Bovaird: “Mijn ervaring is dat zolang het doel helder is en je het waarom goed uitlegt – met behulp van kaders en duidelijke verwachtingen – dat teams prima autonoom werkend kunnen zijn. Iets wat bol.com altijd in het vizier houdt.” Bovaird startte als Engineering Manager bij bol.com en groeide in haar huidige functie tevens uit tot lid van het managementteam.
Kellers loopbaan ging van IT-architect naar de IT-oplossingen; toen naar een managementpositie, die maakt dat ze verantwoordelijk is voor de transformatie naar een productorganisatie bij bol.com. Keller: “Zolang we maar blijven kijken waar we ons kunnen ontwikkelen, zijn we op de goede weg. Als ondersteunend leider wil je het werk beter maken én daar steeds lessen uit trekken.”
Internationaal karakter
Bovaird: “Onze IT-teams, en dus ook bol.com, krijgen een steeds internationaler karakter. Hier werken we echt samen aan een gezamenlijk doel waarbij we oog hebben voor het feit dat, onder andere door deze verschillende achtergronden, iedereen dit op zijn eigen manier doet, en we de ruimte geven om zelf oplossingen te bedenken.” Keller zegt: “Het is belangrijk om dit aandacht te geven en bijvoorbeeld in een-op-eengesprekken naar voren te halen.” Bovaird vult aan: “Onze cultuur heeft zich trouwens ook laten zien tijdens covid-19; onze complimenten aan onze CEO, Huub Vermeulen, voor zijn woorden ‘iedereen heeft eerst aan zijn eigen gezondheid te denken, aan dierbaren en dan pas aan bol.com’.
‘Wij zijn het leukste retail-techbedrijf van Nederland!’
Innovatie en mensen
Bovaird: “Wij zijn het leukste retail-techbedrijf van Nederland! Innovatie is bol.com. Als young professional kun je op dag één een issue oplossen en uitrollen, zodat het op de website staat én je aan je vrienden kunt laten zien dat je impact hebt gemaakt. Bol.com groeit altijd. De processen veranderen voortdurend. Dit betekent dat je zelfsturende teams hebt te promoten en de context zo maakt, dat productteams excelleren.”
Inspiratie om als leider mee te blijven bewegen komt voor Bovaird en Keller uit verschillende hoeken. Keller: “Als ik De Vegetarische Slager hoor zeggen ‘ik wil van gras melk maken, alleen haal ik de koe ertussenuit’ dan word ik daar enthousiast van. Dit is een innovatief perspectief op een productieproces. En hij doet het ook nog.”
Bovaird sluit af: “Ik heb eens meegemaakt dat een business analist voor mij inviel en dat met zoveel verve deed, dat ik de hernieuwde ideeën waar zij mee kwam vervolgens ook ben gaan gebruiken. Je krijgt er energie van als mensen het naar hun zin hebben bij bol.com.”
- Computable 100-2020
- Fidessa Docters van Leeuwen
- Fjodor Buis
- Download artikel