Vanuit Amsterdam, Spijkenisse en Enschede biedt payment service provider ‘PAY.’ betaaloplossingen aan vooral Nederlandse merchants. De rest van de wereld volgt. De gezonde groei is het resultaat van de doelstelling die sinds 2012 staat: als betrouwbare en innovatieve payment service provider een zo hoogwaardig mogelijke service en de beste betaaloplossingen bieden aan merchants en partners. Olaf Kok, oprichter van PAY., ziet in de prachtige Emerce-positie bevestiging van zijn inspanningen. Toch bleef hij zijn roots, die aan de operationele kant liggen, trouw. De CEO-functie gaf hij in 2018 aan Marc Dumortier.
Passie
“De businesscase bij PAY. is het helder en inzichtelijk maken van de geldstroom en de mogelijke problemen daarbinnen oplossen. Daar ligt mijn passie”, start Kok. De meestgestelde vraag nu, is hoe het hem bevalt als COO. Iedereen zag PAY. groeien met Kok als CEO. Dat hij deze functie ‘opgaf’, verbaasde velen. Wat is uitdagender dan CEO zijn, lijkt de gangbare opinie. Kok denkt daar anders over. “Ik ben een operationeel mens. Niks fijner dan klanten zo snel mogelijk weer op de rit krijgen. Ik ben ook niet weg bij PAY. als bestuurder en beleidsbepaler. Zeker met onze intern korte lijnen ben ik, als het nodig is, direct beschikbaar.”
‘Niks fijner dan het betaalverkeer bij de klant zo snel mogelijk op de rit krijgen’
Gelukkiger mens
Kok maakte een keuze die zowel hem als PAY. ten goede kwam. Toen PAY. na een jaar of vier goed in de markt stond, kwam de fase waarin hij als CEO onder meer met diverse stakeholders ’s avonds uit dineren ‘moest’. “Zo nu en dan is prima, maar geen vijf avonden in de week. Dan los ik strategische problemen op en daar werd ik als nerd niet gelukkig van.” Kok realiseerde zich dat hij door het tekort aan endorfine, een stofje dat hij wel krijgt vanuit operationeel probleemoplossende acties, minder plezier in z’n werk had. “Daarom heb ik iemand anders gezocht om de CEO-taken te doen.”
Alles werkt
PAY. staat nu nog sterker. Kok’s persoonlijke waarden ‘eigenwijs’, ‘onafhankelijk’, ‘betrouwbaar’ en ‘klantgericht’ blijven actueel. “Neemt een klant PAY., dan krijgt hij bijna een inhouse specialist. Wij willen het beste voor de merchant. Daarom zijn we ontzettend eigenwijs en gaan we voor onze merchants door het vuur. Onze innovatieve en conversieverhogende betaaloplossingen brengen (web)winkels naar een hoger niveau. PAY. denkt mee, maar groeit ook mee met je bedrijf.”
Het grootste geheim van PAY. is volgens Kok dat ze niet alles willen en hoeven. “De nuchtere tukker in mij ziet de cijfers en die zeggen dat alles werkt. Vanuit die rust neem je goede beslissingen.”
Bedankt!
PAY. staat voor
- Emerce 100 - 2020
- Marja Theunissen
- Maarten de Kok
- Download artikel