Bundeling ontzorgt mkb

Met de lancering van MKB Werkplek maakt KPN het leven voor het midden- en kleinbedrijf een stuk makkelijker. “Deze introductie is een belangrijke stap in ons streven om de beste ICT-serviceprovider van het land te worden”, vertelt John van Vianen, directeur Zakelijke Markt bij KPN.

Een terugkerende klacht van het mkb gaat over wetten en regels die bedrijven dwingen tot tijdverslindende administratieve handelingen. De overheid streeft ernaar waar mogelijk de regeldruk voor het mkb te verminderen. Ook KPN draagt een steentje bij om het leven van mkb’ers te vergemakkelijken. De grootste telecomaanbieder van Nederland doet dat met de introductie van MKB Werkplek. Hiermee biedt KPN een compleet pakket professionele ICT-diensten voor een vast bedrag per maand. De MKB Werkplek is een compleet pakket professionele ICT-diensten inclusief kantoorautomatisering (Microsoft Office 365), automatische back-up van bestanden en internetveiligheid zodat de ondernemer beschikt over een betrouwbare en veilige werkplek voor een vast bedrag per maand. Volgens John van Vianen, directeur Zakelijk Markt bij KPN, is deze introductie een logische stap in een ontwikkeling die zijn organisatie in 2007 begon. “Na de overname van Getronics konden we voor de grootzakelijke markt ICT-oplossingen leveren die we integreerden met telecommunicatiediensten”, legt Van Vianen uit. Daarmee deed KPN zijn intrede in de IT-markt. “Een logisch gevolg van de technische ontwikkelingen”, aldus Van Vianen. “Vroeger waren data en spraak gescheiden werelden met bijvoorbeeld eigen protocollen. Tegenwoordig zijn zowel spraak als data geëvalueerd naar IP. Daardoor liggen geïntegreerde informatie- en communicatieprojecten voor de hand.”

Met de overname van Getronics maakte KPN al duidelijk wat zijn ambities zijn. De organisatie wil in de geïntegreerde wereld van IT en telecommunicatie een belangrijke rol spelen. “Sterker, we zijn de grootste telecomaanbieder van Nederland en hebben een uitstekend kwaliteitsimago”, zegt Van Vianen. “Op basis daarvan willen we ons ontwikkelen tot de beste ICT-dienstverlener.”

Gemak

Waar de grootzakelijke markt behoefte heeft aan de op maat gesneden toepassingen die KPN/Getronics ontwikkelt, vraagt het mkb vooral om gebruiksgemak. “Enkele jaren geleden hebben we voor die markt Software Online geïntroduceerd”, vertelt Van Vianen. “Dat zijn belangrijke diensten voor het mkb die we gestandaardiseerd via internet aanbieden. Denk aan Back-up Online, maar ook aan mail- en websitehosting en veiligheidsvoorzieningen voor internetgebruik.” Software Online voorzag in een behoefte, want inmiddels zijn er zo’n honderdvijfentwintigduizend van deze diensten verkocht.

Met Software Online maakte KPN het zogenaamde ‘cloudcomputing’ beschikbaar voor zzp’ers en kleine en middelgrote ondernemingen. “De essentie daarvan is dat gebruikers op aanvraag via internet gebruikmaken van diensten en daar een vast bedrag per maand voor betalen”, legt Van Vianen uit. “Het enige dat zij daar zelf voor nodig hebben is een device met internetaansluiting.” Een belangrijk voordeel van Software Online zijn de vaste kosten per gebruiker. Dat voordeel speelt nog een grotere rol bij MKB Werkplek. “De basis is hetzelfde als van Software Online, maar in dit geval gaat het om veel gebruikte kantoorsoftware van Microsoft”, aldus Van Vianen. KPN behoort tot de zogenaamde launching partners van Microsoft voor Office 365 en biedt dit pakket, met daarin de nieuwste versies van onder andere Word, Excel en PowerPoint, als geïntegreerde internetdienst aan. Ook in dit geval rekent KPN hiervoor een vast bedrag per gebruiker, waardoor de kosten zeer inzichtelijk zijn. Daarnaast neemt het gebruiksgemak toe. “Organisaties hoeven zich geen zorgen meer te maken over eventuele tussentijdse verbeteringen aan de software of de installatie van nieuwe versies. Dat gebeurt allemaal bij ons in de cloud. Verbeterde of vernieuwde applicaties komen automatisch beschikbaar voor alle gebruikers.”

Doordat MKB Werkplek de benodigde applicaties via internet gebruikt, hoeven gebruikers geen administratie van licenties meer bij te houden. Bovendien hebben zij geen eigen server meer nodig voor de software en het opslaan van documenten. “Dat scheelt enorm in de kosten, zowel voor de hardware als voor het energieverbruik”, aldus Van Vianen. In plaats van informatie lokaal op te slaan, gebruikt MKB Werkplek het goed beveiligde datacentrum van KPN.

‘MKB Werkplek brengt Het Nieuwe Werken binnen bereik van het midden- en kleinbedrijf’

Het Nieuwe Werken

Het rekencentrum van KPN garandeert optimale beschikbaarheid van applicaties en bestanden. De continuïteit van MKB Werkplek is volgens Van Vianen groter dan wanneer een organisatie zelf verantwoordelijk is voor software en infrastructuur. Minstens zo belangrijk is echter de flexibiliteit van MKB Werkplek. “Via onze self service portal kunnen klanten heel makkelijk zelf werkplekken of diensten af- of bijschakelen”, aldus Van Vianen. Die flexibiliteit van MKB Werkplek betekent ook een belangrijke stimulans voor Het Nieuwe Werken in het midden- en kleinbedrijf. “KPN beseft het belang van plaats- en tijdonafhankelijk werken. Organisaties kunnen daardoor besparen op vaste werkplekken; werknemers kunnen werk en privéleven beter in balans brengen. Samen met Getronics hebben we een portfolio van producten ontwikkeld die Het Nieuwe Werken bij grootzakelijke klanten ondersteunen. Denk bijvoorbeeld aan het beheer van onlinewerkplekken en aan videoconferencingdiensten.”

MKB Werkplek brengt Het Nieuwe Werken binnen bereik van het mkb. “Het enige wat medewerkers nodig hebben is een apparaat met een internetverbinding en een webbrowser.” Altijd alle actuele beveiligde bestanden bij de hand. Veel slimmer dan met USB-sticks die je kunt vergeten of verliezen!

Bundeling ontzorgt mkb

Recente stories