AKD kiest voor persoonlijke benadering

AKD kiest voor persoonlijke benadering

‘Optimale dienstverlening voor grote en middelgrote Nederlandse bedrijven en overheden’

AKD Prinsen Van Wijmen, kortweg AKD, is een van de grootste advocaten- en notariskantoren in Nederland met een leidende positie bij grote en middelgrote bedrijven en bij de overheid. AKD heeft een persoonlijke benadering hoog in het vaandel staan.

Bestuursvoorzitter Bert Heikens legt uit wat AKD bijzonder maakt: “Wij hebben gekozen voor de ‘middle market’, ofwel de nationale markt. Door letterlijk dicht bij de klant te gaan zitten, onderscheiden wij ons van andere grote kantoren. We groeperen bewust niet op de Amsterdamse Zuidas, maar hebben vestigingen in de belangrijkste economische centra van ons land.” Medebestuurder Erwin Rademakers vult aan: “We hebben bijvoorbeeld Philips als klant. Een van de redenen waarom Philips voor AKD gekozen heeft, is dat we in Eindhoven met ons kantoor vlakbij zitten. Er worden dus geen kostbare uren verspild aan reistijd en ze krijgen bij ons dezelfde, zo niet een betere service.”

Betere match door diversiteit

AKD heeft een lange historie, maar bestaat in z’n huidige vorm zo’n tien jaar. Veel zaken zijn modern opgezet. Dat begint al bij de mensen. Heikens: “Wij geloven niet zo erg in het stereotiepe, eenvormige beeld van een jurist. Onze brede klantenkring vereist juist mensen met verschillende vaardigheden, zowel op het juridische als op het menselijke vlak. Wij kiezen daarom bewust voor diversiteit. In de praktijk levert dat een veel betere match op tussen de klant en onze advocaat of notaris.” Rademakers: “Wij bouwen een langdurige band op met de klant. Dat is een belangrijke taak voor al onze partners, uiteraard met ondersteuning van onze andere medewerkers. Je hebt één centraal aanspreekpunt en dat kan voor een specifiek probleem een collega inschakelen, maar de klant heeft altijd een vaste contactpersoon.” De nationale markt heeft behoefte aan hoogwaardige en efficiënte dienstverlening tegen een concurrerend tarief. AKD is daar al jaren optimaal op ingesteld. Bert Heikens licht dit toe: “Onze organisatie zit zo in elkaar dat we met compacte teams onze klanten een heel goede juridische ondersteuning kunnen bieden. In deze teams vervult een van onze partners meestal de centrale rol, zodat de lijnen naar de klant bijzonder kort zijn. Daarnaast maken we gebruik van de nieuwste hulpmiddelen op het gebied van ICT, waardoor we onze klanten optimaal kunnen bedienen. Een aantal van deze hulpmiddelen stellen we ook ter beschikking aan onze klanten, zodat zij zelf ook efficiënter kunnen werken. Deze aanpak leidt tot een tariefstelling die beduidend onder de bovenkant van de markt ligt.”

Recessie biedt kansen

Waar de middle market al veel langer kostenbewust juridische diensten inkoopt, gaan door de recessie nu ook grote bedrijven en multinationals veel kritischer naar de kosten kijken. Rademakers vertelt welke nieuwe kansen hierdoor voor AKD ontstaan: “Je merkt dat grote bedrijven die voorheen als een soort automatisme naar de internationale Magic Circle-kantoren gingen, ons nu ook om offertes vragen. Ze ontdekken dan dat ze dezelfde kwaliteit krijgen tegen lagere tarieven.”

Fullservice-dienstverlening

AKD koestert zijn positie op de middle market, omdat deze voor continuïteit en stabiliteit zorgt. Heikens: “De middle market vraagt om een brede fullservicedienstverlening en wij kunnen die als een van de weinige grote kantoren bieden. Dat past ook bij ons streven naar langdurige relaties met klanten. We doen daarom niet alleen fusies en overnames en arbeidsrecht, maar bieden als enige grote kantoor bijvoorbeeld ook een compleet pakket juridische diensten met betrekking tot handel, distributie en transport. Niet voor niets zitten wij met ons kantoor in Rotterdam in het hart van een van de grootste havens ter wereld en leveren wij juridische diensten aan grote spelers zoals Smit Internationale.” Rademakers vult aan: “Een vergelijkbaar verhaal geldt voor onze dienstverlening in de zorg en in de vastgoedmarkt. Klanten uit die sectoren kunnen voor al hun juridische diensten bij ons terecht en maken daar gelukkig ook veel gebruik van.” Tot slot wil Bert Heikens benadrukken dat de bestuursrechtpraktijk van AKD, die geconcentreerd is in Breda, de grootste in zijn soort is in Nederland. “Die praktijk werkt voor gemeenten, provincies en het Rijk, maar bijvoorbeeld ook voor ondernemingen uit de vervoerssector, zoals Prorail, en voor energiebedrijven, zoals E.ON, omdat die op veel vlakken met de overheid te maken hebben. Deze praktijk heeft een geweldige reputatie en is een van de thoughtleaders in Nederland.” Rademakers: “Die specialisaties zul je vergeefs zoeken bij veel andere kantoren, maar wij hebben ze allemaal in huis en daar kiezen wij nadrukkelijk voor. Die diversiteit brengt continuïteit en stabiliteit op de langere termijn met zich mee en het geeft veel dynamiek en energie.”