IKEA wil een positieve impact hebben op mens en planeet. Het woonwarenhuis doet dit door te blijven investeren in duurzame groei en 100% hernieuwbare energie te realiseren. Met succes: de totale omzet is in het boekjaar 2015 boven de 1 miljard uitgekomen.
We schuiven aan tafel bij Lena Herder, Country Retail Manager IKEA Nederland. Ze vertelt over de economische situatie in de landen waarin ze heeft gewerkt en deelt haar visie erop. Bij IKEA Finland was ze net aangesteld toen de diepe recessie voor een zware mineur zorgde. Later, in oktober 2015, startte ze in Nederland; het land was al weer even uit het dieptepunt, maar ze merkte al snel dat het consumentenvertrouwen hier nog niet optimaal was. Met haar ruime global ervaring – Herder werkte ook in Zweden en Engeland – kijkt ze er met een strategische blik naar en heeft ze een antwoord: investeren. “Er is hier een enorme potentie. We zijn in 2015 flink gegroeid, mede dankzij de opening van onze vestiging in Zwolle, de uitbreiding van de vestiging in Utrecht en door e-commerce. Dat laatste is belangrijk, maar de woonwarenhuizen houden een belangrijke rol; daar zal behoefte aan blijven. Onze visie is een beter dagelijks leven voor zoveel mogelijk mensen creëren. Dit geldt net zo goed voor onze collega’s als voor onze klanten. Het gaat erom om steeds door investering, in de breedste zin van het woord, datgene wat er al is aan competentie en skills te versterken. We benadrukken de passie voor woninginrichting, passie voor mensen en passie voor het bedrijf. Net als de wil om samen te werken. Want alleen door samenwerking kan die duurzame groei lukken. Deze overtuiging is geworteld in de cultuur en waarden van IKEA. Die vormen de basis van ons succes.”
Herder vervolgt: “In de afgelopen vijf jaar heeft IKEA uit eigen middelen ongeveer 473 miljoen euro geïnvesteerd in de Nederlandse bedrijven. De totale omzet van IKEA Nederland is in het financiële jaar 2015 uitgekomen boven de 1 miljard. Ondanks de economie is het werknemersbestand stabiel gebleven.”
‘Werken aan een beter dagelijks leven voor zoveel mogelijk mensen’
Positieve impact
Herder: “IKEA wil een positieve impact hebben op mens en planeet. We streven naar 100% hernieuwbare energie – waarbij we evenveel produceren als we verbruiken voor onze activiteiten – alle katoen is afkomstig van duurzame bronnen en we willen tegen 2020 al ons hout aankopen uit duurzamere bronnen. We willen onze klanten ook helpen om thuis duurzaam te leven. Bij IKEA hebben we volop producten en oplossingen die je niet alleen geld besparen, maar ook energie en water, én helpen om minder afval te produceren. In dit segment zien we een groei van 30% in het afgelopen jaar. Al onze verlichting bestaat nu uit led; deze lampen verbruiken tot wel 85% minder energie dan gloeilampen. Ook op het gebied van food hebben we intussen veel bereikt: duurzaam en gezond eten is het uitgangspunt bij IKEA. Onze haring draagt het MSC-keurmerk en de zalm het ASC-keurmerk. De klant drinkt UTZ-gecertificeerde koffie of duurzame thee. En de koe en het varken dragen het Beter Leven-keurmerk met 2 sterren en we hebben geen plofkip. In financieel-economisch opzicht zal onze groei voor een groot deel gerealiseerd worden door slim en duurzaam te opereren. Dit vraagt ook omzetting van het verdienmodel: van lineair naar circulair. We gaan anders met afval om en ook met ons veelal duurzame aanbod van producten en diensten. De kostenbesparing die dit oplevert is onze investering voor verdere expansie van IKEA in Nederland.”
Meer duurzame facts and figures
– 30% toename in de verkoop van producten die bijdragen aan een duurzaam leven thuis vergeleken met het boekjaar 2014. – 50% van het hout dat IKEA gebruikt is afkomstig van duurzame bronnen. – IKEA heeft 600 miljoen euro opzijgezet voor duurzame energie. – Alle katoen die IKEA nu gebruikt is afkomstig van duurzame bronnen. – De IKEA Groep en de IKEA Foundation gaan een nieuwe samenwerking aan en trekken 1 miljard euro uit voor de strijd tegen klimaatverandering.
Over IKEA
IKEA is een wereldwijde retailer met 155.000 medewerkers en 330 vestigingen in 43 landen. Het assortiment bestaat uit meer dan 10.000 producten en genereert een jaaromzet van meer dan 32 miljard euro. IKEA is niet beursgenoteerd, waardoor er een eigen langetermijnvisie is. En, Ikea blijft groeien, zowel nationaal als internationaal. IKEA Nederland bestaat momenteel uit 13 woonwarenhuizen – ieder warenhuis is zijn eigen onderneming – een Service Office en een callcenter in Groningen. Iedere vestiging heeft zo’n 300 tot 550 medewerkers, onder wie ongeveer 30 managers en specialisten.