Duurzaam van afzender naar eindgebruiker

Om goederen van A naar B te krijgen zijn logistieke dienstverleners cruciaal. Zoals CEVA Logistics, vrijwel overal in Europa en daarbuiten actief. “Als je goed kijkt naar een pakketlabel, is de kans groot dat je onze naam ziet”, zegt Willem Veekens, managing director Benelux.

Duurzaam van afzender naar eindgebruiker

Hoe kun je je als dienstverlener in de logistieke wereld onderscheiden? Door in te zetten op duurzaamheid, technologische innovatie en goed werkgeverschap, aldus Veekens. Om met het eerste te beginnen: “We kijken naar de logistieke keten van de klant en daar is altijd wel iets te optimaliseren. Aan de kant van de afzender, in het warehouse of de uiteindelijke levering aan de ontvanger. We kijken naar de CO2-footprint van de supply chain en richten die anders in. We hebben veel Europese klanten. Die willen vaak een distributiecentrum (DC) in alle landen waar ze opereren. Dat hoeft helemaal niet: met een centrum hier, in bijvoorbeeld Hongarije en Spanje heb je voldoende.” Zo bespaar je op het aantal bewegingen en is er minder CO2-uitstoot.

Slimmer verpakken

De DC’s van CEVA zijn al een paar jaar elektriciteitsneutraal. “We genereren meer energie met zon en wind dan dat we verbruiken. Daarnaast willen we van het gas af; we hebben nu zes centra die gasloos zijn en dat worden er snel meer.” Slimmer verpakken is een ander onderdeel van de duurzame aanpak. “Hoe kun je met minder karton en minder of dunner plastic dezelfde bescherming bieden? Onze mensen zijn hierbij heel betrokken. Jaren geleden was dat anders, maar dit is echt helemaal omgeslagen.”

‘Je komt bij ons voor een carrière, niet voor een baan’

Innoveren met robots

Om de groei van het bedrijf te faciliteren, moet CEVA flink innoveren. “Vier jaar geleden zijn we begonnen met robots. We hebben nu vier typen, want niet elke robot past bij elke klant. Vijftig doosjes zijn nu eenmaal wat anders dan één zwaar pakket. We zijn voor decentraal ownership: bij innovaties mogen lokale mensen hun ideeën in de praktijk brengen; van bovenaf faciliteren we alleen. Onze vijftig sites in Nederland en België kijken met elkaar mee, zodat ze van elkaar zien wat werkt. De volgende stap is AI. Als je bijvoorbeeld bepaalde weersinformatie al hebt, kun je vrij precies weten welke impact dit op een order gaat hebben. Daar werken we nu aan.”

Ten slotte goed werkgeverschap. “Je komt bij ons voor een carrière, niet voor een baan”, zegt Veekens. “Als je durft, kun je ontzettend hard groeien. En hoe houden we de motivatie bij de anderen hoog? Door mensen te laten leren, zodat ze voelen dat ze kunnen groeien. We zijn inclusief, nemen mensen met beperkingen aan. Net als bij duurzaamheid moet je dit echt in de praktijk laten zien.”

Recente stories