Niet de grootste, wel de absolute top

Niet de grootste, wel de absolute top

‘Je doet het goed, of je doet het niet’

“Ieder mens is uniek; bij KPMG Meijburg & Co hebben we de meest uiteenlopende mensen aan boord.Toch zijn we allemaal deel van het geheel. Onze mensen beschikken over een enorme expertise en hebben regelmatig persoonlijk contact met de klant. Dat maakt ons bijzonder klantgericht.”

Aan het woord is Jaap Rog, bestuursvoorzitter van KPMG Meijburg & Co. “In onze organisatie is maar één ding altijd hetzelfde gebleven: vaktechnisch gezien leveren wij topkwaliteit, en daar doen wij geen enkele concessie aan. Bovendien leveren wij voor al onze cliënten maatwerk. Wij hoeven niet de grootste te zijn, maar kwalitatief gezien en qua reputatie willen wij tot de wereldtop behoren. Dat kan alleen als je de beste mensen werft, en hen de nodige coaching, opleiding én ruimte geeft om te excelleren.”

De ultieme match

Hoe doe je dat precies? “Allereerst bieden we heel veel studenten in hun studietijd al een aantal kansen om met ons in contact te komen. Daarvoor hebben we een uniek programma ontwikkeld. Ik ben daar vaak bij aanwezig, samen met veel van onze medewerkers, want het is ontzettend belangrijk dat nieuwe mensen met ons kennis kunnen maken en wij met hen. Wij zijn uit op de ultieme match.” Waarom is die match zo belangrijk? “Alleen de beste mensen die zich blijven ontwikkelen kunnen onze cliënten nu en in de toekomst tevredenstellen. Dat is de basis van onze organisatie. Toptalent is dus een deel van onze corebusiness; investeren in de talenten van mensen is in ons belang. Ik manage dan ook zeer praktisch, gericht op de talenten van medewerkers en de optimale uitvoering van hun werk. Ik ben er gewoon van overtuigd dat de combinatie van de beste mensen en tevreden klanten niets anders kan opleveren dan een toppositie.”

Ideeën

Hoe weet je of je cliënten tevreden zijn? “Naast allerlei kwantitatief onderzoek, uitgevoerd door onafhankelijke bureaus, voeren onze oud-partners gesprekken met cliënten om te vragen of zij naar wens worden bediend. Deze onderzoeksmethode, die ons in staat stelt om direct de koers aan te scherpen, is ontwikkeld in eigen huis.” Hoe komt KPMG Meijburg & Co erop om zoiets zelf te ontwikkelen? “Mijn deur wordt platgelopen door mensen met goede ideeën voor de organisatie en onze fiscale praktijk. Ieder idee is waardevol, en we overwegen zorgvuldig wat we ermee zullen doen. Je moet vooral niet te snel met je oordeel zijn. Soms moet je het bij wijze van spreken even laten sudderen in de organisatie. Betreft het fiscale ideeen, dan gaat het er natuurlijk om of het idee fiscaal haalbaar en verantwoord is. Alle fiscale ideeën worden opgeslagen in een database waar onze fiscalisten toegang toe hebben.”

Trendwatchers

“Daarnaast hebben we trendwatchers in de organisatie. Mensen die vanuit hun vakkennis en gesprekken met cliënten een toekomstvisie ontwikkelen. Resultaat is bijvoorbeeld de tool die we hebben ontwikkeld voor het opzetten van een Tax Control Framework, TA Pro, een procesbeheersingstool die fiscale en IT-kennis met elkaar combineert. Het mooie van het systeem is het principe: ‘keep it simple’. Het is geen zwaar, overheersend systeem. Je kunt er net zoveel van implementeren als je zelf wilt, afhankelijk van de afspraken die de cliënt met de fiscus heeft gemaakt. Bovendien kan de cliënt heel veel dingen zelf.”

Hoeveel tijd krijgen mensen om aan dergelijke projecten mee te doen? “Dat verschilt per medewerker. Iedereen heeft een persoonlijk jaarplan, op basis van wensen, capaciteit en competenties. Eens per jaar wordt dat geëvalueerd. Wat ging er goed, wat niet, en waarom? Voor wat niet goed ging, zijn er twee opties: het wordt verbeterd of je houdt met dat deel van je taken op. Want wat je doet, moet je goed doen. Anders moet je het niet doen. Dat geldt voor ons bedrijf, maar ook voor onze mensen: iedereen doet alleen waar hij of zij goed in is. Je kunt wel honderd tienkampers op willen leiden, maar de honderd meter wordt gewonnen door een specialist. Onze hele bedrijfsvoering is erop gericht om de sterkste kant van onze mensen naar boven te brengen, en hen op hun eigen wijze te laten excelleren. Kandidaat-partners worden bij KPMG Meijburg & Co nauwgezet door een commissie van partners gevolgd, zodat we precies weten wie er over de benodigde capaciteiten beschikt om tot de maatschap toe te treden. Het ene jaar is het niemand en het andere jaar zijn het er vier of vijf. Want ook hierbij staat kwaliteit voorop. Wij hoeven niet te groeien, maar we mógen het wel.”

Balans

En hoe staat het met de balans tussen werk en privé? “Iemand die onbeperkt hard werkt, is ons grootste bedrijfsrisico. Het is belangrijk om de balans te behouden. Dat cliënten altijd op je kunnen rekenen, betekent niet dat je altijd aan het werk hoeft te zijn. Iedereen is 24 uur per dag bereikbaar, zeven dagen in de week. Maar daarnaast heb je ook een privéleven. En omdat je bij ons in teams werkt, behoort parttimewerk ook tot de mogelijkheden; in teamverband kan dat uitstekend worden gemanaged. Weet je, ‘at the end of the day’ gaat het om betrokkenheid bij de organisatie. Iedereen hier heeft hart voor de zaak.”