Onderzoek dat Motivaction voor het Huidfonds deed naar zonnestraling en bescherming daartegen heeft volgens Jan-Willem Evers, directeur Commercie, belangrijke inzichten opgeleverd: “Zo verbrandde afgelopen zomer maar liefst de helft van alle Nederlanders. Eén op de drie verbrandde tijdens het wandelen of fietsen, in de tuin of op het terras. De reden? Mensen vergaten zich in te smeren of zonnebrandcrème mee te nemen. En hoe vaker je verbrandt, hoe meer kans op huidkanker.”
‘Dat preventie en zorg zo nauw samen optrekken,
past helemaal in onze strategie’
Partners
“Onze campagne van vorig jaar was dan ook zeer relevant”, aldus Evers. “Wij hadden op tachtig plekken zonnebrandpalen staan, boden op diverse manieren informatie aan en boden een online smeerquiz aan. Ook konden mensen vragen stellen aan een dermatoloog. Dat preventie en zorg zo nauw samen optrekken, past helemaal in onze strategie.
“De campagne is boven verwachting ontvangen. Bij maar liefst één miljoen insmeerbeurten is 1500 liter zonnebrandcrème gebruikt. Samen met partners als het Huidfonds en HUKAs tonen we het belang van preventie aan. Ook werken we nauw samen met werkgevers, zoals in de bouw en de tuinbouw. Goed insmeren is superrelevant. In veel landen om ons heen is huidkanker een erkende beroepsziekte.”
Lange adem
“Preventie is een kwestie van een lange adem”, vervolgt Evers. “Daarom staan er sinds half mei door het hele land maar liefst 120 zonnebrandpalen. We mikken op plekken waar veel mensen komen, zoals stranden, festivals, pretparken én terrassen. Ook willen we via de horeca zonnebrandcrème verspreiden en werken we samen met sportverenigingen en ziekenhuizen.
“We besteden onder meer via sociale media aandacht aan het belang van goed insmeren. En we bieden de SkinVision-app tot 30 september gratis aan, hiermee krijg je advies van een dermatoloog. Vorig jaar is deze ruim 25.000 keer gebruikt en daarmee ontdekten we in bijna vijftig gevallen vroegtijdig huidkanker. Huidkanker treft een op de vijf Nederlanders en dat is veel te veel. We maken zo veel mogelijk mensen bewust dat je huidkanker in de meeste gevallen kunt voorkomen.”
Zonvenant
Zilveren Kruis is partner geworden van het Zonvenant, een initiatief van het Huidfonds. Evers: “In het Zonvenant verbinden we ons op langere termijn om actief bij te dragen aan het voorkomen van huidkanker. Het hoofddoel is om alle Nederlanders bewuster, verstandiger en dus veiliger met de zon te laten omgaan.”
- MT500-2024
- Josee Koning
- Maarten de Kok
- Download artikel