Fotograaf: Sebastiaan Westerweel

Onderscheidend vermogen dankzij betrouwbaar datanetwerk
Systemen die zich aanpassen aan de gebruiker maken Het Nieuwe Werken echt mogelijk. Ieder bedrijf heeft echter specifieke wensen en eisen. Aastra Telecom biedt trendy, werkbare toepassingen met toegevoegde waarde. Deze maken hoge kwaliteit videoconferencing toegankelijk, laten applicaties vlekkeloos werken en geven spraaktoepassingen prioriteit.

“We hebben klanten met traditionele PBX-toestellen in hun eigen tempo laten migreren naar Call Manager, die bijvoorbeeld met Lync gecertificeerd is. Zonder extra uitgaven voor machines. We beschermen op die manier hun investering.” Het is, aldus Martin Roeffen, Managing Director van Aastra Telecom Netherlands, de ultieme manier om ‘return on investement’ te behalen. Dat de specialisten van Aastra de vele verschillende telecomwensen en -eisen van klanten kunnen ondersteunen, is een logisch gevolg van de kennis en de bedrijfspolicy die de organisatie de afgelopen dertig jaar heeft opgebouwd. Binnen de Benelux heeft de organisatie een marktaandeel van bijna twintig procent en een eerste positie in de zakelijke markt. Ook wereldwijd is Aastra Technologies Limited een flinke speler. De in het Canadese Toronto in 1983 opgerichte organisatie komt vanuit de aerospace en verlegde in de loop der jaren de corebusiness volledig naar het ontwikkelen en verkopen van telecommunicatieoplossingen die toegang verlenen tot communicatienetwerken. De organisatie is beursgenoteerd in Toronto, telt 2.400 medewerkers, is in meer dan 150 landen aanwezig en heeft wereldwijd meer dan 50 miljoen geïnstalleerde lijnen. Met 56 positief afgesloten kwartalen achter zich heeft Aastra een financieel sterke positie. Aastra levert zijn oplossingen en diensten via directe en indirecte verkoopkanalen, telecombedrijven en vooraanstaande telefoonmaatschappijen in Noord-Amerika, EMEA, CALA en het ASIAPAC-gebied.

Problemen voorkomen

Aastra biedt een uitgebreid portfolio van maatwerkoplossingen voor unified communications, van geavanceerde telefooncentrales voor midden- en kleinbedrijf tot volledig schaalbare oplossingen voor de grootzakelijke markt. De sterke focus op open standaarden maakt dat mensen en organisaties efficiënter kunnen communiceren en samenwerken. “Aastra staat vooral voor gemak. Dat geldt zowel voor het gebruik als voor het onderhoud, maar zeker voor de ‘roll-out’ van VoIP-systemen. In dat laatste traject ontstaat vaak een strijd tussen de mensen van de IT en de ICT. Die kunnen wij beslechten, niet alleen qua architectuur vanwege onze open standaarden of omdat applicaties of datacenters van concurrerende leveranciers geen probleem zijn, maar vooral door een nieuw uniek en gepatenteerd programma. Niemand hoeft meer naar elkaar te wijzen, omdat wij exact kunnen traceren waar de knelpunten in het IP-netwerk zitten en hoe deze op te lossen zijn.” Roeffen doelt hiermee op AQaaS, het Aastra Quality as a Service-programma, dat exclusief voor Aastra is ontwikkeld voor het identificeren en lokaliseren van VoIP-knelpunten binnen het datanetwerk. De ‘Quality of Analysis’ en de ‘Quality of Diagnosis’ traceren de kleinste afwijkingen, op componentniveau. “Het belang van AQaaS is groot. Vooral als je weet dat rond de zeventig procent van de negatieve ervaringen met VoIP niks met het VoIP-systeem te maken heeft, maar met de randactiviteiten, zoals de implementatie, de configuratie of het gebruik. De hoge precisie van onze meettechnologie maakt het mogelijk zelfs latente, nog niet hoorbare verstoringen aan het licht te brengen. Zo zijn zelfs toekomstige problemen te voorkomen. Bovendien behoren troubleshootings die weken of zelfs maanden duurden tot het verleden. We praten nu over uren of dagen. Reken maar uit wat dit betekent voor een grote organisatie waarvoor het datanetwerk bedrijfskritisch is.”

Maximaal rendement

De hoeveelheid koppelingen met datanetwerken stijgt en ook de integratie met Twitter, Facebook en LinkedIn moet vlekkeloos verlopen. Juist nu er steeds meer uit de cloud komt, blijkt het eigen netwerk vaak een bottleneck. “Dat laatste stukje is zeer bepalend. Die racewagen heeft een traject voor 95% fantastisch afgelegd en moet op het einde over een onverhard karrenspoor.” Daarmee benadrukt Roeffen het belang van open standaarden. “We willen geen vendorlock-in creëren waardoor afhankelijkheid ontstaat. Bij ons kun je losse componenten kopen en daarmee schuiven. IP is om te communiceren en de gebruiker bepaalt op welke manier. Als medewerkers aangeven dat ze bedrijfsmatig net als privé instant messaging, presence en video willen gebruiken, dan sluiten we dat probleemloos aan op een bedrijfsnetwerk. We maken communicatie weer persoonlijk.”

Waar veel organisaties door alle technische ontwikkelingen op spraakgebied ook tegen aanlopen, is dat Wifi geschikt is voor data, maar minder voor spraak. “Nu veel mensen met tablets lopen en voice en data over eenzelfde netwerk moeten, gaat de spraakkwaliteit achteruit. Wij gebruiken datzelfde netwerk, maar maken er Wifi met DECT van. Je hebt een netwerkstekker en klikt het nieuwe basestation erin. Wifi blijft, DECT wordt toegevoegd en zo heeft spraak weer een hoge kwaliteit.” Aastra loopt vooraan in het bruikbaar maken van applicaties voor bestaande toepassingen. “Medewerkers kunnen met onze applicatie op ieder willekeurig moment deelnemen aan een videoconference, ook met een smartphone én onderweg. We weten dat het ondernemers en investeerders maximaal rendement oplevert als wij het ze zo gemakkelijk mogelijk maken. Daar hebben we allemaal baat bij.” Klanten kunnen de producten van Aastra eerst testen. “We bouwen graag vertrouwen op door naar de klant te kijken en aan te sluiten op wat hij aankan en nodig heeft. Het is het sharingconcept, en klantentrouw zien we als een compliment.”

State-of-the-arttelecom draagt bij aan groei
Het Nieuwe Werken is meer dan thuiswerken. Ieder bedrijf heeft specifieke wensen en eisen op dit gebied. Aastra biedt trendy, werkbare toepassingen die toegevoegde waarde hebben. Videoconferencing voor alle lagen in de organisatie, bereikbaarheid en zelfs onbereikbaarheid op een voor iedereen wenselijke manier.

Met een marktaandeel van bijna twintig procent en een tweede positie in de zakelijke markt binnen de Benelux verwacht je dat de naam Aastra Telecom veel mensen bekend in de oren klinkt. Martin Roeffen, Managing Director van Aastra Telecom Netherlands, weet dat de praktijk anders is. “We zijn de grootste onbekende speler in de Nederlandse telecommarkt. Maar die vier procent naamsbekendheid in Nederland die we nu hebben, stijgt wat ons betreft snel. De basis daarvoor is al gelegd.”

Wereldwijd is Aastra Telecom zeker geen onbekende. De in het Canadese Toronto in 1983 opgerichte organisatie komt vanuit de aerospace en verlegde in de loop der jaren de corebusiness volledig naar het ontwikkelen en verkopen van telecommunicatieoplossingen die toegang verlenen tot communicatienetwerken. De organisatie is beursgenoteerd in Toronto, telt 2400 medewerkers en is in meer dan honderdvijftig landen aanwezig. De sterke groei is vooral bewerkstelligd via overnames van divisies van grote organisaties. Met 53 positief afgesloten kwartalen achter zich heeft Aastra een financieel sterke positie. Aastra levert zijn oplossingen en diensten via directe en indirecte verkoopkanalen, telecombedrijven en vooraanstaande telefoonmaatschappijen in Noord-Amerika, EMEA, CALA en het ASIAPAC-gebied.

Doeltreffend

“Telecom is meer dan bellen alleen, het is communicatie en wij zijn specialist”, leidt Roeffen de expertise van Aastra in. “Welke telefoon gaat het eerst, moet dat gesprek door naar een mobiele telefoon of een andere vaste telefoon. Deze complexe zaken maken wij zeer eenvoudig. Vergelijk het met softwareleverancier SAP, die levert ook een stuk specialisme.”

Aastra ontwikkelt en verkoopt oplossingen voor IP-communicatie op basis van sleuteltechnologieën, zoals SIP voor spraak-en-dataconvergentie, WiFi en IP-DECT-oplossingen voor mobiliteit, LDAP-directory’s, webservices- of XML-interfaces voor portals en unified toepassingen voor business- en residentiële omgevingen. Dit alles realiseert de organisatie door samenwerking met partners, operators en distributeurs. “Het is niet voor niets dat Aastra tien procent van de inkomsten investeert in Research & Development en 650 ingenieurs in dienst heeft. We kunnen daardoor met onze producten en oplossingen zowel de behoefte bij eenmanszaken als de meest complexe vragen van grote wereldwijde ondernemingen invullen. We hebben state-of-the-artoplossingen, maar net zo goed producten die al jaren staan en meemigreren naar de nieuwe wereld op de laatste stand van de techniek. Onze doelstelling is organisaties en mensen in staat stellen doeltreffender te communiceren en samen te werken. Het enthousiasme waarmee onze medewerkers die uitdagingen oppakken, is in de oplossingen terug te vinden. Het mooiste compliment is natuurlijk dat zelfs onze dealers aan collega-dealers onze producten aanbevelen. Wereldwijd hebben we veertig miljoen gebruikers en zijn we echt in alle disciplines van de markt aanwezig.”

‘Het mooiste compliment is dat zelfs onze dealers aan collega-dealers onze producten aanbevelen’

Flexibel

Aastra Telecom is weliswaar een op techniek gebaseerde organisatie, belangrijker is volgens Roeffen wat deze techniek doet en betekent voor de gebruiker. Door bijvoorbeeld het gebruik van Unified Communications-oplossingen verspillen medewerkers geen tijd meer om via diverse media die naast elkaar bestaan de gewenste personen te bereiken. Ze kiezen zelf hoe ze het meest efficiënt communiceren, wanneer, waar en hoe ze bereikbaar zijn of niet bereikbaar zijn. De Unified Communications-oplossingen van Aastra zetten medewerkers in het midden van het communicatiesysteem. Ook het feit dat Aastra er geen probleem mee heeft om open standaarden te gebruiken, maakt de oplossingen zeer flexibel.

“Ik beantwoord mijn bureautelefoon vanuit mijn auto; eigenlijk kan ik vanaf iedere willekeurige plek bellen alsof ik in mijn kantoor ben. Ik bel mobiel, maar met mijn vaste nummer.” Roeffen zelf is een enthousiast gebruiker van de eigen oplossingen. “Het mooie is dat met onze oplossing iedereen gewoon z’n eigen provider kan houden, als het maar om een smartphone gaat. Daarnaast is deze oplossing kostentechnisch zeer interessant. Ik telefoneer enorm veel, toch liggen mijn belkosten rond de vijftig euro per maand. Spreekt mij zeker aan.”

Intuïtief

Wie dan eenmaal de nieuwste oplossing voor de videoconferentie van Aastra ziet, stapt enthousiast over op Het Nieuwe Werken. Al was het alleen al voor de telefoon met beeldscherm, die prachtig en soepel beeld geeft en idem geluid. “We hebben deze oplossing op een beurs in heel korte tijd zonder enige training aan de praat gekregen. Het werkt zeer intuïtief, maar is ook heel stabiel. Zo’n 95% van wat onder de motorkap zit, heeft z’n sporen al in de markt verdiend. Dat moet ook, want onze klanten verdienen er hun boterham mee.”

Interessant aan het systeem is dat het start met high definition (hd) en zelf bijstelt. Zit er aan de andere kant van ‘de lijn’ iemand op een vaste plek, dan ‘ziet’ het systeem de achtergrond als een niet-bewegend deel en schakelt over op gedeeltelijk lagere resolutie. Daardoor gebruikt het minder breedband. Goede spraak werd de ‘finishing touch’. Haperen is uiteraard onacceptabel, ieder smakje horen is minstens zo irritant. Dat is inmiddels geoptimaliseerd. “Aastra is zonder meer behoudend in kwaliteit. We lopen voorop, niet vooraan. Maar in oplossingen zijn we wel de eerste.” En daar is Roeffen trots op.

‘Geo-informatie vaak van doorslaggevend belang’

“Iedere centimeter land is opgemeten. We weten van wie het is, wat ermee wordt gedaan en wat de koopsom is.” Deze woorden sprak Dorine Burmanje, voorzitter van de Raad van Bestuur van het Kadaster, onlangs vanuit een helikopter in het tv-programma Nederland van Boven.

Wat direct opviel, was het enthousiasme waarmee Burmanje over het werk van het Kadaster sprak. Ze is dan ook een goed voorbeeld van de dynamiek die in deze organisatie heerst. “We hebben het in feite over geografische informatie: geo-informatie. Wij hebben de informatie beschikbaar. Wie is de eigenaar? Wat is de indicatieve waarde van de grond? Wat zijn de consequenties bij veranderingen, zoals bij de aanleg van een hogesnelheidslijn? Heel veel maatschappelijke vraagstukken zijn hierop gestoeld. Denk maar aan de HSL, de Betuweroute, de natuur en de industrie. Dergelijke vraagstukken kunnen mede dankzij onze informatie worden beantwoord.”

Ze noemt nog enkele voorbeelden waarbij geo-informatie van groot belang is: “Denk aan natuurrampen, waarna je moet bepalen wat er is vernietigd, wie de eigenaren zijn, wat de schade is. Of, om het dichter bij huis te zoeken: met onze informatie kun je onderzoeken hoe je de routes van postbodes korter kunt maken of je kunt bijvoorbeeld verhuisbewegingen in beeld brengen.”

Maar ook een programma als Nederland van Boven kon niet tot stand worden gebracht zonder de informatie die het Kadaster in huis heeft. “Daarom hebben we er ook bewust aan meegewerkt. Hiermee konden we goed in beeld brengen wat voor soort gegevens we allemaal beschikbaar hebben.”

Drie dimensies

Het Kadaster is een betrouwbare publieke organisatie die blijft meebewegen met ontwikkelingen in de maatschappij. Het garandeert de rechtszekerheid in het registreren van vastgoedtransacties.  Burmanje: “We doen dit al 180 jaar en zijn er goed in. Maar dit betekent niet dat we een wat stoffige organisatie zijn! Als mensen eenmaal met ons in aanraking komen, zijn ze vaak verrast door de enorme dynamiek die hier heerst.”

Dit blijkt onder meer uit de innovatieve ontwikkelingen bij het Kadaster. “Het is duidelijk dat we in grote mate een informatieorganisatie zijn”, verklaart ze. “We vergaren en verwerken enorme hoeveelheden informatie. We registreren, slaan informatie op en maken deze beschikbaar voor derden. De ontwikkelingen op dit terrein gaan ontzettend snel. Vroeger moest je met drie man met kijkers en meetlinten het terrein in, nu kan één persoon uitgerust met een tablet pc en de modernste apparatuur het werk doen.”

Ze noemt een ander voorbeeld: “Het Kadaster heeft eeuwen met kaarten gewerkt. Nu werken we objectgericht. Dat wil zeggen dat alle objecten (gebouwen, bomen, sloten en ga zo maar door) in een grote database zijn opgeslagen, en aan de hand daarvan worden kaarten gemaakt.

We zijn technisch tot steeds meer in staat. Hier komt bij dat we nu niet alleen registreren wat zich op de grond bevindt maar ook eronder en zelfs erboven! Denk maar aan leidingen en dergelijke die zich in de bodem bevinden, en aan de eigendomsrechten van appartementen. We werken echt in drie dimensies!”

De mogelijkheden die dit biedt, zijn volgens haar schier grenzeloos. “Vooral als je verschillende technologieën combineert. Zo maken we gebruik van touchtables, tafels waarvan het blad een groot aanraakscherm is. Je kunt hierop een enorme hoeveelheid informatie tonen. Bijvoorbeeld bij ruilverkaveling zet je de betrokken partijen eromheen en zij zien meteen wat de consequenties van bepaalde besluiten zijn. Voorheen moesten deze consequenties letterlijk in kaart worden gebracht – er werden kaarten getekend – nu zie je meteen wat de gevolgen van besluiten zijn. Dit werkt bijzonder snel en efficiënt.”

Het Kadaster staat midden in de samenleving

Flexibiliteit

Het Kadaster wil blijven innoveren en werkt daarbij veel samen met partijen. Burmanje noemt als partners andere overheden, de wetenschap en private partijen. “We zijn bijvoorbeeld van oudsher partner van het notariaat. We zitten samen in het traject van de vastgoedtransacties. Vandaar ook dat we sterk met het notariaat samenwerken om dat traject kwalitatief beter en goedkoper te maken. Ook hierbij leunen we zwaar op technologie, en dan vooral op IT.”

Dit constant inspelen op actuele ontwikkelingen terwijl gelijktijdig de compleetheid en betrouwbaarheid van de informatie gewaarborgd moeten zijn, vergt veel van de flexibiliteit van de medewerkers van het Kadaster. “Ons takenpakket wordt steeds breder en ondertussen ontwikkelt de technologie zich in een rap tempo verder. Het verrast mij iedere keer weer als ik zie wat deze club mensen voor elkaar bokst.”

Het Kadaster is een publieke organisatie die volgens Burmanje ‘van oorsprong bescheiden’ is. “Maar het is wel belangrijk dat we vertellen over de mogelijkheden van onze informatie, zodat  andere partijen ermee aan de slag kunnen. Om dat duidelijk te maken, zoeken we steeds meer de samenwerking met anderen op. Daarnaast zorgen we er natuurlijk voor dat we midden in de samenleving staan, want alleen zo kunnen we weten wat de behoefte is.”

Bouwen aan ‘Koninklijke’ dienstverlening

Waar veel IT-bedrijven worstelen met de crisis, blijft Caesar Groep het goed doen. Meebewegen met de markt is volgens directeur Hans van der Kooij het recept voor de lange termijn: “We streven naar blijvende impact op zowel klanten als medewerkers.”

Het klinkt als een grap maar Hans van der Kooij, oprichter en directeur van Caesar Groep, blijkt bloedserieus als hij zegt: “We willen uiteindelijk het predicaat ‘Koninklijk’ verkrijgen.”

Uiteraard beseft Van der Kooij heel goed dat de Caesar Groep daarvoor minstens honderd jaar moet worden. En dat die mijlpaal voor het bedrijf, dat in 1993 werd opgericht, nog erg ver weg is. “We willen met dat doel vooral duidelijk maken dat we dit bedrijf niet zijn begonnen om op een gunstig moment alle aandelen te verkopen en snel te cashen”, verklaart hij. “Wat we wél willen, is een bedrijf neerzetten waar klanten en medewerkers zich prettig voelen en waardoor ze uitgedaagd worden. We willen een blijvende impact hebben op zowel klanten als medewerkers.”

Voelsprieten

Om die ambitie waar te maken is het volgens Van der Kooij cruciaal om goed voeling te houden met ontwikkelingen in de markt. “Dat klinkt voor een willekeurig marketingbedrijf heel gewoon, maar voor een IT-bedrijf is dat vrij uniek”, meent hij. “Wij hebben zelf ook pas in de loop van de tijd de benodigde voelsprieten ontwikkeld. Aanvankelijk waren we een van de vele detacheringsbedrijven. We behoorden tot de mainstream.”

Dat veranderde toen Caesar Groep zich realiseerde dat de IT-markt worstelde met een structureel probleem: IT-projecten bleken vrijwel altijd de afgesproken termijnen en budgetten te overschrijden. Dat gegeven stimuleerde de organisatie tot een grondige analyse van de oorzaken en tot een zoektocht naar een oplossing. Dat leidde tot de TOC-IT-aanpak, een compleet nieuwe projectaanpak gebaseerd op de Theory of Constraints van Eli Goldratt en een gedisciplineerd scopemanagement.

De nieuwe aanpak leidde tot indrukwekkende resultaten. Maar liefst 97% van de projecten die Caesar Groep uitvoerde, bleef binnen tijd en budget.

Met de TOC-IT-aanpak onderscheidt Caesar Groep zich nog steeds van andere IT-dienstverleners, maar Van der Kooij vindt dat niet voldoende. “Sinds de kredietcrisis krimpt de Nederlandse markt voor ICT-dienstverlening”, legt hij uit. “Dat komt onder meer door de groei van outsourcing naar lagelonenlanden. Als gevolg daarvan zie je dat veel grote IT- en consultancyorganisaties de afgelopen jaren flink zijn gekrompen.”

Caesar Groep concludeerde dat het alleen aan die ontwikkeling kan ontsnappen door extra toegevoegde waarde te leveren. “De ontwikkelingen in de retail inspireerden ons. Sinds de opkomst van de supermarkten zijn veel kleine retailers verdwenen, behalve als ze werkelijk toegevoegde waarde leveren”, aldus Van der Kooij. “Voor middelgrote IT-dienstverleners zoals wij geldt hetzelfde. We overleven alleen als we toegevoegde waarde bieden. Daarvoor moeten we nadrukkelijk aansluiten bij de behoeften in de markt.”

‘Wij ontwikkelen ons tot een huis voor innovatieve formules’

Segmentatie

Op basis van verschillende behoeften in de markt heeft Caesar Groep vorig jaar drie formules gelanceerd. “Eigenlijk drie merken onder de paraplu van Caesar Groep”, zegt Marjon Vermeulen, consultant bij Garansys, een van die drie merken en gespecialiseerd in dienstverlening met resultaatgarantie. “Met deze formule richten we ons op de bovenkant van de markt, waar klanten IT-ondersteuning zoeken voor het verbeteren van hun bedrijfskritische processen.”

De twee andere formules zijn Caesar Experts en Caesar Tenders. “Met Experts richten we ons op de bovenkant van het mkb”, vertelt Vermeulen. “De kracht van Experts is het vermogen om samen met klanten hun primaire processen efficiënter in te richten.” Daarbij staat klanttevredenheid centraal; Caesar Experts kent dan ook een van de hoogste klanttevredenheidsscores in de markt.

Met Caesar Tenders richt de organisatie zich op grote bedrijven en organisaties die met meerjarige mantelovereenkomsten willen werken. Daarbij is de prijs vaak cruciaal.

Intern ondernemerschap

Volgens Vermeulen zal het niet bij drie merken blijven. “De Caesar Groep ontwikkelt zich geleidelijk tot een huis voor innovatieve formules die aansluiten op de markt”, legt ze uit. “Dat is ook nodig om als dienstverlener een rol te kunnen blijven spelen.”

Van der Kooij vult haar aan. “Door IT zijn organisaties platter geworden, maar platter is niet plat genoeg. Zelfs bij kleine dienstverleners is de managementlaag te dik geworden. Wij geloven daarom in zelfsturende teams met uiteraard de nodige specialistische kennis, maar vooral met creativiteit en ondernemerschap.”

Vanuit deze overtuiging stimuleert Caesar Groep de eigen medewerkers om hun persoonlijke competenties – communicatieve vaardigheden, vermogen om samen te werken – te verbeteren. “Want daardoor worden ze betere gesprekspartners voor klanten en boeken ze samen met de klant resultaat”, verklaart Vermeulen.

Maar Caesar Groep gaat nog verder. “Onlangs zijn we een intern innovatietraject begonnen. Doel daarvan is om medewerkers te stimuleren om ideeën te genereren. Vervolgens helpen we hen om op basis van hun ideeën onder de paraplu van Caesar Groep nieuwe formules neer te zetten.”

Dat mes snijdt aan twee kanten. Medewerkers krijgen de gelegenheid om persoonlijke ambities te verwezenlijken. En Caesar Groep versterkt daarmee zijn portfolio aan diensten. “Innovatiekracht is cruciaal voor de toekomst van dienstverleners”, besluit Van der Kooij. “Maar dan moet je wel zorgen voor de vruchtbare grond waarin ideeën tot bloei kunnen komen.”

Internet wordt een primaire levensbehoefte

Het internet dringt steeds dieper door in onze samenleving. Iedereen heeft toegang tot internet en steeds meer apparaten krijgen een internetaansluiting. XS4ALL zorgt voor een veilige en betrouwbare internettoegang, voor iedereen, altijd en overal en met elk apparaat. “Internet wordt een primaire levensbehoefte.”

“Er komen dankzij bedrijven als Apple en Samsung steeds meer gebruiksvriendelijke apparaten, waardoor we bijna alles met het internet kunnen doen”, stelt Theo de Vries, algemeen directeur van XS4ALL. “Technisch heet het dan uit de cloud halen of in de cloud zetten, maar het komt erop neer dat de verjaardagskalender niet meer op de wc hangt maar in je smartphone zit en dat je de krant niet meer in de bus krijgt maar op je tablet leest. Voor zakelijke gebruikers betekent het plaats- en tijdonafhankelijk werken met bedrijfsapplicaties en -gegevens en online communiceren met klanten en leveranciers.”

Lichtzinnig

“Het internet faciliteert dus Het Nieuwe Werken, waardoor ook de grens tussen zakelijk en privé aan het vervagen is”, geeft De Vries aan. “Mensen zijn thuis en in privétijd bezig met hun werk en regelen op het werk allerlei privézaken. De technische kant van dit verhaal is dat je heel goed moet nadenken over waar je dat allemaal neerzet. Daar wordt nu vaak heel lichtzinnig mee omgegaan. Privégegevens worden al te gemakkelijk in de cloud gezet zonder te weten hoe het staat met de privacy en de beveiliging. Zakelijk geldt dat natuurlijk nog veel sterker. Een bedrijf kan alles wel in de cloud zetten, maar moet dan wel de absolute zekerheid hebben dat alle bedrijfsgegevens daar honderd procent veilig en ontoegankelijk voor derden zijn opgeslagen.”

XS4ALL past volgens De Vries heel goed in dit verhaal, “want we denken al negentien jaar na over hoe je met internet, privacy en security omgaat. Het zijn oude waarden, die nu weer steeds relevanter aan het worden zijn. Helaas gebeurt dat wel over de as van de nodige incidenten. Denk aan de privacyschending bij Facebook, de inbraak in het Sony Playstation-netwerk en de recente hacks van websites waarbij persoonsgegevens op straat kwamen te liggen. Voor XS4ALL zijn privacy en security altijd heel belangrijke kernwaarden geweest, die ook nu van cruciaal belang zijn voor onze klanten.”

De XS4ALL-directeur tekent daarbij aan dat de huidige cloudontwikkeling niet alleen door de gebruikersapparatuur wordt gefaciliteerd, maar steeds meer ook door de netwerken. “Access for all is in feite al bereikt in Nederland, maar nog niet iedereen heeft toegang met de nieuwste technologie en gebruikt de nieuwste toegangsdiensten. We kunnen de naam XS4ALL nu dus ook laten gelden bij de uitrol van glasvezel – en straks LTE – in Nederland.”

XS4ALL is de eerste grote partij in Nederland na KPN die glas is gaan leveren, aldus De Vries. “Als straks alles in de cloud wordt gezet, zijn er ook veel grotere bandbreedtes nodig dan met de huidige DSL-technologie haalbaar is. We leveren nu 50 en 100 Mbit/s als instapsnelheid voor glasvezel, maar uiteindelijk gaan we naar 1 Gbit/s, zowel download als upload.”

Op dit moment ligt er bij bijna een miljoen huishoudens in Nederland  glasvezel voor de deur, waarvan circa een derde inmiddels is geactiveerd en aangesloten op diensten van serviceproviders. “Die ontwikkeling gaat razendsnel”, benadrukt De Vries. “Mensen gaan straks ook glasvezeltoegang als een recht zien en we willen daar als XS4ALL een belangrijke rol in spelen. De technologie mag dan zijn veranderd, het basisgevoel – toegang voor iedereen – is nog steeds hetzelfde.”

‘Veilige internettoegang voor iedereen, altijd en overal en met elk apparaat’

Primaire levensbehoefte

“Internet heeft zich verplaatst van binnenshuis naar overal en kruipt nu ook steeds meer in apparaten, zoals smartphones, tv’s, audiosystemen en slimme thermostaten. Internet wordt daarmee een primaire levensbehoefte”, zegt De Vries. “Je wilt het altijd en overal kunnen gebruiken. XS4ALL dus, maar ook XSAllways, XSAnywhere en XS2Anything. Als innovatieve dienstverlener spelen we hierop in met IPv6. De huidige IPv4-nummers raken binnen zeer afzienbare tijd op en dan is invoering van de nieuwe IPv6-internetlaag naast de IPv4 onvermijdelijk. Het lijkt er echter op dat dit besef nog nauwelijks is doorgedrongen. XS4ALL is de enige algemene ISP in Nederland – en overigens ook een van de eerste Europese ISP’s – die IPv6 heeft omarmd en al volledig heeft geïmplementeerd in de dienstverlening.”

“XS4ALL is in het afgelopen jaar alles-in-éénpakketten (internet, telefoon en televisie) gaan aanbieden en dit jaar zullen we webtelevisie verder uitbouwen tot een nieuwe innovatieve dienst”, geeft De Vries aan. “Met onder andere interactieve televisie op twee tv’s, PVR (personal videorecorder) in de cloud en tv overal in en om het huis op je browser.”

“We vinden dat we internet niet alleen moeten verkopen, maar ook compleet moeten omarmen in onze bedrijfsvoering”, benadrukt De Vries. “De afgelopen jaren hebben we dat sterk gedaan met de verkoop, nu zijn we bezig het internetgebruik verder te integreren in onze service. Zo hebben we bijvoorbeeld Twitter ingezet als compleet nieuw geïntegreerd servicekanaal naast de bestaande kanalen.  En dit jaar gaan we ook een impuls geven aan Selfservice, waarmee onze klanten hun XS4ALL-dienstverlening kunnen inregelen zoals ze dat zelf willen. Via de browser uiteraard, want internet zit nu eenmaal in ons DNA.”

Dynamische markt gebaat bij open architectuur
Samsung biedt als wereldleider in elektronica een breed portfolio aan. De elektronicamarkt is nu dynamischer dan ooit. Samen met de unieke drive en innovatiekracht van Samsung is dit de kans om ook een toppositie in het zakelijke segment te realiseren.

“Meer en meer richten we onze pijlen op de zakelijke markt. Met onze open architectuur kunnen we gemakkelijker een rol spelen bij totaaloplossingen in een dynamisch veld. Zo bieden we een concept dat anderen momenteel niet kunnen bieden. Daarom gaan we ons nadrukkelijker profileren met een pullstrategie ter ondersteuning van onze partners”, vertelt Mildo Meijer, Marketing Director Information Technology. De werkomgeving verandert in een razendsnel tempo. Zo ook de technologische ontwikkeling. Verschillende apparaten en informatiedragers moeten optimaal met elkaar communiceren. Denk binnen een bedrijf onder andere aan printer- en kopieerproducten, displays, computers, notebooks en telefoons. “Feilloze communicatie is tegenwoordig een voorwaarde voor het succesvol functioneren van medewerkers. Dankzij een unieke propositie gaan we complete oplossingen voor dit marktsegment ontwikkelen. De partners waarmee we samenwerken, vormen een belangrijke schakel in het te verwachten succes. Zij kennen de branche of markt en maken de beste vertaalslag naar de eindgebruiker”, motiveert de Marketing Director.

Beheersprobleem

Wat wordt dé uitdaging voor bedrijven op het gebied van informatie-uitwisseling? Frank Borst, Sales Manager Benelux B-t-B printing systems: “Bedrijven hebben volop belangstelling voor snellere communicatie. De huidige dynamiek in elektronica brengt met zich mee dat het beheersen én beveiligen van informatiestromen een steeds belangrijkere rol gaat spelen.” Uit het oogpunt van efficiency en kostenreductie biedt de open architectuur van Samsung extra voordelen voor bedrijven. “Andere partijen kunnen zo eenvoudig software ontwikkelen, gekoppeld aan producten van Samsung”, zegt Sales Manager Display Solutions Mark Sluis. Toekomstige bedrijfsgroei wordt vergemakkelijkt. Zo ook het meegaan met nieuwe ontwikkelingen. Specifieke bedrijfsbehoeften zijn zonder problemen kostenefficiënt in te vullen. “We streven naar Samsung als basis binnen een bedrijf. Dankzij onze open architectuur is alleen zo de ultieme oplossing bij de klant mogelijk”, vult Mildo Meijer aan.

‘Dankzij allianties biedt Samsung de meeste ruimte voor eindoplossingen’

Totaaloplossing

Samsung positioneert zich met een totaaloplossing voor de zakelijke klant. Daarvoor heeft het bedrijf allianties gesloten met toonaangevende partners als Microsoft, Citrix en VMware. Mildo Meijer: “We zien steeds meer platforms ontstaan waarin de producten ondergeschikt worden. De software speelt zo een cruciale rol.” De samenwerkingsverbanden en het brede portfolio van Samsung leiden tot een toegevoegde waarde voor bedrijven. Voor de zakelijke markt heeft Samsung een nieuwe lijn specifieke printproducten ontwikkeld naast de bestaande multifunctionele oplossingen. Energiezuinig en compact. Nadrukkelijk rekening houdend met milieuaspecten. Het productenpakket is tevens uitgebreid met A3-machines. Zo biedt Samsung voor printers het meest uitgebreide pakket voor de zakelijke eindgebruiker. “Alle apparatuur moet met elkaar kunnen communiceren. Dit geldt ook voor bijvoorbeeld onze notebooks en tablets. Onze totaaloplossing bestaat daarom uit zowel hardware als software als diensten”, licht Frank Borst toe. “Dankzij onze allianties met softwareleveranciers bieden we de meeste ruimte voor eindoplossingen bij de klant.”Op het gebied van displays heeft Samsung al een toppositie in de zakelijke markt. Mark Sluis: “We winnen snel terrein. Dankzij onze endpointoplossingen. Onze producten zijn onder te verdelen in drie groepen: zakelijke pc-monitoren, large professional displays (LPD’s), devices en cloudcomputing.” LPD’s dienen voor digital signage. Een voorbeeld van een project is de gehele digitale bewegwijzering op luchthaven Schiphol. Led heeft de toekomst. Samsung excelleert hierin met de meest energiezuinige displays. De devices bestaan uit notebooks en slates. “Met name de ontwikkeling van de nieuwste slate (tab) gebaseerd op Windows 8 zal binnen de zakelijke markt veel teweegbrengen. Een ontwikkeling die we met beide handen aanpakken”, merkt Mark Sluis tevreden op.

Snel inspelen

Samsung loopt voorop met technologische ontwikkelingen binnen een breed portfolio. Daaraan heeft het concern de sterke marktpositie te danken. Hoe brengt de elektronicareus dit in de praktijk? Mark Sluis: “Maar liefst tien procent van de omzet besteedt het concern aan research en development. Zo past de dynamiek van de zakelijke markt heel goed bij de innovatiekracht van Samsung. Wij kunnen dus snel inspelen op de wensen van de klant. En die kunnen heel divers zijn. Qua apparatuur, hardware en software. Binnen het concept vullen we dit samen met onze partners in. Zij leveren onze producten met professionele service. Wij bieden rechtstreekse ondersteuning aan wederverkoper en klant. Samsung gaat daar heel ver in. Zo nodig laat het concern specialisten à la minute vanuit Zuid-Korea invliegen. Hun uitgangspunt? Een oplossing moet koste wat het kost naar tevredenheid worden geïmplementeerd. Zo snel mogelijk. Perfect passend bij de dynamiek van de markt.”

Het complexe kan ook eenvoudig
Al ruim achttien jaar richt QlikTech zich op het vereenvoudigen van beslissingen van zakelijke gebruikers binnen organisaties. Het QlikView Business Discovery Platform wordt door analisten erkend als een baanbrekende oplossing en wordt mogelijk gemaakt door de gepatenteerde, associatieve, in-memorytechnologie.

De organisatie achter QlikView is het Zweedse moederbedrijf QlikTech. Het is beursgenoteerd (Nasdaq), is actief in 105 landen en heeft wereldwijd 24.000 klanten. QlikView levert oplossingen voor business intelligence (BI). “Het grote verschil ten opzichte van traditionele BI-toepassingen is dat we ons richten op de zakelijke gebruiker op de werkvloer en niet op IT-afdelingen”, zegt Country Manager Benelux Bas van der Horst. “De wereld verandert continu en daarmee is er een constante behoefte aan nieuwe inzichten. Traditionele BI-toepassingen zijn niet in staat om deze flexibiliteit aan de zakelijke gebruiker te geven. Bij QlikView zorgen we ervoor dat alle relevante informatie snel beschikbaar komt en dat de gebruiker die nieuwe inzichten heel eenvoudig zelf kan krijgen zonder dat hij terug moet naar de IT. De relevantie, snelheid en flexibiliteit tezamen zorgen ervoor dat de gebruikers erg tevreden zijn. We hebben een klanttevredenheid van 96%. Om een beslissing te kunnen nemen kijkt een manager naar de situatie waar hij in verkeert, haalt er de juiste data bij en met zijn kennis en kunde wil hij vanaf dat moment een goede analyse van de situatie kunnen maken. De combinatie van associatie en in-memorytechnologie die wij met QlikView bieden, maakt zo’n aanpak mogelijk. Voor de gebruiker is het een kwestie van klikken en kijken.”

Business discovery

Van der Horst: “Een hot item op dit moment is big data. Er komt een tsunami van data op de gemiddelde organisatie af. Uit onderzoek van marktanalist Gartner blijkt dat zeventig procent van die organisaties zeker tot 2015 moeite zal hebben om uit die enorme hoeveelheid data de wezenlijke informatie te filteren en daardoor tot een betere bedrijfsvoering te komen. Dat komt omdat er louter aandacht is voor het volume van de data, niet voor de relevantie ervan. QlikView zorgt ervoor dat elke gebruiker toegang krijgt tot de informatie die voor hem relevant is en presenteert die op een eenvoudige wijze. Zo krijgt de gebruiker het juiste inzicht, waarmee hij betere beslissingen kan nemen. Dat is business discovery. Gartner geeft aan dat QlikView momenteel een aandeel van 48% heeft in business discovery en daarin een enorme groei doormaakt.”

Het grootste verschil tussen business intelligence en business discovery zit volgens Van der Horst in de vraag voor wie het is gemaakt. “QlikView levert met Business Discovery geavanceerde analysemogelijkheden gericht op de zakelijke gebruiker. IT blijft wel verantwoordelijk voor de juiste informatie, databeschikbaarheid en beveiliging, maar de gebruiker op de werkvloer kan met onze selfserviceoplossing zelf ontdekkingen doen en verschillende invalshoeken benaderen. Onze associatieve techniek biedt daarbij de juiste handvatten. De mens denkt immers niet in hiërarchische structuren, maar associatief, met verschillende verbanden en uitgangspunten. Dat is de kern van het verschil.”

‘QlikView geeft business intelligence terug aan de businessgebruiker’

Samenwerking en praktijk

Van der Horst stelt dat het niet de IT is die weet hoe de business draait maar de manager, en die neemt uiteindelijk de beslissingen over de business. “Als je kijkt naar besluitvorming in algemene zin, dan is dat niet iets wat je alleen doet. Uit onderzoek dat door QlikTech is uitgevoerd in de Benelux, blijkt zelfs dat bij 88% van de zakelijke beslissingen meerdere mensen betrokken zijn. Om in die behoefte te voorzien bevat ons Business Discovery Platform ook een sociaal element. Met Social Business Discovery bieden we mogelijkheden om op verschillende manieren samen een analyse te doen. Je kunt die samen uitvoeren en dan de besluitvorming delen en vastleggen.”

Klanten die voor QlikView hebben gekozen, kunnen veel effectiever omgaan met de vragen waar ze dagelijks tegen aanlopen. QlikView wordt onder meer gebruikt door KLM bij de planning van al het KLM-materiaal rondom de vliegtuigen. Essent gebruikt QlikView aan de klantkant. De B2C-afdeling gebruikt inmiddels 24 verschillende QlikView-applicaties voor processen, zoals meterstanden, verhuizingen en customerservice. De discovery van De Hypotheekshop is dat ze meer inzicht hebben gekregen in de effectiviteit van bepaalde campagnes, waardoor de marketingkosten met 15% zijn teruggedrongen. Deloitte was op zoek naar de optimalisering van monitoring van de bezettingsgraad van de 4300 medewerkers die ze in Nederland hebben. Door QlikView hebben alle managers en partners nu het gewenste inzicht. CFO Cees de Boer van Deloitte liet weten: “Met QlikView geven we business intelligence terug aan de business.”

Tot slot benadrukt Bas van der Horst dat QlikView aan de klant wil doorgeven dat het ook gemakkelijk kan, dat het niet allemaal zo complex hoeft te zijn: “De hoeveelheid informatie die op managers afkomt, groeit alleen maar. Het gaat erom dat de relevante data bij hen terechtkomt om de juiste beslissingen te nemen, en daar zorgen wij voor.”

Complete ICT-dienstverlening onder één dak
SCC (inmiddels Misco Solutions) in Bodegraven is de afgelopen jaren uitgegroeid tot allround ICT-dienstverlener. Met een compleet portfolio van ICT-oplossingen en een sterke focus op specifieke marktsegmenten is SCC in staat snel en doeltreffend in te spelen op de ontwikkelingen in de ICT-markt.

“SCC helpt ondernemingen en overheidsorganisaties bij het inrichten, integreren en beheren van hun ICT-omgeving om daar maximaal rendement uit te halen”, zo vat SCC-directeur Wim Uiterdijk de activiteiten van de ICT-dienstverlener samen. “Dat is heel breed, van advisering over en inrichting van werkplekken en infrastructuur tot en met het overnemen van complete servicedesks en 24/7 remote support. We kunnen dat aanbieden met een SLA (service level agreement) van maximaal vier uur. Een dergelijke extreme SLA is alleen haalbaar als je zoals SCC alles onder één dak hebt. In Bodegraven hebben we een magazijn van 10.000 m² en onze technokoeriers zijn waar ook in Nederland binnen vieruur ter plekke en hebben de apparatuur gerepareerd of vervangen.”

Bring Your Own 3

“We hebben de afgelopen tijd goed gekeken naar hoe de markt zich technologisch ontwikkelt en hoe gebruikers omgaan met die technologie. Op basis daarvan hebben we een portfolio ontwikkeld waarmee we heel flexibel kunnen inspelen op die marktontwikkelingen.” De SCC-directeur noemt als voorbeeld Bring Your Own (BYO), de trend om medewerkers hun eigen apparatuur te laten gebruiken op het werk. “De gebruiker van nu wil de allerbeste apparatuur, en dan liefst alle drie devices: smartphone, laptop en tablet. Wij noemen dat BYO 3. Als je dat als werkgever wilt faciliteren, loop je tegen een aantal problemen aan, met name op het gebied van veiligheid, beheer en productiviteit. SCC heeft daarvoor een passende oplossing.”

SCC kan zijn werkplekdienstverlening – inclusief mobiliteit – tevens onderbrengen in een financiële constructie, stelt Uiterdijk. “Een organisatie hoeft dan geen ICT-apparatuur aan te schaffen, maar neemt voor een vast bedrag per maand een compleet ingerichte werkplek af, inclusief alle mobiele faciliteiten en volledige service en support. Wij zorgen voor een betrouwbare en optimaal beveiligde mobiele omgeving, waarin de medewerker zijn mobiele devices zowel zakelijk als privé kan gebruiken.”

‘SCC is het ICT-dienstencentrum voor de Nederlandse overheid’

Printen uit de cloud

SCC heeft een datacenter ingericht waarin naast alle werkplekfaciliteiten ook servercapaciteit zal worden aangeboden, licht Uiterdijk toe. “We gaan organisaties servercapaciteit aanbieden vanuit de cloud. We gaan daarbij uit van het hybride cloudmodel. Veel organisaties willen wel informatie naar de cloud brengen, maar zelf het beheer houden over hun eigen servers en gevoelige bedrijfsgegevens. Wij migreren die informatie en systemen voor ze naar een cloudomgeving waarin we dat faciliteren.”

Een andere ontwikkeling die Uiterdijk signaleert, is de toenemende printbehoefte. “Juist doordat alles digitaal wordt, wordt er steeds meer geprint. De vraag is dan hoe efficiënt er wordt geprint binnen een organisatie. SCC brengt de printeromgeving in kaart en optimaliseert het printerpark aan de hand van het gebruik. SCC kan vervolgens het volledige printerpark overnemen en terugleggen in een prijs per geprinte pagina. We leveren daarbij complete remote support op het printerpark, inclusief het voorraadbeheer van supplies als toner en papier.”

Deze volledig merkonafhankelijke Managed Print Services zijn uniek in Nederland, benadrukt Uiterdijk. “We kunnen dit aanbieden omdat we alles zelf in huis hebben. We zijn nu volop bezig met de volgende stap: printen uit de cloud. Het wordt straks mogelijk om via een app op je smartphone te printen in een ruimte waar je dat wilt. Denk aan een gemeentehuis, hotellobby of supermarkt. Ook hier kunnen we alles verzorgen, van het plaatsen van de printer tot en met complete managed services.”

ICT-dienstencentrum overheid

“SCC is van oudsher sterk in specifieke marktsectoren, zoals overheid, onderwijs, zorg, handel en industrie en zakelijke dienstverlening. In de overheidssector nemen we een buitengewoon krachtige positie in, zowel bij de rijksoverheid als bij de gemeenten. We beheren bijvoorbeeld vrijwel alle werkplekken bij het rijk. Ik kan dan ook stellen dat SCC het ICT-dienstencentrum van de Nederlandse overheid is.”

Ook in de andere genoemde sectoren is SCC prominent vertegenwoordigd, aldus Uiterdijk. “We spreken de taal van die verschillende markten, kennen de problematiek en de uitdagingen en kunnen onze bestaande oplossingen daaraan aanpassen.”
De dienstverlening van SCC reikt verder dan de Nederlandse grenzen, tekent Uiterdijk daarbij aan. “We hebben bijvoorbeeld onlangs in samenwerking met een partner alle ICT-apparatuur bestemd voor de Ghanese verkiezingen in september, naar Ghana verstuurd. Ook dit is een voorbeeld van de innovatieve diensten en producten die we ontwikkelen op basis van de behoefte in de markt.”

De kwaliteit van de dienstverlening van SCC wordt onder meer geborgd door de ISO9001- en (binnenkort) ISO27001-certificering en de projectaanpak volgens de Prince 2-methodiek, stelt Uiterdijk. “SCC heeft de hoogste status als reseller en system integrator van top ICT-merken, met eigen gecertificeerde medewerkers.”

SCC zit nu absoluut in een groeifase en dat begint ook financieel zijn vruchten af te werpen, benadrukt Uiterdijk. “Als je in staat bent om in te springen op relevante marktontwikkelingen, als je focust op de segmenten waar je sterk in bent en je organisatie daarop inricht, bouw je een fantastische marktpositie op. Binnen vijf tot tien jaar zal het hele ICT-landschap weer veranderd zijn. SCC is daar nu al klaar voor.”

Betrokken, betrouwbaar en toonaangevend
Frans van Steenis, algemeen directeur bij de Nederlandse Staatsloterij, kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk de begrippen ‘betrokken, betrouwbaar en toonaangevend’ zijn voor zijn organisatie. Deze drie begrippen, en de vijf beloftes die de Staatsloterij haar spelers doet, staan garant voor het grote succes. Al 286 jaar.

“Spelers kopen eigenlijk een droom bij ons die een grote kans heeft op uitkomen”, vertelt Van Steenis. “Wij keren namelijk gegarandeerd minimaal 60%, maar in de praktijk zelfs bijna 70% van de inleg weer uit aan de spelers. En dat zegt niemand ons na.” Een speler heeft de grootste kans om te winnen bij de Staatsloterij, omdat deze het grootste prijzenpakket en de meeste prijzen heeft vergeleken met andere aanbieders van kansspelen.

“Wij zijn bijzonder betrokken bij onze spelers en bij de maatschappij”, beklemtoont Van Steenis. De Staatsloterij is in het jaar 1726 opgericht door de toenmalige bestuurders van de Republiek der Zeven Provinciën. De doelstelling was om extra fondsen te verwerven en tegelijk de wildgroei aan kleine, provinciale en illegale loterijen te stoppen. Een dergelijke maatschappelijke betrokkenheid ligt de organisatie nog steeds na aan het hart. “Wij zijn ook een betrouwbare organisatie, omdat wij op een uiterst nette manier werken. We zijn ons bewust van onze voorbeeldrol”, zegt Van Steenis. “Wij doen niet aan verslavingsgevoelige gokspelletjes. Wij zijn een organisatie die alleen maar loten verkoopt. Onze organisatie is bovendien een staatsdeelneming, de oudste in Nederland zelfs, en als staatsdeelneming worden wij nauwlettend door de overheid en onafhankelijke toezichthouders gecontroleerd. Ook willen wij toonaangevend zijn in onze branche door het ontwikkelen en aanbieden van nieuwe en innovatieve spelconcepten die beantwoorden aan en inspelen op de wensen van onze spelers. Je kunt hierbij denken aan grotere jackpots of een uitgebreider prijzenpakket met meer diversiteit, zodat per trekking nog meer mensen kunnen winnen. En dat laatste is de toekomst.”

Vijf beloftes

De drie begrippen kunnen als mission statement van de Nederlandse Staatsloterij worden uitgelegd, maar daarnaast doet de organisatie haar spelers ook nog eens vijf beloftes. Van Steenis: “Bij de Staatsloterij gaat het meeste geld terug naar de spelers. Ten opzichte van sommige andere kansspelaanbieders keren wij twee keer zo veel uit aan prijzen. Bovendien worden alle prijzen vrij van kansspelbelasting uitbetaald: een miljoen winnen is ook een miljoen krijgen. Ook blijven alle prijswinnaars anoniem en worden zij professioneel begeleid, vooral wanneer het om de grotere bedragen gaat. En alleen verkochte loten doen mee aan de trekking.”

Het gros van de deelnemers speelt mee via een abonnement, waardoor zij altijd verzekerd zijn van hun loten. Spelers zitten echter niet langdurig vast aan een abonnement, want ze kunnen per dag met een druk op de knop of één telefoontje opzeggen. De Staatsloterij is uniek in al deze opzichten; geen enkele andere loterij biedt haar spelers al deze ‘garanties’. De spelers staan centraal en hun belang staat altijd voorop. De Staatsloterij is de loterij van en voor de spelers. De winnaar bepaalt zelf wat hij met het gewonnen geld doet, aan wie hij het vertelt en aan wie of welk goed doel hij eventueel wat schenkt. Bij de Staatsloterij is dan ook sprake van een diepgeworteld normbesef. “Wij runnen onze organisatie als een efficiënt bedrijf”, stelt Van Steenis nadrukkelijk. “Wij hebben een waardevol product en een prachtig merk in bezit waar we zuinig op zijn. We zijn ons ook bewust van de waarde van onze circa 140 medewerkers en partners bij de ruim 3500 verkooppunten. Als onderneming zijn wij voor hen medeverantwoordelijk. Voor sommige van onze verkooppartners vormt de verkoop van staatsloten een groot deel van hun omzet, wat inhoudt dat wij een grote verantwoordelijkheid hebben ten opzichte van hen.”

‘Wat vooropstaat is dat deelnemen aan de Staatsloterij leuk is en leuk moet blijven’

Nieuwe spellen

“Wat voorop moet blijven staan, is dat deelnemen aan de Staatsloterij leuk is en leuk moet blijven”, vindt Van Steenis. “Het is en blijft een spannend spel met voor ons slechts één hoofddoel: zo veel mogelijk geld terug naar zo veel mogelijk spelers.” Om het spelplezier nog verder te verhogen en nog meer winstkansen te creëren, speelt innovatie een belangrijke rol bij de Nederlandse Staatsloterij. De Nederlandse Staatsloterij heeft daarom Groepsspelen en het Miljoenenspel ontwikkeld. Met Groepsspelen neemt een speler samen met vrienden, familie of collega’s deel aan de Staatsloterij, waarmee ingespeeld wordt op een brede sociaal-maatschappelijke ontwikkeling: samen spelen. De nieuwe wekelijkse loterij – het Miljoenenspel – is de eerste loterij die haar Jackpot opknipt in prijzen van 1 miljoen euro, zodat meer spelers meer kans maken om miljonair te worden. “Zie het als Staatsloterij light”, zegt Van Steenis glimlachend. “Voor vijf euro kun je elke week een ton winnen en straks de trekking van de Jackpot volgen via ‘live streaming’.” Het Miljoenenspel maakt niet één speler blij met vele miljoenen uit de Jackpot, maar – als de Jackpot van ettelijke miljoenen valt –zijn er ook ettelijke winnaars. “Het blijkt dat dit de wens is van veel spelers”, vertelt Van Steenis. “Wij proberen met dit vernieuwende spelconcept het plezier van vooral jongvolwassen spelers te verhogen. Dat lukt tot nu toe uitstekend.”

We hebben ondernemen al 65 jaar in ons DNA

Nyenrode Business Universiteit bestaat 65 jaar en is in alle opzichten ‘alive and kicking’. Met een solide reputatie als aanbieder van opleidingen die het Nederlandse bedrijfsleven ten goede komen, grijpt Nyenrode het lustrum aan om met een open blik naar de toekomst te kijken.

Nyenrode Business Universiteit is een gerenommeerde en internationaal erkende businessschool, die getalenteerde mensen opleidt voor verantwoordelijke en leidinggevende posities in het bedrijfsleven. Daarbij gaat het niet uitsluitend om het aanleren van cognitieve vaardigheden, maar vooral om het opbouwen van karaktereigenschappen die excellente ondernemerskwaliteiten bij studenten naar boven brengen. “Het feit dat het leven zich hier volledig op de campus afspeelt, draagt er bovendien toe bij dat studenten waardevolle relaties opbouwen die ze veelal in de rest van hun leven zullen blijven koesteren”, aldus Leen Paape, Dean Degree Programs & Research van Nyenrode.

Stewardship

Wat maakt Nyenrode anders dan andere businessschools? Paape: “Het wezenlijke verschil is dat we zélf een private onderneming zijn. Daardoor zit het ondernemen letterlijk in ons DNA en dat geeft ons voortdurend de motivatie om onszelf als onderneming te bewijzen. Die mentaliteit straalt af op het lesprogramma en op de manier waarop we met onze studenten omgaan. Minstens zo belangrijk is dat we anders dúrven zijn. Ik noem dat, analoog aan de bekende frisdrankreclame: ‘een tikkeltje vreemd, maar wel lekker’. Dat tikkeltje vreemde zit bijvoorbeeld in onze relatief grote aandacht voor de zogeheten zachte kanten van het ondernemen en leidinggeven, zowel op het gebied van bedrijfsethiek als op dat van spiritualiteit en creativiteit. Tot voor kort waren onze basiskenmerken ‘leadership’ en ‘entrepreneurship’ en die twee begrippen staan uiteraard nog steeds als een huis. Sinds een jaar of twee hebben we daar het basiskenmerk ‘stewardship’ aan toegevoegd. De gedachte daarachter is dat je juist in deze tijd ook oog moet hebben voor aspecten die aan de kwaliteit van het leven raken. We besteden dus veel aandacht aan duurzaamheidsaspecten: de omgeving, de klanten, de medewerkers, toekomstige generaties, et cetera. We proberen onze studenten bij te brengen dat er meer is dan uitsluitend op korte termijn winst maken en aandeelhouders tevreden stellen. Het gaat nu veel meer om de belangen van álle stakeholders en de implicaties die het leiderschap en ondernemerschap op de lange termijn hebben. Door onze studenten erop te wijzen dat ze ook een verantwoordelijkheid hebben om bij te dragen aan een betere wereld, bieden we weerwoord aan de vaak terechte kritiek dat businessschools in het verleden te veel hebben opgeleid tot zakenmensen die geen oog hadden voor maatschappelijke belangen. Om die reden hebben we ook kritisch gekeken naar onze accountantsopleidingen – zo’n veertig procent van de Nederlandse registeraccountants komt immers bij ons vandaan. We nemen de kritiek op de manier waarop accountancy zich de afgelopen tijd heeft gemanifesteerd zeer ter harte en we zijn druk bezig om de toekomstige accountants volgens het huidige tijdsbeeld op te leiden tot wat wij noemen Robuuste Accountants.”

‘De tijd die je op Nyenrode doorbrengt, is een “reward for life”’

Multinationaal karakter

Behalve een universiteit is Nyenrode ook een instituut waar mensen uit het bedrijfsleven programma’s kunnen volgen. “Nyenrode is een plek waar talloze mensen uit het bedrijfsleven graag komen om kennis te verwerven over nieuwe inzichten”, zegt Dean Executive Education Jan-Willem Broekhuysen. “We bieden ze een groot aantal activiteiten op het gebied van executive education. Dat zijn deels open activiteiten waarvoor individuen zich kunnen inschrijven en deels activiteiten waarmee bedrijven oplossingen kunnen zoeken voor de issues waarmee ze te kampen hebben. We zien bijvoorbeeld organisaties uit de financiële sector verschijnen die graag willen weten hoe ze met de huidige vertrouwenscrisis moeten omgaan. Nyenrode heeft met de bijdragen en het gedachtegoed van wijlen professor Henk van Luijk al ruim twintig jaar geleden geconstateerd dat bedrijfsethiek onlosmakelijk verbonden is met goed ondernemerschap. Daarnaast is er veel belangstelling voor de  programma’s rond corporate governance.”

Alumninetwerk

Wat beschouwt u als wezenlijk voor Nyenrode? Broekhuysen: “Nyenrode is in 1946 als ‘Nederlands Opleidings Instituut voor het Buitenland’ door onder andere KLM, Shell, Unilever, Philips en Akzo opgericht. In die oorsprong zit ons multinationale karakter verankerd en dat is nog steeds een wezenlijk kenmerk. Zoals gezegd, speelt het campusleven een belangrijke rol in het bouwen van sterke persoonlijkheden die zich ook in het buitenland moeten kunnen handhaven. Over de manier waarop dat is georganiseerd, is diep nagedacht en dat werpt duidelijk zijn vruchten af. Een ander essentieel aspect van Nyenrode, dat rechtstreeks uit het voorgaande voortvloeit, is ons alumninetwerk. Er zijn nu zo’n 18.000 graduates, waarvan circa 20% naar 82 landen is uitgezworven. Het hechte alumninetwerk bewijst dat zij zich nog steeds sterk verbonden voelen met ‘thuis’. Wij noemen de tijd die je op Nyenrode doorbrengt niet voor niets een ‘reward for life’. Je draagt de kennis en de ervaring, maar vooral het Nyenrodegevoel je hele leven met je mee. Die consistente lijn trekken we overigens ook door naar de executive-educationprogramma’s die we voor bedrijven ontwikkelen. We vinden het belangrijk dat de inzichten die mensen opdoen niet worden vergeten zodra ze zich buiten de campus begeven, maar direct en structureel worden toegepast. Het gaat niet alleen om het verwerven van kennis en inzicht, maar vooral om wat ze er vervolgens mee doen.”

Niemand kan zonder business integration

Veel ICT-organisaties werken voor hun klanten aan systems integration. “Maar om werkelijk rendement te bieden, moet je verder gaan”, zegt Hen Snackers, CCO bij QNH. “Het gaat ook om de integratie van processen, zowel binnen als tussen organisaties; dat noemen wij business integration.”

“Ongetwijfeld zijn we niet de enigen die dit doen”, beseft Hen Snackers. “Maar wij hebben de term business integration geclaimd, hebben onze dienstverlening erop afgestemd en profileren ons daarmee. Daardoor kunnen we zeggen dat we marktleider zijn op het gebied van business integration.” Aan de ene kant is dat een grapje – want inderdaad, er zijn andere ICT-dienstverleners die aan business integration doen – maar aan de andere kant is Snackers serieus. “Onze organisatie is vanaf de oprichting in 2004 ingericht op business integration. Wij beseften destijds dat gebruikersorganisaties maar al te vaak nieuwe ICT-toepassingen over zich heen gestort krijgen, terwijl het draagvlak daarvoor bij gebruikers ontbrak. Daardoor wordt het beloofde rendement van geïntegreerde systemen veelal niet gehaald. Met de term business integration bedoelen we dat je verder moet kijken dan een ICT-oplossing; onze ervaring leert dat succesvolle organisaties alle onderdelen van bedrijfsprocessen op elkaar afstemmen.”

Business integration

Een concreet voorbeeld van business integration zijn de eenloketsystemen die veel gemeenten voor het aanvragen van vergunningen hebben ingevoerd. “Vroeger moest je langs vier, vijf loketten als je wilde verbouwen”, legt Snackers uit. “Tegenwoordig dien je je aanvraag bij één loket in – en dat mag vaak ook digitaal – en vervolgens gaat het een gemeentelijke molen in waar je als consument niets van merkt, tot je uiteindelijk je aanvraag met goedkeuringsstempel terugkrijgt. Die ambtelijke molen is een workflow die langs verschillende afdelingen voert. Dat is een ICT-oplossing, maar het gaat ook om processen. Want verschillende ambtenaren hebben op het juiste moment de juiste informatie nodig, terwijl je wellicht andere informatie juist voor ze moet afschermen.”

Bij business integration gaat het dus niet alleen om het automatiseren van zo’n workflow, maar ook om het analyseren, herontwerpen en vastleggen van de onderliggende processen. Het doel van business integration is volgens Snackers in feite altijd hetzelfde: “Een organisatie die beter, efficiënter en doelgerichter opereert, zowel binnen de eigen organisatie als tussen organisaties onderling, en daardoor succesvoller is. Om dat doel te bereiken, bekijken we dus niet alleen de ICT-systemen en applicaties die een organisatie op dit moment gebruikt, maar ook de producten en diensten die een organisatie levert en de functies en processen die daarvoor nodig zijn. Door die integrale aanpak kunnen we de wendbaarheid en effectiviteit van organisaties helpen vergroten.”

‘Business integration is ICT, maar ook herontwerpen van de onderliggende processen’

Thema’s

QNH richt zich met business integration op drie thema’s. Het eerste is information management, een thema dat hoog op de agenda van bestuurders staat. “Op basis van bedrijfsdoelen nemen we de gehele informatievoorziening binnen een bedrijf onder handen. De data vormen het verbindende element bij het sturen op strategie, op informatie en processen. Dit zien we terug in actuele onderwerpen als bigdata-, risk- en masterdatamanagement.

Met het tweede thema, customer interaction, speelt QNH in op de dynamiek van het mondige en mobiele klantgedrag. “We zijn bedreven in het optimaliseren en verrijken van de klantrelatie en klantinteractie. Nieuwe technologie als social media weten we op een frisse, maar effectieve manier toe te passen.” Thema drie draait om ICT architectures, het zodanig inrichten, adviseren, implementeren en beheren van het applicatielandschap en de ICT-infrastructuur dat deze wendbaar genoeg zijn om daar nieuwe processen en technologieën als mobile en cloud op te laten aansluiten.

Volume

QNH heeft vestigingen in Nederland en België en mikt bewust op de grotere klanten. Cruciaal is dat de besluitvorming en aansturing vanuit Nederland gebeuren. “Als ABN AMRO vanuit Nederland een project opzet waarbij de besluitvorming hier plaatsvindt, dan kunnen we een goede partner zijn en vliegen we desnoods mee over de hele wereld. Met name bij de grotere klanten is ICT relevant en kunnen we toegevoegde waarde leveren”, verklaart Snackers, die beseft dat dat juist ook de klanten zijn waar de grote consultancyorganisaties graag over de vloer komen. “Daarom stellen wij daar slagvaardigheid en creativiteit tegenover”, zegt hij. ‘We hebben dertien businessunits die stuk voor stuk gespecialiseerd zijn in een specifiek ICT-kennisdomein.” Die units leveren waar mogelijk hun bijdragen aan specifieke projecten bij klanten. Daarnaast scannen ze voortdurend hun domein op nieuwe ontwikkelingen en nieuwe technologieën. “Dus toen Apple de iPad aankondigde, dachten wij al na over mogelijke zakelijke toepassingen, bijvoorbeeld voor papierloos en mobiel vergaderen.” Die proactieve houding ondersteunt aan de voorkant de customer intimacy, het meedenken met de klant en langdurig partnership, dat QNH nastreeft. En aan de achterkant het beoogde product leadership, ermee rekening houdend dat uiteindelijk alles toch mensenwerk blijft.

Om grotere klanten optimaal te kunnen bedienen, is uiteraard ook voldoende volume nodig. “Daarom hebben we anderhalf jaar geleden branchegenoot Pecoma overgenomen”, legt Snackers uit. “Voor de integratie hadden we twee jaar uitgetrokken, maar met name door de vraag vanuit de organisatie is die naam nu versneld uit de markt verdwenen. Inderdaad, dat is tekenend voor onze open cultuur en ons vermogen tot teamwork.”

Proactief en innovatief reageren op marktbehoeften

Ziggo is voor consumenten de gids op het gebied van tv, internet en telefonie in een snel veranderend technologisch landschap. Ziggo neemt die gidsfunctie met een groeiend aantal relevante diensten ook in voor zakelijke gebruikers, zodat ze succesvol online kunnen ondernemen.

Ziggo heeft de afgelopen tijd tal van nieuwe activiteiten gelanceerd die voor de consument het portaal vormen naar entertainment en infotainment. Zo zijn er nu apps voor diverse mobiele platforms, waarmee op smartphones en tablets naar alle populaire tv-kanalen gekeken kan worden. De komende zomer wordt Ziggo Dome in Amsterdam het nieuwe podium voor grote nationale en internationale artiesten. En zo staan er nog meer nieuwe activiteiten op stapel, die de consument de weg wijzen naar de vele mogelijkheden die hem nu en in de nabije toekomst online en offline ten dienste staan.

Alles-in-éénbundels

Ziggo wijst ook ondernemers graag de weg in de wirwar van technologische ontwikkelingen. “Onze organisatie is zodanig ingericht dat we alert kunnen inspelen op de veranderende behoeften van zakelijke gebruikers”, zegt Hendrik de Groot, Managing Director van Ziggo Zakelijk. “We werken ook voor hen op innovatieve wijze vanuit onze kracht als betrouwbare aanbieder van technologisch hoogstaande diensten en producten. Gebruikersgemak, functionaliteit en waardetoevoeging voor de business van zakelijke klanten zijn daarbij leidend.” Concreet gaat het om het aanbieden van bundels met de juiste communicatieoplossingen. Dit loopt parallel aan de behoeften van de consumentenmarkt: men wil graag alles-in-éénoplossingen. In dat opzicht verschilt een zakelijke gebruiker niet zozeer van de consument, zij het dat de bundels voor de zakelijke markt volledig zijn toegesneden op de specifieke behoeften van ondernemingen. Zo is er voor kleinere ondernemingen de bundel Office Basis, die bestaat uit snel internet, tv en telefonie. Deze alles-in-éénbundel is bedoeld voor ondernemingen met maximaal twee werkplekken, maar kan ook als component worden ingezet voor een aantal kleine vestigingen van meer omvangrijke bedrijven en organisaties. Voor grotere bedrijven is er nu ook de alles-in-éénbundel Office Plus, bedoeld voor ondernemingen met maximaal tien werkplekken. Behalve over snel internet en tv heeft de onderneming de beschikking over twee telefoonlijnen en twee ISDN-lijnen met in totaal tien telefoonnummers in plaats van twee bij Office Basis.

‘Gebruikersgemak, functionaliteit en toevoeging van businesswaarde zijn leidend’

Business continuity

Ziggo biedt tevens alle relevante diensten rond bedrijfsnetwerken. Dat gaat in de eerste plaats om de onderliggende communicatie en het datatransport via Ziggo’s eigen Hybrid Fiber Coax-netwerk (HFC-netwerk), maar ook om alle communicatie en datatransport via glasvezel. Met name de combinatie van beide is uiterst geschikt voor bedrijven en organisaties die moeten kunnen vertrouwen op honderd procent beschikbaarheid van breedbandverbindingen tegen aanvaardbare kosten. “Over de netwerken heen bieden we natuurlijk weer onze telefonie- en data/internetoplossingen. Ons uitgangspunt is het bieden van een zo hoog mogelijke business continuity”, aldus De Groot. In de toekomst worden wellicht aan het dienstenpalet ook videotoepassingen toegevoegd. Er is een groeiende marktbehoefte aan convergentie via uiteenlopende online kanalen, en een eigen tv-kanaal zal daar in toenemende mate deel van uitmaken. De Groot: “Ziggo kan uiteraard de technische realisatie daarvan voor zijn rekening nemen. Vanuit zijn oorsprong als distributeur van landelijke en regionale tv-stations biedt Ziggo een schat aan kennis en ervaring op het gebied van het leveren van content. Wij zijn nu volop bezig digitale, interactieve tv, en in de toekomst televisie over IP voor de zakelijke markt in te richten.”

Koppositie

Bij deze ontwikkelingen ligt de focus van de zakelijke dienstverlening van Ziggo overigens niet uitsluitend op het Nederlandse bedrijfsleven, maar ook op zorg en onderwijs. De kosten in de zorg stijgen mede door de vergrijzing enorm, hetgeen de vraag naar kostenefficiënte oplossingen steeds meer doet toenemen. Daarnaast verwachten zowel zorgverleners als zorgafhankelijke mensen verbetering van de zorgkwaliteit en komt er een sterkere nadruk op zorg in de thuisomgeving. Door het inzetten van slimme technologie en door middel van nauwe samenwerking met zorginstellingen realiseert Ziggo steeds meer specifieke oplossingen op maat. Met digitale technieken en de beschikbaarheid van hogere bandbreedte zal het gebruik van internet-tv in de komende tijd steeds verder toenemen. Concreet gaat het daarbij om toepassingen die gericht zijn op de interactie tussen instelling en thuissituatie: zorg op afstand. Mensen die afhankelijk zijn van thuiszorg staan niet alleen in contact met zorgverleners maar kunnen via sociale media ook contact onderhouden met buren, familie, vrienden en lotgenoten. De Groot: “We zijn met onze zakelijke dienstverlening dus proactief en innovatief bezig met het beschikbaar stellen van relevante technologische oplossingen aan ondernemingen en organisaties. We houden voortdurend de vinger aan de pols en reageren alert op marktbehoeften. In de meeste gevallen lopen we daar zelfs op vooruit en ontwikkelen we al oplossingen als de marktbehoefte alleen nog maar een trend is. Op die manier behouden we onze koppositie en zullen we ook in de toekomst kunnen blijven voldoen aan de hoge eisen die onze klanten aan ons stellen.”