Digitaal is nu de norm voor marketeers

Sinds covid is de digitalisering van mediakanalen in een stroomversnelling geraakt. ‘Digital first’, ofwel digitaal denken, is dan ook een strategie die marketeers steeds vaker omarmen. “Dat geldt nu ook voor b2b-bedrijven”, aldus Sjef Kerkhofs van Positive.

Digitaal is nu de norm voor marketeers

Digitalisering van marketingkanalen is niet nieuw. De analoge radio en tv zijn allang niet meer de énige vanzelfsprekende keuzes om boodschappen voor het voetlicht te krijgen. Maar sinds de covidpandemie is digitalisering van het medialandschap in een stroomversnelling geraakt. Adverteren op sociale media, digitale advertenties, digitale content, applicaties, webinars: het zijn slechts voorbeelden van wat er digitaal allemaal mogelijk is voor marketeers.

Versneld digitaliseren

“Ook steeds meer b2b-bedrijven willen nu versneld digitaliseren”, zegt Sjef Kerkhofs, managing director van Positive Nederland en partner bij Candid. Positive is een fullservice onlinemarketingbureau dat voortgekomen is uit een recente fusie tussen Candid-agencies Daily Dialogues en Havana Harbor. “Enkele van onze grootste internationale klanten zijn volledig digital first gegaan”, legt Kerkhofs uit. “Adverteren op tv is tenslotte alleen maar duurder geworden en de doelgroepen bevinden zich steeds meer online. Ook moeten b2b-bedrijven hun marketingbudget efficiënt verdelen over tal van landen en snel kunnen inspelen op veranderingen. Ook daar past een ‘digital first’-aanpak bij.”

‘Enkele van onze grootste internationale klanten zijn volledig digital first gegaan’

Veel goedkoper

Video (motion) is de standaard geworden voor marketeers. Ook op dit punt biedt een ‘digital first’-strategie kansen. Kerkhofs: “Een commercial produceren voor tv is kostbaar. De kwaliteit van het geluid en beeld moet hoog zijn en het resultaat van een shoot is vaak niet meer dan één videofilmpje plus een aantal foto’s.”

Shoots voor digitale kanalen als social media of digitale advertenties kunnen veel goedkoper worden geproduceerd en leveren bovendien veel meer op. “Wel vijf tot tien video’s in verschillende formaten en lengtes, plus zo’n vijftig beelden die een bedrijf het hele jaar door kan gebruiken voor verschillende marketingdoeleinden. Daarmee kan de beeldbank van een klant behoorlijk worden verrijkt.”

Digitaal powerhouse

Kerkhofs ziet de populariteit van digital first alleen maar toenemen. “Het is niet voor niets dat deze Candid-agencies zijn samengevoegd tot een fullservice digitaal powerhouse: Positive. Van UX-design, webdevelopment, contentcreatie tot digital advertising: alles wat nodig is voor een ‘digital first’-marketingstrategie hebben we in eigen huis. Digitale marketing heeft tenslotte de toekomst.”

Recente stories