Ontwerp voor een betere toekomst

Ontwerp voor een betere toekomst

Het is spannend tot welke wereld de pandemie, de economie en de samenleving zich samen gaan ontwikkelen. De grote onzekerheid van nu is ongekend voor ons. Salesforce, dat organisaties met crm-oplossingen ondersteunt, biedt perspectief met een gerichte visie op de nabije toekomst.

De pandemie en de daaruit voortvloeiende situatie houden we nog wel even. Daarvan is Peter Schwartz, futuroloog en Senior Vice President Strategic Planning van Salesforce, overtuigd. “We stevenen af op een recessie en wellicht een wereldwijde depressie. Het unieke is dat het gelijktijdig overal plaatsvindt. Het is een mix van een gezondheidscrisis, een economische crisis, een sociale crisis en zelfs een leiderschapscrisis op veel plaatsen.”

Verandering

In deze dynamische wereld kunnen we pijlers gebruiken. Die biedt de Global Stakeholder Series, waarin Salesforce de visie op de huidige ontwikkelingen van 20.000 respondenten uit de hele wereld bijeenbracht. Belangrijke conclusies zijn dat bedrijven een platform kunnen en moeten zijn voor positieve verandering en dat technologie en goed beheer ervan kunnen helpen om een betere toekomst te ontwerpen. “Er zit veel urgentie in de resultaten”, vertelt Michiel van Vlimmeren, General Manager Salesforce Nederland. “We moeten veerkrachtigere bedrijven opbouwen, maar ook deze unieke kans pakken om van de pandemie te leren en gericht een betere toekomst te ontwerpen en digitale kloven te dichten.”

Veilig werken

Technologie biedt kansen en faciliteert bijvoorbeeld het veilig terugkeren van werknemers naar de fysieke werkruimte. Van Vlimmeren: “Nog belangrijker is het opzetten van programma’s voor emotioneel welzijn, naast dat bedrijven hun personeel ondersteunen in de aanpassing aan de nieuwe wereld. De mate van productiviteit en klantenservice zal afhangen van het vermogen van teams om zich aan te passen en op afstand samen te werken.”

‘We moeten deze unieke kans pakken om van de pandemie te leren’

Toekomstbanen

De noodzaak en verwachting is dat bedrijven veerkrachtiger uit deze crisis komen dan dat ze erin gingen. Dit betekent bedrijfsmodellen digitaal transformeren en personeel hierin meenemen. “We zien nu zowel een vaardigheidskloof als een banencrisis. Vaardigheden als codering en webontwikkeling gaan bedrijven helpen herstellen en groeien. 65% van de respondenten in ons onderzoek had graag toegang gehad tot gratis technische training. Dat biedt kansen.”

Gelijkwaardige samenleving

Inkomensongelijkheid, raciale ongelijkheid, klimaatverandering en ongelijkheid in onderwijs – het waren onze prioriteiten vóór covid-19. Wereldwijde gebeurtenissen hebben sociale en politieke spanningen alleen maar vergroot. “Deze tijd geeft ons echt een kans om de rol van het bedrijfsleven te resetten. Als Salesforce nemen wij daar graag ook verantwoordelijkheid en onze rol in.”