Kentico is een bekend merk in de Nederlandse markt. Sinds 2004 vertrouwen honderden organisaties in ons land op Kentico om hun eindklanten de beste online ervaring te geven, zoals BOVAG, RadboudUMC en de Hartstichting. “Vijftien jaar geleden hebben we Kentico CMS geïntroduceerd”, zegt CEO Petr Palas. “Destijds werd CMS gebruikt voor het maken en bewerken van webpagina’s. Naarmate de online ervaring belangrijker werd, ontwikkelden systemen zich tot digital-experienceplatforms. In 2011 lanceerden wij daarom Kentico EMS, een van de eerste volledig geïntegreerde platforms met een mix van contentmanagement, e-commerce en onlinemarketingfunctionaliteiten. Zo konden we groeien tot een bedrijf met klanten in meer dan honderd landen. We zijn altijd onafhankelijk gegroeid, zonder externe financiering, zodat we ons konden richten op langetermijninnovatie in plaats van kortetermijnwinst. Rond 2014 zagen wij dat de markt veranderde. Klanten gingen naar de cloud en zochten meer agility en flexibiliteit. Ze wilden op elk kanaal content publiceren; niet alleen op het web. Daarom zijn wij gestart met de ontwikkeling van een compleet nieuw headless CMS: Kentico Cloud.”
‘Content as a Service zorgt voor agility en flexibiliteit’
CaaS
“Veel organisaties maken zich zorgen over hun groei”, zegt Palas. “Ze voelen zich bedreigd door disruptieve digitale start-ups. Ze weten dat ze dezelfde ervaring moeten bieden als Amazon, Uber of Netflix, maar ze vertrouwen op ouderwetse systemen en missen een holistisch overzicht op de contentproductie en ROI ervan. En dat terwijl content een kritisch onderdeel van de customer journey is.”
In tegenstelling tot de meeste headless CMS-systemen biedt Kentico Cloud méér dan de mogelijkheid om de laatste technologieën en frontend frameworks te gebruiken. “Het is de eerste end-to-end CMS-oplossing”, zegt Palas. “Het is onze visie om klanten deze oplossing als CaaS te bieden. Zo kunnen zij hun content op één locatie beheren gedurende de hele levenscyclus. Een oplossing die contentstrategie, contentplanning, het gezamenlijk werken aan content, de publicatie naar elk kanaal, personalisatie en optimalisatie mogelijk maakt. Inclusief soepele integratie naar andere bestaande marketingoplossingen.”
Nederland
Om dichter bij klanten en partners te zijn, opende Kentico in 2015 een kantoor in Amsterdam dat wordt geleid door Bart Omlo. “Onze vermelding in de Emerce Top 100 laat zien dat onze populariteit groeit”, zegt Omlo. “We zijn onze klanten en partners dankbaar voor de erkenning, hun vertrouwen en ondersteuning!”
- Emerce 100 - 2019
- Josee Koning
- Maarten de Kok
- Download artikel