Datacenters worden connected community’s

Datacenters worden connected community’s

Datacenters worden van steeds vitaler belang voor onze economische infrastructuur. De coronacrisis heeft deze ontwikkeling versterkt. Dataopslag groeit uit tot connected community’s van bedrijven, bepleit managing director Michel van den Assem van Interxion, sinds kort in handen van het Amerikaanse Digital Realty.

Aan de buitenkant zie je het er niet aan af, maar in menige ‘blokkendoos’ langs de snelweg wordt cruciale data opgeslagen en uitgewisseld. Nederland speelt een belangrijke hubfunctie voor de vestiging van datacenters en op die digitale golf is het Nederlandse bedrijf Interxion groot geworden. Dat mondde eind vorig jaar uit in een overname ter waarde van bijna 8,5 miljard dollar door de Amerikaanse branchegenoot Digital Realty. In februari gaf de Autoriteit Consument & Markt groen licht voor deze krachtenbundeling.

A-locaties

Van den Assem, die sinds 2002 leidinggeeft aan Interxion in Nederland, heeft al deze ontwikkelingen van dichtbij meegemaakt. Hij heeft het bedrijf uitgebouwd tot een dominante specialist in cloud- en carrierneutrale colocatie-datacenters. “Door de overname behoren we wereldwijd tot de top twee van deze markt en zijn we Europees marktleider. Digital Realty en Interxion hebben nu samen 280 datacenters in 21 landen op 6 continenten, waarvan 13 in Nederland.”

‘Ondanks digitale transformatie zit nog maar 20% van alle bedrijfsdata in de cloud’

Beide partijen vullen elkaar goed aan. Waar Digital Realty zich van oorsprong met name richt op wholesale, met grote klanten als Google en Facebook die complete datacenters afnemen, mikt Interxion op een retailpropositie met zijn colocaties waar meerdere kleinere klanten worden samengebracht. “Dat doen we niet zomaar ergens in het achterland, maar echt op A-locaties vlak bij grote steden als Amsterdam, Londen, Parijs en Frankfurt, waar de internetknooppunten zijn. Ook in onze branche geldt echt: location matters. Het is belangrijk om ‘boven op’ het internet te zitten, maximale connectiviteit te kunnen bieden (met zo veel mogelijk carriers in het datacenter) en directe toegang tot de grote public-cloudspelers. Deze locaties bieden bovendien kansen tot samenwerking tussen bedrijven.”

Datazwaartekracht

Databeheer maakt de laatste jaren een enorme ontwikkeling door, schetst Van den Assem. “Van origine stond data vooral achter firewalls binnen bedrijfsgrenzen, maar door de razendsnelle ontwikkeling van technologie is het mogelijk om steeds meer databronnen te gebruiken van buiten het eigen bedrijf. Die gespreide datastromen en bronnen trekken elkaar als het ware aan, wat we ook wel de zogenaamde datazwaartekracht (Data Gravity) noemen. Dit vereist een grote mate van betrouwbaarheid van datacenters, maar biedt voor bedrijven ook kansen om elkaar te versterken.”

Cloud first

Onderzoeksbureau Gartner voorspelt dat 85% van de grote bedrijven in 2025 geen eigen datacenters meer heeft, met name door meer gebruik te maken van cloudtoepassingen. “Hoewel digitale transformatie zeker in deze tijden van covid-19 een enorme versnelling doormaakt, zit vooralsnog slechts 20% van alle bedrijfsdata wereldwijd in de cloud. Dat is een erfenis van bedrijfskritische applicaties die zich lastig laten verplaatsen, de zogenoemde monolieten.”
Ondanks dit soort praktische obstakels willen bedrijven wel echt van hun eigen datacenters af, weet Van den Assem. “Cloud first is het motto voor veel bedrijven. Daar ligt een taak voor serviceproviders en system integrators, waarbij wij de benodigde infrastructuur kunnen aanbieden.”

Geen IT-feestje

Hybrid multicloud is volgens Van den Assem het sleutelwoord voor een toekomstvaste digitale infrastructuur. “Bedrijven verlangen borging van de continuïteit van hun gecombineerde databeheer in de public cloud, private cloud en traditionele infrastructuren. Maar ook snel kunnen inspringen op kansen die een dergelijke omgeving biedt. Of het nu gaat om e-commerce, cloudcomputing of big data. Wat helpt, is dat bedrijven steeds meer datagedreven worden. Dat maakt hen flexibeler en zorgt dat de benodigde onderliggende infrastructuur al aanwezig is.”

Datacenterbedrijven kunnen echt een wezenlijke rol spelen bij digitale transformatie, zegt Van den Assem. “Ik adviseer CIO’s die bezig zijn met een nieuwe architectuur nadrukkelijk om na te denken over gewaarborgde connectiviteit en locatie. Daarnaast is het belangrijk om er geen IT-feestje van te maken. De techniek stelt het beschikbaar, maar de business moet er de vruchten van gaan plukken. Daarom moeten IT en business hierin actief samen optrekken.”

Duurzame datacenters

Hoe veranderen datacenters zelf mee in deze veeleisende tijden? “De ontwikkeling van de markt stelt ook hoge eisen aan onszelf. Een belangrijk thema is duurzaamheid. Hoe groen zijn we eigenlijk? Energie is schaars. De bouw van nieuwe datacenters wordt sterk gedreven door deze schaarste. Het is immers ook gewoon in ons eigen belang om zo efficiënt mogelijk om te gaan met energie. Daardoor zit duurzaamheid echt in ons DNA.”