“Dit past perfect bij onze open-sourcegedachte”, legt Smits uit. Hij voegt eraan toe dat openheid het uitgangspunt vormt van Lab Digital. “We bieden onze klant zo veel mogelijk controle. De technologiekeuzes zijn daarop gebaseerd.”
Vernooij: “Voor ieder project werken we met veel standaarden die we zelf hebben ontwikkeld. Daarvoor hebben we een eigen ‘bibliotheek’ opgebouwd met beproefde concepten, die we desgewenst met elkaar kunnen combineren (best-of-breed).”
Innovatiekracht
De cultuur vormt een heel belangrijk fundament van Lab Digital. Smits: “Elke dag leveren we geweldige digitale oplossingen, voortgekomen uit mensenhanden. Die ‘handen’ moeten lekker in hun vel zitten. We willen dat iedereen 100% zichzelf kan zijn en vinden vrijheid en verantwoordelijkheid dan ook belangrijk. Zo ontstaat persoonlijke groei én innovatiekracht.”
Vernooij benadrukt dat Lab Digital ook in de toekomst voorop wil lopen met innovaties. “We zijn heel pragmatisch en tegelijk kritisch. Als we meer waarde kunnen toevoegen, kiezen we voor een andere route, mits we erin geloven. Onze mensen gaan tot het gaatje om de beste oplossing te vinden.”
Ownership
Lab Digital werkt graag turnkey. Bijvoorbeeld voor een e-commercetraject kan het van a tot z leveren, over meerdere jaren. Smits: “Naast het bedenken van de onlinestrategie, ontwerp en platformbouw verzorgen we ook cloudhosting, onderhoud en doorontwikkeling.” Dit resulteert doorgaans in een constante samenwerking met opdrachtgevers die hun business zien groeien. “Daarbij innoveren we steeds door. Op basis van data verbeteren we de conversie continu.”
Maar het principe van ‘schaalbaarheid’ vormt ook een belangrijk uitgangspunt. Meerdere projecten binnen het portfolio bewijzen dit. Vernooij: “We ontwikkelen vaak tools voor internationale bedrijven, die zij vervolgens voor meerdere markten en merken inzetten. Daar gaat schaalvoordeel echt tellen, omdat je eigenlijk één product ontwikkelt met meerdere ‘interne klanten’.”
Ook voor Danone innoveerde Lab Digital de internationale webshopverkopen van babyvoeding. “Onze uitdaging was het bedenken van een efficiënte oplossing voor het internationaal uitrollen van e-commerce, met voldoende flexibiliteit voor de wensen van verschillende landen en merken. De sleutel daarvoor was het gebruik van moderne headless technologie”, vertelt Vernooij.
Collega Smits besluit: “Dankzij onze cultuur met veel ervaren professionals maken we iedere internationaal opererende partij klaar voor de toekomst.”
- Emerce 100 - 2020
- Harry van Brandenburg
- Maarten de Kok
- Download artikel