Domeinregistratie is in Nederland een groeiende business. We registreren voor eigen gebruik, maar ook steeds vaker als handelsobject. Het Zwolse bedrijf Yourhosting is als geen ander gespecialiseerd in domeinnamen en merkt dan ook welke marktontwikkelingen er zijn en hoe het daarop kan inspelen.
Grote kans dat u een op de vier Nederlanders bent met een eigen domeinnaam. Ons land is namelijk wereldwijd koploper als het gaat om het aantal domeinnamen per inwoner. Bart Carlier, manager Marketing & Sales van Yourhosting, verklaart: “Zo’n 93% van de Nederlanders zit op internet. Een fors percentage, maar verklaarbaar.” Dat ons gedrag op internet, en dus het registreren van een domeinnaam, voornamelijk te maken heeft met profilering is volgens hem helder. “Klanten, werkgevers, zakenpartners: allemaal oriënteren ze zich online, want bijna iedereen is er tegenwoordig gewoonweg te vinden. Daar spelen we allemaal op in door ons beste beentje voor te zetten op social community’s als Hyves, Facebook en LinkedIn en ook op onze eigen websites.”
Domain brand strategy
Nederland is altijd al een koploper geweest op het gebied van de adaptie van internet en het claimen van domeinnamen. algemeen directeur en oprichter van Yourhosting, valentijn Borstlap, ziet momenteel bij zowel bedrijven als particulieren een sterke groei in de verschillende typen domeinnamen: “Zo’n twintig procent van onze klanten is heel actief bezig met domeinnaamregistratie, en wij zien vooral bedrijven hun merk- of productnaam met verschillende extensies vastleggen. Behalve de meer gangbare .nl- en .com-extensie leggen zij nu ook meer Europese en wereldwijde types vast. Ze voorkomen zo dat bij internationale introducties de naam al bezet is of dat een concurrent ermee aan de haal gaat.” Deze vorm van merkbescherming noemt Bart Carlier ‘domain brand strategy’. Het is een heel nieuw begrip, maar volgens de heren van Yourhosting zeer actueel. Carlier: “Er worden steeds bewustere keuzes gemaakt op het gebied van domeinnaamregistratie en daarbij heeft men behoefte aan een sparringpartner. Die partner vindt men in Yourhosting, want wij kunnen bedrijven en particulieren onderbouwd adviseren op het gebied van domeinnamen en domain brand strategy.”
Exclusief Sedo-partnerschap
Yourhosting, dat in 2011 haar tienjarig bestaan viert, staat al vanaf de oprichting bekend als domeinnaamspecialist en -adviseur. Dat wordt volgens Borstlap op verschillende manieren door de organisatie uitgedragen. “We hebben specialisten in dienst: mensen met verstand van zaken. Onze serviceverlening houdt niet op bij onze producten. als klanten bellen voor hulp bij het instellen van e-mailaccounts of vragen hebben over Joomla, helpen we ze ook verder. En zo kunnen we ze ook voorzien van een betrouwbaar advies op het gebied van domeinnamen. We gaan heel ver; daar staan we om bekend en dat loont.” Bovendien weten de media het bedrijf te vinden wanneer zich ontwikkelingen in de markt voordoen, zoals de introductie van een nieuwe domeinnaamextensie. Dit alles leidde er dit jaar toe dat er een exclusief partnerschap ontstond met Sedo, wereldwijd het grootste secondary domain market platform.
Handelsobject
Sedo (www.sedo.com) bemiddelt wereldwijd bij de aan- en verkoop van domeinnamen en kan daarnaast zorgen voor content provisioning. Dit laatste houdt in dat als iemand een domeinnaam heeft met veel verkeer, hij daarmee inkomsten kan genereren door er advertenties op te plaatsen via Sedo. Carlier over het partnerschap: “Sedo heeft ons benaderd voor een samenwerking waarbij wij het aan- en verkopen van domeinnamen via hen afhandelen binnen onze eigen omgeving. Dit is echt uniek in Nederland.” Klanten bij Yourhosting kunnen hierdoor op hun eigen klantenpaneel zowel het technische beheer als het commerciële stuk regelen. Borstlap: “Met één muisklik kun je kiezen of je je geregistreerde domeinnaam wilt doorlinken, te koop wilt zetten of dat je er – al dan niet tijdelijk – inkomsten mee wilt genereren door erop te laten adverteren.”
Bezette domeinnamen aankopen
“Om domeinnamen te kunnen aan- of verkopen heb je een account bij Sedo nodig. Het aanmaken daarvan gebeurt nu vanuit de omgeving van Yourhosting, direct daar waar je je domeinnaam onderbrengt. Hierdoor wordt het geheel toegankelijker en eenvoudiger”, aldus Borstlap. Met het grootste deel van de geregistreerde domeinnamen gebeurt nu vaak niets. Borstlap: “Ook al zijn ze geregistreerd, ze kunnen vaak toch wel aangekocht worden. Wij bieden vanuit onze samenwerking met Sedo nu bijna zeventien miljoen domeinnamen te koop aan die al bezet zijn.” Hij besluit: “Nederland liep nog achter in de domeinnaamhandel voor particulieren, maar de inhaalslag wordt nu gemaakt. Het partnerschap tussen Sedo en Yourhosting opent een geheel nieuwe markt waarvoor de belangstelling in een razend tempo toeneemt.”