Xebia is zowel adviesbureau als softwareontwikkelaar – een zeldzaamheid volgens Global CEO Anand Sahay. “Onze klanten krijgen van de beste mensen strategisch en diep technisch advies over hun IT-ambities”, vertelt hij, “en onze softwaretalenten in o.a. Nederland, India, Polen, Spanje en Colombia bouwen de systemen met een focus op AI. Dat we zijn gestegen in de ranking laat zien dat het werkt.”
Sahay licht toe: “Een bedrijf kan bij je aankloppen voor IT-advies, maar wil eigenlijk zijn time-to-market terugbrengen of AI omarmen. Wij kijken op een holistische manier naar de klantvraag en koppelen onze expertises om te kunnen inspelen op de businessuitdaging achter de IT-vraag.”
‘Bedrijfsprocessen op de schop om volop met AI te werken’
Bedrijfswaarden
“Ondanks onze internationale schaalgrootte zijn onze bedrijfswaarden onveranderd: people first, sharing knowledge, quality without compromise en customer intimacy”, vervolgt Sahay. “Eén reden waarom we zijn gegroeid tot wat we nu zijn, is dat onze consultants mede de groeirichting van onze organisatie bepalen. Om steeds beter te worden, houden we wereldwijde hybride ‘Xebia knowledge exchange’-bijeenkomsten voor consultants, dragen we bij aan opensourceprojecten, hosten en spreken we op congressen en schrijven we boeken. En omdat we de beste mensen uit het vak hebben, moet alles wat we onze klanten aanbieden van absolute topkwaliteit zijn. Tot slot moeten we als partner duidelijk zijn en durven doorvragen om het probleem van onze klanten te helpen oplossen.”
Internationale schaal
Omdat Xebia actief is in zestien landen, kunnen klanten profiteren van kennis, internationale ervaring en schaalgrootte, bijvoorbeeld op het gebied van AI. Sahay: “Met drie locaties in Nederland zijn we persoonlijk bereikbaar. We kennen de Nederlandse cultuur en de wet- en regelgeving, en onze consultants kunnen use cases voorstellen met hoge impact en gecontroleerd risico. Klanten kunnen onderzoeken in welke bestaande bedrijfsprocessen ze AI kunnen toepassen, passend bij de bedrijfsstrategie. We bieden daartoe onder meer platformoplossingen waarin de belangrijkste AI-principes van de organisatie en de gewenste randvoorwaarden voor dataprivacy ingebouwd kunnen zijn. Ik vermoed echter dat steeds meer klanten hun bedrijfsprocessen op de schop zullen nemen om volop met AI te werken. Wij zijn er klaar voor.”
- Emerce 100-2025
- Josee Koning
- Charles Poorter
- Download artikel