Digital Natives

Betere digitale producten, betere wereld

Digital Natives heeft een missie. Betere digitale producten maken die een betere digitale wereld scheppen. “Hoe gaan we samen een digitale wereld creëren waarmee we vooruit kunnen?”, aldus Erik de Vreede, Founder en Chief Digital Natives.

“Als je kijkt naar onze klanten, dan zie je overeenkomsten: allen dragen ze een hoger doel uit waar we achter staan. Onze klanten weerspiegelen wie wij zijn en waar we voor staan”, zegt Erik de Vreede.

Digital Natives maakt websites, platforms en digitale diensten voor bedrijven en organisaties die de wereld veranderen. “Met Regiobank hebben we de Beste Website van het Jaar 2018 gewonnen. Andere klanten zijn onder andere de gemeente Amsterdam, Bitonic (bitcoins voor iedereen), het succesvolle crowdfundingplatform Voordekunst en Kijkwijzer. En wist je dat Netflix Amerika onze software gebruikt voor de codering van Nederlandse titels?”

‘Onze klanten weerspiegelen wie wij zijn en waar we voor staan’

Users versus humans

“We ontwerpen vanuit één fundamentele gedachte: hoe maken we digitale technologie menselijker? Iedereen heeft het altijd over de users en de user needs – maar wie voelt zich ooit een user? Is het niet de hoogste tijd om breder na te denken over de digitale producten die we maken? Om zowel de ‘user’ needs te bedienen als menselijke en maatschappelijke behoeften? Wij kiezen voor een methode waarin deze domeinen even belangrijk zijn: van users naar humans. Nu is het bijvoorbeeld alleen bij (semi)overheidsinstellingen een standaard om websites drempelvrij te maken. Waarom gebeurt dit intussen niet in alle digitale omgevingen? We moeten met z’n allen betere oplossingen ontwerpen voor het gebruik van data en de privacy van bezoekers. Neem bijvoorbeeld de cookiewetgeving: wij onderzoeken manieren waardoor onze digitale producten geen cookiebar meer nodig hebben.”

Jezelf heruitvinden

“We leven in een interessante tijd: de wereld moet veranderen, bedrijven moeten zich heruitvinden, het internet moet vernieuwen. Als digitaal bureau zijn we een gids die een belangrijke rol speelt in deze transities. Gelukkig houden we van verandering – zie de lemniscaat in ons logo. Een betere digitale wereld is mogelijk, en we kunnen die met z’n allen creëren.”