Robuuste business en duurzaamheid hand in hand

Robuuste business en duurzaamheid hand in hand

Van uitvinder van de schakelautomaat tot ultramodern software- en servicebedrijf. Dat is hoe Schneider Electric zich ontwikkelt. In 2021 en daarna zal de digitale transformatie alleen maar doorzetten. “Dat doen we met ons moederschip en kleine, wendbare bootjes eromheen”, zegt Paul Bron, algemeen directeur Nederland.

Er is echt geen blik in de glazen bol nodig om de toekomst te voorspellen. Kijk bijvoorbeeld naar de samenwerking tussen Schneider Electric en drinkwaterbedrijf Oasen en je kunt concluderen dat de toekomst zich voor je ogen afspeelt. Een toekomst waarin een robuuste business en duurzaamheid hand in hand gaan, vertelt Paul Bron. “Samen met Oasen werken we aan een drinkwatervoorziening die duurzamer is en waarbij de leveringszekerheid groter is. We denken bijvoorbeeld mee over het optimaliseren van de pompen, de inrichting van de energiesystemen en het plegen van efficiënt onderhoud op afstand. Een mooi voorbeeld van innovatie, omdat de technologie helpt om ervoor te zorgen dat bedrijfsprocessen altijd door kunnen. Als de coronacrisis iets heeft geleerd, dan is het dat daar grote behoefte aan is. Men wil niet platgaan, maar doordraaien – ongeacht de omstandigheden.”

Van techniek naar technologie

Met het voorbeeld van Oasen wil Bron aangeven dat Schneider zich in het hart van de technologie bevindt. Dat was in het verre verleden anders; de roots van het in 1836 opgerichte Franse bedrijf liggen veel meer bij de techniek. “Wij zijn de uitvinders van de schakelautomaat in de meterkast”, zegt de algemeen directeur niet zonder trots.
Die techniek is er nog steeds en vormt al decennia het stevige fundament van Schneider Electric. Maar daarbovenop wordt de technologie steeds belangrijker, zegt Bron. “Vergelijk het met een mobiele telefoon. Het apparaat is belangrijk, maar het gaat steeds meer om de apps die je erop kunt draaien. Zo is het in onze tak van sport ook.”

‘Groen denken zit in ons hart, dus we willen daar graag ons steentje aan bijdragen’

Schneider Electric is daarom vandaag de dag specialist in digitale energiemanagement- en automatiseringsoplossingen. De medewerkers van de Nederlandse tak bieden geïntegreerde oplossingen voor onder andere woningen, gebouwen, datacenters, infrastructuur en de industrie. Bron noemt enkele voorbeelden: “Datacenterleveranciers vormen het kloppend hart van de digitale transformatie, waarbij Schneider als totaalleverancier oplossingen levert op het gebied van energiemanagement en -beheer. Dankzij allerlei slimme technologie zorgen we ervoor dat gebouwen toekomstbestendig en duurzaam zijn; tegelijkertijd faciliteren we een prettige werkomgeving. In veel van die projecten werken we nauw samen met verschillende gespecialiseerde partners.”

Een andere mooie samenwerking is die met het bedrijf Semiotic Labs. “Zij leveren een AI-gedreven voorspellende onderhoudsoplossing voor AC-motoren en roterende apparatuur. Door samen te werken zorgen we er onder andere voor dat onderhoudsteams mogelijke storingen kunnen oplossen vóórdat ze zich voordoen.”

Vers DNA

Bron verwacht dat Schneider Electric binnen luttele jaren voor een groot deel is getransformeerd tot een software- en servicesbedrijf. Volgens hem is het belangrijk om je medewerkers mee te nemen in die verandering en tegelijkertijd vers DNA in het bedrijf te introduceren. “Het klassieke Schneider Electric beschouw ik als het moederschip. Dat moet veranderen, maar wij zien ook steeds meer specialisaties ontstaan. Om snelheid te krijgen en specialisme te behouden, werken we samen met dochterbedrijven die apart opereren, zodat het DNA van het bedrijf behouden blijft en ons versterkt. Om de digitale transformatie binnen het moederbedrijf Schneider Electric te versnellen, zijn we bezig om jong technisch of commercieel talent aan ons te binden en werken we intensief samen met hogescholen en universiteiten. Zo bouwen we een cultuur waarin we het beste van twee werelden samenbrengen.”

Duurzaamheid

In die bedrijfscultuur 2.0 speelt duurzaamheid een belangrijke rol, zegt Bron. “Wij hebben verstand van energie, dus het is niet meer dan logisch dat we een rol willen spelen in het verduurzamen van de wereld. We beschouwen energie als een mensenrecht. Groen denken zit in ons hart, dus we willen daar graag ons steentje aan bijdragen. En laten we niet vergeten dat verduurzaming voor veel klanten onder de streep ook gewoon geld oplevert.”

De Go Green Challenge vormt volgens Bron een mooie illustratie van de identiteit van het huidige Schneider Electric. “Dat is een door ons geïnitieerde wedstrijd waarin studenten van over de hele wereld hun groene ideeën kunnen pitchen. Bij het vormen van de teams stellen we bepaalde voorwaarden aan de samenstelling, waardoor we ook een driver zijn voor diversiteit. Daarnaast is het natuurlijk prachtig om te zien hoe jonge talenten omgaan met innovatie en duurzaamheid. Het komt regelmatig voor dat we deelnemers van de challenge in dienst nemen. Zo snijdt het mes aan meerdere kanten.”