iDEAL vernieuwt voor meer gebruiksgemak

Met meer dan 1,3 miljard transacties per jaar is iDEAL veruit het meest gebruikte online betaalmiddel voor Nederlandse consumenten. Dankzij vernieuwing van het platform groeit het gebruiksgemak verder en kunnen alle 230.000 aangesloten webwinkels dezelfde betaalervaring bieden, vertellen Daniel van Delft en Amos Kater.

iDEAL vernieuwt voor meer gebruiksgemak

“In oktober bestaat iDEAL achttien jaar en in die tijd is het in Nederland een gewaardeerd en zeer veel gebruikt betaalproduct geworden, voor betaalverzoeken, voor online winkelen en voor het voldoen van facturen”, zegt Amos Kater, Head of Products bij Currence, dat behalve van iDEAL producteigenaar is van iDIN en Incassomachtigen. Ter illustratie van het gebruik: dagelijks vinden ruim 3,5 miljoen betalingen plaats met iDEAL. Het totaal op jaarbasis loopt op richting de anderhalf miljard betalingen.
Het marktaandeel in e-commerce in Nederland is zo’n 70%, aldus CEO Daniel van Delft, bij een conversieratio van ruim 90%, wat zeer competitief is in vergelijking met andere betaalmogelijkheden voor webwinkels. “Betalen met iDEAL is makkelijk en vertrouwd.”

Zo’n twee jaar terug is Currence, in nauwe samenwerking met technologiepartner Payconiq International, begonnen met het vernieuwen van de onderliggende technologie en het ontwikkelen van nieuwe functionaliteit voor iDEAL, gaat Van Delft verder. “Volgens ons brengen we met de vernieuwing een mooie propositie voor de consument, die daarvan niets merkt, maar die wel leidt tot grotere tevredenheid en meer gebruiksgemak. Ook kunnen kleinere webwinkels straks dezelfde betaalervaring bieden als grote webwinkels en platformaanbieders.” De teller van het aantal webwinkels waar Nederlandse consumenten kunnen betalen met iDEAL staat inmiddels op 230.000, zegt hij. “Uit binnen- én buitenland.”

‘Kleinere webwinkels kunnen straks dezelfde betaalervaring bieden als grote webwinkels’

Nieuwe functionaliteit

Consumenten kunnen na de vernieuwing een iDEAL-profiel creëren, vervolgt Kater. “Dat begint simpel, met de mogelijkheid om een voorkeursbank op te geven. Als iDEAL of de webwinkel de consument herkent als iDEAL-klant, krijgt die een pushbericht op de telefoon om te betalen. Consumenten kunnen zo betalen, zonder de omgeving van de webwinkel te hoeven verlaten.”
Een andere vernieuwing is de mogelijkheid om aan het profiel een of meer afleveradressen toe te voegen. “Wij stemmen dan met de webwinkels af dat zij die, na toestemming van de consument, mogen gebruiken.” Consumenten hoeven dan geen adresformulieren meer in te vullen, die vaak gebruiksonvriendelijk zijn.

“Gebruikers kunnen hun iDEAL-profiel beheren in de vertrouwde omgeving: hun app voor mobiel bankieren. We weten uit onderzoek dat ze dit fijn vinden, net zoals ze het fijn vinden dat ze niet bij elke webwinkel hun adres hoeven achter te laten. Dat staat keurig in de bankomgeving en eventuele wijzigingen hoeven ze alleen daar door te voeren.”
“Voor alles geldt: het mag, het hoeft niet”, benadrukt Van Delft. “Dat was voor ons een belangrijk uitgangspunt bij het ontwerpen: uitdrukkelijke consent van de consument.”

De opzet verandert ook: transacties gaan lopen via een centraal platform in plaats van via bilaterale connecties waar bij elke transactie een directe verbinding tot stand komt tussen de bank van de betaler en die van de ontvanger. De overstap naar een centraal platform maakt testen, beheren en uitbreiden veel eenvoudiger.

Betaalervaring

Voordeel voor webwinkels van de nieuwe functionaliteit is dat zij, ongeacht hun omvang, in principe dezelfde betaalervaring kunnen gaan aanbieden, zoals Van Delft aanstipte. Kater: “Veel Nederlanders hebben bij een of meer grote webwinkels een account. Neem Bol.com als voorbeeld: dat heeft veel mensen in dienst die zich bezighouden met privacy en de beveiliging van een account. Dat doen ze uitstekend. Voor kleinere webwinkels is het moeilijk om iets te bouwen met dezelfde waarborgen voor privacy en veiligheid.”

Overigens is Currence in gesprek met grote webwinkels en platformaanbieders over de vraag hoe ook daar de betaalervaring verder kan verbeteren, vertelt Van Delft. Impliciet geeft hij hiermee aan dat de vernieuwing van iDEAL een voortdurend proces is: na overstap op de nieuwe onderliggende technologie blijft de ontwikkeling doorgaan.

Geleidelijke overgang

De migratie naar de techniek voor het vernieuwde iDEAL start dit voorjaar en verloopt geleidelijk, legt Van Delft uit. “We migreren heel gecontroleerd, omdat we voor alles willen voorkomen dat er verstoringen plaatsvinden in het dagelijks gebruik.” De einddatum van de migratie is bekend: vanaf 1 juli 2024 verlopen alle transacties via het vernieuwde iDEAL. Daarna wil Currence ook over de grens kijken. “We denken toegevoegde waarde te kunnen bieden in het buitenland. We vinden dat iDEAL zo sterk is, dat het daar ook een kans verdient.”

Recente stories