektrificatie verder versnellen. Het merk heeft nu al in veel segmenten een elektrische auto: “We zien een steeds groter vertrouwen in elektrisch rijden – het gaat nu echt heel hard. Dat vertrouwen is ook terecht, want laden kost bijvoorbeeld steeds minder tijd. En we introduceerden onlangs de Kia Smart Charge-app, waarmee je je auto oplaadt in de uren waarin voor jou de stroomprijs het laagst is.”
Onderweg laden is tegenwoordig ook zo gebeurd, vertelt Verstoep. “Als ik naar ons Europese hoofdkantoor in Frankfurt rijd, stop ik één keer bij een laadpunt. Voor een kop koffie en om bij te laden. De auto programmeert, in combinatie met het navigatiesysteem, zelfs de optimale temperatuur van het batterijsysteem om zo snel mogelijk te kunnen laden op het moment dat je bij het laadpunt aankomt.”
Duurzame mobiliteit
Verduurzaming gaat wat Kia betreft veel verder dan de verkoop van elektrische auto’s. Het draait om duurzame mobiliteit, vertelt Verstoep. “We ontzorgen onze klanten en dat is essentieel in de huidige tijden van netcongestie. Zo bieden wij onder het label Kia Charge energiecontracten, batterijen en zonnepanelen aan. En we zijn aandeelhouder van het Europese IONITY-snellaadnetwerk, met meer dan vijfduizend snellaadstations in Europa.”
Kia werkt daarnaast aan ‘Vehicle to Grid’, waarbij de auto onderdeel wordt van het energienet of van een gebouw. “Je kunt dan de energie uit de batterij van de auto terugleveren aan het net of aan een gebouw. Onze nieuwe elektrische modellen zijn daar al op voorbereid.” Voor ondernemers biedt Kia ook slimme laadoplossingen aan, waarmee ze het opladen van hun elektrische wagenpark kunnen optimaliseren.
Nuchter
Verstoep is supertrots op het succes van Kia, maar blijft met beide benen op de grond staan. “Natuurlijk zijn we heel blij met onze positie als marktleider, maar hoogmoed komt voor de val. Gelukkig blijven we bij Kia altijd nuchter. We willen goede mobiliteitsoplossingen bieden aan zoveel mogelijk mensen. Daarom is onze slogan ook ‘Movement that inspires’. We willen het voor iedereen makkelijker maken. Een mooi voorbeeld is dat we vanaf januari 2025 onze klanten tien jaar garantie geven op al onze personenauto’s, tot 150.000 kilometer. Daarmee gaan ze er allemaal op vooruit.”
- MT500-2025
- Cindy Curré
- Sebastiaan Westerweel
- Download artikel