Sjoerd Laarberg, CEO bij Allianz Nederland, maakt zich grote zorgen over de stijgende zeespiegel. “Mensen doen gelukkig van alles om gezond te blijven, maar onze wereld leefbaar houden heeft minder prioriteit. Ondanks alle crises die op ons afkomen, hoort sustainability bovenaan de agenda. Laat iedereen vooral kritisch in de spiegel naar zichzelf blijven kijken. Verduurzaming begint bij jezelf. Niet alleen particulieren, maar ook bedrijven dienen zich nu maximaal in te spannen om bij te dragen aan een lagere CO2-emissie. Het is noodzakelijk dat we nadenken over wat er in ons huis of bedrijf mogelijk is om gas, water en elektriciteit te besparen. Op de eerste plaats omdat het urgent is voor het milieu. Bijvangst kan zijn dat de energiekosten lager worden.”
Kwetsbaar Nederland
Tijdens de coronacrisis had de maatschappij te maken met één probleem, maar nu stapelen de problemen zich aan alle kanten op. De betrokken CEO: “De gevolgen van de sterk oplopende inflatie, personeelskrapte en alsmaar stijgende energie- en grondstofprijzen en bouwkosten zijn groot. En dat terwijl het aantal alarmerende berichten over de staat van onze planeet toeneemt. Niet alleen smelten de ijskappen snel, ook holt onze natuur achteruit en neemt het aantal overstromingen en stormen toe. Nederland is, als zeer bedrijvig en dichtbevolkt land dat grotendeels onder zeeniveau ligt, extra kwetsbaar.”
Overheidsrol beperken
“Na corona is het idee blijven hangen dat de overheid een vangnet is voor alles. Maar op termijn ontstaan er gigantische problemen met het huishoudboekje van de BV Nederland. Daar mogen we onze kinderen en kleinkinderen niet mee opzadelen”, overtuigt Laarberg. Dit scenario geldt ook voor verduurzaming. Het initiatief hoort volgens hem niet alleen bij de overheid te liggen, maar vooral ook bij de mensen zelf. “Duurzaamheid begint in het hart van elke Nederlander. Ik pleit voor een systeem waarbij de overheid alleen die mensen financieel ondersteunt die de aanschaf van bijvoorbeeld zonnepanelen en een warmtepomp echt niet zelf kunnen betalen. Zo kunnen alle lagen van de bevolking hun bijdrage leveren aan het behoud van onze planeet.”
Relaties verduurzamen
Als wereldwijde verzekeraar vindt Allianz het vanzelfsprekend om de verduurzaming bij relaties aan te jagen. “We willen onze partners meekrijgen in onze ambities. Bij de honderdduizenden schadeherstellingen die we jaarlijks laten uitvoeren, is duurzame vervanging het doel. Bijvoorbeeld een bumper vervangen door een exemplaar van gerecycled materiaal of een pand na een brand beter isoleren met een gunstiger energielabel als gevolg”, licht de enthousiaste CEO toe.
‘Iedereen dient zijn verantwoordelijkheid te nemen voor een schonere planeet’
Maar duurzaamheidsbevordering betekent ook actief meedenken en verzekeringsoplossingen ontwikkelen voor bedrijven die processen veranderen ten gunste van duurzaamheid. Laarberg: “Vanuit onze overtuiging rondom sustainability accepteren wij andere risico’s. Zo was Allianz de eerste partij die elektrische auto’s verzekerde. ”
Ondernemers houvast bieden in deze onzekere tijden onderstreept Allianz met zijn purpose ‘We secure your future’. De CEO wil vooral rust creëren: “We helpen onze relaties met het opbouwen van een duurzame toekomst. Onze adviseurs denken hier ook actief over mee. Actueel is bijvoorbeeld het achteraf installeren en verzekeren van zonnepanelen. Vanuit verduurzaming een must, maar indien verkeerd geïnstalleerd kan het ook tot forse schade leiden. Samen met onze adviseurs en eigen riskmanagers adviseren wij bestaande en potentiële klanten hierover.”
Duurzaamheidsimpact Allianz
Als verzekeraar met 155.000 werknemers in meer dan zeventig landen creëert Allianz enorme impact rondom duurzaamheid. “Daarbij gebruiken we ‘best practices’ vanuit de hele wereld. Als we duurzaamheid bij relaties bevorderen, moeten we ook zelf een goed voorbeeld zijn.” Zo belegt Allianz wereldwijd meer dan 125 miljard in puur groene investeringen, waaronder 140 windmolens samen met Vattenfall voor de Hollandse kust. Maar ook werken alle vestigingen aan 50% minder CO2-uitstoot in 2025 in vergelijking met 2019. “Dit betekent voor ons 40% minder reizen, lager waterverbruik en rijden met elektrische auto’s. De temperatuur in onze Rotterdamse toren hebben we met 2,5 graad verlaagd. We werken zo veel mogelijk digitaal en printen nog amper”, verklaart Laarberg. “Het is even wennen. Werknemers moeten anders denken én doen. Dat loopt soepeler dan verwacht.”
Belangrijk is dat duurzaamheidsdoelen haalbaar zijn. Dan blijft de intrinsieke motivatie van mensen volgens Laarberg in stand. “Bijdragen aan een leefbare planeet: ik vind het prachtig om hier met Allianz, samenwerkend binnen de ambitieuze Net-Zero Asset Owner Alliance, onderdeel van te zijn. Duurzaamheid is geen bedreiging, maar een kans voor iedereen in de wereld!”
- FD De Wereld in 2023
- Harry van Brandenburg
- Maarten de Kok
- Download artikel