Virtueel koffiedrinken
Genoemde combinatie heeft in coronatijd sterk bijgedragen aan het naadloos blijven functioneren van de organisatie. Van de ene op de andere dag moest het overgrote deel van het personeel (1750 fte plus een flexibele schil) thuiswerken. Tierolff: “Eigenlijk zijn we van acht kantoren plotsklaps naar 2200 kantoren gegaan; daar kwam het wel op neer. Dat ging probleemloos, want we hebben een centrale productiesturing en onze IT kon deze overgang moeiteloos accommoderen. Via Microsoft Teams kunnen we efficiënt en veilig vergaderen. Door onze jarenlange ervaring met digitalisatie – aan onze primaire processen komt ingaand en uitgaand geen papier meer te pas en onze belangrijkste partners werken ook geheel digitaal – is security altijd bijzonder belangrijk.”
Tierolff vervolgt: “Ondertussen is, onder andere door de lage rentestand, ons werkaanbod een stuk groter geworden vergeleken met vorig jaar. Maar ook dat kunnen we met dezelfde kwaliteitsnormen en levertijden vanuit huis regelen.”
Jansen vult aan: “Met thuiswerken moeten we wel extra aandacht hebben voor het sociale aspect. Het op afstand werken is effectief, maar minder persoonlijk. Leidinggevenden vervullen hierin een sleutelrol. Zo drinken zij regelmatig een virtueel kopje koffie met medewerkers om te zien hoe het met hen gaat en organiseren we geregeld een digitale activiteit. Zo behouden we het sociale contact dat anders op kantoor plaatsvindt.”
Dak repareren
Data is voor het Kadaster een levensvoorwaardelijke-grondstof. Tierolff: “Wij zien onszelf als een datagerichte organisatie. Het leveren van betrouwbare data is een doel. Wij winnen in, valideren, registreren, beheren en ontsluiten data. Vele petabytes. En daar maken wij ook producten van. Voor steeds meer afnemers en tegen een maatschappelijk verantwoorde prijs. Onder de motorkap zijn we inderdaad een databedrijf, maar in de hele dataketen doen wij ontzettend veel dingen voor anderen. Hier willen we meer synergie: kruisen en koppelen van datasets in tijd, geometrie en ligging. Daarmee kunnen we bijvoorbeeld een integraler en dus beter beeld van een object geven. En een geïntegreerde kaart is ook goedkoper dan zes losse kaarten, zowel voor de klant als voor onze bedrijfsprocessen. Voorts hebben we in onze koers drie ambities: zekerheid bieden rond vastgoed en ruimte, partner zijn bij maatschappelijke vraagstukken zoals de stikstofproblematiek, en voorzien in een platform voor iedereen die met geodata aan de slag wil. Wij willen tijdig op voorzienbare ontwikkelingen kunnen inspelen; je moet het dak repareren als de zon schijnt.”
Datagericht voor de toekomst
Betekenisvol werk
Maatschappelijke meerwaarde
- MT500-2020
- Tjeerd Dorlandt
- Sebastiaan Westerweel
- Download artikel