Ilionx

‘Krachtenbundeling brengt ons verder’

Met het samengaan van QNH en ilionx is een bijzonder IT-bedrijf ontstaan: het heeft de snelheid en kennis van een nichespeler en de capaciteit van grote partijen. De ontwikkeling van een datawarehouse laat zien hoe de twee IT-bloedgroepen elkaar daarin aanvullen.

Nog voordat QNH en ilionx begin dit jaar officieel de krachtenbundeling afrondden, was in praktijk al duidelijk geworden hoe de IT-dienstverleners elkaar versterken. Thijs Dirkmaat, Unit Manager van de afdeling Business Analytics in Amsterdam, ziet de specialisten van beide bedrijven de samenwerking zoeken. In een scrumteam ontwikkelen ze een nieuw datawarehouse voor hypotheekaanbieder CMIS Group. “Die ervaring toonde meteen aan dat er twee in de basis gelijke bloedgroepen samengevoegd zijn, die ook elk hun specifieke kennis meebrengen.”

Door de eenwording is ilionx nu negenhonderd medewerkers sterk. Het maakt de levercapaciteit vele malen groter. “Maar minstens zo mooi vind ik de extra diversiteit. Door de bredere kennis halen we echt het beste in elkaar naar boven. We leren van elkaar en bewijzen in het klein hoe innovatief je daarvan wordt.”

Datawarehouse in de cloud

Zo is de dataomgeving voor CMIS Group ontwikkeld op basis van Microsofts cloudtechnologie Azure. En niet, zoals gebruikelijker is voor business intelligence, on premise. “Wie data science schaalbaar en toekomstgericht wil toepassen, heeft de nieuwste technieken nodig. Dit brengt echter ook interessante uitdagingen mee. Er zijn nog niet legio projecten waarvan je als specialist kunt leren. Het daagt ons uit om te pionieren.”

Omdat cloudtechnologie zeer geregeld wordt voorzien van nieuwe functionaliteiten kun je er volgens Dirkmaat niet omheen om samen het wiel te blijven uitvinden. “Het gaat erom voorop te blijven lopen.”

‘Uitgedaagd om te pionieren’

Aandacht voor de relatie

De klant heeft hierdoor een basis om datagedreven te werken. Om vervolgens meer datascience-activiteiten te kunnen ontplooien. “Binnen ilionx zien we business intelligence en analytics als een ambacht. In samenspel met de inhoudelijke kennis die de klant meebrengt boeken we concreet resultaat.”

De samensmelting van de twee bedrijven gaat daarmee verder dan de naam alleen. “We vinden elkaar in de aandacht voor de relatie”, merkt Dirkmaat. Zowel richting klanten als de consultants. “Daardoor ontstaat iets dat meer is dan samenwerken: we leren elkaars ambities te doorgronden. Dat houdt je innovatief.”