‘Duurzaamheid verantwoorden is trending businessthema’
Duurzaamheid beperkt zich dus niet alleen tot de sector zelf, maar strekt zich uit over de hele productieketen en het uiteindelijke gebruik. Een bouwbedrijf dat groen wil zijn, moet daar rekening mee houden en dat goed weten vast te leggen. Een behoorlijke uitdaging, want hier zijn nieuwe KPI’s voor nodig, maar ook processen die worden ondersteund door nieuwe applicaties waaruit data kan worden vertaald naar stuurinformatie. En er moet een cultuuromslag plaatsvinden, die je ook wilt meten.”
Sturen met focus
Klanten zijn met vragen over duurzaamheid bij Hot ITem aan het juiste adres. Net als bij alle andere businessonderwerpen nemen Honing en zijn collega’s altijd de visie en strategie als vertrekpunt. De investering in een datagedreven duurzaamheidsoplossing moet bijdragen aan de businessdoelstellingen en vanuit een businesscase rendement opleveren. Of het nu is om het imago te verbeteren, meer klanten te winnen, kosten te besparen of goed te kunnen verantwoorden.
Sowieso is de vraag naar de expertise van Hot ITem flink toegenomen de laatste jaren. Het onderwerp ‘datagedreven werken’ wordt inmiddels in de markt gezien als een belangrijke enabler voor het succes van de organisatie. Ook dit jaar, ondanks alle economische onzekerheid en beperkingen als gevolg van het coronavirus. “De coronacrisis draagt bij aan het besef dat goede inzichten essentieel zijn om snel in te kunnen spelen op een dergelijke onverwachte situatie”, legt Honing uit. “Dit betekent dat Hot ITem ook in 2020 weer met enkele tientallen collega’s groeit. Het datavakgebied is heel divers en uitdagend, en staat in een enorme belangstelling. Wij zijn de grootste dataspecialist van Nederland, waardoor het voor dataprofessionals heel aantrekkelijk is om bij ons te werken en zich verder te ontwikkelen op alle facetten van het vakgebied.”
- MT500-2020
- Olaf Boschman
- Sebastiaan Westerweel
- Download artikel