Blauwhoed is een van de oudste ontwikkelaars van Nederland (1616). De focus ligt tegenwoordig op een thuis bouwen, niet een huis, stelt algemeen directeur Phillip Smits. “Ons doel is een omgeving creëren waar mensen lang, gezond en gelukkig leven. Klanten zijn onder andere woningcorporaties, institutionele beleggers en particulieren. Maar het gaat vooral om de gebruikers. Die moeten ook over dertig jaar nog blij zijn met waar ze wonen.”
De maatschappelijke meerwaarde hiervan is meer welzijn van bewoners, weet directeur studio Yvonne van Mierlo. “Wij willen dat bereiken door mét hen te ontwikkelen – cocreatie – en door gedragsgerichte en natuur-inclusieve ontwikkeling. Zodat mensen betrokken zijn, elkaar ontmoeten en verbonden zijn.”
Het is nu vaak een kwestie van eerst geloven en dan zien, stelt Van Mierlo. “Maar wij willen wat wij beogen meetbaar maken, om het effect en de waarde van welzijn en toekomstbestendige leefomgevingen te bewijzen.” Smits en Van Mierlo benadrukken dat ook in de huidige woningcrisis kwaliteit voorop moet staan. “Niemand wordt gelukkig op een plek die of niet fijn of onveilig is. Je hebt dan wel onderdak, maar geen thuis. Dit geldt voor jong én oud, want kwaliteit overleeft alles.” Passie, waardevol en verbindend zijn dan ook kernwaarden van Blauwhoed: richting eindgebruiker én de eigen mensen. Smits: “Als je er niet in gelooft, wordt het een verkoopverhaal. Bij Blauwhoed zit het in ons DNA.”
- SD400 2024
- Martijn Kregting
- Sebastiaan Westerweel
- Download artikel