Indivirtual begeleidt opdrachtgevers bij het maken van de juiste keuzes voor hun digitale dienstverlening. Een belangrijk aandachtspunt is het vinden van een balans tussen zekerheid en innovatie, twee kernwoorden in de dienstverlening. “Bij het ontwikkelen van innovatieve oplossingen moet je tegelijkertijd zekerheid en stabiliteit borgen”, aldus Terlouw. Bij opdrachtgevers bestaat vaak een spanningsveld tussen de wens naar snelheid en innovatie bij marketing en de focus van IT op continuïteit en veiligheid. “Natuurlijk, IT is verantwoordelijk voor zaken als uptime, security en performance. Dat zijn harde, meetbare gegevens. Maar marketingmanagers willen ideeën liefst snel kunnen uitrollen, bijvoorbeeld om in te spelen op actuele ontwikkelingen. Je ziet hier binnen organisaties tegengestelde belangen en verantwoordelijkheden. Dat geeft weleens spanning.”
Ontzorgen
“Wat we graag doen, is het ontzorgen van beide afdelingen: enerzijds borgen we de verantwoordelijkheden van de IT-afdeling, anderzijds helpen we marketeers die snel een campagne willen lanceren.” Indivirtual doet dat tegenwoordig met zo’n vijftig medewerkers, een aantal dat elk jaar organisch groeit. Hoewel de markt en ook Terlouw soms harder willen, waakt Indivirtual voor de kwaliteit, de derde kernwaarde. Opdrachtgevers herkennen die kwaliteit: een grote groep is al heel erg lang klant, sommige meer dan tien jaar. Die kennen Indivirtual overigens vooral als implementatiepartij van verschillende contentmanagementsystemen. “Het zijn werelden die nu logisch bij elkaar komen; ook in een cloud-native-omgeving is regelmatig een contentcomponent gevraagd.”
Terug naar het ontzorgen: de cloud biedt hiervoor een uitstekende basis. Denk aan eerdergenoemde voordelen als flexibiliteit en schaalbaarheid. “Als applicaties echt cloud native zijn ontworpen, dus op basis van microservices, dan is het mogelijk om één logisch element te vervangen. Dat hebben we laten zien bij een startende retailer. De applicatie was aanvankelijk klein, maar schaalbaar, opgezet om de start-up niet onnodig op kosten te jagen. Toen het businessmodel aansloeg zijn individuele services uitgewisseld zonder de continuïteit van de business in gevaar te brengen. Zo groeit de digitale dienstverlening mee met de ontwikkeling van de onderneming.”
Terlouw waakt er wel voor om de cloud te zien als een wondermiddel. Het vraagt van opdrachtgevers namelijk ook visie en betrokkenheid. Uiteraard helpt Indivirtual om juist dat scherp te krijgen, benadrukt hij. Graag zelfs. “Indivirtual werkt sowieso liever als partner dan als leverancier. Zo kunnen we kritisch meedenken en komen we samen tot oplossingen die werken. Oplossingen waar niet alleen wij, maar vooral ook onze klanten trots op kunnen zijn.”
- Emerce 100 - 2019
- Olaf Boschman
- Maarten de Kok
- Download artikel