Het van origine Franse Transdev is actief in negen Europese landen waaronder naast Frankrijk ook Duitsland, Nederland, Zweden en Portugal. In totaal heeft het bedrijf 100.000 werknemers, waarvan 7500 in ons land. De belangrijkste activiteit hier is het ov-bedrijf waarmee het met 1700 bussen grote delen van Nederland bestrijkt. Daarnaast is ook de Wmo- en het zorg- en leerlingenvervoer met 1200 taxi’s een belangrijke tak van sport. Derde loot is het ambulancebedrijf Witte Kruis voor acute zorg en huisartsenvervoer. Hiervoor worden een kleine 200 ambulances ingezet. Het bedrijf is in 2022 verkozen tot de beste vervoerder in Nederland en is het afgelopen jaar in een krappe arbeidsmarkt van 6500 naar 7500 werknemers gegroeid; wat is het geheim van dit succes?
‘In 92% van de gevallen kunnen we de wensen van onze mensen vervullen’
Werken naar wens
Jansma: “Die personeelsgroei komt deels doordat we bij het verkrijgen van een ov-concessie voor vervoer in een bepaalde regio vaak personeel van de vorige vervoerder overnemen. Daarnaast hebben we ook in het taxibedrijf overnames gedaan. Maar belangrijker is dat we gewoon een hele goede werkgever zijn die het personeel centraal stelt. Wij hebben de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in onze mensen, zowel op de vloer als in de staf. Daar trainen wij leidinggevenden in een cultuur- en leiderschapsprogramma om weg te blijven van het Excel-management en dat in te ruilen voor een mensgerichte aanpak. Daar plukken de chauffeurs uiteindelijk ook de vruchten van.”
Hoe werkt dat precies? “Chauffeurs krijgen meer aandacht van hun leidinggevenden en kunnen makkelijker met ze praten. Verder krijgen ze extra ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en allemaal een cursus ‘duurzaam rijden’. Maar bovenal hebben we voor ons ov-bedrijf het concept ‘Werken Naar Wens’ ingevoerd en dat voeren we binnenkort ook in voor onze taxichauffeurs. Kern hiervan is dat wij niet aangeven wanneer iemand in de week moet werken, maar dat diegene zelf aangeeft wanneer het het beste uitkomt. En daar bouwen we de roosters omheen, heel flexibel.” Heb je daarvoor niet veel meer extra chauffeurs nodig? Jansma: “Nee hoor, dat kun je prima organiseren met elkaar. In 92% van de gevallen kunnen we de wensen van onze mensen vervullen, zodat kinderen van school halen of mantelzorg gewoon met je baan is te combineren. Het werkplezier neemt hierdoor toe, het ziekteverzuim af; win-win. En daardoor zijn we ook voor nieuwe medewerkers een heel aantrekkelijk bedrijf. Die flexibiliteit is echt een USP van ons.”
Elektrificatie
Jansma vervolgt: “Met duurzaamheid zijn wij in de vervoerssector een voorloper. Al in 2016 zijn wij begonnen met het vervangen van onze dieselbussen door elektrische en in sommige gevallen, met name op lange trajecten in de buitengebieden, door bussen met waterstofaandrijving. Inmiddels is al 70% van onze busvloot uitstootvrij. Ons streven is om onze CO2-uitstoot tegen 2025 met 70% verminderd te hebben ten opzichte van 2019 en om in 2030 emissievrij te zijn. Ook bij onze taxi’s maken we zo’n elektrificatieslag; daar zitten we volgend jaar op de helft.”
Behalve bij de voertuigen speelt duurzaamheid ook in de gebouwen en bedrijfsvoering voor Transdev een belangrijke rol. Zo wil het nieuwe panden bij voorkeur gasloos en worden werkplaatsen waar mogelijk geëlektrificeerd. Verder worden bij nieuwe vervoersconcessies de noodzakelijke opstallen in makkelijk verplaatsbare prefabconstructies opgebouwd. Die kunnen daardoor ook weer simpel worden hergebruikt; Jansma: “Volledig circulair”. Uitgediende batterijpakketten krijgen in de industrie een tweede leven als bijvoorbeeld stationaire stroomopslag. Banden van bussen worden hersteld en opnieuw ingezet en ongebruikte uniformen van chauffeurs krijgen een nieuwe eigenaar. Jansma: “Duurzaamheid zit in ons DNA”.
Take Charge
Duurzaamheid gaat ook een niveau dieper dan de omschakeling naar de elektrische bus. Jansma: “Uit een batterij wil je natuurlijk altijd het maximale aantal kilometers halen. Wij hebben door specialisten Take Charge laten ontwikkelen; software waarmee we realtime van elk elektrisch voertuig kunnen zien wat de status van de batterij is. Hoeveel kilometers er nog in zitten; rekening houdend met bijvoorbeeld rijstijl, weersomstandigheden en belading. En wij dus tijdig het optimale moment kunnen bepalen wanneer die bus of taxi aan de stekker moet. Dankzij Take Charge voorkom je dat een ander voertuig moet inspringen, doordat je je laadmomenten beter kunt timen binnen de bestaande dienstregeling. Dit Take Charge-concept is uniek in de vervoerswereld.”
- SD400-2023
- Tjeerd Dorlandt
- Maarten de Kok
- Download artikel