De internationale design agency Edenspiekermann heeft wereldwijd naam gemaakt door merken vooruit te helpen met innovatieve digitale oplossingen. Vanessa Flink, managing director van de Amsterdamse agency, heeft geen bureau-achtergrond maar brengt commerciële expertise mee. “Ik heb in leidinggevende marketing- en salesfuncties gewerkt en weet wat bedrijven vragen van bureaus. Ik heb zelf ervaren hoe belangrijk design thinking is om merkwaarde te creëren. Bij ons komt alles samen op het snijvlak van marketing, branding en technologische innovatie. Vanuit mijn zakelijke achtergrond verwacht ik de wensen van de klant goed te kunnen vertalen. Klantperspectief is belangrijk om toonaangevende designconcepten te ontwerpen die relevant zijn voor de gebruikers en die groei aanjagen.”
‘Hoe complexer de belangen van de klant, hoe liever het onze designers is’
‘Complexiteit is onze playground’
Vanessa Flink heeft het team leren kennen als “supergekwalificeerd” en “verfrissend gemêleerd” van samenstelling. Bij haar komst trof zij een divers en inclusief gezelschap aan van eigenzinnige professionals. “Complexiteit is onze playground en wij gedijen in ingewikkelde ecosystemen van kennisintensieve organisaties. Hoe complexer de belangen van klant, stakeholder en eindgebruiker, hoe liever het onze designers is. Het is voor hen een uitdaging om de essentie van de boodschap tot de kern terug te brengen, te herijken en de weg naar voren te vinden. Onze mannen en vrouwen orkestreren het hele proces: van research tot concept en van ontwerp tot uitvoering.”
Impact maken
In cocreatie zijn nieuwe bedrijfsmodellen ontwikkeld voor technologische ondernemingen, gezondheidszorg, luchthavens en financials. De designers gebruiken gevisualiseerde concepten, UX- en UI-frameworks en werkende prototypes om klanten vooruit te helpen. Door die scenario’s en vergezichten komen zij niet snel voor verrassingen te staan. Het uitwisselen van ideeën met internationale collega’s helpt om dwarsverbanden te leggen en impact te maken. Flink denkt dat er nog veel kansen liggen in verticals, zoals mobiliteit, energie en publieke sector. “Dit zijn ecosystemen die gebaat zijn bij een gemakkelijke klantreis. Deze ‘journey’ moet duurzaam zijn en dus schaalbaar. Wij gaan niet voor kortetermijntransities, maar ontwikkelen toekomstbestendige, intelligente oplossingen die bijdragen aan het bedrijfsresultaat.”
- Emerce 100-2023
- Robert van der Broek
- Charles Poorter
- Download artikel