KPN Zakelijk is onder de leiding van CEO John van Vianen gestaag bezig om zich verder te transformeren van telecombedrijf naar een allround ICT-organisatie waarin betrouwbaar, veilig en innovatief de sleutelwoorden zijn. Onder andere cloud en 4G zullen de komende jaren voor een verdere uitbouw van de activiteiten zorgen.
Bedrijfseconoom John van Vianen (1969) heeft, met ruim twintig jaar internationale managementervaring in telecom en ICT-dienstverlening, het imago van een visionaire bruggenbouwer. Van Vianen is tevens lid van het Executive Committee van KPN en heeft er onder meer voor gezorgd dat Getronics, nu KPN IT Solutions geheten, naadloos in KPN Zakelijk (7500 fte) is geïntegreerd. KPN, van oorsprong een telecombedrijf, heeft daarmee een convergentie met zijn IT-diensten bewerkstelligd en dat is op deze schaal uniek in Nederland, maar ook in de wereld. De positie van KPN als een betrouwbaar en veilig, maar zeker ook innovatief ICT-bedrijf is hierdoor naar een hoger plan getild.
Als we drie jaar vooruitkijken, welke nieuwe dingen kunnen we dan van KPN verwachten? Van Vianen: “Er zijn een aantal belangrijke trajecten. In april hebben we 4G-dekking voor heel Nederland bereikt; dat hebben we heel snel gedaan. Met 4G hebben we een duidelijke voorsprong genomen en dat levert nieuwe mogelijkheden op. Als er bijvoorbeeld een internetlijn uitvalt, kun je met een mobiele 4G-internetkaart prima een tijdelijke oplossing voor het dataverkeer realiseren. Een ander voorbeeld is het klassencontact: KPN zorgt ervoor dat zieke kinderen thuis via een 4G-videolink met een smartphone of tablet toch interactief lessen kunnen volgen. Dat zijn heel mooie trajecten: een combinatie van innovatie en maatschappelijke betrokkenheid. Verder zijn we zeer actief op het gebied van nieuwe proposities die we mogelijk kunnen maken via M2M, RFID en big data. Voorbeelden hiervan zijn My Safeguard, een kastje dat ouderen omhangen als ze naar buiten gaan, waardoor ze weer op pad durven omdat ze met één druk op de knop in contact staan met hun verzorgers. Of een RFID-tag, die in de sierteelt wordt gebruikt om planten door de hele keten te kunnen volgen en zodoende logistieke stromen beter op elkaar af te kunnen stemmen.”
Combinatie van innovatie en maatschappelijke betrokkenheid
4G en cloud versterken het merk KPN
Hoewel 4G qua snelheid een duidelijke stap vooruit is ten opzichte van 3G, denkt Van Vianen niet dat 4G op grote schaal vaste verbindingen gaat vervangen, maar eerder een innovatieve aanvulling zal zijn die ook flink zal bijdragen aan de versterking van het merk KPN. Van Vianen: “Met 4G kunnen we zakelijke klanten met hun mobile devices en mobile management beter ondersteunen. Met 4G is de ‘user experience’ dermate goed dat veel van onze klanten, zoals artsen, hulpdiensten en andere klanten in de gezondheidszorg, er allemaal gebruik van kunnen maken. Zo zijn er bijvoorbeeld drones ontwikkeld die brandhaarden kunnen lokaliseren, zodat de brandweer effectiever in actie kan komen.”
Een andere belangrijke ontwikkeling voor KPN is natuurlijk de cloud. Het bedrijf heeft hier een omvangrijke infrastructuur en is al geruime tijd de grootste aanbieder in Nederland. De applicatieve en infrastructurele kennis en ervaring van het voormalige Getronics dragen hieraan sterk bij. Van Vianen: “We hebben verschillende services voor verschillende segmenten, van kleinzakelijk tot en met grootzakelijk, bijvoorbeeld de dienst Opslag Online. Een tegenhanger van Dropbox, maar dan geleverd door het betrouwbare, veilige én Nederlandse bedrijf KPN. Ten slotte is recent het veelomvattende label CloudNL gelanceerd. Hierin zijn diverse cloudservices samengevoegd en voorzien van een veiligheids-, betrouwbaarheids- en Nederlands keurmerk. Voor CloudNL heeft Deloitte het compliancy framework ontworpen en neemt het ook eens per kwartaal de auditing voor zijn rekening. De markt percipieert KPN intussen toch nog vooral als een leverancier van clouddiensten aan de bovenkant van de markt. Volgens Van Vianen is dat echter niet terecht: “Wij leveren ook veel clouddiensten aan de rest van de markt. Die worden niet zo direct aan het KPN-merk voor de zakelijke markt gelinkt. We gaan nu alle zakelijke clouddiensten onder één KPN-noemer brengen en moeten onze positie van grootste cloudleverancier nog eenduidiger en consistenter in de schijnwerpers zetten. Verder scherpen we voor ons hele cloudportfolio de veiligheid nog verder aan. De propositie die we met CloudNL hebben, willen we ook realiseren voor onze overige clouddiensten en ze voorzien van een bepaald veiligheidsstempel. Kortom, we gaan de waarden van veiligheid en betrouwbaarheid, zo inherent aan het KPN-merk, nog beter uitnutten voor al onze diensten.”
Veilig mobiel betalen
Veiligheid is uiteraard van het grootste belang voor onder andere het doen van betalingen en het uitwisselen van informatie. KPN speelt een belangrijke rol in de standaardisatie van Mobile Payments als onderdeel van Mobile Commerce. Van Vianen: “Onlangs hebben we samen met een aantal banken nog een succesvolle pilot op dit vlak in Leiden afgerond en dit project wordt nu verder vormgegeven. Daarnaast hebben we recent de samenwerking met Silent Circle (versleuteld spraak- en dataverkeer) aangekondigd. Wij zijn de eerste die deze mooie innovatie van encrypted bellen, sms’en en mobile data mogelijk maakt en ook dat past goed bij ons imago van betrouwbaar en veilig, kortom bij het beste netwerk.”