Bij de ontwikkeling van composable e-commerceplatforms zijn een paar zaken belangrijk: zo snel mogelijk een werkende webshop live hebben, flexibiliteit en schaalbaarheid én de mogelijkheid om een unieke customer experience te creëren. Een gesprek hierover met commercieel directeur Jeroen van Mierle en Head of Composable Commerce Jeroen van Meel, van rb2.
“Composable zegt het in feite al”, begint Van Mierle. “Het zijn aparte componenten die samen het platform vormen. Binnen een composable architectuur kunnen klanten relatief eenvoudig en snel een individuele component of applicatie, zoals bijvoorbeeld het CMS, vervangen.”
Een unieke customer
experience creëren
“Je kunt dus snel veranderingen doorvoeren zonder al te veel downtime van het commerceplatform of lange ontwikkeltijden”, vult Van Meel aan. “Zo kunnen retailers razendsnel inspelen op veranderende consumentenbehoeften. En daarnaast is de composable architectuur schaalbaar, waardoor het eenvoudig met het bedrijf kan meegroeien.”
Snel uit de startblokken met CoreConnect
Een veelgehoord obstakel van composable commerce is de tijd die nodig is om de juiste best-of-breedcomponenten te selecteren en met elkaar te integreren. Dit betekende in veel gevallen dat klanten lang moesten wachten voordat ze aan de slag konden met een werkend prototype. “Met CoreConnect van rb2 lossen we dat op”, vertelt van Mierle.
“CoreConnect brengt meerdere gangbare commercefunctionaliteiten van gespecialiseerde CMS, eCommerce engine en PIM-leveranciers samen. De integraties van de meeste componenten zitten al standaard in CoreConnect. Zo kan een klant in een paar dagen een werkbare shop hebben”, zegt Van Meel trots.
Werken voor mooie merken
rb2 werkt voor mooie merken als Lavazza, Europarcs, Philips en GrandVision. Ook onlineaanbieder Gadero hoort daarbij; de marktleider in tuinhuizen en tuinhoutbouw.
Van Meel: “Voor Gadero is het complete composable e-commerceplatform binnen acht maanden opgeleverd. Dat is inclusief de maatwerkintegratie met hun eigen business-software.”
“Die koppeling met bestaande software kon CoreConnect snel realiseren”, zegt Van Mierle. “De basiswebshop, waar al direct gebruikerservaring mee opgedaan kon worden, stond in no-time. Daarna zijn we het platform via tweewekelijkse sprints verder gaan uitbouwen.”
- Emerce 100-2024
- Robert den Bremer
- Charles Poorter
- Download artikel