Colin Braak, technisch directeur van het in Lelystad gevestigde bureau, is tevreden over de ranking van iClicks in de Emerce 100. “We hebben dit kunnen bereiken dankzij het leveren van een constant hoog niveau, investeringen in nieuwe ontwikkelingen en kennis. Dit wordt duidelijk gewaardeerd door onze klanten.”
Eigen kennis
iClicks bestaat inmiddels ruim vijftien jaar. Marten Post, oprichter van iClicks, startte het bedrijf met een focus op adverteren via Google. Colin: “De dienstverlening breidde zich verder uit naar het bouwen van websites en het ontwikkelen van landingspagina’s. Een paar jaar later zijn we gestart met ons eigen SEO-team. Dit team bestaat inmiddels uit vijftig specialisten.”
Naast SEO is Google Ads nog steeds een van de belangrijkste specialisaties van het bedrijf, waardoor inmiddels een jarenlang succesvol partnership met Google is opgebouwd. iClicks mag zich op dit terrein tot de beste bureaus van Nederland rekenen en heeft zich in de loop der tijd ontplooid tot een bureau dat zeer breed actief is op het gebied van onlinemarketing. Colin: “We hebben nu meer dan negentig specialisten in huis, variërend van SEO-, SEA- en socialspecialisten tot een eigen developmentafdeling.”
‘Onze klanten kiezen voor een bureau dat sterk is in de uitvoering én strategie’
Hij vervolgt: “Onlinemarketing is tegenwoordig veel meer dan enkele losse diensten aanbieden of een mooie website of webshop bouwen. Aan elke succesvolle onlinecampagne moet, in onze visie, een weldoordachte en duurzame groeistrategie ten grondslag liggen. Onze klanten kiezen daarom voor een bureau dat sterk is in de uitvoering én strategie.”
Mkb+
De doelgroep van iClicks bestaat uit mkb+-bedrijven. Veel klanten zijn dankzij de samenwerking met iClicks gegroeid en maken daarom nog steeds gebruik van de diensten van het bureau. “Deze trouwe relaties vormen voor een belangrijk deel ons bestaansrecht”, zegt Colin. Hij noemt de veelzijdigheid aan branches waarin de klanten van iClicks actief zijn. Van automotive, fashion en retail tot medisch en juridisch. Colin: “Onze kracht ligt juist in de brede branchekennis en het vertalen van organisatiedoelstellingen naar een resultaatgerichte onlinemarketingstrategie.”
De specialisten staan op 1
De groei die iClicks nog steeds meemaakt kan alleen worden bereikt met voldoende gekwalificeerd personeel. HR Manager Linda ten Dam hierover: “Zoals in vrijwel elke branche is het niet eenvoudig om goede mensen aan te trekken. Dit heeft dan ook onze volledige aandacht. Gezien onze ligging richten we ons vooral op de hogescholen in Zwolle en Almere. We gaan naar banenmarkten, geven gastcolleges, ondersteunen stagiaires en bieden voor elke specialisatie een uitgebreid traineeship aan.”
Ze legt uit dat bij dit laatste jonge werknemers gedurende een periode van twee jaar intensief worden begeleid door senior collega’s. “Ze krijgen opleidingen en leren in die periode alle ins en outs van het vakgebied. Als ze eenmaal opgeleid zijn, bieden we nog verdere ontwikkel- en doorgroeimogelijkheden aan. Hiervoor is de Star Academy in het leven geroepen, een programma waarin ambitieuze collega’s worden begeleid in hun ontwikkeling van medior tot senior.”
Colin: “We leiden zelf specialisten op en merken daarnaast dat we nu ook steeds meer ervaren collega’s kunnen aantrekken. Dat is een gevolg van onze groei en het feit dat we voor aansprekende klanten mogen werken. We hebben een prachtig kantoor direct naast het station en zijn een van de grotere werkgevers in de regio op dit gebied.”
Linda: “En we hebben met 140 flexplekken nog genoeg ruimte om verder te groeien. Verder hebben we een eigen gym en een bar met dakterras voor de gezellige momenten. In de covidtijd hebben we hier minder gebruik van kunnen maken, maar gelukkig zijn we nu in rustiger vaarwater terechtgekomen. Het hybride werken met een goede balans tussen thuiswerken en werken op kantoor is echter zo goed bevallen, dat we dit in stand hebben gehouden.”
Perspectief
Wat de komende jaren betreft, denkt Colin dat er veel perspectief is voor iClicks. “Volop! De afgelopen jaren hebben we vooral ingezet om onze strategieën naar het volgende niveau te brengen. De volgende stap zie ik in de technologische ontwikkelingen. Denk maar aan een ontwikkeling als AI en ChatGPT. Hierdoor gaat ons werk ingrijpend veranderen. En we blijven inzetten op consultancy en strategische partnerships, maar ook overnames van andere bureaus om onze dienstverlening nog sterker te maken. Klanten verwachten immers steeds meer van onlinemarketingbureaus. Hier spelen wij op in door de kwaliteit van data-driven en resultaatgerichte onlinemarketing toegankelijk en betaalbaar te maken voor mkb+-bedrijven.”
- Emerce 100-2023
- Tim de Vogel
- Charles Poorter
- Download artikel