Fotograaf: Rick Strooper

PublicSpirit pleit voor aantrekkelijke overheid als werkgever

PublicSpirit staat voor toonaangevende search, werving en selectie van topkader voor organisaties met een maatschappelijke taak. Opdrachtgevers in de publieke sector zijn onder meer ministeries, gemeenten, woningcorporaties en zorginstellingen.

PublicSpirit wil de beste man/vrouw op de juiste plek vinden voor organisaties die een maatschappelijk doel dienen”, verklaart directeur Jetske Goudsmit van PublicSpirit de brede missie van het bedrijf. “Samen met die organisaties willen we zorgen voor continuïteit in hun bedrijfsvoering. We gaan met ze in gesprek en we kijken waar en hoe we vacatures kunnen helpen invullen. Daarmee bieden we een oplossing voor huidige problemen. Maar daarnaast kijken we ook naar de toekomst: hoe zorgen we er met elkaar voor dat een organisatie toekomstbestendig is. PublicSpirit onderscheidt zich door daarbij op alle mogelijke manieren bijdragen te leveren en door de relevante ontwikkelingen op de arbeidsmarkt te volgen voor werkgevers en met name voor de overheid.”

“Search, werving en selectie is ons hoofdproduct”, vult mededirecteur Terco van Heumen aan. “We hebben zicht op dié mensen die van meerwaarde zijn voor organisaties. Die hebben wij in beeld en die kunnen we presenteren. We hebben een goed inzicht in de arbeidsmarkt, we weten hoe die arbeidsmarkt beweegt en we hebben zicht op de volgende generatie: de mensen die aan hun tweede of derde baan toe zijn en die op een bepaald moment kunnen doorgroeien naar het grote werk.”

Gerichte dienstverlening

PublicSpirit werkt voor het gehele publieke domein, van overheidsinstellingen, onderwijs­ en volkshuisvestingsorganisaties en zorginstellingen tot non­gouvernementele organisaties die zich op het snijvlak van de publiek­private zaak bevinden. “Als een gemeente bijvoorbeeld een gemeentesecretaris zoekt, dan wordt PublicSpirit ingeschakeld”, legt Van Heumen de dienstverlening in het search­ en wervingsproces uit. “Niet alleen om daar kandidaten voor te zoeken, maar ook om goed te analyseren welke kandidaten daar, qua profiel, voor in aanmerking komen. Van daaruit vertalen we naar competenties en vervolgens gaan we zoeken. Niet alleen in de markt, maar ook in onze database. Uiteindelijk brengen we vanuit het totale proces de beste kandidaat in beeld en waar nodig bieden we ook coaching aan. Soms gaat het zelfs om tien of vijftien functies tegelijk voor één instelling, en dat hele proces begeleiden wij.”

Goudsmit: “We praten ook met opdrachtgevers over hoe ze zich in de markt positioneren. Overheden zouden eigenlijk beter gebruik kunnen maken van de huidige situatie op de arbeidsmarkt wanneer ze zich op een andere, prominentere manier zouden profileren. Er zijn nu veel jonge professionals die juist geïnteresseerd zijn in een baan bij de overheid. Die overheid kan meer voor ze betekenen door niet alleen die mensen binnen te halen, maar ook door ervoor te zorgen dat ze zich voor langere tijd willen binden.”

Een aantrekkelijke overheid

Van Heumen haakt hierop in door een schets te geven van de arbeidsmarkt in de komende jaren: “In deze tijd van economische krimp zie je dat er veel mensen werkloos worden, maar niet in het publieke domein. De overheid heeft een tamelijk flets imago. Tussen 2010 en 2015 gaat daar een tekort ontstaan aan arbeidskrachten en daarom is het nu hét moment om het extra aantrekkelijk te maken om voor de overheid te gaan werken.” Goudsmit: “Het is inhoudelijk juist zo leuk om bij de overheid te werken. Er spelen vreselijk complexe vraagstukken en het zijn ingewikkelde, diverse belangen en partijen die daarmee gemoeid zijn. Die boodschap moet de overheid naar de arbeidsmarkt uitstralen. De doelgroep waarop men zich moet richten maakt ook gebruik van andere media. Wij maken dan ook veel gebruik van alle moderne wervingsinstrumenten die er zijn: Google Search, LinkedIn en Facebook. Onze doelgroep is daarop gericht; dat medium is snel en dat moet je pakken. Wij kunnen daarin goed adviseren en daar is nog een wereld in te winnen. Een gemeente zocht bijvoorbeeld een gemeentesecretaris en heeft een filmpje gemaakt en op YouTube gezet.”

Terco van Heumen gaat de komende maanden bij een aantal gemeentesecretarissen van de grote gemeenten langs om het verhaal van het werkgeverschap aan de orde te stellen. “Zij spelen een cruciale rol bij wat er gedaan moet worden in zo’n gemeentelijke organisatie om over een paar jaar die uitstroom het hoofd te bieden. Als het Gemeentefonds wordt bevroren, gaan gemeenten bezuinigen en dan zal je zien dat strategisch HR­beleid over het algemeen niet vooraan staat. Dan loop je het risico dat daarmee de doorgroeimogelijkheden voor jonge mensen uiteindelijk niet worden geboden. Misschien moet je ervoor kiezen om de zestiger toch maar versneld uit te laten stromen en jonge mensen de kans te geven om door te stromen binnen die organisatie. Als je dat niet doet, zet je de zaak dicht, terwijl je nu de kans hebt om het open te maken. Er ontstaat de komende twee, drie jaar een soort laatste mogelijkheid voor een vervroegde uitstroming in gemeentelijk Nederland.”

PublicSpirit

Vijzelmolenlaan 6a, 3447 GX Woerden

Telefoon: (0348) 45 70 50

Fax: (0348) 45 70 55

E-mail: info@publicspirit.nl

www.publicspirit.nl

Vodafone faciliteert een optimaal leefritme

Vodafone heeft een visie die verder reikt dan mobiele en vaste communicatiemiddelen ,maar ook onze persoonlijke levenssfeer raakt. “We passen die filosofie ook zelf toe”, vertelt Jeroen Hoencamp, directeur Zakelijk Markt van Vodafone, “en met succes!”

Hoeveel organisaties zouden overwegen om in deze tijd naar de binnenstad van Amsterdam te verhuizen? Gezien de fileproblemen en de hoge huisvestingskosten lijkt dat onbegonnen werk, maar toch is dat wat Vodafone gaat doen. De organisatie heeft vorig jaar een tweede tijdelijk hoofdkantoor in Amsterdam Sloterdijk geopend en zal naar een definitieve locatie vlakbij Amsterdam CS verhuizen. Een zeer bewuste keuze die volgens Jeroen Hoencamp, directeur zakelijke markt van Vodafone, rechtstreeks voortvloeit uit de visie van Vodafone Nederland.

Business in Motion

“Centraal in onze visie staat de convergentie van verschillende communicatievormen en -toepassingen. De basis daarvan is het IP-protocol, zowel voor mobiele als vaste communicatievormen”, legt Hoencamp uit. Vodafone ondersteunt en faciliteert die convergentie nadrukkelijk. “Wij zijn groot geworden met mobiele telefonie en mobiele-dataoplossingen. Maar ons portfolio is de afgelopen jaren uitgebreid, waarbij we ons richten op de totale communicatiebehoeften van onze klanten.” Dit betekent dat Vodafone tegenwoordig naast mobiele telefonie en mobiel internet ook vast bellen, IP-VPN en andere managed-IP-diensten aanbiedt. Die integratie van mobiele en vaste communicatie- en informatiemogelijkheden heeft volgens Hoencamp grote maatschappelijke gevolgen. “De beschikbaarheid van mobiele technologie bevrijdt mensen van hun vaste werkplek”, stelt hij. “Dankzij de convergentie van internetapplicaties en mobiele technologie en dankzij technieken als Virtual Private Networks kunnen medewerkers vanaf iedere plek hun werk doen.” Business in Motion dus, wat niet toevallig ook de slogan is van Vodafone. Een aantal maatschappelijke trends laat de groeiende behoefte aan mobiliteit en flexibiliteit duidelijk zien. “Ten eerste de voortdurende fileproblematiek”, begint Hoencamp. “Ten tweede de naderende vergrijzing die leidt tot krapte op de arbeidsmarkt, met als consequentie dat organisaties een groter beroep zullen moeten doen op mensen, waaronder veel vrouwen, met bijzondere wensen ten aanzien van hun werktijden en -plaats. Ten derde een nieuwe generatie werknemers die meer flexibiliteit wil om werk en eigen leven optimaal te integreren.” Mobiel werken kan volgens Vodafone een oplossing zijn bij deze uitdagingen.

Modern werkgeverschap

Voor Vodafone is Business in Motion geen loze kreet. De organisatie brengt het zelf in praktijk. “Dat begon twee jaar geleden toen we ons tweede hoofdkantoor in Amsterdam vestigden”, vertelt Hoencamp. De inrichting daarvan bood Vodafone de mogelijkheid om zijn visie op modern werkgeverschap op basis van mobiele technologie te toetsen. Het resultaat is opmerkelijk. “Niemand heeft hier een vaste werkplek. We hebben verschillende soorten werkruimten die voor iedereen beschikbaar zijn, waaronder een groot aantal met faciliteiten voor videoconferencing”, aldus Hoencamp. Alle Vodafone-medewerkers beschikken over een smartphone, een laptop met HSDPA-netwerkkaart en webcam. Daardoor kunnen ze overal werken en wanneer ze maar willen. Hoe vaak en wanneer medewerkers op kantoor komen, hangt af van de managers, die door de vrijheid van hun medewerkers ‘management by objectives’ hebben moeten leren toepassen. “Diezelfde vrijheid stelt medewerkers in staat om hun werk aan te passen aan hun eigen leefritme”, verklaart Hoencamp. “Wij geloven niet in ‘life/work balance’. Dat is echt achterhaald. Wij geloven dat werk een integraal en positief onderdeel is van ieders leven.” Hoe belangrijk Vodafone dat leefritme vindt, blijkt uit het feit dat de organisatie het Leefritme Kenniscentrum (zie www.leefritme.nl) sponsort, dat onderzoek doet naar leefritme-aspecten, kennis daarover verzamelt en voor iedereen beschikbaar stelt. Behalve tot een grotere betrokkenheid van de medewerkers, heeft de implementatie van de visie van Vodafone ook geleid tot een aanzienlijke kostenbesparing. “We hebben bijna de helft minder kantoorruimte nodig en besparen 60% op facilitaire kosten.” Dankzij een locatie dicht bij een station en stimulering van het gebruik van openbaar vervoer wordt er ook aanzienlijk bespaard op leasekosten. “85% van onze arbeidsvoorwaardelijke leaseauto’s is eruit.” Dankzij die besparingen kan Vodafone het zich veroorloven om naar hartje Amsterdam te verhuizen. En daarmee slaat de organisatie drie vliegen in één klap: “Een productieve en creatieve werkomgeving, zeer bevlogen medewerkers en een A-locatie”, aldus Hoencamp.

Enterprise Solutions

Vodafone biedt een uitgebreid portfolio aan communicatieproducten en -diensten. De afdeling Enterprise Solutions is verantwoordelijk voor de introductie van geïntegreerde oplossingen voor de zakelijke markt. “Wij bieden totaaloplossingen op basis van mobiele en vaste spraak- en datacommunicatie, vaak in samenwerking met gerenommeerde partners, en kunnen daarbij bovendien het projectmanagement op ons nemen”, legt Hoencamp uit. Vodafone levert volledig beheerde IP-breedbandnetwerken. Hierbij beheert Vodafone het volledige netwerk en hebben klanten via een webportal (de Service Navigator) zelf tot op vestigingsniveau inzicht in de actuele status van het netwerk. Deze netwerken kunnen voor meerdere toepassingen worden gebruikt. Een netwerk koppelt vestigingen, biedt mobiele en thuiswerkers veilige toegang tot het bedrijfsnetwerk, maar over ditzelfde IP-netwerk kunnen ook pinbetalingen en alarmmeldingen worden verwerkt. Bovendien kan het gebruikt worden voor vaste telefonie. “Een volledig geïntegreerd netwerk van één leverancier biedt verschillende voordelen, zoals lagere kosten voor intern telefoonverkeer tussen vestigingen en een toekomstvaste infrastructuur op basis van IP”, besluit Hoencamp.

De kaasschaaf voorbij

“Bezuinigen met de kaasschaaf levert geen structureel betere bedrijfsvoering op”, betogen Marc Schuuring en Ernst-Jan Bergman van Accenture. Daarom streeft het bedrijf samen met zijn klanten naar High Performance IT. Doel is organisaties voor te bereiden op de periode ná de recessie.

“Bij het heroverwegen van de huidige IT-organisatie en het voorbereiden daarvan op de toekomst kan worden gedacht aan agendapunten als Sustainable IT Cost Reduction, IT Simplification, Elastic IT en Operational Excellence, maar ook aan Enterprise Risk”, zegt Marc Schuuring. Schuuring is Executive Partner en werkt inmiddels achttien jaar bij Accenture. Hij houdt zich bezig met het maken van concrete IT-strategieën, de inrichting van IT-functies, keuzes voor het al dan niet zelf uitvoeren van die functies en de organisatie daarvan. “Primair is een betere informatievoorziening noodzakelijk, wat blijkt uit het gegeven dat op dit moment slechts dertig tot veertig procent van de medewerkers toegang heeft tot de juiste informatie. Dit is grotendeels te wijten aan het niet goed functioneren van de IT-infrastructuur”, aldus Marc Schuuring. “Dus is het maken van een langetermijnvisie rond het applicatieportfolio en rond de aspecten van de IT-infrastructuur van belang”, vervolgt Schuuring. “Accenture onderscheidt zich van de meeste concurrenten door behalve op de kosten de nadruk te leggen op de opbrengst van de IT-bestedingen. Ons onderzoek wijst uit dat organisaties die al twee of drie jaar geleden begonnen zijn met het streven naar High Performance IT, juist nu de best presterende organisaties blijken te zijn.”

Businessgedreven

Veel organisaties zijn onder invloed van de recessie aan het bezuinigen op de IT-budgetten. Waarom werkt het bezuinigen met de kaasschaaf niet? “Wanneer inspanningen rond bijvoorbeeld applicatierationalisatie worden gebudgetteerd aan de hand van het streven naar kostenbesparingen op het applicatielandschap zelf, zijn deze volkomen zinloos”, stelt Ernst-Jan Bergman, Managing Partner en nu ruim twintig jaar bij Accenture. Bij Accenture Nederland is Bergman verantwoordelijk voor alle dienstverlening op het gebied van IT, inclusief de vraagstukken rondom ‘strategic sourcing’. “Als je de inspanningen rondom applicatierationalisatie niet kunt koppelen aan een structurele impact op je bedrijfsvoering, zoals honderd procent juiste informatievoorziening voor de juiste medewerkers, en aan groei, dan sterft een dergelijke businesscase in schoonheid”, is de stellige overtuiging van Bergman. “De rationalisatie werkt alleen als deze vanuit de business wordt gedreven.” Bergman vervolgt: “Een goede infrastructuur is de essentiële basis voor informatievoorziening. Accenture helpt organisaties dan ook zich beleidsmatig te richten op infrastructuuroptimalisatie. Dat kan inhouden dat ervoor gekozen moet worden om een nieuwe infrastructuur naast de bestaande oplossing te zetten. Omdat nieuwe dienstverlening vaak wordt afgenomen op basis van een goedkoop abonnement of men alleen per gebruik betaalt, is dat geen extra investering. Accenture helpt klanten deze oplossingen in te zetten om structurele efficiencyverbetering en winstoptimalisatie te bereiken. Als specialist in managed infrastructure services helpen we organisaties juist nu hun IT-infrastructuur te verbeteren, zodat zij volledig zijn voorbereid wanneer de economie weer aantrekt.”

Professionals

Marc Schuuring: “Die belofte kun je uiteraard alleen maar waarmaken als je de beschikking hebt over professionals die zich daar met hart en ziel voor inzetten. Daarom bieden wij onze mensen een omgeving waarin ze samen met de klant binnen een duidelijk gedefinieerde rolverdeling aan duidelijk gedefinieerde resultaten kunnen werken. Uit de positieve reacties die onze professionals elke keer weer in de jaarlijks terugkerende medewerkerstevredenheidsonderzoeken laten zien, valt op te maken dat ze die omgeving bijzonder waarderen. Een van die reacties is bijvoorbeeld: ik begrijp hoe mijn bijdrage in het grote geheel past en hoe ik de klant daarmee daadwerkelijk help. Voor wat betreft het werven van jonge professionals besteden we extra aandacht aan de Millennials. Deze multitaskende jongeren veroveren binnen afzienbare tijd de werkplekken en dat zal verstrekkende gevolgen hebben voor leidinggevenden. Een recent onderzoek van Accenture maakt duidelijk dat senior executives hun denkpatroon ten aanzien van communicatie- en samenwerkingsvormen en informatiebeveiliging grondig zullen moeten herzien. Wij zijn zelf inmiddels op deze gang van zaken voorbereid. We bieden de nieuwe generatie alle technische mogelijkheden die ze vanuit hun eigen omgeving gewend zijn. Vanuit onze visie en ervaring kunnen we ook onze klanten voorbereiden op de komst van de nieuwe generatie kenniswerkers, zodat ze in plaats van een potentiële bedreiging juist een belangrijke aanvulling kunnen vormen voor de organisatie.”

Bewezen innovator zet in op datacenter van de toekomst

EMC is wereldwijd marktleider in oplossingen voor informatie-infrastructuren. In die hoedanigheid is het Amerikaanse bedrijf altijd visionair gebleken – door zelf innovatieve technologieën te ontwikkelen én door pionierende bedrijven over te nemen die naadloos aansluiten op EMC’s visie op efficiënt en veilig databeheer.

De huidige recessie mag dan een rem zetten op de groei van de economie; van een rem op datagroei is nog steeds geen sprake. “Dat betekent vooral dat de meeste organisaties zich ondanks krimpende IT-budgetten moeten bezighouden met manieren om die datagroei te beheersen”, zegt EMC’s country manager Eelco Kalff. “Je kunt dat doen door nog meer dure opslagmedia te kopen, maar daarmee los je het probleem niet structureel op. Veel slimmer is je nu te richten op beschikbare innovatieve technieken en die een geïntegreerd onderdeel van je totale bedrijfsvoering maken. Op die manier kun je op korte termijn kosten besparen en voor de lange termijn bouwen aan een veilige en efficiënte informatie-infrastructuur. EMC benadert zijn klanten proactief, om te kijken hoe we ze kunnen helpen om zowel kostenbesparende als efficiencyverhogende maatregelen te nemen. We bieden ze innovatieve, op de toekomst gerichte en financieel aantrekkelijke oplossingen aan. Voor wat betreft het beheersen van de kosten beschikken we over een scala aan creatieve financiële oplossingen. Zo werken we intensief samen met onze outsourcingspartners om klanten de mogelijkheid te geven via uitbesteding hun IT-activiteiten goedkoper te maken. Maar we bieden ook financieel aantrekkelijke constructies als lease, uitgestelde betaling of capacity on demand aan, waardoor investeringen niet per se op de lopende budgetten drukken en noodzakelijke innovaties dus niet uitgesteld hoeven te worden.”

Kostenefficiënt

Welke oplossingen biedt EMC concreet? Kalff: “EMC biedt een totaaloplossing op het gebied van informatie-infrastructuren, maar heeft daarbinnen op elk deelgebied specifieke oplossingen beschikbaar. We leveren alle hard- én software om informatie veilig, toegankelijk en kostenefficiënt op te slaan en te beheren. Kostenefficiënt betekent in dit geval dat bedrijfskritische informatie op de snelst toegankelijke media wordt opgeslagen en de minder vaak geraadpleegde informatie op goedkopere media. Dat hoef je niet allemaal zelf te beslissen en te regelen: met behulp van onze geavanceerde software wordt die minder vaak geraadpleegde informatie automatisch naar goedkopere opslagmedia gekopieerd. En met de slimme deduplicatietechnologieën van Avamar en, onze laatste acquisitie, Data Domain voorkom je dat informatie dubbel wordt opgeslagen. Beveiliging speelt in dat proces uiteraard een cruciale rol, ook met betrekking tot compliancyvereisten. De securityproducten van RSA zorgen voor een adequate beveiliging, zowel tegen gevaren van buitenaf als tegen bedreigingen binnen de organisatie. Daarnaast bieden we onder meer de gebruiksvriendelijke contentmanagementoplossingen van EMC Documentum, de geavanceerde virtualisatieoplossingen van VMware en de intelligente beheertools die we hebben samengevoegd in EMC Ionix.”

Datacenter van de toekomst

Hoe kunnen organisaties profiteren van deze oplossingen? Kalff: “Onze klanten in de midmarket worden bediend door ons uitstekend geoutilleerde resellerkanaal. Daarnaast gaan we strategische partnerships aan om de bereikbaarheid en integratie van nieuwe technologieën nog verder te verbeteren. Zo hebben we allianties gesloten met grote spelers als Microsoft, SAP en Oracle, om ervoor te zorgen dat onze oplossingen naadloos aansluiten bij de gebruikersomgevingen van deze aanbieders. Samen met de partners testen we onze oplossingen uitvoerig en worden ze gecertificeerd. Uiteraard richten we ons als visionaire onderneming op de toekomst. Met het samenwerkingsverband van VMware, Cisco en EMC (VCE) hebben we recent een zeer belangrijke stap gezet om toepasbare techniek voor het virtuele datacenter van de toekomst te ontwikkelen. De snelle ontwikkeling van de technologie rondom virtualisatie en cloud computing zijn daarin cruciaal. Veel organisaties zijn daar al mee gestart, maar als je het niet structureel en geïntegreerd aanpakt, maak je het proces van dataopslag en -verwerking alleen maar complexer. In een niet-gevirtualiseerde omgeving is in één oogopslag duidelijk waar alles fysiek staat en waar het op draait. In een virtuele omgeving kunnen applicaties en hun data voortdurend verschuiven van de ene plek naar de andere. Dat vereist een geïntegreerde, vooraf goed ontworpen benadering van de informatie-infrastructuur. Zoals gezegd bieden we daartoe een slim, veilig, efficiënt en vooral kostenbesparend totaalpakket. Het laatste aspect is op dit moment uiteraard voor veel bedrijven van levensbelang. Dankzij de aanzienlijke energiebesparing die uit onze oplossingen voortkomt, dragen organisaties daarnaast ook nog eens bij aan hun mvo-beleid.”

Sterke marktpositie

Hoe ziet de toekomst van EMC eruit? Kalff: “EMC heeft in zijn verleden verreweg de meeste belangrijke technologische ontwikkelingen zien aankomen en daarop tijdig en succesvol ingespeeld. Hetzij door zelf nieuwe techniek te ontwikkelen, hetzij door de overname van bedrijven die met de ontwikkeling van veelbelovende technologieën bezig waren. Door deze strategie heeft EMC een zeer sterke marktpositie veroverd en kunnen we het ons ook nu permitteren om verder te gaan op de ingeslagen weg. Dat betekent dus nog meer investeren in nieuwe ontwikkelingen en zeker ook meer overnames. We hebben tot nu toe altijd bewezen over een sterk innovatief vermogen te beschikken en steeds voorop te lopen bij de nieuwste ontwikkelingen. Onze klanten en partners kunnen erop rekenen dat we op deze weg verder zullen gaan.”

Architects of the invisible

 

*note sinds 1 oktober 2011 heet Getronics Consulting KPN Consulting.

 

Nieuwe ontwikkelingen en technologieën bij de klanten toepassen zodat zij nog beter presteren, is de missie van Getronics Consulting. Van advies dienen en de oplossingen ook daadwerkelijk zelf implementeren, is de kracht van de organisatie.

 

Getronics Consulting levert maatwerkadvies en implementatiediensten op het gebied van leidende IT-managementstandaarden, vooruitstrevende informatie en telecommunicatietechnologie bij de top-500-bedrijven in Nederland. “Wij ondersteunen onze klanten van start tot finish en houden niet op bij adviseren; wij implementeren en beheren echt werkende oplossingen”, zegt Alexander van der Hooft, Vice President van Getronics Consulting. “Dat is wat ons doet onderscheiden van andere adviesorganisaties. Onze klanten nemen een partner in de arm met een integrale blik op ICT. In onze aanpak bij het verbeteren van ICT-dienstverlening houden we bij Getronics Consulting rekening met alle aspecten binnen een organisatie: mensen, producten, partners en processen. Vanuit die integrale aanpak bieden we ondersteuning bij het inrichten en optimaliseren van ICT-organisaties. Vanaf de strategieontwikkeling tot en met de daadwerkelijke transformatie naar een efficiënte en effectieve ICT-organisatie. Op die manier stellen we organisaties in staat om hun ICT-voorzieningen zo succesvol mogelijk en met zo min mogelijk risico te managen. Deze organisaties kunnen dan beter presteren door de medewerkers in staat te stellen om met meer plezier en succes, in wisselende verbanden, hun werk te doen.”

Complementair en onderscheidend

Getronics Consulting is onderdeel van Getronics, dat op zijn beurt weer onderdeel is van KPN. Hoewel Getronics Consulting en Getronics bij elkaar horen, is er wel een verschil in aanpak. Waar Getronics zich richt op het leveren van gestandaardiseerde diensten, levert Getronics Consulting maatwerkadvies en implementatiediensten op het gebied van het toepassen van vooruitstrevende informatietechnologie. “Je kunt Getronics Consulting dan ook zien als het premiumlabel van Getronics”, aldus Van der Hooft.

Bedenken en doen

Wat betreft die nieuwe ontwikkelingen en technologieën, die voor klanten worden onderzocht en bij hen worden toegepast, geeft collega Daan Linden, manager Business Solutions bij Getronics Consulting, een fraai voorbeeld. “Ruim een jaar geleden zijn we gestart met het testen en toepassen van Windows 7 binnen onze eigen organisatie. Daarmee hebben we een state-of-the-art-ICT-omgeving gecreëerd, waar onze eigen mensen mee kunnen werken. Maar veel belangrijker nog is het opdoen van ervaring met de nieuwste technologie, zodat onze klanten van deze ervaring kunnen profiteren. Het gaat ons hierbij niet alleen om de technische invulling van systemen en platformen, dat spreekt voor zich, maar vooral om het verbeteren van de effectiviteit en de productiviteit van de medewerkers bij onze klanten. Wij kijken welke functionaliteit de eindgebruikers in hun verschillende rollen werkelijk nodig hebben, en voorzien hen dan van de juiste ICT-middelen. Wij beperken ons niet zoals vele anderen tot adviseren; wij rollen de systemen en toepassingen zelf uit, en verzorgen praktijkgerichte opleidingen zodat eindgebruikers de geboden functionaliteit ook echt kunnen benutten. Het gaat niet alleen om het bedenken van oplossingen; wij steken de handen echt uit de mouwen om onze klanten terzijde te staan in het hele ICT-traject.” Om deze reden heeft de Nederlandse overheid Getronics Consulting verzocht om de rijksbrede werkplek (DWR) te ontwikkelen, die nu wordt uitgerold.

Best practice

Getronics Consulting adviseert en ondersteunt zijn klanten volgens de alom bekende Public Domain-standaarden, zoals ITIL, Prince2, TOGAF en ASL. In tijden waarin overheden nauwlettend toezien op risicomanagement, compliance en governance, is het voor bedrijven belangrijk om aan te kunnen tonen dat al hun werkzaamheden volgens de regels verlopen. Hoewel bedrijven niet kunnen uitsluiten dat er nooit iets zal misgaan, kunnen ze wel volgens bewezen best practices werken. Reden waarom Getronics Consulting volgens deze standaarden werkt. Het bedrijf neemt de standaarden uitermate serieus en heeft zitting in de boards van onder andere het ITSMF en The Open Group. “Ons doel is om mensen meer te laten doen door de juiste inzet van informatietechnologie”, zegt Van der Hooft. “De businessbenefit van ICT staat hierbij centraal. Dit houdt dan wel in dat wij zowel kennis van de branches moeten hebben waarin klanten opereren als van hun specifieke businessprocessen. Wij adviseren klanten niet welke zakelijke strategie zij moeten volgen, maar we bieden wel de tools om hun strategie te laten slagen.”

‘Maar dan moeten onze ambtenaren totaal anders gaan denken!’

De gemeentesecretaris leunt verbaasd achterover. De presentatie van Van ’t Loo Van Eck is afgelopen. Hij heeft voorbeelden van brieven, raadsvoorstellen en telefoongesprekken van zijn gemeente gezien. En hij heeft gezien hoe het anders kan. Beter. De gemeentesecretaris is licht geschrokken, maar wel enthousiast.

‘Dít is wat we zoeken! Niet een gewone communicatietraining, nee, een indringende manier om het denken van onze ambtenaren blijvend te veranderen.’ Martijn Jacobs, directeur van Van ’t Loo Van Eck: “Als mensen anders willen communiceren, moeten ze  anders gaan denken, anders tegen de burger aankijken. Dat geldt trouwens niet alleen voor de individuele ambtenaar. Ook voor de totale organisatie.

Als een organisatie zich anders wil presenteren, moet de cultuur van de organisatie veranderen en moeten de processen worden aangepast. Dat is logisch, maar lastig. De werkelijkheid is vaak weerbarstig.” Van ’t Loo Van Eck is specialist in het verbeteren van overheidscommunicatie. Het bureau heeft een aanpak die verder gaat dan het geven van communicatietrainingen. “Wij inspireren mensen en organisaties om hun communicatie te verhelderen, zodat ze uitstralen wie ze zijn”, verklaart Jacobs.

Uw belofte waarmaken

“Veel overheidsinstanties doen de burgers een belofte, maar… ze weten niet hoe ze die moeten nakomen. Een gemeente verkondigt bijvoorbeeld dat ze uitnodigend, klantgericht en helder is. Dat is makkelijk gezegd, dus wij vragen daarop door. Wat betekent die belofte precies voor het concrete gedrag van ambtenaren? Wat betekent het voor het gedrag van iemand achter de balie, van iemand die een brief schrijft of aan de telefoon zit? Meestal kunnen onze klanten die vraag niet direct beantwoorden. En dat is ook niet erg. Het stellen van die vraag leidt al tot bewustwording. Wij helpen ze vervolgens met het antwoord. Dat is ons vak. Wij laten zien hoe we het gedrag van de medewerkers beter kunnen laten aansluiten bij de missie van de gemeente. Ik zeg wel eens pretentieus tegen onze klanten: ‘Wij helpen u uw belofte aan de burger waar te maken.’”

 

Er anders uitkomen

De aanpak van Van ’t Loo Van Eck is gericht op blijvend resultaat. Het bureau zorgt dat het management van een organisatie na een training zijn medewerkers motiveert en ondersteunt. En dat processen worden aangepast. “Als een gemeente zegt dat ze een persoonlijke benadering van de burgers nastreven, maar alle brieven moeten steeds door de burgemeester en de gemeentesecretaris worden ondertekend, dan wordt het heel moeilijk om met een brief persoonlijk te worden. Zo zijn er talloze processen die vaak niet goed op orde zijn. Als je blijvend effect wilt, moet je meer doen dan mensen opleiden. Je moet de hele omgeving aanpassen aan het nieuwe gedrag dat je wilt zien. Als je bij ons komt, krijg je dan ook een totale aanpak; mensen gaan er anders uit dan dat ze erin kwamen.”

De nieuwe uitdaging

Ook bij de nieuwe uitdaging voor gemeenten, de KCC’s, de callcenters binnen het Gemeente geeft Antwoord-project, helpt het bureau. Jacobs: “Gemeenten zijn druk bezig callcenters in te richten. Wat vaak onderbelicht blijft, zijn de vaardigheden van de mensen. Velen hebben nooit eerder een frontofficefunctie vervuld. Natuurlijk kunnen ze de telefoon netjes opnemen, dat is geen kunst, maar als je de burger écht wilt helpen, moet je meer kunnen. Dat vraagt een klantgerichte mentaliteit. Wij helpen ze met een uitgekiend opleidingsprogramma.”

Zomaar alles roepen

“We zijn in zevenentwintig jaar uitgegroeid tot een bedrijf met honderden gemeenten, tientallen waterschappen, provincies en ministeries als klant. Wat ooit met twee mensen begon, is nu groot geworden. Steeds meer organisaties vragen ons om advies, luisteren als wij zeggen hoe je goed communiceert. Die rol nemen we serieus; je kunt niet zomaar alles roepen. Als een gemeente wil weten hoe ze haar raads- en collegevoorstellen moet inrichten, moeten wij weten hoe de besluitvorming bij een gemeente in elkaar steekt. Dan pas ben je een serieuze gesprekspartner. En als een ministerie vraagt hoe het helder moet communiceren, dan kun je niet zomaar van alles roepen over taalniveaus. Je moet weten waarover je spreekt. Daarom werken wij samen met kennispartners. Bedrijven die onze adviseurs inhoudelijk bijpraten over ontwikkelingen binnen de overheid. Pas als wij weten hoe de werkelijkheid in elkaar steekt, kunnen we met een gerust hart tegen de gemeentesecretaris van de presentatie zeggen: ‘Een totaal andere manier van denken? Ja, en wij weten hoe u dat voor elkaar krijgt!’”

Van ’t Loo Van Eck

Pascalstraat 28, 6716 AZ Ede

Postbus 274, 6710 BG Ede

Telefoon: (0318) 69 69 00

Fax: (0318) 69 69 39

E-mail: loo@loovaneck.nl

www.loovaneck.nl

Transparant in bemiddeling en contractbeheer

Fast Flex Interim Professionals maakt het inhuren van interimprofessionals transparant voor alle betrokken partijen. Belangrijke pijlers zijn de vaste tarieven voor zoekopdrachten en het beheren van contracten, vertellen Steven de Rijke en Jolanda van den Top.

“De markt voor zzp’ers groeit enorm”, zegt Steven de Rijke, financieel directeur bij Fast Flex Interim Professionals. “Een vast dienstverband is niet meer heilig.” Salesmanager Jolanda van den Top verwacht zelfs dat de groep zzp’ers binnen tien jaar goed is voor veertig procent van de arbeidsmarkt. Op elke tien werkenden zijn er dan dus vier zelfstandig. Fast Flex is een zelfstandige organisatie die begin 2009 ontstond uit Pecoma Contract Management. Met als belangrijk verschil dat de dienstverlening van Fast Flex uitgebreider is, vertelt Van den Top. “We richten ons behalve op ICT’ers, ook op interimprofessionals uit de non-ICT, zoals inkoop, marketing en communicatie, finance en legal. We verzorgen de administratieve afhandeling en brengen vraag naar en aanbod van professionals uit al deze expertisegebieden bij elkaar.” Daaraan is vanuit zowel opdrachtgever als interimprofessional duidelijk behoefte, weet ze. “In de meeste gevallen werken professionals gedurende een langere periode bij één opdrachtgever. Die huurt expertise in voor projecten of als tijdelijke versterking. Dat geeft veel flexibiliteit, maar heeft als keerzijde dat er met iedere nieuwe externe medewerker een leverancier bij komt. Grotere bedrijven hebben zo al snel tientallen tot honderden kleine leveranciers. Het is veel werk om dat administratief in goede banen te leiden. Wij kunnen het beheer van contracten voor opdrachtgevers overnemen. Zij hebben daar dan geen omkijken meer naar.” “Interimprofessionals op hun beurt besparen zichzelf ook een hoop administratie als ze hun contract onderbrengen bij een organisatie die daarin is gespecialiseerd”, vult De Rijke aan. Bovendien garandeert Fast Flex een soepele betaling, iets wat in de praktijk bij directe overeenkomsten tussen opdrachtgever en professional nog wel eens wil haperen. Voor het beheren van contracten werkt Fast Flex met een vast tarief van 2,50 euro per uur.

Vaste vergoeding

Naast contractmanagement biedt Fast Flex bemiddeling op basis van no cure, no pay. Degene die hier opdracht toe geeft, betaalt bij een geslaagde bemiddeling eenmalig een vast bedrag van 1500 euro, onafhankelijk van de duur van een opdracht. Althans, als een opdracht drie maanden of langer duurt. “Als een professional een opdracht aanneemt die korter blijkt te zijn dan drie maanden, dan is de vergoeding 1000 euro; bij korter dan twee maanden 500 euro”, aldus De Rijke. Een vaste eenmalige vergoeding is (nog) ongebruikelijk bij arbeidsbemiddeling, waar percentages tot soms tientallen procenten van het uurtarief als vergoeding eerder regel dan uitzondering zijn. Fast Flex neemt daar afstand van en Van den Top vindt dat niet meer dan logisch. “Als een professional langere tijd naar tevredenheid ergens werkt, dan is dat niet onze verdienste, maar die van de professional.” Het noemen van de hoogte van de vergoeding is zo mogelijk nog ongebruikelijker, maar wel passend voor een organisatie die mede is opgericht om de markt voor interimprofessionals transparanter te maken. De accountmanagers hebben er dankzij het systeem met vaste vergoedingen geen belang bij een professional ‘weg te zetten’ tegen een zo hoog mogelijk uurtarief. Daarnaast is hun beloning niet afhankelijk van het aantal bemiddelingen. “We gaan voor de langetermijnrelatie, zowel met de opdrachtgever als met de professional”, zegt Van den Top. “We richten ons op de persoon.” In dit kader past ook de klankbordgroep voor interimprofessionals, bedoeld om te achterhalen wat er leeft en wat de behoeften zijn. Van den Top: “Aan opleidingen blijkt de grootste behoefte te bestaan en daarom bieden we die aan, tegen niet-commerciële tarieven.”

Kleine keten

Professionals die van hun opdrachtgever de vraag krijgen hun contract ergens onder te brengen, hoeven bij Fast Flex niet bang te zijn dat ze zich vastketenen. “We kennen géén concurrentiebeding; dat past ook niet bij een transparante manier van werken. Evenmin transparant zijn zogeheten doorleenconstructies”, zegt Van den Top. “Een professional biedt zich aan bij bureau X, dat hem – met een opslag – aanbiedt bij bureau Y, dat zo – tegen een opnieuw hoger tarief – kan voldoen aan de vraag van bureau Z naar een ervaren databasespecialist. De uiteindelijke opdrachtgever betaalt zo niet alleen meer dan nodig is, de risico’s nemen ook toe vanwege de ketenaansprakelijkheid: als een van de partijen in de keten haar verplichtingen niet nakomt, zijn de andere daarvoor medeaansprakelijk. We willen de keten zo klein mogelijk houden en brengen in elk geval in kaart welke partijen bij een overeenkomst betrokken zijn. We zijn ervan overtuigd dat we zo de kosten van extern personeel kunnen terugdringen. Daar ligt een uitdaging: lagere kosten realiseren voor opdrachtgevers en tegelijkertijd interimprofessionals een beter tarief bieden. Die uitdaging gaan we graag aan.”

Optimaal presteren van waar dan ook

 

*note sinds 1 oktober 2011 heet Getronics KPN Corporate Market BV

 

 

Het Nieuwe Werken is een veelbesproken fenomeen en is zeker geen voorbijgaande hype. Het stelt mensen in staat om zelf te kiezen waar, wanneer en hoe ze (samen)werken, wat zorgt voor productievere en meer gemotiveerde medewerkers. Duurzame groei van uw organisatie is het resultaat.

Iedereen spreekt tegenwoordig over Het Nieuwe Werken, met in het kielzog daarvan begrippen als flexibiliteit, efficiëntie, minder reistijd, ‘anytime, any place, anywhere, any device’ en virtuele teams. Het is de ervaring van Getronics – en van moedermaatschappij KPN – dat veel organisaties de meerwaarde van Het Nieuwe Werken wel inzien, maar moeite hebben om dit concept in de eigen organisatie in te voeren. Waarom zouden honderdduizenden werknemers anders elke ochtend nog steeds urenlang in de file staan, terwijl ze op datzelfde moment thuis al aan het werk hadden kunnen zijn? Online kunnen mensen tegenwoordig gemakkelijk bij alle benodigde informatie op het bedrijfsnetwerk komen en via telefoon, e-mail en videoconferencing kunnen ze probleemloos communiceren met hun collega’s, klanten en leveranciers.

Dubbel profijt

Het Nieuwe Werken biedt een groot aantal voordelen waar ondernemingen direct en langdurig van profiteren. “Er zijn aanzienlijke kostenvoordelen, doordat je bijvoorbeeld met flexwerkplekken bespaart op kantoorruimte, en werknemers via unified communications van waar dan ook kunnen werken en communiceren”, vertelt John van Vianen, directeur Information & Communication Solutions bij Getronics. “Hier raak je meteen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid, omdat het woon-werkverkeer drastisch afneemt.” Het Nieuwe Werken gaat echter niet alleen om de efficiëntieverbetering en stroomlijning van zakelijke processen. Ook de balans tussen werk en privé is een belangrijk gegeven. Tevreden medewerkers presteren beter, wat een positieve invloed heeft op de resultaten van de organisatie. “Het ligt voor de hand dat als de performance van mensen verbetert ook de businessresultaten beter worden”, zegt Van Vianen. “Medewerkers zijn gemotiveerder en presteren beter als ze zelf kunnen kiezen waar en wanneer ze werken. Sterker nog, veel nieuwkomers op de arbeidsmarkt eisen die ruimte om zo een betere balans tussen werk en privé te creëren. Moderne technologie maakt dit mogelijk. Het mes snijdt dus aan twee kanten. Het Nieuwe Werken zorgt dat processen worden geoptimaliseerd en tegelijk dat medewerkers meer tevreden zijn.”

Altijd beschikbare informatie

Digitalisering, globalisering en de ontsluiting van informatie via het internet hebben gezorgd voor grote veranderingen in onze manier van werken. “De organisatie als geheel profiteert van de moderne communicatiemiddelen”, maakt Van Vianen duidelijk. “Klantcontactprocessen en bestelprocedures bijvoorbeeld, kunnen efficiënter worden ingericht door gebruik te maken van verschillende kanalen. Communicatiefaciliteiten, zoals een laptop, een PDA en applicaties om online samen te werken, zijn tegenwoordig alom beschikbaar. Organisaties zijn daardoor in staat om hun interne processen efficiënter in te richten en sneller te reageren op vragen van hun klanten en veranderingen in de markt.” Om Het Nieuwe Werken onder klanten verder te faciliteren, hebben KPN en Getronics organisaties overgenomen als ApplicationNet voor de implementatie en het beheer van onlinewerkplekken, en Talk & Vision, dat videoconferencingdiensten levert. Zo maken KPN en Getronics de waaier aan middelen voor Het Nieuwe Werken steeds groter. Geen andere organisatie heeft een zo uitgebreid portfolio aan volwaardige ICT-middelen. Er komt uiteraard wel het een en ander bij kijken om Het Nieuwe Werken mogelijk te maken. “Het kantoor krijgt in de toekomst een belangrijkere functie als ontmoetingsplaats en minder als de dagelijkse 9-tot-5-werkplek”, stelt Van Vianen. “Het concept spreekt veel mensen aan, maar er is ook weerstand. Veranderingen vragen nu eenmaal tijd en gewenning.”

Slim samenwerken

Het Nieuwe Werken is niet alleen bedoeld voor directie en management, maar heeft impact op de gehele organisatie. Een dergelijke verandering van werkstijl gaat niet vanzelf. Iedere werkelijke organisatieverandering begint bij de intrinsieke motivatie om zelf te veranderen. Getronics heeft een methodiek ontwikkeld waarbij het optimalisatievraagstuk vanuit de medewerkers wordt aangepakt. Zij weten vaak zelf het best hoe zij slimmer kunnen (samen)werken. Getronics realiseert Het Nieuwe Werken binnen uw organisatie door stap voor stap de gewenste verandering werkelijkheid te maken. De verandering wordt benaderd vanuit drie invalshoeken: organisatie, huisvesting en technologie. Deze deelgebieden zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Slagvaardig

Hoe slagvaardig een organisatie is, wordt uiteindelijk bepaald door de klant en medewerkers die invulling geven aan de uitvoering van de bedrijfsprocessen. Hoe kunnen ze individueel en gezamenlijk beter presteren, en hoe dragen de flexibilisering en het thuiswerken bij aan een betere balans tussen werk en privé? Het zijn de antwoorden op deze vragen die bepalend zijn voor het succes van Het Nieuwe Werken. “Getronics is van mening dat Het Nieuwe Werken veel voordelen oplevert”, claimt Van Vianen. “Een virtuele werkplek beschikt over de nieuwste mogelijkheden om veilig vanuit huis of van waar dan ook op het netwerk te kunnen inloggen. Zo beschikken medewerkers altijd en overal over de benodigde actuele informatie. Dit geeft organisaties een winstgevende voorsprong. Het is niet toevallig dat we ook zelf onze processen en werkplekken herinrichten op basis van de principes van Het Nieuwe Werken.”

Neomax doet wat het zegt

IT-detacheerder Neomax heeft de recessie juist aangegrepen om zijn focus te verleggen. Naar stabielere markten. Sterker nog: naar groeimarkten. Maar één aspect blijft ongewijzigd in de strategie: de klant en het personeel staan bij Neomax altijd centraal!

“Neomax heeft een sterke groei doorgemaakt het afgelopen jaar”, vertelt Stephan Bosman, Commercieel directeur Neomax, opgewekt. “Wij hebben de recessie gebruikt om een balans te realiseren tussen rendement en kwaliteit. Wat dat wil zeggen? Wij hebben gekozen voor een acyclisch beleid. Neomax heeft daarom zijn focus verplaatst van financiële dienstverlening naar groeimarkten zoals de automatisering, telecom en energie, waar tegenwoordig veel over te doen is, en de zorg en overheid. Tevens hebben we op marktverbreding ingezet en zijn we een nieuwe regio gestart in Arnhem: Oost-Nederland. Ook hebben we een rekenmodel ontwikkeld waarmee we aan kunnen geven dat IT-detachering voor de klant goedkoper is dan eigen werving; interessante informatie die we graag aan onze klant voorleggen.” Neomax heeft jarenlange ervaring in de ICT en ziet dat de technologische ontwikkelingen binnen de ICT steeds sneller gaan. Het integreren, analyseren en beheren van netwerken vereist steeds meer inzicht van professionals. Niet alleen de praktijkervaring is noodzakelijk voor deze tak van sport; theoretische kennis is minstens zo belangrijk.

Accountmanagers zijn adviseurs

Bosman grijpt opnieuw naar de genoemde focus, die essentieel is voor de gehele groeistrategie van Neomax. “Onze directeur en eigenaar Claudette Martens heeft ruim tien jaar ervaring in de ICT-detachering. En daar ligt direct ons onderscheid ten opzichte van andere partijen. Tel daarbij op dat onze accountmanagers adviseurs zijn. Wij bieden kwaliteit en kennis van diverse branches.” Hoe doet Neomax dat? Bosman: “Wij geven advies op basis van marktkennis. Bij ons vind je concurrerende tarieven. Overname is ‘detavast’. Bovendien heeft de opdrachtgever 100% zekerheid van kwalitatief goed personeel (Neomax maakt gebruik van Thomas International) en er is bij ons altijd de optie tot switch. Oftewel: het beste cv is onze matchingtool. Ook een poolconstructie en parttime inzet zijn mogelijk.” Neomax richt zich met name op young professionals met een mbo-/hbo-ICT-opleiding en minimaal 1,5 jaar relevante werkervaring. “Wij kiezen hoe dan ook voor kwaliteit, en dat blijkt onder meer uit ons wervingstraject, dat zeer streng te noemen is. Dit traject bestaat uit: sollicitatie, tweede gesprek, screening, assessments, referentiecheck en PPA (Persoonlijk Profiel Analyse).”

Schaarste IT-professional

Intussen signaleert Bosman tegelijk met de recessie een andere trend in de markt: “De toenemende schaarste van de ITprofessional. Het wordt voor bedrijven steeds lastiger om snel invulling aan hun IT-vacatures te geven. Maar wij hebben er iets op gevonden wat we graag met onze klanten delen. Weer een zorg minder, want de motor moet bij de klant blijven draaien, ook bij gebrek aan personeel.” Het is Neomax dat zijn huidige klanten een voorkeursbehandeling geeft om de schaarste tegen te gaan. “Bij ons behoudt diegene die nu klant is het recht om te allen tijde als eerste uit onze pool van IT-professionals te kiezen. Je ziet het, we doen wat we zeggen: de klant en ons personeel staan centraal! Daarnaast zorgt Neomax ervoor dat de organisatie van de klant in beweging blijft. Onder andere door middel van het eigen opleidingscentrum, zodat Neomax in staat is om hoogwaardige, kwalitatief opgeleide professionals in te zetten.”

Neomax Best Associate Award

Het personeel is volgens Bosman het visitekaartje van Neomax. “We besteden veel aandacht aan certificering en kwaliteit. Hiervoor hebben we de Neomax Associate Award in het leven geroepen. Onze young professionals worden gestimuleerd en beloond op facturabele uren (ziekte en verlof), autogebruik (tankgedrag en privégebruik), Bring Friends, Bring Jobs en Maximizers (opleidingen). En het zijn onze klanten die hiervan de vruchten plukken, omdat de professional op die manier meer betrokken is bij Neomax en bij de opdrachtgever. De award is zo een zeer positieve stimulans.”

Managed Services

Opgetogen vertelt Bosman verder, nu over Neomax’s nieuwste divisie: Managed Services. “Bij Managed Services ligt de focus op ontzorging en regie. Het is de businessunitmanager met zijn team die zorgt voor een goed gedetailleerd en inzichtelijk voorstel. De daarop volgende migratie en transitie zorgen voor blijvende kostenverlaging in beheer en support. Op verschillende fronten, waaronder regieorganisatie, proactiviteit en outsourcing, kan de klant bij ons terecht.” Bosman glimlacht: “Hierdoor heeft de ondernemer zijn focus terug op zijn primaire processen en is hij in staat om zijn organisatie in te richten op sales. Want dat is de enige vorm van groei van zijn organisatie.”

2010

Wat zijn de eigen groeiplannen van Bosman voor komend jaar? “De uitbreiding van de nieuwe regio staat centraal, samen met de versterking van onze marktpositie. Dit doen we vooral door meerwaarde te creëren met onze kennis en ons uitgebreide netwerk. Wij willen in vijf jaar zakendoen met 50% van de top-500-bedrijven!” Bosman kijkt ons aan alsof hij een geheimpje gaat verklappen: “Het komende kwartaal hebben we een dienst gevonden die onze meerwaarde voor onze klanten en ons personeel opnieuw zal bevestigen. Maar laten we over een halfjaar nog eens om de tafel gaan zitten. Dan kunnen we direct kijken wat onze klanten en het personeel ervan vinden.”

‘Samen realiseren we concrete oplossingen’

Stichting ICTU werkt aan een beter presterende overheid met behulp van slimme inzet van ICT. Doel: betere dienstverlening aan burgers en bedrijven.

Stichting ICTU (ICT Uitvoeringsorganisatie) is van en voor overheden. De organisatie draagt bij aan een beter presterende overheid met slim gebruik van ICT. Doel is een betere overheidsdienstverlening en minder administratieve lasten voor burgers en bedrijven. ICTU bundelt kennis en kunde en werkt samen met opdrachtgevers en gebruikers aan concrete oplossingen voor complexe vraagstukken. Voorts is de organisatie de onpartijdige en deskundige partner voor alle overheidsorganisaties en opdrachtnemer voor alle bestuurslagen. ICTU werkt aan generiek bruikbare oplossingen. Samenhang, samenwerking en hergebruik zijn daarbij kernbegrippen.

De uitvoeringsorganisatie wil met de ontwikkeling van standaarden en voorzieningen de dienstverlening van een moderne overheid voor burgers en bedrijven toegankelijk maken. Opdrachtgevers zijn onder meer de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Economische Zaken en emeenten.

Ontwikkeling ICTU

ICTU heeft de pioniersfase achter de rug. Vanaf 2001 zijn de organisatie en haar aandachtsgebieden sterk uitgebreid. In een natuurlijke vervolgperiode van verdere professionalisering en verzakelijking heeft ICTU zich tot een professionele organisatie ontwikkeld. Stimulerend is de vorig jaar gepubliceerde visie van de door het kabinet ingestelde Commissie Wallage/Postma op verbetering van de dienstverlening van de overheid. Die resulteerde in het Nationaal Uitvoeringsprogramma dienstverlening en e­overheid (NUP).

Hierin is het perspectief van burgers en bedrijven leidend: de overheid is transparant, eenmalige gegevensverstrekking is  afdoende, niemand wordt van het kastje naar de muur gestuurd, burgers en bedrijven ervaren minder administratieve lasten, burgers en bedrijven kunnen de overheid via verschillende contactkanalen benaderen, en gemeenten zijn voor burgers de poort tot de overheid. ICTU heeft zich geherpositioneerd. Dat werd in 2008 weerspiegeld in een reeks deelplannen. Een van die plannen richt zich op strengere selectie en intake aan de poort. “Dat betekent dat we reeds in de kwartiermakersfase willen nagaan of onze oplossingen echt toegevoegde waarde hebben voor onze opdrachtgevers en of ze zich daarin kunnen vinden. Dat leidt ook tot betere samenwerking tussen beleid en uitvoering”, schetst Elly Bogerman, directeur van ICTU.

Samenhang

Een ander deelplan heeft betrekking op de samenhang tussen de activiteiten, producten en diensten van ICTU. Twee jaar geleden vigeerden veertig separate programma’s. Ordening, synergie en efficiency boden kansen. “Tussen die programma’s zijn dwarsverbanden aan te wijzen. Wij willen dominante raakvlakken identificeren. Als er nieuwe opdrachten binnenkomen, zoeken we naar de match met bestaande programma’s. Past het bij ICTU of kan het wellicht elders beter worden uitgevoerd? Heeft het raakvlakken met een programma dat al bij ICTU in huis is? Kunnen we samenwerken, zowel intern als extern? Dergelijke vragen zijn het vertrekpunt voor de ontwikkeling van een nieuw of voor uitbreiding van een bestaand programma. Er zijn inmiddels zeven clusters geoormerkt, die verschillend van aard zijn. Er is bijvoorbeeld een cluster gebaseerd op opdrachtgevers, voor EZ is er het cluster Bedrijven, weer een ander richt zich op een doelgroep, bijvoorbeeld gemeenten.”

ICTU in 2009 en het NUP

In 2009 gaat ICTU door op het ingeslagen pad. Samenhang, samenwerking en hergebruik, binnen en buiten ICTU, blijven essentieel. Raakvlakken tussen de verschillende programma’s kunnen verschuiven, waardoor een andere clustering beter kan blijken. Bijzondere aandacht zal het NUP krijgen, waarin afspraken zijn gemaakt tussen Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen om de bestaande infrastructuur van e­overheid beter te benutten voor de dienstverlening. ICTU kan daarin een belangrijke rol spelen. Elly Bogerman: “Het richtinggevende Nationaal Uitvoeringsprogramma is breder dan ICTU. Bij ICTU is bijna de helft van in totaal 25 voorzieningen van het NUP ondergebracht, het beheer bij GBO.Overheid. Feitelijk loopt als een rode draad door de door ICTU ontwikkelde programma’s, oplossingen en standaarden het adagium: ‘Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan samen.’ Met andere woorden: de kabinetsdoelstelling om de overheidsdienstverlening voor burgers en bedrijven op een hoger plan te tillen is alleen te realiseren als alle betrokken overheden en uitvoeringsorganisaties er in gezamenlijkheid hun schouders onderzetten.”

Samenwerken

Hierin heeft ICTU haar eigen rol. Inmiddels heeft de uitvoeringsorganisatie een reeks succesvolle producten afgeleverd. DigiD, ooit een project bij ICTU, is nu in beheer bij GBO.Overheid en door de Belastingdienst breed in gebruik genomen. Een ander voorbeeld is het klantcontactcentrum in het kader van het programma Overheid heeft Antwoord, waarvan de portee is dat bij dezelfde vraag eenzelfde antwoord hoort en burger en bedrijfsleven op een identieke manier naar informatie worden geleid. “Die multi-channelbenadering ligt steeds als een deken over alle producten. Het is niet van belang op welke manier de burger of de ondernemer zijn vraag aan de overheid voorlegt, via e­mail, brief, telefoon of balie. Als deze maar klantgericht en efficiënt wordt afgehandeld. Dat kunnen we niet alleen. Dat vraagt om samenwerking. Bijvoorbeeld met onze tweelingbroer GBO.Overheid, onder meer op het gebied van overdracht van ontwikkeling naar beheer. Cruciaal is dat alle partijen, binnen en buiten ICTU, aan die moderne overheid werken, zodat burgers en bedrijven uiteindelijk beter worden bediend.”

ICTU

Wilhelmina van Pruisenlaan 104

2595 AN Den Haag

www.ictu.nl

KPMG integreert IT en Facilities

Een van de interessantste kandidaten voor de verkiezing van ‘CIO van het jaar’ is ongetwijfeld Hans Zwart, CIO van KPMG. Want sinds dit jaar combineert hij met veel succes functies die bij veel organisaties nog strikt gescheiden werelden zijn.

Kandidaat ‘CIO van het jaar’

Al enkele jaren geldt hij als een mogelijke winnaar, maar tot nu toe stelde KPMG-partner Hans Zwart zich nooit kandidaat voor de verkiezing van ‘CIO van het jaar’. Dit jaar wel. “Ik heb me eindelijk laten overhalen”, zegt hij eenvoudig. Intussen lijken zijn kansen eerder toe- dan afgenomen. Dat heeft te maken met een organisatorische verandering bij KPMG, die in lijn ligt met wat Zwart al enige tijd betoogt: de integratie van IT en Facilities. De combinatie lijkt vreemd, maar is volgens Zwart in de loop van de tijd alleen maar logischer geworden. “Desondanks is KPMG een van de weinige organisaties die deze stap heeft gezet.”

Regievoering

Behalve de toegangscontrole liggen sinds begin dit jaar ook andere taken die van oudsher bij Facilities thuishoren op Zwarts bordje, zoals huisvesting, catering en meubilair. “Die taken hebben niet meteen een IT-component”, geeft Zwart toe. “Maar er is wel een verband als je bedenkt dat de dienstverlening op die gebieden vrijwel altijd is uitbesteed, net als veel IT-diensten.” Daarmee komen we op het tweede argument voor de integratie van IT en Facilities. Want net als veel organisaties heeft KPMG een belangrijk deel van de IT-taken uitbesteed. Voor de catering, de kantoorinrichting, de schoonmaak en het onderhoud geldt hetzelfde. “De overeenkomsten zijn daardoor groot”, betoogt Zwart. “We maken afspraken met leveranciers, monitoren de SLA’s, onderzoeken de klanttevredenheid en houden de kwaliteit van de dienstverlening in de gaten.” De uitvoering van IT- en facilitiestaken lijkt dus erg op elkaar.

Samenwerking

“Onze IT’ers en facilitiesmedewerkers fungeren eigenlijk als regisseurs. Ze praten met de verschillende afdelingen en registreren wat die nodig hebben. Vervolgens sturen ze externe leveranciers of outsource-organisaties aan en houden ze de processen in de gaten.” Dat lijkt eenvoudiger dan het soms is. “Neem nou de IThelpdesk,” vertelt Zwart, “die hebben we aan India uitbesteed. Het gevolg daarvan is dat mensen in onze Exchange-omgeving kunnen kijken. De Wet bescherming persoonsgegevens stelt bijzondere eisen aan het verwerken van persoonsgegevens in landen buiten de EU. Dat moeten we in contracten ondervangen. Het oplossen van dat soort problemen is tegenwoordig een belangrijke taak voor ons.” Een ander voorbeeld waarbij het proces en de organisatie daarvan cruciaal is, is het digitaliseren van post. “Want hoe ga je om met vertrouwelijke post? Het oplossen van dat soort organisatorische problemen is een taak voor onze afdeling.”

Voorloper

De derde reden voor de integratie van IT en Facilities is een logisch gevolg van de eerste twee argumenten. “Naarmate typische facilitiesdiensten een IT-component krijgen, verschuiven de budgetten. Inzet van IT leidt altijd tot verhoging van de IT-kosten, maar als het goed is ook tot besparingen bij Facilities. Om interne strijd over budgetten te voorkomen, zouden organisaties die minimaal moeten samenvoegen.” Zwart schat dat door meer gebruik van IT veel organisaties zo’n 10% op de facilitieskosten zouden kunnen besparen. Met de integratie van IT en Facilities is KPMG een voorloper. De genoemde besparingen zijn daarvoor uiteraard een belangrijk argument. Het mes snijdt voor KPMG echter aan twee kanten. “Onze afdeling IT Advisory adviseert klanten over IT-vraagstukken”, legt Zwart uit. “Heel vaak zijn die organisaties met processen bezig die wij voor onze eigen organisatie al hebben opgelost. Dat geldt ook voor facilitiestaken met een IT-component. Uiteraard maakt IT Advisory bij zijn adviezen gebruik van onze oplossingen. Logisch, want het gaat om oplossingen die zich bij ons door het dagelijks gebruik hebben bewezen.”

Digitalisering van faciliteiten

De ratio achter de integratie heeft volgens Zwart drie componenten. “Ten eerste is een aantal traditionele faciliteiten gedigitaliseerd”, vertelt hij. “Denk aan telefonie. Veel organisaties gebruiken Voice over IP. Telefonie valt daardoor haast automatisch onder IT. Datzelfde geldt voor het digitaliseren van post. Al dan niet gekoppeld aan workflow- en/of storage-oplossingen is de postkamer daardoor een IT-dienst geworden.” Ook een traditionele facilitiestaak als sleutelbeheer en toegangscontrole is bij IT terechtgekomen. “Wij hebben zelfs helemaal geen sleutels meer”, legt Zwart uit, terwijl hij een chipkaart uit zijn notebook trekt. “Met deze chipkaart kom ik het gebouw binnen. Iedere medewerker heeft een profiel dat niet alleen de toegang tot bepaalde ruimten bepaalt, maar ook de toegang tot het draadloze netwerk en bepaalde applicaties en databases. Bovendien gebruiken we deze kaart

Beoordeling

Nu Zwart kandidaat is voor de verkiezing van ‘CIO van het jaar’ willen we weten waarop we een CIO volgens hem moeten beoordelen. “De mate waarin een CIO oog heeft voor de behoefte van de organisatie is volgens mij cruciaal”, zegt hij. “Het gaat om de best mogelijke vertaling van de businessdoelstellingen in de IT-strategie.” Als blijkt dat Zwart daar dit jaar het beste in is, zal hij dat niet als een persoonlijke triomf beschouwen. “Die trofee zou een compliment zijn voor het hele team. Ik ben slechts boegbeeld. Ik hoop vooral dat andere CIO’s daardoor ook zullen nadenken over de synergie van IT en Facilities.”

Bull: HA System Integrator bewijst zichzelf

De omslag van Bull 2.0 als mainframeleverancier naar High Availability System Integrator is een succesvol feit. Daarom schuift klant Ed Lanen van BinckBank bij Dick Fens aan tafel voor een tussentijdse update over baanbrekende innovaties voor een ‘open wereld’.

“Wat heeft de omslag van Bull 2.0 Mainframe naar High Availability (HA) System Integrator werkelijk opgeleverd?”, begint Dick Fens, Algemeen Directeur Bull, direct zijn analyse. “Dat is de centrale vraag.” Ed Lanen, Directeur Informatie Technologie bij BinckBank, kijkt geïnteresseerd. Fens pakt er een overzichtje bij. Bull blijkt hieruit de nummeréénleverancier in storage. Fens: “Maar dat is niet het enige goede nieuws. We zijn opgetogen over onze wereldwijde derde plaats als Open Source-softwareleverancier. En dan staan we ook nog op nummer tien als het gaat om de snelste supercomputer wereldwijd.” Mooie cijfers. Hoe doet Bull dat? Fens: “Wij onderscheiden ons ten opzichte van andere leveranciers omdat we niet direct dozen proberen te verkopen. Een klant komt bij ons met een vraag over de inrichting van zijn storage of vraagt naar een storagestrategie. Bull stelt dan eerst een wedervraag: ‘Mogen we een assessment komen doen?’ Het is belangrijk om services voor de producten te laten gaan. En dat assessment geeft ons inzicht in de huidige situatie, waarna we kunnen leveren of naar behoefte van de klant onze afdeling IT-consultancy langs kunnen sturen om te overleggen hoe de storagestrategie voor het desbetreffende bedrijf eruit moet komen te zien.” ‘Bull, IT Architect of an Open World.’ De pay-off van Bull zegt alles. Met baanbrekende technologie biedt Bull oplossingen die er altijd op gericht zijn om bedrijfsprocessen te optimaliseren. Zo ook bij Alex en bij BinckBank; daarover straks meer. Fens: “Wij beschouwen IT als een middel en niet als een doel. Om gerichte product-marktinnovaties te kunnen leveren, richt Bull zich op een aantal marktsegmenten: financiële instellingen, overheid, retail, industrie en gezondheidszorg.”

Kosten verlagen

“Waar ligt jullie focus?”, vraagt Ed Lanen aan Fens. “Storage, beheer, virtualisatie/consolidatie (AIX-INTEL) – met VMware of Citrix en Green IT.” Sinds 2006 groeit Bull zowel in omzet als in orders, vertelt Fens verder. Vorig jaar is de toevoeging in mensen nog eens bij deze groei gekomen. Concrete resultaten die bewijzen dat Bull een toonaangevend Europees IT-bedrijf is. “Bedrijven willen bij voorkeur een op maat gemaakte oplossing. Net als BinckBank. Bull levert die. Als je het hebt over virtualisatie en consolidatie, dan gaat het organisaties in de eerste plaats om kosten verlagen. Zo staan wij er ook in.” Blijft over: Green IT, een noodzakelijk goed voor milieu en bedrijf. Maar ook een interessant aspect volgens Fens, vooral omdat organisaties verplicht zijn gesteld om een programma voor Green IT in huis te hebben. Fens: “Wat ons betreft is Green IT tweeledig te implementeren: om enerzijds de CO2-uitstoot te verminderen en anderzijds te besparen op de energiekosten.” Volgens Fens draagt de gehele focus op de genoemde gebieden bij aan de open cultuur bij Bull. Er zijn korte lijnen, de overheadkosten zijn laag en customer intimacy staat dagelijks centraal.

 

Customer intimacy

Waar een andere partij nog gaat voor product selling, kiest Bull voor de customer-intimacybenadering. Ook in de relatie tussen BinckBank en Bull speelt customer intimacy een belangrijke rol. Lanen knikt bevestigend en gaat even terug in de tijd. Het is 2007 als Alex de vraag om hun datacenter te consolideren en te virtualiseren én om de IT-kosten per transactie te verlagen bij Bull neerlegt. Lanen memoreert die eerste kennismaking: “Bull is uit zeven leveranciers gekozen. Waarom? Bull schoof met een tweetal specialisten aan tafel en heeft tegelijkertijd de meest pragmatische oplossingen aangedragen. Bull heeft de wens van BinckBank vertaald in technologische oplossingen.”

BinckBank

Lanen: “Toen medio 2008 BinckBank Alex overnam, bleek de opzet die Bull voor Alex had ontwikkeld ook inzetbaar voor de nieuwe omgeving van beide ondernemingen.” En zo geschiedde. “Ik vind het prettig dat er bij Bull met korte lijnen wordt gewerkt. Zowel met de accountmanagers als de technische managers is snel te schakelen. Er is vrij veel empowerment.” Fens: “Wij hebben de overname proactief benaderd en met de planning aangegeven dat we eind 2009 klaar zijn.” Lanen gaat hierop in: “Ik zie Bull als partner van mijn IT-organisatie. Vandaar dat ik het aantal overige leveranciers bij ons drastisch heb beperkt.” Fens: “Zo’n mooie opdracht als BinckBank heeft ook intern zijn vruchten afgeworpen; onze mensen zien Bull als een vooruitstrevend bedrijf. Pure winst voor Bull. Bovendien ontvangen we meer bevestigingen dat de omslag van Bull 2.0 naar HA System Integrator werkt. Neem bijvoorbeeld de organisatie DetailResult, die na vijf jaar haar IT-organisatiebeheer bij een andere partij heeft neergelegd en nu weer terug is bij Bull. ‘Een warm bad’ noemt DetailResult de customer-intimacybenadering van Bull.” Lanen sluit af: “Wij zijn bij BinckBank zelfs van enkele van onze huisleveranciers afgestapt, omdat we gewoon wilden dat Bull het ging doen.