Fotograaf: Rick Strooper

Geen cloud zonder security

VMware, wereldwijd marktleider op het gebied van virtualisatie, biedt met zijn virtualisatieplatform vSphere de basis voor cloud-infrastructuren. RSA, toonaangevend aanbieder van beveiligingsoplossingen, neemt de zorg over de veiligheid van de cloud weg. Door hun banden met EMC werken beide bedrijven nauw samen aan geïntegreerde oplossingen.

“Wij kunnen ons niet voorstellen dat je in een cloud-achtige infrastructuur kunt werken zonder bij voorbaat aan security te denken”, stelt Area Vice President Eastern Europe, Nordics & Benelux van RSA Radboud Beumer. Regional Director Benelux van VMware Willem van Enter vult aan: “Dat is niet alleen onze mening, maar gelukkig ook die van onze klanten. Uit recent onderzoek blijkt dat 51% van de ondervraagde CIO’s security als een grote uitdaging ziet bij de toepassing van cloudcomputing binnen hun organisatie.” Komt die onzekerheid niet voor een belangrijk deel voort uit onwetendheid? “Zeker”, bevestigt Radboud Beumer. “Onbekend maakt onbemind. Daarom is het belangrijk dat CIO’s zich realiseren dat RSA en VMware zeer intensief samenwerken om deze onwetendheid weg te nemen. RSA geniet een solide reputatie op IT-beveiligingsgebied en is wereldwijd marktleider in het ontwikkelen van geavanceerde beveiligingstechnieken. VMware is als marktleider in virtualisatie een van ’s werelds belangrijkste spelers in de ontwikkeling van cloudcomputing. Juist het feit dat we onder dezelfde EMC-paraplu werken, maakt ons uitstekend gepositioneerd om voor security in de cloud de beste geïntegreerde oplossingen te bieden.”

Het nieuwe werken

Hoe zou u het principe achter die oplossingen willen omschrijven? “CIO’s gaan er in een traditionele IT-omgeving graag van uit dat ze de beveiliging op orde hebben”, legt Willem van Enter uit. “Helaas is dat in de praktijk vaak schijnveiligheid, die in veel gevallen pas is aangebracht tijdens, of zelfs ná de implementatie van de IT-infrastructuur. Het principe achter onze oplossingen is dat security structureel deel uitmaakt van de architectuur en dus al is ingebouwd vóórdat de infrastructuur wordt geïmplementeerd. Dat is een fundamenteel andere zienswijze, maar die biedt wel de beste garantie op een waterdichte beveiliging – óók in de cloud.”

Radboud Beumer: “De oplossingen van RSA evolueren overigens ook van fysiek naar virtueel. Dat maakt de integratie van security in een virtuele IT-omgeving een stuk eenvoudiger. Het doel is om iedereen tijd-, plaats- en device-onafhankelijk toegang te bieden tot de informatie die hij of zij nodig heeft: het nieuwe werken. Dat betekent dat de beveiliging zodanig moet zijn ingericht dat die geen extra barrières opwerpt, maar de bestaande barrières juist wegneemt. Met andere woorden: security moet uitgaan van toegang tot de gewenste informatie in plaats van het uitsluitend weren van ongewenste indringers. Ook dat is een fundamenteel andere zienswijze, maar het is wel de voorwaarde om als organisatie concurrerend te kunnen zijn én blijven. Niet alleen in de slag om de klant, maar in toenemende mate ook in de slag om young professionals die gebruik willen maken van hun eigen devices en social media. Als in hun ogen op dat gebied een te strikt beleid heerst, kun je ze niet aan je organisatie binden.”

Snelste ROI

“De omslag in het denken rond security kun je dan ook samenvatten als de transitie van een systeemgerichte beveiliging naar een mensgerichte beveiliging”, aldus Willem van Enter. “Als je ervan uitgaat dat mensen nog altijd de zwakste schakel vormen binnen elke beveiligingsinspanning, kun je ook maar beter uitgaan van de mens en niet van het systeem. Je moet je medewerkers in staat stellen om op een zo goed mogelijke manier te doen waarvoor ze zijn aangenomen. De IT-infrastructuur, inclusief de beveiliging, moet dáárop ingericht zijn. Natuurlijk wil je ongewenste indringers buiten de deur houden en wil je voorkomen dat gevoelige bedrijfsinformatie via de bekende social media openbaar wordt. Door security vooraf in je infrastructuur in te bouwen en centraal te managen kun je beide doelen bereiken. Medewerkers hebben ongehinderd toegang tot de informatie die ze nodig hebben en niet-bevoegde personen kunnen geen schade aanbrengen. Daar komen nog twee belangrijke voordelen bij. Eén: de organisatie kan probleemloos voldoen aan wet- en regelgeving rond compliancy. Twee: een op deze manier ingerichte IT-infrastructuur biedt de snelste ROI.”

Business enabler

Hoe kunt u bewijzen dat uw oplossingen doen wat ze beloven? Radboud Beumer: “Het centraal managen van security kan uiteraard alleen succesvol plaatsvinden als de risk- en securitymanagers van organisaties de garantie hebben dat alle processen daadwerkelijk veilig verlopen. Die garantie bieden wij door vooraf alle beveiligingsaspecten binnen een IT-infrastructuur te analyseren. RSA heeft onlangs het daarin gespecialiseerde bedrijf Archer Technologies overgenomen. Aan de hand van uiterst betrouwbare analyserapportages kunnen wij de knelpunten rond security en compliancy vaststellen en daarbij de best passende oplossingen zoeken. VMware en RSA zijn dus in staat om vanuit verschillende disciplines maatwerkoplossingen te bieden. Bovendien zijn we strategische allianties aangegaan met Cisco en Intel, waarmee we onze klanten desgewenst een compleet ecosysteem kunnen aanbieden. Het is daarnaast ook mogelijk om modulair opgebouwde en schaalbare oplossingen af te nemen die meegroeien met de businessbehoeften. Of oplossingen waarbij je alleen betaalt voor het gebruik. We kunnen ervoor zorgen dat een organisatie in de cloud concurrerend, kostenefficiënt én veilig kan opereren. Security als business enabler, dáár gaat het om!”

‘Klanten helpen echt rendement te halen uit investeringen’

Grote bedrijven investeren vaak fors in systemen die de primaire bedrijfsprocessen ondersteunen, zoals CRM-, facturerings- en ordersystemen. Echter lang niet altijd levert dit het beoogde resultaat op. Hot ITem laat met zijn Performance Improvementexpertise en -oplossingen klanten echt rendement halen uit hun (ICT-)investeringen.

“Hot ITem is dertien jaar geleden gestart vanuit de behoefte die we zagen in de markt”, aldus Rob Honing, commercieel directeur van Hot ITem. “Er zijn organisatieadviesbureaus die de klant adviseren over inrichting en besturing van processen en organisatie. Die bureaus leveren een rapport op en daarmee is hun taak volbracht. Vervolgens vraagt de klant aan een ICT-bedrijf om op basis van dat rapport aan de slag te gaan: systemen te ontwikkelen, processen uit te denken en die te implementeren. Maar omdat een ICT-bedrijf per definitie een andere taal spreekt en andere competenties in huis heeft dan een organisatieadviesbureau, zie je heel vaak dat het resultaat onvoldoende aansluit bij de praktijk.”

Bundeling van disciplines

“Ons idee was daarom een bedrijf te starten met enerzijds de echte ‘diehard’ IT’ers en anderzijds de businessconsultants en organisatieadviseurs, die je met elkaar leert samenwerken. Je kunt dan de klant een goed advies geven en dat vervolgens ook uitvoeren en waarmaken. Als je dat dan ook nog eens doet vanuit een businesscasegedachte, dan kun je de resultaten tijdens het project ook meetbaar maken en toetsen aan die businesscase.” Honing heeft in de afgelopen jaren geconstateerd dat die bundeling van disciplines in combinatie met de duidelijke aanpak van Hot ITem van heel grote waarde is voor de bedrijven waarmee zaken wordt gedaan. “Hot ITem is gespecialiseerd in Performance Improvement, het meetbaar verbeteren van prestaties van een bedrijf. Daar zijn we goed in en dat is onze corebusiness. Grote system integrators zeggen dat ze dat ook kunnen bieden, maar zijn geen specialist op dit gebied. In al die dertien jaar is er nog nooit een project gestopt omdat wij het niet waar konden maken of het fout hadden ingeschat. We doen wat we beloven.”

Veranderen en vernieuwen

De klant heeft onvoldoende inzicht in een proces of wil iets sneller of beter, en wij bieden daar een oplossing voor”, legt Honing uit. “We doen altijd eerst een korte scan – hooguit vier tot zes weken – waarin we het traject in kaart brengen. We kijken goed naar de vraag en naar de langetermijndoelstelling en pakken in die periode meteen een urgent en snel te realiseren knelpunt aan. Het voordeel daarvan is dat aan het eind van de scan de business direct resultaat ziet en de businesscase duidelijk is. Je weet precies wat het probleem is, wat de eerstvolgende stap zou moeten zijn om een structurele oplossing te realiseren en wat deze oplevert.” “Wij acteren bij de top-200-bedrijven in Nederland die veelal een consumentenpropositie hebben. Deze organisaties hebben vaak te maken gehad met veel fusies of overnames, waardoor verschillende landschappen aan processen en systemen zijn ontstaan. Andere opereren bijvoorbeeld in een consoliderende markt, zoals de telco’s, dan wel in een markt die net open is of gaat, zoals de energie- en kabelbedrijven”, zo schetst Honing de doelgroep voor de Hot ITem-dienstverlening. “De gemeenschappelijke noemer is dat het bedrijven zijn die willen of moeten veranderen en vernieuwen, maar daar vooral ook snelheid in willen hebben.”

Breed draagvlak

“Specifieke markten waar Hot ITem van oudsher actief is en ook heel veel materiekennis over heeft, zijn telecom, media en zorg”, vertelt Honing. “Maar onze Performance Improvement-propositie is generiek toepasbaar in elk bedrijf en in elke branche. Omdat wij altijd in kleine teams mét die klant werken, kunnen we specifieke materie- en businesskennis snel boven tafel krijgen. Teamleden van de klant zijn mensen uit alle lagen van de organisatie, van directie en management tot en met de werkvloer. Vaak zijn dat de mensen die kunnen aangeven waar het fout gaat en soms weten ze ook wat er aan zou moeten gebeuren. Wij kunnen dan als katalysator optreden om processen te veranderen en te verbeteren. Een belangrijk voordeel daarbij is dat de mensen in de organisatie worden gehoord en ook hun steentje bijdragen, waardoor ze daadwerkelijk betrokken zijn bij het project. Met die aanpak worden direct in het begin allerlei weerstanden weggenomen, zodat er een breed draagvlak in de organisatie kan ontstaan.” “Een van de belangrijke markthema’s op dit moment is business intelligence, ofwel BI as a Service”, zegt Honing. “Hot ITem is een van de grootste projectenbedrijven in Nederland in datawarehousing en business intelligence. BI as a Service (BIAAS) hebben we in feite al tien jaar draaien voor klanten. We hebben dat nu vertaald naar een duidelijke propositie die we heel gericht bij de beslissers van grote bedrijven onder de aandacht brengen. Aangevuld met onze Performance Improvementoplossingen kunnen die bedrijven ook echt een optimaal rendement halen uit hun investeringen.”

Denken in mogelijkheden

Qurius werkt vol vertrouwen aan het realiseren van zijn ambitieuze visie. De grootste Microsoft Dynamics-partner van Nederland windt er geen doekjes om: het bedrijf wil winst maken met oog voor mens en milieu. In zijn nieuwe Inspirience Center inspireert Qurius zijn relaties om krachtig te innoveren.

Lef kan Qurius niet ontzegd worden. Nota bene tijdens de economische crisis verlegde het ICT-bedrijf zijn koers om een nieuwe missie te realiseren: blijvend succes behalen door de wereld slimme oplossingen te bieden. “Innovatie, duurzaamheid en Het Nieuwe Werken vormen de pijlers van onze nieuwe visie”, verklaart chief brand officer Geerd Schlangen. “Ook de cultuuromslag die binnen onze organisatie heeft plaatsgevonden, speelt een belangrijke rol. We kijken bij technische ontwikkelingen niet langer waar de beren op de weg staan, maar denken juist in mogelijkheden. Met onze visie als leidraad benutten we zo kansen die we anders over het hoofd gezien zouden hebben.” Opvallend genoeg heeft het beursgenoteerde Qurius zijn visie openbaar gemaakt op de eigen website. Iedereen kan het lezen. “We hopen zo te appelleren aan de vragen die ondernemers en ICT’ers zich stellen over de rol van ICT binnen hun bedrijf”, verklaart Schlangen. “Geïnteresseerden zijn dan ook uitgenodigd om ons recent geopende Inspirience Center te bezoeken. In deze inspirerende multimediale omgeving willen we onze ideeën visualiseren en er met bezoekers de dialoog over aangaan. Nog niet iedere ondernemer weet bijvoorbeeld wat Het Nieuwe Werken specifiek voor zijn bedrijf betekent. In het Inspirience Center tonen we graag de voordelen die software als het Office Communication System (OCS) biedt.”

Expertise

Qurius werkt momenteel hard aan de vertaling van zijn visie naar de zakelijke praktijk. Het bedrijf levert tenslotte geen dromen, benadrukt algemeen directeur Qurius Nederland Peter van Haasteren. “We zijn specialist in hoogstaande ERP-oplossingen en slimme aanvullende tools als CRM, BI en .net. Daarnaast voorzien we in consultancy aan middelgrote Europese organisaties met tweehonderd tot drieduizend werkplekken, waarbij onze consultants beschikken over een hoge mate van branchespecifieke kennis.” De technologische mogelijkheden van Microsoft bieden Qurius een goed perspectief om ook op de lange termijn zijn visie vorm te geven. Het bedrijf zal zelf applicaties blijven ontwikkelen, maar zoekt ook steeds vaker samenwerking met specialistische partners. “Zo zijn we de Europese bètatester voor een Amerikaanse start-up die een dashboard met duurzaamheidsgegevens ontwikkelt”, vertelt Van Haasteren. “Soms nemen we activiteiten over, zoals recentelijk de consultancytak van Evidanza, een Duitse specialist in BI-applicaties die zijn expertise nu voor ons op Europese schaal inzet. Als een van de grootste Microsoft-partners ter wereld zijn we het aan onze klanten verplicht om de beste ICT-oplossingen te blijven regisseren.”

Tweede automatiseringsgolf

De nieuwe visie van Qurius komt geen moment te vroeg. Volgens Van Haasteren staat het bedrijfsleven immers aan de vooravond van een tweede automatiseringsgolf. “De traditionele pc-kasten verliezen terrein aan mobiele apparaten als smartphones, notebooks en iPads”, weet hij. “ERP heeft slechts twintig procent van een bedrijf geautomatiseerd, voornamelijk de backoffice. Nu zijn de mensen in het veld aan de beurt. Verkopers, consultants of vrachtwagenchauffeurs worden meer en meer met mobiele apparaten op pad gestuurd. Met onze innovaties spelen wij in op de eis dat zij via een portal direct over relevante gegevens moeten beschikken om deze na een eventuele bewerking ook weer op te kunnen slaan.” “Het belang van ICT zal in veel sectoren sterk toenemen”, vervolgt Van Haasteren. “Kijk bijvoorbeeld naar de thuiszorg, waar de wijkverpleegkundige van cliënt naar cliënt rijdt. De hulpverlening in deze branche is versnipperd, traag en duur. Als een verpleegkundige echter via een mobiel apparaat voor iedere cliënt de juiste gegevens bij de hand heeft, kan ze indien nodig sneller tot de juiste actie overgaan dan wanneer er eerst een halfuur naar verschillende instanties gebeld moet worden. Dankzij innovatieve ICT behaal je zo een geweldige efficiencywinst.”

Opinieleider

In 2014 wil Qurius voor honderd procent milieuvriendelijk functioneren. Een moedige ambitie, waarover nog menig wenkbrauw zal worden opgetrokken, beaamt Schlangen. “We werken er in ieder geval keihard aan. In onze datacenters gebruiken we de meest energiezuinige servers. Ook ontwikkelen we applicaties waardoor bedrijven groener met hun middelen om kunnen gaan. Zo nemen we in de optimalisatie van bedrijfsprocessen nu al de CO2-component mee. En in de toekomst gaan we wellicht tijdens de fabricage ieder onderdeel van bijvoorbeeld een auto via een chip registreren, zodat een afvalverwerker de demontage beter kan managen.” Via diverse werkgroepen timmert Qurius ook sociaal nadrukkelijk aan de weg. Het betrekt hierbij verschillende stakeholders, zoals maatschappelijke organisaties, om bijvoorbeeld vrouwen en allochtonen voor zijn organisatie te werven. “De traditionele werknemer in de ICT is toch een autochtone man”, ziet Van Haasteren. “Meer diversiteit in onze organisatie zou een betere afspiegeling van de maatschappij geven. Het mes snijdt straks aan twee kanten: na de crisis zal het tekort aan vakkundig personeel in de IT-sector weer opsteken. Door nu alvast onze basis te verbreden, kunnen we onze kansen duurzaam benutten. Ja, het realiseren van onze visie is een lang proces, maar over een jaar of drie moeten we een sterk positieve balans op kunnen maken. Dat we ondertussen steeds meer als opinieleider gezien worden, beschouwen we als een mooie tussenstand.”

“Eurofiber brengt klant en dienstenaanbieder samen op het glasvezelnetwerk”

Het glasvezelnetwerk van Eurofiber is niet meer weg te denken uit de Benelux. Werd er vroeger in de zakelijke markt veelal van het verticaal geïntegreerde ICT-model gebruikgemaakt, het is nu logischer en efficiënter om via een open netwerk de toegang en de diensten te scheiden.

Lex Goldblum, Managing Director bij Eurofiber, stelt dat het verticale model waarbij de klant verplicht was om het netwerk en de ICT-diensten gebundeld in te kopen de afgelopen jaren goed heeft gewerkt in ICT, maar dat het open model de toekomst heeft. Naast Goldblum zit Hans Messemaker, Sales & Marketing Director bij Eurofiber. Hij sluit zich volledig bij deze visie aan. Voordat hij erop ingaat, stelt hij de organisatie eerst nog even aan ons voor. Eurofiber is een gespecialiseerde aanbieder van managed Dark Fiberverbindingen, ethernetdiensten en optische transmissiediensten over DWDM tot 400 Gbps. Het fijnmazige glasvezelnetwerk in Nederland, België en Duitsland heeft momenteel een omvang van 10.000 kilometer en wordt continu uitgebreid. Eurofiber brengt klant en dienstenaanbieder samen op dit open glasvezelnetwerk. Goldblum vervolgt enthousiast zijn visie. “Er zijn momenteel volop ontwikkelingen gaande in de ICT, die aantonen dat het open model of het open netwerk de juiste keuze is. En ik zal je uitleggen waarom.”

Slagader

“Een ander gegeven is”, zegt Messemaker, “dat de eindgebruiker wil kunnen kiezen tussen de verschillende diensten die hem door verschillende aanbieders worden geboden. Telefonie, storage, beveiliging, noem maar op. De eindgebruiker wil dit alles afgestemd hebben in een dienstenformat passend bij zijn eigen gebruik.” Goldblum: “Het glasvezelnetwerk is als het ware de slagader van bedrijven. Er wordt verwacht dat connectiviteit er altijd en overal is. En wij zijn continu bezig met het uitbreiden en beheren van het netwerk. Dat is onze corebusiness.” Bij Goldblum staat intussen een glimlach op het gezicht. “Dienstontwikkeling kan overal plaatsvinden en is niet meer afhankelijk van geografie. Iedereen in de keten heeft zijn eigen specialisme. Om toegang te geven tot de juiste diensten van de juiste aanbieders is een open glasvezelnetwerk een vereiste. Keuzevrijheid is voor de eindgebruiker het belangrijkste. Hoe we die keuzevrijheid realiseren?”

Keuzevrijheid

Messemaker: “Als de eindgebruiker in het verleden, in het verticale model, koos voor een bepaald pakket bij een bepaalde leverancier, dan was dat veelal voor een vaste periode voor zowel de dienst als het netwerk. Met het open-netwerkmodel is er meer keuzevrijheid voor de eindgebruiker. Zo kan hij bijvoorbeeld een telefoniecontract afsluiten voor één jaar, een storagecontract voor drie jaar en de connectiviteit via ons glasvezelnetwerk voor vijf jaar.” Messemaker legt uit dat Eurofiber continu tools ontwikkelt zoals een klant- en partnerportal waarin de klant en dienstenaanbieder door Eurofiber samen worden gebracht. “Enerzijds kunnen dienstenaanbieders hun diensten aanbieden in onze portal en dus toegang krijgen tot al onze eindklanten. Anderzijds kunnen eindklanten op ons netwerk via de portal een keuze uit deze diensten maken. Wij faciliteren slechts en zijn dus nooit een concurrent voor de dienstaanbieders.” Eurofiber is met de expertise die het bedrijf heeft opgebouwd een autoriteit geworden op het gebied van glasvezel. De organisatie mag dit met recht over zichzelf zeggen, want dit jaar vieren ze hun tienjarig jubileum. “Er is een versnelling in de ontwikkeling van nieuwe zakelijke diensten. Om hiertoe toegang te krijgen is een open-glasvezelnetwerk een vereiste en het open model zit beslist in onze genen”, besluiten beide heren tegelijk lachend.

Grenzen verdwijnen

Die ontwikkelingen, daar willen we meer van weten. Goldblum: “Allereerst hebben we te maken met internet-ubiquity; internet is tegenwoordig overal. Daarnaast zie je de tendens van overvloedig beschikbare informatie. Moest een klant vroeger blindvaren op de kennis van de expert, tegenwoordig vergaart de klant zelfstandig zijn informatie. Met de komst van die beschikbare kennis is het gesprek tussen leverancier en klant qua beschikbare kennis over ICT meer in evenwicht gekomen. En dan”, vervolgt Goldblum, “is er ook nog het fenomeen dat het voor de eindgebruiker onbelangrijk is geworden waar de applicatie precies wordt gehost. Met de komst van IP en cloudcomputing vallen alle geografische grenzen volledig weg.”

Bij ons is niet IT, maar de klant leidend

Gaan voor domeinkenniskampioenschap: dat is het uitgangspunt van TSS. Maar toch staan niet alleen kennis, kunde en technologie centraal, maar vooral de wensen, eisen en uitdagingen van de klant.

De kern van TSS is onze strategie van domeinkenniskampioen. Dit wordt door de zelfstandige businessunits voor hun specifieke markt ten uitvoer gebracht, waarbij ze zich conformeren aan de TSS-visie en -strategie”, vertelt CEO Robin van Poelje. “Elk bedrijf is expert in zijn eigen domein, waardoor het de markt vrijwel net zo goed kent als zijn klant. Dat is nodig, want onze klanten moeten hún klanten optimaal kunnen bedienen, tegen de achtergrond van snelle veranderingen en steeds hogere verwachtingen. Dus moeten we met ze meedenken binnen de juiste context.

Neem PinkRoccade Healthcare: patiënten willen in de zorg steeds meer zelf bepalen, bijvoorbeeld zelf afspraken maken met specialisten. Hetzelfde geldt voor de hypotheekwereld, waar mensen online hun hypotheek willen afsluiten. Daar moet je je bedrijf op kunnen inrichten, dus nemen wij onze klanten en de uitdagingen in hun markten als vertrekpunt. Dat is het grote onderscheid met andere IT-bedrijven, die vaak technologie de markt indrukken: bij TSS zijn de ontwikkelingen in de markt van klanten, de benodigde processen en diensten primair, en staat IT dus op een belangrijke, maar tweede plaats.” CFO Matthieu van Amerongen spreekt over Dynamic Business IT-alignment: “De business van onze klanten is leidend en hier dient moderne, toekomstvaste technologie op aan te sluiten. Technologie die gebaseerd is op openmarktstandaarden en goed integreerbaar is in een complex IT-landschap. Want nieuwe systemen en oplossingen implementeren is altijd moeilijk. Vaak ligt de oplossing van het probleem in begrijpen hoe en met welke IT-erfenissen een organisatie werkt. Dat zie je bijvoorbeeld bij gemeenten, die hun burgers elektronisch willen bedienen, maar rekening moeten houden met een hoeveelheid aan systemen en een manier van werken die daaraan gekoppeld is. Ook moet je oplossingen vaker buiten een organisatie afstemmen, in dit geval: bij de burgers van een gemeente. Het is dus de kunst om het probleem niet alleen vanuit de IT-kant te benaderen, maar je ook bewust te zijn van het feit dat marktsectoren verschillen, een eigen cultuur hebben en een eigen dynamiek kennen.”

Kwaliteitsstempel

“TSS is in vier jaar tijd uitgegroeid tot een toptienspeler in de ICT”, zegt Van Poelje. “Dat formaat helpt bij aanbestedingen, want grote bedrijven doen het liefst zaken met grote bedrijven. Elk van de TSS-businessunits blijft zijn eigen naam voeren, maar de naam TSS begint als kwaliteitsstempel te functioneren: die laat zien dat er een organisatie achter zit met een langetermijnvisie en -strategie, en een hoog niveau van professionaliteit.” Vorig jaar zijn twee PinkRoccade-bedrijven tot de IT-specialist toegetreden. Nadrukkelijk blijven daarbij de identiteit en de bedrijfsstructuur van de nieuw aangetreden bedrijven intact, zegt Van Amerongen. “Ze worden niet in TSS geïntegreerd; de organisaties blijven zoals ze zijn. Wel committeren ze zich aan de TSS-strategie, ons gedachtegoed en de bijbehorende kwaliteitsstandaarden.” Het laten aansluiten bij de visie en kernwaarden is een doorlopend proces, stelt Van Poelje. “We hebben hoge kwaliteitsstandaarden op allerlei gebied: financieel, het borgen van onze visie, samenwerken binnen de ondernemingen en hoe met klanten om te gaan. De directieraad, bestaande uit de CEO’s van onze businessunits, checkt continu of we aan de gestelde standaarden voldoen en of het beter kan. Dat leidt ook tot inventieve coöperatie.”

Domeinkenniskampioenschap

Zeven businessunits (Co-maker, Everest, KZA, PinkRoccade Healthcare, PinkRoccade Local Government, TASS en Yonder) is geen maximum, maar niet iedereen kan opgenomen worden bij TSS, zegt Van Amerongen. “Het kunnen – op termijn – heel rendabele ondernemingen zijn, maar als ze niet passen in onze visie, dan voegen we ze niet toe. Wel zoeken we in de markten waarin we actief zijn ondernemingen die onze positie kunnen versterken of aanpalende markten kunnen openen. We zijn daarbij vooral geïnteresseerd in kennisintensieve markten, met complexe informatiestromen en waar kenniswerkers ondersteund moeten worden in hun werkprocessen.” “Wij gaan voor domeinkenniskampioenschap”, aldus Van Poelje. “Wij hebben dus alleen kenniswerkers in huis die hebben doorgestudeerd in hun vakgebied. Daarnaast investeren wij heel veel in markten. Want ik heb liever dat vakbekwame medewerkers met de juiste middelen de juiste dingen aan het doen zijn en daardoor goed in hun vel zitten: dat is beter voor de medewerker en voor de klant, en daarmee ook voor TSS.” Van Amerongen: “Daarom leggen wij de verantwoordelijkheid laag in de organisatie. Op die manier kun je je met een langetermijnvisie naar buiten richten: door met kennis en animo je klanten het beste te blijven bieden, bouw je een band op met je klanten en garandeer je je bestaansrecht voor die langere termijn.”

We love to innovate

‘Committed to the limit’ is het motto van CIBER. Maar als het om innovatie gaat, blijkt CIBER vooral voorbij de grenzen te denken – de grenzen van plaats en tijd. Service line managers Mario Smit en Machiel Spruit vertellen over innovatieve tools om optimaal met kennis en informatie om te gaan.

Innovatie heeft per definitie met flexibiliteit te maken, en steeds meer met mobiliteit. Vandaar dat CIBER wereldwijd mobiliteit als een kernthema in de innovatieslag oppakt, vertelt Mario Smit. “Processen binnen bedrijven veranderen omdat die geënt worden op de wensen van klanten. De afgelopen tien jaar zie je dat deze verandering steeds sneller gaat. Als een bedrijf niet adequaat reageert op deze impulsen uit de markt, loopt het gevaar om ten onder te gaan. De snelheid waarmee je je als bedrijf hierop kunt aanpassen, is dus leidend. Mobiele toepassingen zijn hier een antwoord op, want je kunt pas alert reageren als je te allen tijde de benodigde data kunt binnenhalen: niet langer alleen van negen tot vijf achter je pc, maar altijd en overal de juiste informatie ontvangen. Wij helpen bedrijven om die gigantische wendbaarheid, of business agility, voor zichzelf of hun klanten te realiseren.”

 

Een goed voorbeeld is educatieve uitgever Malmberg. Smit: “Hun markt is al jaren aan het veranderen: er vindt een omslag plaats van boeken naar e-learning. Zij hebben hun content al digitaal beschikbaar gemaakt, maar nog niet via een mobiele applicatie. In samenwerking met Malmberg hebben we voorgesteld om voor de iPhone een applicatie te ontwikkelen om het oefenen van taal en rekenen te ondersteunen. Zij hadden de content, wij de kennis en kunde om een mobiele applicatie te ontwerpen die technisch en qua user interface optimaal functioneert.” Malmberg bleek enthousiast en binnen vier weken realiseerde CIBER twee apps voor havo 4 en vmbo 4 om het Engelse examencurriculum te oefenen. “We hergebruikten bestaande content van de leersite van Malmberg. De applicatie was geschikt voor zowel iPhone als iPod Touch en kwam twee weken voor de examens uit. Hij werd binnen een week al achtduizend keer gedownload en uiteindelijk waren er dertigduizend downloads. Het werd direct de nummer een van de apps uit de educatieve sector.”

 

Deze app was voor Malmberg een eerste vingeroefening, vertelt Smit. “Nu gaan we verder kijken, want dit succes is de start van nog veel meer. Malmberg pakt mobiele applicaties nu strategisch op. Voor ons is het een mooie showcase, die internationaal al heeft geleid tot nieuwe opdrachten. Want men ziet steeds meer in dat je er nu in moet investeren, wil je niet achterblijven.”

 

Expertise in inkoop

Machiel Spruit zoekt innovatie op een ander terrein. Daartoe krijgt hij bij CIBER alle ruimte, zegt hij. “We werken heel zelfstandig. En omdat we goede, ervaren mensen hebben – echte inspirators – komen er heel boeiende dingen naar boven. Daardoor is CIBER zo goed in innovatie: het loopt bij ons niet over tien schijven; innovatie werkt vooral aanstekelijk.” CIBER is marktleider binnen SAP-gerelateerde inkoopoplossingen (onder andere SAP SRM), met de grootste groep consultants in Nederland. Spruit: “Wij zijn superspecialisten op dit gebied. Deze inkoopmodule vullen we aan met onze best practices. Daarnaast kunnen we het sneller en goedkoper implementeren, tegen lagere beheerskosten. Daartoe hebben we allemaal accelerators bedacht; daar zijn wij echt uniek in. Daarin zit dus al onze innovatie: eigen producten en diensten stellen ons in staat om het beter te doen dan anderen.”

 

Het vormt nu de opmaat voor SaaS, vertelt Spruit. “Veel organisaties die aan e-procurement doen, hebben moeite dit verder door te ontwikkelen. Wij hebben al onze kennis en ervaring ingezet om een eigen SaaS-systeem te bouwen. We hebben eigen hardware aangeschaft en SAP-software geïnstalleerd en passen dan al die best practices, die accelerators, die aanvullende diensten en oplossingen toe op dat platform. Al onze kennis, efficiency en proceservaring zit erin.” CIBER werkt hierbij samen met een aantal launching customers. “Dat wordt een rijke en goede oplossing: een zeer interessante tool voor bedrijven die SAP SRM gebruiken of willen gebruiken.”

 

De interesse is groot, weet Spruit. “De hele markt beweegt zich richting SaaS, maar wij bieden onze klanten ook onze best practices. En met de complexiteit van software en het beheer heeft de klant niks meer te maken. Al wordt de overstap naar SaaS voor sommige klanten best een behoorlijke switch; daar gaan we ze wel mee helpen: tenslotte gaan wij voor ‘no worries solutions’. Gelukkig is het systeem heel flexibel en erg beheersbaar dankzij de accelerators. Daarnaast kunnen wij zonder problemen realtime inpluggen in het SAP-backendsysteem van de klant – en dat is uniek. Wij ontwikkelen dit volledig in Nederland, maar het wordt wel wereldwijd uitgerold: dit is een global CIBER-product.” De innovatiedrive van CIBER blijkt ook nog eens erg besmettelijk. Spruit, in zijn privéleven een hartstochtelijk fietser, heeft CIBER als sponsor voor een opmerkelijke fietstocht die hij volgend jaar gaat maken voor een goed doel: Kinderen Kankervrij. “We gaan coast to coast door de Verenigde Staten, in een superinnovatieve Quest Velomobiel. Helemaal in CIBERpaars en met een sprekend opschrift: ‘We love to innovate!’”

Alle bedrijfsprocessen naar uniform informatielandschap

Marktomstandigheden veranderen en ook woningcorporaties moeten meebewegen en hun ICT-landschap aanpassen. Om dit te realiseren heeft Ymere alle bedrijfsprocessen volledig nieuw ingericht en vertaald naar een uniforme, procesgeoriënteerde informatiehuishouding. System integrator Ctac tekende voor de implementatie in een geïntegreerde en flexibele SAP-ERP-omgeving.

Ymere heeft zeven vestigingen en een woningbezit van ruim 85.000 verhuurbare eenheden in de metropool Amsterdam en omliggende plaatsen en is daarmee de grootste woningcorporatie in Nederland, vertelt Arjan van Dijk, Manager Informatisering van Ymere. “Tot een aantal jaren geleden werd de woningcorporatiemarkt gedomineerd door een aantal traditionele pakketleveranciers. Deze sloten onvoldoende aan op onze businessstrategie. De noodzaak daartoe werd nog eens versterkt door een fusie in 2008, waarbij het niet mogelijk bleek om twee platforms – van toch dezelfde leverancier – te integreren. Bovendien waren de bestaande pakketten onvoldoende schaalbaar en te veel spreadsheetgeoriënteerd. Onhoudbaar voor ons, omdat het woningbezit van Ymere door de fusie inmiddels was gegroeid naar 78.000 wooneenheden.”

Eenduidige processen

“We zijn toen gestart met een selectietraject naar een nieuw ERP-systeem dat een servicegeoriënteerde architectuur (SOA) ondersteunt”, aldus Van Dijk. “Met als duidelijke missie dat alles enkelvoudig, uniform en eenduidig moet worden opgeslagen, zodat we procesmatiger kunnen werken, sneller inzage hebben in KPI’s en daarop kunnen acteren, en over resultaten kunnen rapporteren. Als eerste zijn we daarom begonnen met het uniformeren van onze bedrijfsprocessen en het eenduidig definiëren van de objectgegevens, die voor iedereen gelden. Uitgangspunt daarbij was een best-of-breedoplossing binnen de SOA-architectuur. Uiteindelijk kwam SAP uit het selectietraject als het ERP-pakket dat we wilden gaan inrichten, inclusief SAP NetWeaver om onze SOA te realiseren. We zijn op zoek gegaan naar een goede system integrator die de SAP-software kon leveren en het gewenste proceslandschap kon implementeren. Onze keuze viel op Ctac. Na het integraal ontwerp kon Ctac zijn SAP-blauwdruk opstellen, die na goedkeuring van de stuurgroep en het bestuur van Ymere in de eerste helft van 2010 gerealiseerd werd.” Grote verdienste van de huidige opzet van het informatiesysteem is volgens Van Dijk dat het hele woningbezit van Ymere nu is opgeschoond en daardoor de perfecte basis vormt van het nieuwe systeem. “Een belangrijke verbetering is ook dat we nu op de eerste werkdag van de maand de vestigingsdirecteuren kunnen rapporteren over de afgelopen maand. Voorheen duurde dat meerdere weken, met erg veel handwerk. Met de nieuwe inrichting binnen SAP hebben we veel meer scherpte, wendbaarheid en transparantie in de Ymere-organisatie gebracht. Dit helpt ons om klantgerichter en innovatiever te zijn in veranderende marktomstandigheden.”

Bundeling

“In de ambities van Ymere past ook een ambitieuze en flexibele SAP-partner”, haakt Ctac-directeur Henny Hilgerdenaar in. “Ctac draait als powerhouse al sinds 1992 mee in de SAP-wereld. Ctac is een bundeling van expertise, kennis en ervaring op het gebied van markten, processen en technologie. We bieden klanten ondersteuning bij ERP-implementaties en SOA-trajecten, maar onder andere ook op het gebied van technisch en functioneel beheer, hosting en opleidingen.” Ctac richt zich daarbij op strategische marktsegmenten. Behalve op woningcorporaties en real estate onder andere ook op retail en logistieke dienstverleners en specifiek op mkb-automatisering, aldus Hilgerdenaar. “Wij kennen de problematiek waar bedrijven in die sectoren mee worstelen en weten op welke manier ze hun bedrijfsprocessen kunnen optimaliseren. SAP is daar een belangrijke tool bij, maar het gaat erom dat de klant uiteindelijk zijn eigen businessvalue kan creëren en vergroten.” Hij voegt daaraan toe: “We merken steeds meer dat bedrijven voor Ctac kiezen omdat we enerzijds groot en breed genoeg zijn om klanten als onestopshop te bedienen, maar anderzijds niet kolossaal en log zijn. We denken met onze klanten mee en kunnen flexibel meebewegen om klantspecifieke oplossingen te creëren. Ofwel ‘big enough to cure, small enough to care’, zoals een klant het ooit treffend formuleerde.”

Best of brand

Intern wordt het SAP-project aangeduid als ‘Honderd Procent van Ymere’, vertelt Van Dijk. “Afgekort als HPY en meestal uitgesproken als happy. Na het uniformeren van onze bedrijfsprocessen en bedrijfsobjecten hebben we onze informatiestrategie vertaald van Ymerespecifiek naar woningcorporatiegeneriek. Dat hebben wij als bijdrage geïnitieerd en vertaald voor de Corporatie Referentie Architectuur (CORA), waarin de bedrijfsprocessen en informatiedomeinen binnen een woningcorporatie op een geüniformeerde manier en in hoofdlijnen zijn beschreven.” CORA is aangeboden aan de overkoepelende brancheorganisatie Aedes, en op dit moment wordt het door steeds meer woningcorporaties bestudeerd, vertelt de Ymere-manager. “Het ‘SAPmomentum’ van Ymere heeft echt een ommekeer in de Nederlandse woningcorporatiewereld teweeggebracht. Samen met Ctac staan we nu voor de uitdaging om andere – ook kleine – corporaties te laten profiteren van dit uniforme proceslandschap.” Ymere is gestandaardiseerd op één pakket en één architectuur, aldus Van Dijk. “We hebben destijds gekozen voor ‘best of breed’, maar hoe langer je ermee bezig bent, des te meer ga je richting ‘best of brand’ denken. We begonnen met een monolithisch systeem, kregen toen een heel pluriform netwerk met verschillende pakketten en hebben nu alles zodanig modulair gemaakt dat het integreerbaar en compatibel is geworden. Maar wellicht is het nog beter om meer naar SAP over te zetten. Ik zie die verschuiving wel plaatsvinden in de komende jaren.”

‘Wie wil er nou niet voor ons werken?’
Veel bedrijven verkeren in zwaar weer; sommige houden met moeite de zaak drijvend. Maar CIBER gaat met volle zeilen vooruit. Het kan dus veel nieuwe gezichten gebruiken. Maar waarom zou je precies voor CIBER willen werken? “Leg maar eens uit waarom niet”, is het antwoord.

“De visie van CIBER is te omvatten in twee motto’s”, vertelt directeur van CIBER Nederland Tom van den Berg. “Enerzijds is dat ‘committed to the limit’, we houden ons altijd aan de afgesproken kaders van tijd en geld, anderzijds ‘no worries solutions’, ICT-oplossingen zonder kopzorgen. Dat lukt ons omdat we werken met mensen die absolute toppers zijn in hun vakgebied en die werken in een omgeving waar ze met plezier en veel eigen verantwoordelijkheid kunnen doen waar ze goed in zijn.” CIBER groeit sterk. Dan dreigt al snel de onpersoonlijke en bureaucratische sfeer van een logge gigant. Niet bij CIBER, zegt Van den Berg. “We hebben een unieke celstructuur. Binnen die cel krijgt ieder zijn verantwoordelijkheid, zodat je zelfstandig in jouw vakgebied met je klanten aan de slag kunt. Als een cel, die normaliter uit circa twintig personen bestaat, uit zijn voegen dreigt te barsten, creëren we gewoon een nieuwe cel.” Elk groeiend bedrijf heeft mensen nodig. Zo ook CIBER. “Maar we gaan niet over één nacht ijs. Slechts een klein percentage sollicitanten wordt daadwerkelijk aangenomen. Want onze eisen op het gebied van kennis en ervaring zijn erg hoog. We blijven ook veel tijd en aandacht aan professionele én persoonlijke ontwikkeling besteden.”

Pragmatisch en resultaatgericht

CIBER zoekt zeker honderd mensen, maar waar worden die gezocht? “We merken dat mensen óns zoeken”, zegt Van den Berg. “De meeste nieuwe medewerkers worden binnengehaald via collega’s, die vertellen – en uitstralen – hoe prettig en professioneel zij bij CIBER werken. Dat commitment werkt als een magneet.” Waarvan akte. “Ik zat in mijn vorige bedrijf vast op een kleine BI-afdeling met weinig ontwikkelingsmogelijkheden. Bij CIBER kan ik alle kanten op; ik doe er meer kennis en ervaring op”, zegt Business Intelligence consultant Arjan Overbeek. “Ga maar na: in mijn vorige baan was ik na vier maanden al de meest ervaren man; hier voel ik dat ik nog veel kan leren. Want er loopt hier veel meer expertise rond.”

Sales Manager Jeroen Scholte werkt een halfjaar bij CIBER. “Ik kende het bedrijf al als een enthousiaste club die veel energie en positiviteit uitstraalt. Daar was ik naar op zoek. Ik heb bewust gekozen voor een bedrijf waar de professionaliteit hoog in het vaandel staat, maar dat toch de charme heeft van een klein bedrijf. Er is ruimte voor eigen ontwikkeling, je kunt sparren met collega’s en eigen plannen maken.” SAP Consultant Carla de Langen werkte eerst freelance, maar koos in mei voor CIBER. “Ik kan hier mijn ei kwijt; ik voel me bijna een zelfstandige in vaste aanstelling. Ik werk met een leuke ploeg, we krijgen interessante opdrachten en we worden behoorlijk vrijgelaten in onze aanpak. Er wordt naar je geluisterd – niet alleen wordt er wat gedáán met je ideeën, soms is het net alsof een klant ook wordt binnengehaald om jou een plezier te doen.” Margriet Klomp, manager consultancy skills, kende CIBER via haar man. “Ik wist dus precies waar ik ging werken: een progressief bedrijf met veel individueel ondernemerschap. Eigen initiatief wordt gewaardeerd en dat werkt samen met de collegiale sfeer erg stimulerend. CIBER is pragmatisch en resultaatgericht: innovatieve, werkbare en relevante ideeën krijgen makkelijk doorgang.”

Bakkie Koffie

Service line manager Machiel Spruit werkt al acht jaar bij CIBER. “Destijds was het als klein, vernieuwend bedrijfje al bezig met newdimensionproducten, terwijl andere bedrijven de kat uit de boom keken. Intussen doen we toonaangevende projecten bij toonaangevende klanten. En toch heerst er nog steeds die jongehondencultuur: snel schakelen, pragmatisme, ruimte voor ontwikkeling, een open oor voor nieuwe ideeën. Wie drive heeft, kan het hier ver schoppen.” Klaas van Veelen, managing consultant voor service line BI Noord, hoorde van een oud-collega hoezeer hij het naar zijn zin had bij CIBER. “Nu snap ik waarom: ik stapte in een heel warm bad, met leuke collega’s die ook sparringpartners op niveau zijn. Je hebt wat aan elkaar; je versterkt elkaar omdat iedereen bereid is om kennis te delen. Dat is bij andere bedrijven nog wel eens anders.” Joop Bosman, service line manager voor SAPsupport, viert (“over een week”) zijn eerste lustrum bij CIBER. “Je werkt in een celstructuur met veel ondernemingsgeest, veel flexibiliteit en een ‘can do’-mentaliteit die je vaak bij grote ondernemingen mist. Die mentaliteit uit zich ook in de werkethiek: we zijn in staat om de klant centraal te stellen. Hebben ze een probleem, dan proberen we dat eerst op te lossen. Over geld praten is dan secundair.”

“CIBER bleek laagdrempeliger dan ik dacht”, zegt Recruiter Arjan Verbakel. “Al na twee dagen stond er een heel grote man voor m’n neus. Hij zei: ‘Kom binnenkort eens een bakkie koffie drinken.’ Het bleek Tom van den Berg te zijn. Dat heb ik bij andere werkgevers nog niet meegemaakt. Wie wil er nou niet werken bij CIBER: het is knetterhard werken, maar op een heel ontspannen en collegiale manier.”

De dynamiek van een mondiale IT-serviceprovider

De verzelfstandiging van Siemens IT Solutions and Services zorgt voor een wereldwijde consolidatie van voorheen verspreide kennis en ervaring. Uiteraard blijft de nieuwe IT-organisatie profiteren van de enorme expertise en de schaalgrootte die het Siemens-concern biedt. Meer dynamiek en flexibiliteit zijn de extra voordelen.

Siemens IT Solutions and Services, de IT-divisie van Siemens, is sinds 1 juli 2010 een volledig zelfstandige organisatie geworden. Het wereldwijd opererende concern heeft al zijn voorheen verspreide IT- en softwarekennis in de nieuwe organisatie samengebracht, zodat alle aanwezige expertise wordt geconsolideerd en zij nog slagvaardiger in een snel veranderende markt kan werken. Siemens IT Solutions and Services biedt branchespecifieke IT-oplossingen en outsourcingdiensten, in nauwe samenwerking met de drie sectoren waarin Siemens actief is: energie, gezondheidszorg en industrie. De uitgebreide specialistische kennis en ervaring in deze sectoren zorgen dat Siemens een bijzondere plaats inneemt in de IT-wereld en daardoor in staat is om geavanceerde totaaloplossingen te bieden. Klanten van over de hele wereld profiteren van deze kruisbestuiving.

Synergie

“We hebben de IT- en softwareactiviteiten van Siemens samengevoegd om de nieuwe groep te vormen”, vertelt Hans Liebregts, directeur van Siemens IT Solutions and Services in Nederland. “Meer dan de helft van de verkopen van Siemens was al softwaregerelateerd en ook is er sprake van een stijging in IT-dienstverlening. Ook is de kennis die we hebben op IT-gebied een van de fundamenten van ons succes. Mede daarom hebben we de verschillende businessunits onder één paraplu samengebracht, waardoor we nog efficiënter en doelgerichter kunnen samenwerken en nog beter van elkaars kennis en ervaring kunnen gebruikmaken. Met ruim 35.000 medewerkers en een jaarlijkse omzet van meer dan vijf miljard euro behoren we bovendien in één keer tot de grotere IT-dienstverleners wereldwijd. Onze schaalgrootte biedt ons en onze klanten vele voordelen.” Geen enkele andere IT-dienstverlener heeft een dergelijke nauwe relatie met een mondiaal opererend concern en kan gebruikmaken van de uitgebreide branchekennis die aanwezig is bij de Siemens-divisies. “We kennen de bedrijfsprocessen van vele soorten bedrijven door en door”, legt Liebregts uit, “en kunnen daardoor IT-oplossingen ontwikkelen en implementeren die onze klanten echt ondersteunen en rendement bieden. Onze oplossingen zijn in veel gevallen baanbrekend en leveren daadwerkelijke meerwaarde op. Bovendien is er de zekerheid van de solide financiële basis van Siemens waardoor de continuïteit van de dienstverlening gewaarborgd blijft.”

Complete dienstverlening

Siemens IT Solutions and Services richt zich met zijn dienstverlening op een viertal zakelijke kerngebieden: industrie, energie, gezondheidszorg en de publieke sector. Uiteraard blijft de organisatie de andere Siemens-divisies ondersteunen en aanvullen met specifieke IT-kennis en oplossingen, zodat zij hun producten en systemen nog beter kunnen integreren in de bedrijfsprocessen en het ITlandschap van hun klanten in zowel de publieke als private sector. Bestaande outsourcing- en softwareoplossingen voor klanten zullen vanzelfsprekend verder worden ontwikkeld om hen te helpen hun doelstellingen te blijven behalen en te verbeteren. Ook zal de nieuwe IT-organisatie de wereldwijde ‘operations’ van Siemens IT onder haar hoede nemen en software blijven ontwikkelen voor de producten en systemen van andere Siemens-divisies.

Dynamiek

“De ICT-markt is zoals bekend heel dynamisch”, zegt Liebregts, “en een dergelijke dynamiek wordt ook gevraagd van een IT-serviceprovider. Deze dynamiek is heel anders dan die welke gevraagd wordt bij grote projecten in de industrie of de energiesector. De bouw van een energiecentrale bijvoorbeeld vereist een veelheid aan onderaannemers, er is sprake van politieke verwevenheid en de financiële belangen die ermee gepaard gaan zijn enorm. Dit vraagt om een bepaalde organisatiestructuur waar Siemens uitstekend voor is ingericht. Maar een dergelijke structuur is niet nodig voor een IT-dienstverlener en kan zelfs belemmerend werken. In de ICT is veel meer snelheid en flexibiliteit nodig om adequaat te kunnen inspringen op veranderingen in de markt. Niet alleen ICT-systemen veranderen, ook de ICT-dienstverlening verandert in een hoog tempo. Klanten zijn niet geïnteresseerd in techniek; ze willen functionaliteit, en die moet op het juiste moment tegen de juiste prijs op de juiste plaats aanwezig zijn. Bovendien willen ze dat die functionaliteit en dienstverlening op uniforme wijze over alle activiteiten over heel de wereld worden uitgerold. Onze nieuwe organisatie is daarop toegespitst.”

Vertrouwen

Bedrijven en organisaties hebben vertrouwen in de werkwijze van Siemens IT Solutions and Services. Ziekenhuis Amstelland heeft als eerste ziekenhuis in Nederland bijvoorbeeld de vernieuwde basisregistratie van Siemens in gebruik genomen ter ondersteuning van het elektronisch patiëntendossier. De Veiligheidsregio Haaglanden heeft de opdracht voor de complete inrichting en levering van werkplekdiensten aan Siemens gegund. Voor Nuon realiseert Siemens de ICT- en beveiligingsinfrastructuur van de nieuwe elektriciteitscentrale aan de Eemshaven. Het gaat onder andere om de volledige telecommunicatie-infrastructuur, het officenetwerk, de beveiligingsinfrastructuur en de koppeling met het landelijke toegangscontrolenet. Eurocontrol, de Europese organisatie voor de luchtvaartveiligheid, heeft het beheer van zijn IT-activiteiten ondergebracht bij het consortium bestaande uit Siemens IT Solutions and Services, Getronics en BT Global Services. Het door Siemens geleide consortium is verantwoordelijk voor de coördinatie en levering van IT-diensten, het operationele beheer van de infrastructuur en de servicedesk en voor het beheer van de netwerken, servers, opslagsystemen en businessapplicaties. “De waardering van de markt blijkt ook uit onze nominatie voor de Computable Award in de categorie ‘ICTdienstverlener van het jaar’”, vertelt Liebregts. “Bij het verschijnen van deze uitgave zal bekend zijn wie gewonnen heeft.”

ICT-Gemak: abonnement op de toekomst

Er werden even wat wenkbrauwen opgetrokken toen Unica afgelopen juni de boedel van AAC Cosmos overnam. Wat moet een installateur van gebouwgebonden installaties met een ICT-bedrijf? Nadere beschouwing leert dat het bedrijf de komende jaren gewoon zijn ambities gaat realiseren met onder meer het concept ICT-Gemak.

ICT groeit onvermijdelijk uit tot de vierde nutsvoorziening, zo is de stellige overtuiging van Unica. Net als gas, water en licht zullen bedrijven en organisaties in de nabije toekomst ICT kant-en-klaar gaan afnemen. “Ik verwacht dat er op termijn nauwelijks nog organisaties zijn die zelf een eigen server draaien”, vertelt directeur Peter van Wingerden van Unica AAC Cosmos. “Waarom zou een ondernemer of bestuurder nog investeren in dure apparatuur en IT’ers als hij zijn personeel tegen abonnementstarief van een hoogwaardige werkplek kan voorzien? Zeker in economisch onzekere tijden biedt een dergelijke vorm van ICT veel flexibiliteit. Je huurt functionaliteit voor een aantal werkplekken in, die je gemakkelijk op of neer kunt schalen, zonder dat je deze capaciteit ruim van tevoren budgettair moet inplannen.”

 

ICT-Gemak

Om in deze nutsbehoefte te voorzien, heeft Unica AAC Cosmos ICT-Gemak ontwikkeld. Dit concept biedt een volledig geautomatiseerde werkplek die helemaal is toegespitst op de wensen van de hedendaagse gebruiker. “De moderne informatiewerker staat in onze dienstverlening centraal”, verklaart Van Wingerden. “Met ICT-Gemak kan hij efficiënt en effectief zijn taken uitvoeren, wanneer en waar hij maar wil. En niet te vergeten: met veel plezier, want de gebruiker kan werken met de apparatuur van zijn voorkeur. Ondernemers hoeven hun personeel dan ook niet langer in een keurslijf te wringen als het gaat om het juiste merk notebook of smartphone.” Het nieuwe werken mag dan voor het personeel relatief eenvoudig zijn; het gebruikersgemak vormt een complexe uitdaging voor de specialisten van Unica AAC Cosmos.

 

Op maat gemaakt

“Naast de veelgebruikte applicaties van Microsoft Office integreren we ook bedrijfsspecifieke software op het gebied van bijvoorbeeld CRM of ERP in ICT-Gemak”, licht Van Wingerden toe. “Bovendien verdiepen we ons in de bedrijfsprocessen van een opdrachtgever, zodat we op ieder niveau van diens organisatie kunnen bepalen wie over welke informatie moet beschikken. Omdat we voor ICT-Gemak nu zelf de gehele infrastructuur ontwerpen, bouwen en beheren, vinden we het niet meer dan logisch om ook de verantwoordelijkheid voor reparaties op ons te nemen. We repareren door ons beschikbaar gestelde gebruikersapparaten gegarandeerd binnen een termijn die korter is dan gebruikelijk in de markt.”

 

Synergie tussen specialisten

Sinds juni van dit jaar maakt Unica AAC Cosmos deel uit van de Unica Installatiegroep, een allround dienstverlener op het gebied van gebouwgebonden installaties. “Voordat we AAC Cosmos aankochten, legden we ons al met succes toe op de achterkant van de IT”, vertelt algemeen directeur Rik Dikken. “We bouwen bijvoorbeeld datacenters en voorzien in netwerken en industriële automatisering. Dankzij de overname kunnen we het kernproces van onze klanten nu volledig ondersteunen, tot voice en video aan toe.” Ook al functioneren de verschillende werkmaatschappijen binnen Unica grotendeels autonoom, toch ziet Dikken een goede synergie met de mensen van AAC Cosmos ontstaan. “Hun klantportfolio overlapt voor een groot deel die van ons”, noemt hij als een van de redenen. “We kennen elkaars markt en de specifieke uitdagingen die spelen bij middelgrote organisaties met vijftig tot vijfhonderd werkplekken in sectoren als de zorg, het onderwijs en de zakelijke dienstverlening. Door het samenkomen van die verschillende werkmaatschappijen hebben we wederzijds onze competenties verbreed en verdiept. Alle kennis op het gebied van servermanagement, netwerken, gebruikers en telefonie kunnen we nu uit één hand aanbieden.”

 

Stabiele organisatie

Ook Van Wingerden ervaart de voordelen van de overname. “Unica streeft er bijvoorbeeld naar om de meest duurzame installateur te zijn”, vertelt hij. “In lijn met dat beleid kunnen we onze klanten nu ook laten profiteren van hun expertise bij het zo energiezuinig mogelijk inrichten van datacenters. Tevens vind ik het een groot pluspunt dat AAC Cosmos nu is ingebed in de stabiele organisatie van Unica. Dit bedrijf kan bogen op vijfenzeventig jaar aan bestuurservaring. Het beleid is sterk gericht op het bestendigen van resultaat op de lange termijn. Kom daar maar eens om bij een middelgroot ITbedrijf. Bovendien is Unica niet beursgenoteerd, wat het makkelijker maakt om te ondernemen. Die financiële stabiliteit vertaalt zich naar continuïteit in dienstverlening.” “Vergeet ook de rol van ons personeel niet”, voegt Dikken toe. “De sfeer in ons bedrijf is geweldig; dat straalt ook uit in onze service naar de klant. We zorgen bij Unica goed voor onze mensen, ook met het oog op de toekomst. Uiteraard investeren we in kennis en opleiding, maar we stimuleren werknemers tevens om ondernemend te durven zijn. Het wordt hier gewaardeerd als je zelf innovatieve ideeën aandraagt. Uiteindelijk draagt dit allemaal bij aan de kwaliteit van ons bedrijf. En als kwaliteit vooropstaat, komt groei vanzelf.” 

De overheid adviseren over betere communicatiemiddelen

Vodafone positioneert zich op de zakelijke markt niet alleen als leverancier van mobiele telecommunicatie, maar biedt ook andere vormen van communicatie door integratie van spraak, data, vaste en mobiele diensten. Deze geïntegreerde dienstverlening omvat een veel breder pakket dan de gemiddelde consument kent.

“Je kunt ons nu positioneren als leverancier van mobiele én vaste communicatie”, verklaart Erik Peeters, Sales Manager Overheid bij Vodafone. “En dat doen we vrij goed. Als je kijkt naar ons marktaandeel op het gebied van grootzakelijke overheid, dan ligt dat momenteel rond de 70% ten opzichte van andere aanbieders van mobiele telefonie. Dat hebben we onder meer verworven door grote aanbestedingen een aantal jaar geleden, waarbij een groot deel van de Rijksoverheid bij Vodafone uitkwam als beste aanbieder.”

“Een aantal jaar geleden zijn we begonnen met het vaste deel rondom telefonie”, vult Solution Portfolio Marketeer Erik van Daatselaar aan. “We bieden nu al vaste telefonie aan door middel van directe verbindingen naar de PBX. Daarmee werken we toe naar volledige integratie van vast en mobiel, bijvoorbeeld via het nieuwe product OneVoice, zodat je vrijwel altijd voordeliger kunt bellen. Bovendien biedt dit ook kansen voor allerlei geïntegreerde spraakdatadiensten.”

Mobiele diensten

Kenmerkend voor de mobiele markt is dat steeds meer vaste telefonie wordt vervangen door mobiele telefonie. Peeters: “Je ziet mensen steeds vaker plaatsonafhankelijk werken. Die vaste telefoon op het bureau is daarom vaak niet meer praktisch. Onze klanten voeren steeds meer een zogeheten mobieltenzij-beleid uit.” Van Daatselaar constateert ook een opvallend sterke groei van allerlei datadiensten: “We onderscheiden daarbij mobiele data op smartphones en mobiel breedband op laptops. De tendens is dat dit bijzonder sterk aan het groeien is. Daarbij is steeds meer snelheid nodig.

Vodafone gaat daarin mee en wil daarbij voorop blijven lopen. Als je kijkt naar mobiel internet op smartphones, dan moet je oog hebben voor datgene wat zowel de gebruiker als de beheerder wil. Er zijn mensen die het puur willen hebben voor hun e-mail en anderen willen applicaties. Bij mobiel breedband zie je dat mensen een hogere snelheid willen, omdat ze prettiger willen werken. Je ziet ook een tendens van ontzorgen en het leveren van beheerdiensten. Wij willen ervoor zorgen dat dit steeds beter wordt én dat mensen zich geen zorgen hoeven te maken dat ze te veel moeten gaan betalen.”

Peeters vindt dat zo’n smartphone ook werkelijk plugand-play moet zijn: “Vroeger moest je veel instellingen zelf invoeren op je smartphone, maar nu wil de klant dat alles is geregeld en dat het gewoon functioneert. Wij richten ons er heel sterk op dat de klant daar geen omkijken naar heeft, waardoor de dienstverlening eromheen heel belangrijk geworden is. Daarin zijn wij onderscheidend en we willen ervoor zorgen dat de klant er goed mee kan werken.”

Activiteiten bij overheden

Vodafone neemt tegenwoordig ook activiteiten van overheidsorganisaties over, onder de noemer managed services. Peeters: “De overheid heeft het jarenlang allemaal zelf willen doen. Je ziet nu dat overheden ook kritisch gaan nadenken over de vraag of ze het zelf moeten gaan doen of dat ze het een expert laten doen. Wij zijn in gesprek met veel overheden om hen activiteiten uit handen te nemen. Inzicht in kosten is daarbij belangrijk.”

Van Daatselaar: “Daar komt ook een stuk kennis bij: wat je moet weten om bijvoorbeeld een BlackBerrydienst in de lucht te houden; die kennis blijft maar doorgroeien. Wil je dat als overheidsorganisatie allemaal zelf bijhouden of leg je dat neer bij een partij waarvoor dat business as usual is?” Peeters legt uit hoe dat in de praktijk in z’n werk gaat: “Wij nemen nu al bij veel overheden activiteiten over. Wij beheren dan bijvoorbeeld gsm-toestellen en BlackBerry’s en we hebben daar mensen fysiek zitten om dat werk te doen. Zij hebben direct toegang tot de Vodafone-systemen. Mensen van ons zitten bij grote klanten, zoals het Ministerie van Landbouw en het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Dankzij ons grote aandeel in die overheidsmarkt kennen we die klanten goed.

Overheden luisteren

tegenwoordig veel meer naar de markt dan vroeger en vragen ons om met ze mee te denken. Ze willen weten wat de mogelijkheden zijn en of het ook voorziet in hun behoeften. Een andere trend die gaande is: er wordt kritisch nagedacht over de integratie tussen vaste en mobiele telefonie. Je kunt vanuit de techniek natuurlijk van alles over die klant uitstorten, maar zit die overheid daar ook op te wachten? Wij krijgen iets meer een adviserende rol dan een verkopende rol.” Erik van Daatselaar voegt daaraan toe: “De overheid wil ook meer inspelen op de wensen van de burger: een snellere respons en betere bereikbaarheid. Veel overheden beseffen nu dat ze daar een slag in kunnen maken. Daarnaast wil de overheid ook een attractieve werkgever zijn en daarbij horen de beste communicatiemiddelen voor de werknemers. Het gaat nu ook bij de overheid juist om die nieuwe vormen van communicatie, en wij willen daar een onderscheidende rol in hebben.”

Vodafone Nederland

Kingsfordweg 43

1043 GP Amsterdam

Telefoon: (043) 355 55 55

www.vodafone.nl

Fascinerende oplossingen voor de toekomst

T-Systems, onderdeel van Deutsche Telekom, ontwikkelt fascinerende en toekomstgerichte ICToplossingen. Met diepgaande, specialistische kennis levert het bedrijf hoogwaardige diensten aan het bedrijfsleven en de maatschappij. Aandacht voor de best denkbare kwaliteit staat bij T-Systems altijd centraal.

Hoe bereikt T-Systems die best denkbare kwaliteit? “Dat doen we aan de hand van drie uitgangspunten”, legt Managing Director Ton van den Berg uit. “Ten eerste is dat het ontwikkelen en leveren van de beste diensten die onze klanten, vaak multinationals, optimaal ondersteunen om succesvol te zijn. Veel ondernemingen verkeren in dynamische tijden en opereren in snel veranderende omstandigheden op een mondiale markt. Snelheid en flexibiliteit zijn dan belangrijke aspecten. Met de moderne technologische ontwikkelingen, cloudgebaseerd bijvoorbeeld, zijn wij in staat om voor onze klanten oplossingen te realiseren waarmee we hun uitdagingen kunnen oplossen. Wij leveren wereldwijd gestandaardiseerde ICT-oplossingen die onze klanten in staat stellen om internationaal snel resources te alloceren, zodat zij snel kunnen inspringen op veranderende marktcondities. Om de beste oplossingen te ontwikkelen werken we samen met belangrijke marktpartijen zoals SAP, EMC, Intel, Cisco en Microsoft.” Van den Berg vervolgt: “Onze klanten profiteren zo optimaal van het beste dat op dit moment in de markt te krijgen is. Zo is T-Systems nu bijvoorbeeld nummer één in de levering van dynamisch schaalbare SAP®-diensten. Met multinationals als Shell en Philips hebben we outsourcingcontracten gesloten voor wereldwijde datacenterdiensten en deze dynamische SAP-diensten.” T-Systems bewijst dat het ruime ervaring heeft op het gebied van standaardisatie en automatisering van gevirtualiseerde SAP-omgevingen. Sinds juli 2010 is de ICT-dienstverlener een van de eerste die dit aanbieden binnen een door SAP gecertificeerde cloudomgeving. Van den Berg: “Dat zegt veel over onze volwassenheid op dit gebied.”

 

Professionals

“Het tweede uitgangspunt is voortdurende aandacht voor de kwaliteit van onze professionals”, vervolgt Van den Berg. “We zijn ervan overtuigd dat de menselijke factor een cruciale rol speelt bij het leveren van ICT-diensten. Dit geldt zeker in de vele outsourcingtrajecten die we voor onze klanten mogen uitvoeren. Op het moment dat organisaties hun ICT-activiteiten aan T-Systems toevertrouwen, gaan hun medewerkers ook vaak over naar T-Systems. De kwaliteit van de dienstverlening is sterk afhankelijk van de mensen die deze leveren. Om die reden speelt de goede transitie en integratie van nieuwe medewerkers een belangrijke rol bij het handhaven van onze kwaliteitsnormen. Als gevolg van outsourcing en overnames zijn mondiaal de afgelopen jaren duizenden nieuwe medewerkers bij T-Systems in dienst gekomen. De ervaring leert dat hun succes afhankelijk is van de manier waarop wij verschillende bedrijfsculturen in nieuwe klantprojecten weten te combineren.

 

Onze kracht ligt in het optimaal inzetten van het talent, de kennis en de kunde die we overnemen van onze klanten, in combinatie met de bestaande knowhow en de manier van werken bij T-Systems. Zo kunnen we de transitie van de dienstverlening naar T-Systems en het proces dat daarop volgt zo soepel mogelijk laten verlopen. We blijven onze medewerkers een interessante werkomgeving bieden door hun expertise in te zetten binnen verschillende klantomgevingen.” Van den Berg vervolgt: “Ons derde uitgangspunt is dat we kritisch omgaan met het aanbieden van onze diensten. We willen zoals gezegd de hoogst mogelijke kwaliteit leveren en dat houdt onder andere in dat we niet op elke vraag ingaan. We concentreren ons op het inzetten van onze specialistische kennis op een aantal essentiële deelgebieden in de grootzakelijke markt. Door onze manier van werken kunnen we ook intern onze hoge kwalificaties handhaven, in die zin dat we onze professionals voortdurend kunnen uitdagen om het beste uit henzelf te halen. Dat we als internationale onderneming hoogwaardige ICToplossingen leveren aan bekende multinationals maakt ons dan ook een aantrekkelijke werkgever voor gespecialiseerde ICT-professionals in het topsegment. We merken dat het aantal spontane sollicitaties van professionals de laatste periode toeneemt.”

 

 

Innovatie

Wat is de visie van T-Systems op de toekomst en aan welke innovatieve ICT-oplossingen werkt u? Van den Berg: “We gaan ervan uit dat het zakelijke en persoonlijke steeds meer met elkaar verweven raken. Met behulp van intelligente netwerken zijn we steeds beter met elkaar verbonden en maken we ook steeds slimmer gebruik van technologieën om de kwaliteit van het leven te verbeteren. T-Systems is letterlijk verbonden met zowel het bedrijfsleven als de maatschappij en zet zich in om het zakenleven en de not-for-profitsector op een verantwoorde manier van de best denkbare oplossingen te voorzien. Het is niet voor niets dat T-Systems zeer actief is op de gebieden automotive, gezondheidszorg en energiebeheer. We ontwikkelen binnen de automotivesector bijvoorbeeld praktische internettoegang in auto’s, voor onder andere navigatiedoeleinden, automatische noodoproepen en spraakgestuurde e-mail. Binnen de gezondheidszorg bedenken we manieren om zorgverleners en patiënten veilig en efficiënt met elkaar te laten communiceren. En voor de energiesector hebben we onlangs een oplossing voor efficiënt energiegebruik geïntroduceerd op basis van slimme meters. Wie wil er nu niet klant zijn bij zo’n bedrijf, of wie wil hier nu niet komen werken?”