Duurzaam en flexibel zakelijk reizen

NS wil reizigers een betaalbare, duurzame en flexibele reis bieden van deur tot deur. Klassiek per trein, aangevuld met elektrische auto’s, scooters en fietsen. En het helpt werkgevers daarbij ook nog eens met de administratie. Commercieel directeur Ivo Steffens kleurt het plaatje in.

Duurzaam en flexibel zakelijk reizen

Steffens trapt af en constateert dat corona de veranderingen in het reisgedrag heeft versneld: van vijf naar gemiddeld drie dagen richting kantoor, gekoppeld aan een toenemende vraag naar meer flexibiliteit en duurzaamheid in vervoersmiddelen. NS heeft de afgelopen jaren ingezet op zogeheten deelmodaliteiten: aanvullende vervoersmiddelen. Dit om de trein nog aantrekkelijker te maken. “Onze zakelijke klanten beseffen dat bij drie kantoordagen de auto een minder logisch en veel duurder vervoersmiddel is; bijtelling en voor de privérijder de vaste kosten lopen wel gewoon 100% door. Werkgevers en ook werknemers denken nu na over deze nieuwe realiteit: wat de goedkoopste, duurzaamste en flexibelste manier is om naar het werk te gaan.”

Flexibiliteit is in de mobiliteitsbehoefte sleutelwoord; alleen de trein is niet genoeg. Een reiziger reist van deur tot deur en niet van station naar station. Steffens: “Dat wisten we al – vandaar de OV-fiets als eerste aanvulling op de trein. We experimenteren nu ook met de OV-e-bike en hebben natuurlijk onze P+R-terreinen. Verder hebben we een partij als Check voor e-scooters in ons aanbod opgenomen. Binnenkort bieden we ook Greenwheels aan met (elektrische) auto’s en TIER voor e-bikes. Voorts hebben wij een joint venture met Pon, genaamd Hely, waarmee we hubs met bijvoorbeeld e-bikes voor zakelijke klanten optuigen.” In 2021 introduceerden ASML en Hely op het transferium in Eersel een hub met driehonderd elektrische fietsen voor medewerkers van ASML, klaar om binnen een halfuur naar Veldhoven te kunnen rijden.

‘Het is een duivels dilemma geweest hoe wij moesten prijzen’

NS Go

De keuze uit meerdere vervoersmiddelen is volgens Steffens financieel aantrekkelijk, flexibel, gemakkelijk en duurzaam. Ze kunnen ook nog eens naadloos administratief worden beheerd via het krachtige NS Go-platform, geïntroduceerd in 2020. Daarmee kan een forens gemakkelijk via de app allerlei vervoersmiddelen bestellen: trein, metro, bus, deelauto, scooter, fiets of e-bike. Maatwerk dus. Steffens: “Gemakkelijk en veilig. We zijn ISO-gecertificeerd; alle (privacy)eisen aangaande de hier uitgewisselde data nemen we zorgvuldig in acht. Veiligheid staat voorop. Gemakkelijk, omdat ons platform zich naadloos aan administraties van werkgevers koppelt en tegelijk in de NS-app is opgenomen. Forensen kunnen daarmee indien gewenst ook reiskosten aan specifieke projecten koppelen, waarmee automatisch elke rit op de juiste kostendrager komt. Als kers op de taart bieden we in NS Go ook CO2-rapportages en advies hierover aan; organisaties vanaf honderd werknemers zijn verplicht om de overheid te informeren over hun CO2-footprint.”

Steffens vervolgt: “Werkgevers kunnen via NS Go hun reisbeleid sturen. Behalve op kosten bijvoorbeeld ook op duurzaamheid en vitaliteit van werknemers. Zo vergoedt onze klant Euronext fietsende werknemers 30 cent per kilometer en autorijders 19 cent. Ze willen vitalere medewerkers en de fiets is uiteraard veel duurzamer. Via NS Go komt dat allemaal bij elkaar, echt een voordeel van deze dienstverlening!”

Tarieven en inflatie

Inflatie en krapte op de arbeidsmarkt hebben een stevige invloed op NS en grijpen allebei aan op de missie van het bedrijf: openbaar vervoer, voor iedereen altijd bereikbaar én betaalbaar. Steffens: “Het is voor ons een duivels dilemma geweest hoe wij moeten prijzen, want ook ons huishoudboekje moet op orde zijn. We hebben het afgelopen jaar onze prijzen met gemiddeld 1,8% verhoogd, bij een inflatie van ruim boven de 10%. Die inflatie blijft ook volgend jaar hoog. Daarom maken wij onze diensten gemiddeld 4,3% duurder. Tegelijk worden sommige abonnementen goedkoper. Zoals Altijd Vrij en Traject Vrij, gericht op onze belangrijke doelgroep, forensen. Hiermee kunnen ze onbeperkt in het land of op een specifiek traject reizen. Die abonnementen worden 2,4% voordeliger en dragen zo bij aan een sterkere binding van deze doelgroep. En daarbij: de inflatie slaat natuurlijk ook in volle hevigheid toe bij de auto en daardoor wordt de trein een aantrekkelijkere optie.”

Blijvende focus heeft NS op het aantrekken van medewerkers in deze arbeidsmarkt. Steffens: “Dat laat zich niet snel oplossen. De reiziger vindt echter voorspelbaarheid en betrouwbaarheid van de dienstregeling het allerbelangrijkst; die wil weten waar hij aan toe is. Daarom hebben wij ervoor gekozen om minder treinen te laten rijden, zo’n 90% van de dienstregeling van 2019. Dit zodat wij die voorspelbaarheid en betrouwbaarheid kunnen blijven bieden.”

Recente stories