Daarnaast bieden we nieuwe platformen, zoals New Green Market of Blueroots, de mogelijkheid om op Floriday aan te haken. Op basis van zijn voorraad, product of prijsvormingsmechanisme kan de kweker vervolgens vanaf Floriday zijn eigen verkoopkanaal uitkiezen. Zo werken we toe naar end-to-enddienstverlening met moderne en datagedreven functionaliteit en een zeer ruim aanbod van bloemen en planten.”
Bedrijfsstrategie centraal
Van der Bijl komt in blogs en op seminars vaak dezelfde voorbeelden tegen, vertelt hij. “Het gaat altijd weer over Amazon, Airbnb en Uber. Ik vind dat je heel dicht bij jezelf moet blijven. Natuurlijk kun je leren van andere branches, maar het begint altijd bij: wie ben je, wat is je doelstelling en wat is je aspiratie met je nieuwe rol in het bestaande ecosysteem? Daarom geloof ik in purpose-driven transformation: blijf authentiek, verbind je als leider aan de aspiratieve doelstellingen en geef veel context aan wat er moet gebeuren. Breng dat transformatieproces vervolgens niet onder in een start-up of bij een programmadirecteur, maar ga zelf aan de slag.
Kijk dan natuurlijk naar andere platformen en wat je daarvan kunt leren. Maar benader ook je eigen ‘wisdom of the crowd’ (in ons geval de coöperatie). Je kunt, in positieve zin, heel veel leren van je eigen legacy. We merken bijvoorbeeld dat klanten kleinere hoeveelheden willen kopen op een later moment, omdat in de keten de orders bij hen ook later binnenkomen. Natuurlijk kun je dat proces faciliteren met digitaal en data, maar misschien moet je ook nieuwe logistieke dienstverlening of nieuwe financiële dienstverlening ontwikkelen. Ik merk vaak dat de hype rond ‘digitale transformatie’ maakt dat je soms vergeet dat je andere dienstverlening nodig hebt om echt in business te blijven. Het is digitaal en fysiek.”
Van der Bijl: “Of door de digitale transformatie het roer om moet? Ik geloof meer in het beter benutten van de mogelijkheden van de bedrijfsstrategie en in het integreren van ontwikkelingen als digitalisering, data en disruptie in die strategie. Dat is ook de reden waarom we bestaande en nieuwe IT in mijn rol hebben samengebracht. Het is aan mij om de renovatie van de bestaande IT in evenwicht te brengen met het bouwen van de nieuwe IT. Ook werken we aan onze cultuur om een inspirerende werkomgeving te creëren. Zo zijn we bezig met nieuwe werkmethoden, waarmee we nieuwe vaardigheden kunnen toevoegen aan de organisatie, om te bouwen aan een high-performing digital organisation die een antwoord heeft op de verdere digitalisering van de sector. We trekken jong talent aan dat op die nieuwe manier wil werken. Dat alles moet ertoe bijdragen dat we weer honderd jaar lang een mooie sectorfunctie kunnen vervullen.”
Flowering the world together
Digitaal als nieuw level playing field
- FD Transformers 200 - 2018
- Josee Koning
- Maarten de Kok
- Download artikel