Fotograaf: Rick Strooper

Samen werken aan kwaliteit

Noardeast-Fryslân is een ideale vestigingslocatie voor industriële bedrijven. Deze groeiregio beschikt over goed onderwijs, gekwalificeerde werknemers en volop ondernemings- en vernieuwingsdrang. “De wereld stopt niet bij Noardeast-Fryslân, maar begint er juist.”

Stijgende relevantie IT eist goed opgeleide IT-professional

Informatietechnologie (IT) neemt een steeds belangrijkere plek in onze maatschappij in waardoor de verantwoordelijkheden groter worden. Deze ontwikkeling vereist IT’ers die in hetzelfde tempo mee kunnen groeien. De juiste keuzes maken en jezelf blijven ontwikkelen vormen hierin de juiste schakel. Capgemini Academy helpt daarbij.

Bij Capgemini, dat zijn werkgebied in de ICT en consultancy heeft en met 120.000 medewerkers in 44 landen aanwezig is, volgen ze nauwlettend de gevolgen van alle ontwikkelingen binnen de IT-wereld. Als geen ander snapt deze IT-dienstverlener die verandering en weet hij hoe je bedrijven en professionals hierop aan moet laten passen om optimaal te kunnen blijven presteren. De in Utrecht gesitueerde Capgemini Academy ondersteunt dit met een brede range van opleidingen, trainingen, begeleiding en advisering. Zo draagt ze bij aan de verbetering van de performance van organisaties en aan die van de medewerkers. Alle opleidingen zijn gericht op drie belangrijke pijlers: IT-kennis en -vaardigheden, de business en de verbinding tussen deze twee werelden. “Wij richten ons continu op de vraag: wat gebeurt er in de wereld van de IT en wat betekent dat voor de mensen die in dit gebied werkzaam zijn? En dan hebben we het vooral over het mensgerichte aspect.” Roel Voogt, Directeur Capgemini Academy, maakt hiermee direct duidelijk dat de Capgemini Academy er primair is om IT-professionals op een passende wijze verder te helpen. Het aanbieden van uitgebalanceerde en gerichte kennis, kunde en vaardigheden stelt professionals in staat om de juiste keuzes te maken, waardoor ze met de juiste vaardigheden op de juiste plek terechtkomen. En precies dat is wat de markt nodig heeft. Doordat IT volledig geïntegreerd is in ons dagelijks leven zijn de maatschappelijke relevantie van IT en daarmee de inhoud en de verantwoordelijkheden enorm toegenomen. Denk alleen al aan de invloed van Google, Facebook en Bol.com op ons dagelijks leven. Vakgebieden als big data, cyber security en cloudcomputing spelen hierdoor een steeds grotere rol.

 

Fit en duurzaam

Capgemini Academy richt zich primair op de Nederlandse markt, maar is ook internationaal sterk. Yvonne Kampmeier, Portfoliomanager Capgemini Academy: “IT is en blijft een grensoverschrijdend vakgebied dat zich niet laat beperken door landsgrenzen. Internationale klanten leiden uiteraard graag hun mensen op hetzelfde level en tegelijkertijd op. We doen daarnaast grote projecten in het buitenland, bijvoorbeeld het opleiden van eindgebruikers in Finland.”

Capgemini Academy startte in 1976 om binnen de eigen organisatie trainingen te verzorgen. Ook destijds was het lastig om de juiste IT’ers te vinden. Omdat klanten van Capgemini met hetzelfde vraagstuk worstelden, ging deze opleider extern. Kampmeier: “De kernvragen zijn eigenlijk hetzelfde gebleven: ‘hoe houd ik mijn mensen fit’, ‘hoe krijgen ze de juiste kennis en vaardigheden’, ‘hoe worden ze duurzaam inzetbaar’ en ‘hoe kunnen we zo efficiënt mogelijk werken’. En nog steeds willen we dat opleiden en jezelf ontwikkelen leuk zijn. Daar sluit ons cursusaanbod ook praktisch op aan. Het kan online, op de werkplek of thuis, klassikaal, individueel of in een combinatie daarvan.”

Inhoudelijk is het cursusaanbod flink veranderd. Capgemini Academy zorgt er continu voor dat het aanbod naadloos aansluit op de veranderende functie van IT binnen organisaties en de maatschappij. Voogt: “De IT-markt is constant in beweging en we zien er regelmatig nieuwe rollen bij komen. Voor IT’ers van nu zijn kennis van de business en het hebben van een blik op de buitenwereld belangrijk. Juist die verbinding tussen de techniek en de business is onmisbaar. IT’ers moeten bovendien leren omgaan met ethische vraagstukken. Want de impact en daarmee de verantwoordelijkheid van IT’ers wordt steeds groter.”

De impact en daarmee de verantwoordelijkheid van IT’ers wordt steeds groter

Praktijkkennis

Vakmanschap en praktijk zijn kernwoorden bij Capgemini Academy. De trainers staan zelf met de voeten in de klei. Voogt: “Je bent pas klaar als je als trainer de vertaling naar de werkplek kunt maken. Maar ook voor de cursist is dit essentieel. Als jij de requirements moet uitvragen, dan kun je nog zo goed zijn in het decomponeren en grafisch weergeven, maar als je geen gesprek kunt voeren en de interviewtechniek niet beheerst, krijg je niet de juiste antwoorden.”

Om cursussen optimaal af te stemmen op de behoeften van de deelnemers moet je weten waar iemands kwaliteiten liggen. Kampmeier: “Doen we klantopdrachten bij organisaties intern, dan maakt deze afstemming deel uit van onze dienstverlening. Maar ook voor deelnemers aan het open cursusaanbod passen we het aanbod optimaal aan op de wensen en behoeften van de cursist. Doordat onze trainers zelf IT-projecten meemaken, kunnen ze de stof op een relevante manier koppelen aan de praktijk van cursisten.”

De gratis te gebruiken online Capgemini Carrière Coach is het nieuwste middel waarmee Capgemini Academy IT’ers ondersteunt. Na het invullen van diverse (persoonlijke) vragen volgt een rapport met daarin onder andere een overzichtelijk beeld van waar je als IT-professional staat ten opzichte van jouw vakgenoten, en gerichte adviezen voor verdere ontwikkeling. Kampmeier: “Veel IT’ers zoeken naar de juiste manier om bij te blijven. Kiezen waarin je moet investeren is lastig. Voor ons behoort het tot de corebusiness om mensen op een goede manier in hun vak vooruit te helpen. We merken dat de Capgemini Carrière Coach echt iets toevoegt. Het helpt IT’ers om de juiste stappen te zetten richting een toekomst waarin ze duurzaam inzetbaar zijn.”

Gezocht: ervaren vakmensen met passie en scherpte

In weerwil van de economische crisis heeft Hot ITem de afgelopen jaren een gezonde groei doorgemaakt. Nu de markt zich lijkt te herstellen zet Hot ITem extra in op de werving en selectie van nieuwe medewerkers. “Wij zoeken ervaren vakmensen met passie en scherpte.”

Al meer dan vijftien jaar helpt Hot ITem organisaties om hun performance te verbeteren met een integrale aanpak: dienstverlening in samenhang met besturing, processen, ICT, organisatie en mensen. Aan nieuwe klanten moet Business Manager Sylvia Heuvelman soms nog uitleggen wat Hot ITem doet, maar de meeste zijn via collega’s en branchegenoten al goed op de hoogte van de onderscheidende aanpak en werkwijze van Hot ITem en de opmerkelijke resultaten die dat oplevert. “Veruit de meeste nieuwe klanten komen binnen via ons netwerk. Ook krijgen we veel nieuwe opdrachten van bestaande klanten, vaak als vervolg op eerder gerealiseerde projecten.”

 

Aandacht voor de mens

“Net zoals wij het merendeel van onze klanten aantrekken vanuit ons netwerk, komen de meeste nieuwe medewerkers ook langs deze weg bij ons binnen”, stelt Pascal de Haan, Unit Manager bij Hot ITem. “In feite is er dan al een soort voorselectie geweest, want die mensen weten welke specifieke vakinhoudelijke kennis en ervaring is vereist en – minstens zo belangrijk – voelen zich aangesproken door de onderscheidende aanpak en cultuur van Hot ITem, waarin aandacht voor de mens een heel belangrijke factor is.”

“Hot ITem heeft een cultuur waarin je heel erg geprikkeld wordt om na te denken over je eigen passie”, licht Heuvelman toe. “Waar ben je goed in, waar word je nu echt blij van, wat zijn je drijfveren en hoe kun je je als professional verder ontwikkelen. Hot ITem biedt de ruimte om te werken vanuit die passie en in verschillende rollen in afwisselende projecten bij aansprekende klanten te ontdekken waar je het best kunt floreren. Want als mensen het echt naar hun zin hebben, dan gaat het ook goed met het werk dat ze doen en daarmee met de organisatie. Ook in de projecten bij onze klanten zien we dat dit echt een cruciaal aspect is, waaraan je veel aandacht moet besteden.”

“Juist omdat we proberen mensen te laten werken vanuit hun passie, zie je dat de onderlinge kennisoverdracht ook veel gemakkelijker gaat”, benadrukt De Haan. “Want als je ergens gepassioneerd in bent, dan vind je het ook leuk om dat aan anderen over te dragen. Je kunt wel proberen om kennisdeling gedwongen in een organisatie in te bedden, maar bij ons zit het gewoon in de cultuur. Als professional kun je daar echt je voordeel mee doen.”

‘Mensen laten floreren op de plek waar ze het echt naar hun zin hebben’

Ingepeperd

Met het aantrekken van de economie ziet Hot ITem ook een sterkere stijging van het aantal nieuwe opdrachten, constateert De Haan. “We hebben daardoor extra behoefte aan nieuwe mensen, die we nu actief aan het werven zijn, zowel aan de boven- als aan de onderkant. We zijn bijvoorbeeld op zoek naar ervaren (minimaal 5 tot 7 jaar) ontwikkelaars, testmanagers, consultants en beheerders met affiniteit met business intelligence en datawarehousing. Net als in voorgaande jaren starten we in september weer een masterclass, waarin schoolverlaters in een periode van twee maanden worden klaargestoomd tot young professionals die daadwerkelijk kunnen worden ingezet in Hot ITem-projecten. Ze volgen een heel intensief programma, waarin ze van de toppers van Hot ITem tot in detail leren wat onze aanpak en werkwijze inhoudt en wat ons werkveld is.”

“Ze worden in die twee maanden echt ‘ingepeperd’”, zegt Heuvelman, met een verwijzing naar de rode peper die veel uitingen van Hot ITem siert. De begeleidende slogan ‘Scherp in Business & IT’ refereert aan de unieke mix van business en IT die zo kenmerkend is voor de aanpak van Hot ITem. “Voorop in projecten staat daarbij continu de vraag: wat draagt het bij aan de business van de klant, kunnen we de klant hiermee echt helpen en beter laten presteren. Vervolgens ga je dan ook een IT-traject in, maar altijd vanuit de optiek van de business. Daarmee voorkom je dat de business-stakeholders te laat worden aangehaakt en iets opgeleverd krijgen waar ze niets aan hebben of wat niet meer aansluit, omdat hun business inmiddels is veranderd en andere eisen stelt aan de oplossing.”

 

Floreren

“Mensen die erg goed zijn in hun vakgebied, die vanuit hun passie werken en zichzelf willen blijven ontwikkelen en uitdagen”, zo vat De Haan het profiel van de Hot ITem-medewerker tot slot nog eens samen. “Om optimaal te kunnen presteren voor de klant moet je scherp zijn en willen snappen hoe het zit”, vult Heuvelman aan. “Overigens betekent jezelf ontwikkelen niet altijd dat je manager moet worden; je kunt hier net zo hard groeien in de diepte. Als je een heel goede ontwikkelaar bent en je vindt daarin je passie, dan krijg je ook alle mogelijkheden om je daarin te ontwikkelen. Bij Hot ITem denken we niet in functies en functieschalen; we willen mensen laten floreren op de plek waar ze het echt naar hun zin hebben.”

De klant geven wat hij echt nodig heeft

De zorg over ICT bij klanten volledig wegnemen is het doel van Imtech ICT Nederland. Het bedrijf is sterk in advies en ICT-dienstverlening, omdat het verschillende vakexperts bij elkaar kan zetten die gezamenlijk tot de beste oplossing komen op basis van de zakelijke behoeften van de klant.

ICT heeft voor een revolutionaire ommekeer gezorgd – in het bedrijfsleven, maar ook privé. Alles – mensen, dingen, data – raakt aan elkaar gekoppeld. Daardoor wordt onze wereld steeds complexer, maar nemen tegelijk ook de mogelijkheden enorm toe. ICT, internet, de cloud en beschikbare data zorgen bij goed gebruik voor toegevoegde waarde bij bedrijven en bij mensen thuis. “Een goed werkend ICT-systeem inrichten en zorgen dat mensen en systemen er bruikbare informatie uit kunnen putten, is en blijft een uitdaging”, zegt Rob van Kaathoven, managing director van Imtech ICT Nederland. “En met de ontsluiting van machinedata ontstaat een grote hoeveelheid extra informatie die je adequaat moet beheren. De ICT-wereld blijft zich voortdurend ontwikkelen en je bent als ICT-dienstverlener genoodzaakt om mee te blijven ontwikkelen.”

In de afgelopen jaren heeft Imtech zich, ook in moeilijke markten, steeds weten te verbeteren. Het bedrijf levert doelgerichte ICT-oplossingen, wat voor een gestage groei heeft gezorgd. “Het is ons doel om de zorg over ICT, waar opdrachtgevers zelf niet helemaal in thuis zijn, weg te nemen”, vertelt Van Kaathoven. “Samen met onze klanten beseffen wij dat het erom gaat om de juiste informatie op de juiste tijd bij de juiste mensen en machines te krijgen om zo efficiënt mogelijk te kunnen werken. Dat is waar het een bedrijf of organisatie uiteindelijk om te doen is bij de inzet van ICT. En met dat businessperspectief voor ogen richten we oplossingen voor onze opdrachtgevers in. Op de werkvloer, op kantoor en bij mensen thuis. Zo zorgen we ervoor dat de samenwerking wordt bevorderd en de vele data worden omgezet in bruikbare informatie.” Imtech neemt niet alleen de zorg over ICT weg; het zorgt voor flexibele en schaalbare systemen die effectief bijdragen aan het behalen van de zakelijke doelstellingen van de klant.

 

Internet of Things, Collaboration, Big Data

Om dit alles te bewerkstelligen heeft Imtech drie kernthema’s in zijn serviceportefeuille: Internet of Things, Collaboration en Big Data. Uitdagende zaken waarvoor Imtech samen met partners en klanten werkende oplossingen ontwikkelt en waarin ook de kracht van het bedrijf schuilt. “Zowel mensen als systemen genereren zonder ophouden enorme hoeveelheden data”, aldus Van Kaathoven. “De uitdaging is om die hoeveelheid data op efficiënte wijze te ontsluiten, te beheren en te gebruiken. Informatiemanagement en het delen van informatie tussen mensen, machines en organisaties is van essentieel belang – nu en in de toekomst. Bovendien moeten ook de privacy en beveiliging gewaarborgd zijn. Gegevens verzamelen is niet moeilijk, maar ze bewaren en zodanig gebruiken dat het bedrijf er profijt van heeft, is toch net een andere zaak. Daarom stellen wij onszelf voortdurend de vraag wat nu werkelijk toegevoegde waarde levert aan de bedrijfsvoering van onze klanten. Ook het ‘Internet of Things’ gaat een steeds belangrijkere rol krijgen voor informatievergaring en analysedoeleinden. Steeds meer apparaten zijn ontworpen om via IP zelfstandig te communiceren. Dat is gemakkelijk, maar bedrijven zullen de extra informatie toch willen gebruiken om juiste beslissingen te kunnen nemen. Het is voor een goede samenwerking van belang om alle communicatie- en informatiemiddelen binnen een bedrijf bij elkaar te brengen. Kortom, samenwerking tussen mensen onderling en met systemen, en de integratie van informatie hebben een significante rol bij een moderne bedrijfsvoering. De integratie van informatie en vlekkeloze samenwerking tussen mensen en systemen is de motor voor de oplossingen die Imtech ICT voor zijn klanten realiseert.

‘Het is ons doel om toegevoegde waarde te leveren en de zorg over ICT bij klanten weg te nemen’

Toekomstvaste strategie

“Het is een open deur om te beweren dat een bedrijf de juiste keuzes moet maken”, stelt Van Kaathoven. “Maar je moet als bedrijf wel weten waar je nu staat en waar je naartoe wilt. En dat houdt in dat je in het bezit moet zijn van een toekomstvaste ICT-strategie. Als je die eenmaal hebt, zetten wij technologie zodanig in dat bedrijven daarmee hun zakelijke doelstellingen kunnen halen. De strategie van de klant in dezen is leidend en staat voorop bij onze dienstverlening.”

Imtech kan dat als geen ander, omdat het al de kennis, competenties en specialisaties van de verschillende businessunits kan samenvoegen en inzetten om tot het beste resultaat voor de opdrachtgever te komen. Naarmate de markt verandert, veranderen ook de wensen en eisen van bedrijven, zodat een voortdurende optimalisatie en afstemming van bedrijfsprocessen, systemen en applicaties noodzakelijk zijn. Van Kaathoven: “Laat bedrijven zich eens de vraag stellen of hun bestaande ICT nog steeds aansluit bij de huidige businesseisen. Of de functionaliteit nog steeds de zakelijke behoeften ondersteunt. En hoe flexibel en toekomstvast hun ICT is.”

Een door Imtech ontwikkeld systeem bevat alle benodigde componenten om toepassingen flexibel, schaalbaar, veilig en met maximale uptime aan te bieden. Met de technologie en ook de expertise van partners voorziet Imtech zijn opdrachtgevers van in de praktijk bewezen oplossingen, en kan het een geïntegreerd product- en dienstenportfolio aanbieden. Van Kaathoven: “Wij geven de klant wat hij echt nodig heeft.”

Lagere kosten met Gensys, ook in de cloud

SPS is in twintig jaar uitgegroeid tot een leidend bedrijf voor IT-beheer. Met de krachtige Gensys-suite is compleet, preventief en daardoor structureel kostenbesparend beheer mogelijk, hogelijk gewaardeerd door de grote klantenkring die Gensys straks ook via de cloud kan afnemen. CEO Marko de Jong en COO Linda Verweij lichten toe.

SPS (Service Provider Solutions) is in 1994 opgericht door De Jong en direct gericht op remote IT-beheer. Kernproduct is de Gensys-softwaresuite en de daarop gebaseerde preventieve RES-Q remote beheerdiensten, inclusief eigen state-of-the-artdatacenter in Reeuwijk. In twintig jaar is Gensys op basis van best practices doorontwikkeld tot een volledig geïntegreerde ERP-oplossing voor IT-beheerorganisaties, waarbij efficiency, inzicht, continuïteit en continue kostenbesparing uitgangspunten zijn. Het product ondersteunt vanuit de centrale CMDB alle IT-processen met unieke inzichten en stuurinformatie. Van infrastructuur-metadata, aangevuld met modules voor onder andere assetdiscovery & inventorymanagement, preventieve monitoring, servicemanagement, notificatieservices, licentiebeheer, business impact analyses tot aan urenadministratie en facturering. Hiermee kunnen alle beheersituaties efficiënt worden gemanaged.

Wat zijn de sterke punten van Gensys? De Jong: “Al twintig jaar is ons credo: voorkomen (van downtime) is beter dan genezen. Preventief beheer dus. De laatste vijf jaar zijn daar inzicht en regie bij gekomen, want de IT-omgeving of het netwerk is door virtualisatie en de cloud heel erg gelaagd en diffuus geworden. Wij hebben Gensys altijd aangepast om tooling, resources en processen optimaal op elkaar af te stemmen; zo veel mogelijk functies geautomatiseerd en in een logische workflow gebracht binnen Gensys. Het is een ERP-oplossing voor IT-beheer geworden met integratie als grote kracht: een alles-in-ééntool speciaal voor de actieve, volwassen IT-organisatie. Die kan daarmee tevens het ondernemingsbestuur laten zien wat IT allemaal doet en kost, en op welke manier Gensys structureel kosten bespaart, ook in personele zin.”

Verweij: “Met Gensys heb je actueel inzicht in wat er draait, in impact van changes, wanneer ze moeten worden doorgevoerd, in licenties en hoe je de kosten moet verbijzonderen. Een duur storage device bijvoorbeeld zal heel verschillend door diverse bedrijfsprocessen, zoals administratie en productie, worden gebruikt. Gensys voorziet in cost based distribution, waarmee de kosten van dat device op de juiste wijze over de betrokken gebruikers kunnen worden omgeslagen. Klanten zijn heel blij met deze faciliteit en gebruiken de rapportages voor interne doorbelasting van IT-kosten.”

De Jong vult aan: “Met proactief beheer onderscheidt Gensys zich van andere beheerpakketten. Gensys werkt met uit de effectenwereld geleende geavanceerde statistische technieken. Daarnaast worden ook automatisch allerlei relaties tussen processen in kaart gebracht, die weer de basis voor extrapolaties vormen. Het pakket ontdekt afhankelijkheden, voorspelt problemen en maakt het makkelijk om tijdig en efficiënt in te grijpen.”

Verweij: “Met Gensys realiseer je een structurele kostenbesparing, een structureel hogere beschikbaarheid van de bedrijfsprocessen en voorkom je imagoschade.”

Gensys as a commodity

Toekomst

De cloud biedt volgens De Jong vooral kansen: “Klanten gaan veel meer gebruikmaken van verschillende clouddienstverleners. Ze krijgen te maken met nóg meer componenten, partijen en complexiteit. Je hebt dan Gensys nodig om je infrastructuur in de hand te houden, te weten van wie je afhankelijk bent en of je de afgesproken kwaliteit dienstverlening krijgt.”

Een ander aspect van de cloud is dat SPS Gensys als MMaaS wil gaan aanbieden, Monitoring & Management as a Service. De Jong: “We hebben natuurlijk al met RES-Q onze inhouse remote-serviceoplossing voor klanten die hun IT-beheer bij ons willen uitbesteden, maar dit is anders. De klant kan op onze website aangeven dat hij een managementomgeving wil, inclusief monitoring, servicedesk, tickets, CMDB, stand-byroosters et cetera. Dan creëren wij voor die klant bij ons een separate, autonome omgeving waarin hij alles kan zien en regelen. De klant hoeft alleen nog maar wat monitorprobes in zijn eigen fysieke omgeving te installeren. Voor het geheel betaalt hij dan elke maand een contributie: Gensys as a commodity.”

Een recente ontwikkeling is de Gensys Anywhere-suite als app of HTML5-versie, waarbij de klant alle informatie 24/7 op zijn mobiele device beschikbaar heeft en genotificeerd kan worden conform SLA-afspraken. Verweij: “Daar is veel belangstelling voor, alle onderliggend ingeregelde Gensys-processen zijn simpel toegankelijk en benaderbaar, zoals via de CMDB, servicedesk of monitor. Daarvandaan kun je root-cause- en impactanalyses draaien en direct door naar je grafieken, ticketgegevens of contactpersonen. Kortom, eenmaal binnen kun je eenvoudig alle functionaliteit van Gensys gebruiken, zonder de hele dag achter een computermonitor te moeten zitten.”

SPS komt binnenkort ook met een miniversie van Gensys. De Jong: “We zijn bezig met de ontwikkeling van een End User eXperience-(EUX)-monitor die eventueel als clouddienst wordt opgezet en waarmee een klant via zijn smartphone de performance van zijn omgeving kan volgen. Vanuit deze compacte functionaliteit kan daarna makkelijk naar een volwaardige Gensys-omgeving gemigreerd worden.”

SPS beseft dat het met Gensys een echte parel in handen heeft, die na twintig jaar best prominenter aan de buitenwacht mag worden getoond. De Jong: “We blijven natuurlijk focussen op ons sterke punt: (remote) IT-beheer voor complexe en tijdkritische omgevingen. We merken echter dat steeds meer partijen, zeker serviceproviders en servicecenters, belangstelling voor Gensys krijgen. Met een grotere marketing- en salesfocus op Gensys zullen we ons hiermee ook sterker gaan profileren in de markt, onder andere door een value-added-resellerkanaal te ontwikkelen.”

Resultaat moet centraal staan

ERP-projecten mislukken vaak omdat er nauwelijks wordt teruggegrepen op de businesscase van dat project, meent Wil Daniels, algemeen directeur van Ciber. “Daardoor verliest men het uiteindelijke doel uit ogen. Terwijl het juist draait om het resultaat.” Ciber laat zien dat het anders kan.

Maar zelden worden ERP-projecten het succes dat bedrijven ermee voor ogen hadden. Hoe dat komt? Volgens Wil Daniels, CEO van Ciber, omdat de businesscase voor zo’n project na het alloceren van de budgetten in de kast wordt gestopt – om nooit meer te worden ingezien.

“Als de businesscase al wordt gemaakt, dan is dat meestal om op corporate niveau een budget vrij te kunnen maken; daarna lijkt de levensduur ervan ten einde. De mensen die het IT-project uitvoeren, grijpen nauwelijks terug op de aan het project ten grondslag liggende businesscase”, zegt Daniels. “Zo merk ik dat er wel wordt gepraat over deadlines en de kosten van het project, maar wat dat project op moet leveren, staat te weinig op de agenda.”

Volgens Daniels zou juist die businesscase het belangrijkste stuurmiddel voor alle besluiten tijdens de projectuitvoering moeten zijn. “Want de businesscase bepaalt naar welk resultaat je streeft. Daarom praten wij, als wij met bedrijven in gesprek gaan, met de projectmanager die het budget inzet voor het project, maar ook met de directie die dat budget alloceert. Want op basis van de businesscase willen we het einddoel voor ogen houden: niet zozeer bepalen welk budget je nodig hebt, maar vooral berekenen wat zo’n project een bedrijf oplevert. Het draait om het resultaat. Op basis van onze Business Process Consulting-aanpak bepalen we de businesscase voor de klant. Centraal daarin staat onze workshop voor Value Discovery. Doordat we ons op het resultaat concentreren, worden we medeverantwoordelijk voor het slagen van een project. Daarmee neemt de slagingskans enorm toe, want het is dan ook in óns belang dat jouw project een succes wordt.”

‘Elk besluit dat je neemt, heeft per definitie invloed op het eindresultaat’

Tools en mentaliteit

Om dat voor elkaar te krijgen, heeft Ciber al sinds jaar en dag de tools en de mentaliteit in huis.

“Ciber werkt niet met juniors; we weten waarde toe te voegen door de ervaring en de kennis van onze mensen: dat zijn de besten die in hun vak te vinden zijn. We combineren brede technische kennis met geografische voordelen door te werken met zowel offshore- als nearshoremogelijkheden. Daarnaast weten we te presteren binnen de kaders die voor het project vastgesteld zijn: we blijven binnen budget en we houden ons aan de gestelde deadlines. Ook dat is vrij uniek – en essentieel voor de man die binnen het bedrijf verantwoordelijk is voor het project. Ik laat het niet gebeuren dat hij er de dupe van wordt als wij onze afspraak niet na zouden komen!”

VBPM

Veel bedrijven zijn deze aanpak niet gewend, weet Daniels, want het vraagt om aanpassingen binnen het bedrijf en om een andere mentaliteit. “Je neemt verantwoordelijkheid over, dat vraagt om vertrouwen. We merken soms dat mensen zich bedreigd voelen als wij ze werk en zorgen uit handen nemen, maar er zijn ook praktische bezwaren: zo is het meestal ondoenlijk om je organisatie naar het projectmanagement om te vormen. En tot slot: deze aanpak concentreert zich op de opbrengsten en effecten van een project. Dat is lastig meetbaar, want budgetten en deadlines kun je makkelijk in beeld brengen, maar wat de opbrengst bepaalt, is veel minder duidelijk.”

Daarom heeft Ciber een tool ontwikkeld die ervan uitgaat dat een project waarde moet toevoegen: VBPM, Value Based Project Management. “We definiëren nu, helemaal buiten het IT-verhaal om, waar jouw winst zit. Samen maken we een businesscase, met VBPM als basis. Dat garandeert dat je je einddoel haalt, want de kern van VBPM is dat elk besluit dat tijdens het project wordt genomen, teruggrijpt op de businesscase. Want elk besluit dat je neemt, heeft per definitie invloed op het eindresultaat. We willen dus continu de vinger aan de pols houden om te zien of de besluiten de opbrengst in gevaar brengen en dus of we moeten ingrijpen. Als je op die manier een businesscase ingaat, betekent dat ook dat je niet pas aan het slot ziet wat de opbrengst is: je weet het continu, en als het muteert, kunnen we meteen ingrijpen of er tevreden mee zijn. Budgetten en deadlines hoeven eigenlijk niet meer te worden overschreden, en als we toch tegen iets onverwachts aanlopen, kunnen we meteen kijken: wat kost het, maar vooral: wat levert het op?”

IT-werk dat er echt toe doet

Niet veel mensen weten dat de Nederlandse Rechtspraak zijn eigen IT-bedrijf heeft. Die is helemaal afgestemd op de juridische wereld, maar vooral ook heel erg vooruitstrevend, gefundeerd in het nieuwe werken en met de modernste technologie. “Werken bij spir-it is sexyer dan bij het bedrijfsleven.” 

Spir-it is het IT-bedrijf van de Rechtspraak: het is nauw verweven met alle facetten van de Rechtspraak, waar steeds meer IT bij komt kijken. “Ook in de juridische wereld draait het erom de werkzaamheden te stroomlijnen, een hogere efficiencygraad te bereiken en de transparantie richting de maatschappij te verhogen”, vertelt waarnemend algemeen directeur Irene Tiepel. “Spir-it vormt binnen de Rechtspraak een eigen eenheid maar geen eiland: we werken nauw samen met alle medewerkers binnen de rechtspraak en met alle partners in de justitiële keten, zoals het Openbaar Ministerie, de advocatuur en rechtsbijstandsverzekeringen.”

Daarmee vervult spir-it een belangrijke rol, zegt unit manager Natasja Wientjes. “Maar de meeste mensen weten niet eens dat spir-it bestaat. Daarom is het lastig om goede mensen te vinden. En we hebben echt extra krachten nodig om onze ambities waar te maken. Dus vinden we het tijd om ook maar eens bekend te maken wie we zijn en wat we werknemers kunnen bieden.”

Spir-it bestaat sinds 2011. Tiepel: “Voorheen waren rechtspraak en IT niet goed op elkaar afgestemd, maar in 2011 hebben we een reorganisatie afgerond waarbij we de full service IT-provider voor de Rechtspraak zijn geworden. Onze opdracht is het om ervoor te zorgen dat de rechtspraak in 2016 echt klaar is voor digitale toegankelijkheid van burgers. Dan moeten we een volledig digitale omgeving klaar hebben, met middelen die ook in de rechtspraak zelf benut kunnen worden. En dan bedoel ik niet alleen tablets voor notities, agenda’s en documenten, maar ook software om bijvoorbeeld in de rechtszaal digitale bewijslast te kunnen tonen. We ontwikkelen diverse apps waarmee medewerkers hun werk efficiënter kunnen uitvoeren. Zo is er een app voor bodes, die daarmee zalen en capaciteit optimaal kunnen inplannen. Daarnaast moeten burgers in staat zijn om digitaal informatie aan te leveren of contact te zoeken, en moeten wij zorgen voor een optimale transparantie van het hele werkproces. En dat doen we actief en flexibel, met de nieuwste technologieën. Eigenlijk moeten we ervoor zorgen dat er geen papier meer nodig is, dat alles digitaal kan.”

‘We zijn sexyer dan het bedrijfsleven, want iedereen heeft dagelijks te maken met de rechtspraak’

Nieuwe mentaliteit

Die transitie had flink wat voeten in de aarde, vertelt Wientjes. “Op technisch gebied hebben we het aantal applicaties teruggebracht van ruim 400 naar 150. Een standaardisatie in IT die zowel rust opleverde als een verlaging van de werklast. Daarnaast hebben we de organisatiestructuur afgestemd op de sectoren zoals de rechtspraak die kent: onze klantunits zijn perfecte gesprekspartners voor partijen in de Rechtspraak. Verder hebben we gekeken of onze personeelsfuncties gekoppeld waren aan de juiste activiteiten. Want als iedereen blijft doen wat hij deed, dan krijg je wat je altijd kreeg. Dat heeft geleid tot een herdefinitie van een aantal functies.”

“Tot slot hebben we actief gewerkt aan een nieuwe mentaliteit”, zegt Tiepel: “We hebben enorm veel tijd gestoken in communicatie, we hebben trainingen gedaan en sessies op de zeepkist opdat iedereen het gedachtegoed van spir-it zou omarmen. We organiseren van alles: werksessies en -lunches, lezingen van goeroes en buitenlandse experts. Die mentaliteitsverandering is een succes: onze mensen werken niet voor spir-it, ze zíjn spir-it!”

Sexyer

Ook de werkomgeving is state of the art, zegt Wientjes: “Spir-it is volledig ingericht op het nieuwe werken. We kwamen allemaal uit hokjes waarvan de deuren dichtgingen. Nu is er een open werkomgeving waar je elke dag weer een plekje zoekt in een kleurrijke en gelijkwaardige omgeving: iedereen werkt naast elkaar en met elkaar, er is geen verschil. Al is er nog steeds plek om je met iemand af te zonderen als dat nodig is. Ook hebben we een heel platte organisatie gecreëerd. Dankzij die korte lijnen is het contact persoonlijker, we weten direct wat er speelt en je kunt sneller op ontwikkelingen inspelen. Een concreet voorbeeld voor de korte lijnen is het werken in zogeheten agile/scrum-teams. Dan zit je als ontwikkelaar naast een rechter, zodat hij mee kan kijken met de opgeleverde services. Daarmee is het contact nu niet hiërarchisch bepaald, maar persoonlijk en open. Je voelt dat je het met zijn allen doet.”

 

“Dat wij vooroplopen, willen we nu ook meer bekendmaken. We krijgen regelmatig mensen van buiten de Rechtspraak over de vloer die willen weten hoe we de zaken hebben aangepakt of die onze vernieuwing willen zien”, vertelt Tiepel. “Als overheidsorganisatie kunnen we niet opboksen tegen de marktwerking van het bedrijfsleven, maar we bieden andere uitdagingen en aantrekkelijke werkomstandigheden. Mensen zien de rechtspraak vaak als iets bureaucratisch wat zich bijna buiten de maatschappij afspeelt. Maar het staat juist midden in de maatschappij, en daarom lever je daar echt een bijdrage aan. We zijn sexyer dan het bedrijfsleven, want iedereen heeft dagelijks te maken met de rechtspraak. Daarom is dit IT-werk dat er echt toe doet!”

Politie op weg naar één landelijke ICT-architectuur

Sinds 1 januari 2013 hebben we in Nederland de nationale politie. De politie staat hiermee voor een gigantische operatie. In navolging van de vorming van één landelijk politiekorps volgt de ontwikkeling van één landelijke ICT-architectuur. Een enorme uitdaging voor alle ICT-disciplines.

Maar liefst 1600 ICT’ers van de politie, Dienst ICT (het voormalige vtsPN) hebben er hun handen vol aan. En met de nieuwe landelijke ICT-architectuur op komst zijn nieuwe ICT’ers nodig. ICT’ers die niet alleen de ambitie hebben om de maatschappij veiliger te maken, maar ook de drive om de dienstverlening aan burgers te verbeteren.

Initiatiefrijke ICT’ers vullen bij de politie, Dienst ICT hun eigen toekomst in

Veiliger maatschappij

De maatschappij wenst meer ‘blauw’ op straat. ICT-ontwikkelingen moeten dat mede mogelijk maken: betere ICT maakt dat de agent meer tijd heeft voor het ‘echte’ werk. Goed geïntegreerde landelijke ICT-systemen voor alle politie-eenheden bieden voordelen en verhogen de veiligheid. Pascal Werensteijn, teamleider ELA (Exploitatie Landelijke Applicaties) bij de Dienst ICT, ziet kansen: “De agent kan zijn taken efficiënter uitvoeren. Bovendien vergroot het de pakkans en dus het oplossingspercentage van misdrijven. Veiligheid, vertrouwelijkheid, betrouwbaarheid én toegankelijkheid van informatie spelen voortdurend een cruciale rol. Bij een aanhouding moet een agent bijvoorbeeld snel over relevante informatie kunnen beschikken. Bijvoorbeeld of de persoon in kwestie vuurwapengevaarlijk is.”

Dankzij snellere informatie-uitwisseling tussen politie-eenheden zijn ook relatief eenvoudige delicten makkelijker op te lossen. “Denk bijvoorbeeld aan een autodiefstal in Amsterdam die realtime in Groningen bekend wordt. Voorheen was die informatie niet direct in alle korpsen beschikbaar, maar met een geïntegreerd landelijk systeem kan de autodief direct in Groningen van de weg geplukt worden”, aldus Pascal Werensteijn.

Efficiëntere processen

De werkzaamheden van de Dienst ICT bij de politie zijn zeer divers. Variërend van ‘gewone’ kantoorautomatisering tot ICT-technieken in auto’s en zelfs in helikopters. Van automatische nummerbordherkenning (ANPR) en Video Content Analyse (VCA) tot aan de ontwikkeling van intelligente zoektools voor rechercheurs om bijvoorbeeld sneller kinderpornocriminelen op te sporen. De Dienst ICT ontwikkelt ook zelf, maakt eigen architectuur en test applicaties.

 

De ICT beperkt zich natuurlijk niet tot de politieorganisatie. Wetenschappelijk onderzoeker, Peter Duin: “De samenwerking met externe partners vraagt eveneens om nieuwe en andere ICT-oplossingen. Denk aan de continue informatieoverdracht tussen politie en ketenpartners als brandweer, OM, CJIB, marechaussee, en ook internationaal, zoals het uitwisselen van data met Europol.”

 

De politie brengt de huidige zeven rekencentra de komende jaren terug naar één virtueel rekencentrum, verspreid over vier locaties. “Centralisatie van de data en het aanbieden van een gestandaardiseerde omgeving (in techniek en werkprocessen) voor alle politiemedewerkers in Nederland dragen bij aan een efficiënte politieorganisatie”, motiveert Pascal Werensteijn. Peter Duin vult aan: “Ook kijken we hoe we efficiënter met onze huisvesting kunnen omgaan. Moeten we alle werkplekken handhaven? Denk aan ‘Het Nieuwe Werken’ via laptops en smartphones op elke willekeurige plek. Dit vraagt het nodige van de infrastructuur. De eisen aan beheerbaarheid, betrouwbaarheid en veiligheid van politie-informatie liggen immers heel hoog.”

Kansen voor ICT’ers

Wat kenmerkt de cultuur van de politieorganisatie? Pascal Werensteijn: “Maatschappelijke verantwoordelijkheid telt zwaar voor onze ICT’ers. We kennen een enorme gedrevenheid in een informele omgeving. Als er problemen zijn, staan collega’s direct voor elkaar klaar!” Binnen de omvangrijke ICT-organisatie van de politie is volop ruimte voor persoonlijke ontwikkeling, interne doorgroei en afwisseling van werkzaamheden. Behalve integriteit en zelfredzaamheid, is initiatief een goede eigenschap voor een mooie carrière. “Als een ICT’er kansen ziet, dan kan hij die bij ons pakken”, benadrukt Pascal Werensteijn. “Ik begon mijn carrière bij een korps. Na een functie als systeemspecialist stapte ik over naar het management binnen de organisatie. Ik kreeg de mogelijkheid om een nieuwe afdeling op te zetten, waarvan ik nu teamleider ben. Wat ik hier zo mooi vind? Ik mag me in zoveel zaken mengen. Dat bijdragen met mijn kennis en expertise geeft veel voldoening.” Zijn collega Peter Duin is de politie al ruim dertig jaar trouw. “Ik startte destijds in een klein korps. Globaal loopt mijn politieloopbaan van systeembeheerder, netwerkbeheerder tot adviseur ICT. Dat heeft geleid tot mijn huidige functie als wetenschappelijk onderzoeker met een sterke focus op onderzoek en innovatie. Voor het in kaart brengen van functionele behoeften heb ik contacten met agenten, rechercheurs of met de hoofdcommissaris, maar ook met universiteiten en bedrijven.”

Samenvattend: bij de politie, de grootste werkgever van Nederland, krijgen ICT’ers alle ruimte om hun eigen toekomst vorm te geven. Een ICT-carrière in een cultuur van grote maatschappelijke betrokkenheid blijft altijd boeien.

Productiever mobiel werken met Mobile Application Management

Door het toenemende gebruik van apps voor zakelijke toepassingen staan grote organisaties voor stevige uitdagingen op het gebied van veiligheid en beheer. Met de Mobile Application Management Suite biedt Navara de oplossing om zakelijke apps veilig en efficiënt op verschillende devices en platformen te gebruiken en te beheren.

“Sinds de opkomst van smartphones en tablets – ingeleid door de introductie van de iPhone en de iPad – worden massaal apps ontwikkeld, en in toenemende mate voor zakelijke toepassingen. Die ‘mobile wave’ is een van de belangrijke huidige trends die, net als bijvoorbeeld cloudcomputing, Big Data en Bring Your Own Device, het ICT-landschap mede bepalen”, aldus Arnold Kamminga, directeur van Navara, specialist in mobiele bedrijfstoepassingen. “Iedereen kan apps bouwen, dus daar ligt het probleem niet meer. Maar als je apps in een enterpriseomgeving wilt gaan gebruiken, dan zal een organisatie een aantal belangrijke overwegingen moeten maken op het gebied van veiligheid, beheerbaarheid en integratie met de backoffice.”

Navara is leidend in mobiele bedrijfstoepassingen

Productiever

“De Navara Mobile Application Management (MAM) Suite maakt het mogelijk om altijd en overal veilig mobiel te werken, met altijd de juiste informatie en ongeacht het platform en het type device waar de zakelijke apps op draaien”, legt Kamminga uit. Hij maakt daarbij nadrukkelijk een onderscheid met mobile device management, dat met name in de eerste fase van mobilitytrajecten bij organisaties nog veel wordt toegepast. “Wanneer bijvoorbeeld een medewerker het bedrijf verlaat, dan kan de IT-afdeling op de einddatum van het dienstverband diens device wissen, maar dan is hij ook echt alles kwijt, dus ook al zijn persoonlijke gegevens en privéapps. Wij zeggen dan ook dat je niet de devices, maar de apps moet managen. Dus niet alles wissen, maar ervoor zorgen dat de betreffende medewerker geen toegang meer heeft tot de zakelijke toepassingen. Mobile Application Management dus, en dat is ook de kern van onze Enterprise Mobility-dienstverlening waarmee we ons onderscheiden.”

Navara richt zich daarbij met name op mobiele webtoepassingen voor gebruik door de eigen medewerkers van een organisatie, aldus Kamminga. “Uit onderzoeken van onder meer Gartner blijkt dat medewerkers zo’n 34% productiever kunnen zijn als ze goed gebruik kunnen maken van mobiele devices. Inspecteurs, servicemonteurs en andere buitendienstmedewerkers kunnen bijvoorbeeld met mobiele toepassingen hun werkzaamheden veel efficiënter plannen en onderweg hun werkbonnen invullen en administratie afhandelen. Een ander voorbeeld is de mobiele oplossing die Navara heeft ontwikkeld voor de ambulancesector. Met deze mobiele AMBU-applicatie kunnen ambulancemedewerkers op een tablet alle gegevens van de patiënt noteren op elektronische ritformulieren, die dan op locatie of onderweg worden doorgestuurd naar het ziekenhuis. De Navara Mobile Application Management-software wordt inmiddels gebruikt in ongeveer de helft van alle ambulances in Nederland.”

Platformonafhankelijk

De Mobile Application Management-oplossing van Navara is volledig platformonafhankelijk, benadrukt Kamminga. “Gebruikers kunnen zonder tussenkomst van een beheerder probleemloos overstappen van een iPad naar een Windows- of Android-tablet en daarop verder werken met de apps die ze voor hun werk gebruiken. Medewerkers loggen in op de centrale server en krijgen na identificatie toegang tot de Enterprise App Store. Na controle van de gebruikersrechten worden de gewenste apps binnengehaald en geïnstalleerd in de beveiligde workspace op het mobiele apparaat. Die procedure wordt bij elke sessie herhaald, zodat de gebruiker altijd met de laatste versie van de apps werkt. Inloggen gebeurt standaard met username en password, maar desgewenst kan dat worden uitgebreid met andere gangbare beveiligingsmethoden, zoals vingerafdrukherkenning, securitycode of identificatie op basis van locatie.”

Een uniek onderdeel van de mobiele bedrijfstoepassingen van Navara is de synchronisatiemodule, die ervoor zorgt dat de gebruiker niet alleen online maar ook offline kan werken. “Dit is met name belangrijk voor buitendienstmedewerkers die veel in gebieden komen waar een slechte internetverbinding is”, licht Kamminga toe. “Als de internetverbinding wegvalt, kunnen ze gewoon doorwerken. Zodra ze weer online zijn, zorgt het Navara-systeem dat alles wordt gesynchroniseerd met de backoffice.”

Hollands Glorie

Navara telt inmiddels 20 vaste medewerkers en ruim 240 klanten, met name in de financiële sector, de gezondheidszorg en bij de overheid. Vele duizenden gebruikers werken dagelijks met de mobiele bedrijfstoepassingen van Navara. “Het aantal medewerkers is het afgelopen jaar verdubbeld, maar we blijven op zoek naar nog veel meer universitair geschoolde specialisten, zowel architecten en consultants als front-end developers.

We nemen alleen de allerbeste mensen aan en dagen onze medewerkers ook uit om nieuwe collega’s te vinden die nog beter zijn dan zijzelf. We houden intern veel kennissessies waarbij we kennis aan elkaar overdragen, zodat ons platform steeds beter wordt. Extern organiseren we regelmatig kennissessies in Slot Zeist om ICT-managers ervan te overtuigen dat ze een veilige en flexibele oplossing nodig hebben voor het beheer van al die apps binnen hun organisatie.”

Navara werkt continu aan de uitbreiding en verdere technologische ontwikkeling van het eigen platform. “We hebben daar de afgelopen jaren fors in geïnvesteerd. Met als resultaat dat Navara leidend is in mobiele bedrijfstoepassingen en zelfs een van de twee partijen in de wereld is die echt Mobile Application Management kunnen aanbieden”, vertelt Kamminga. “Een knap staaltje van Hollands Glorie, mogen we wel zeggen.”

KPN: betrouwbaar en verrassend innovatief

KPN is een bekende waarde in Nederland; betrouwbaar, veilig en solide, maar zijn innovaties zijn onderbelicht. Dit terwijl er de laatste jaren vele technische en organisatorische vernieuwingen zijn doorgevoerd, zoals de integratie van KPN Zakelijke Markt met KPN IT Solutions (voorheen Getronics). John van Vianen, CEO Business Market, licht toe.

John van Vianen: “Er is een enorme innovatie in ons productenportfolio, maar dat zit onder de motorkap en wordt ervaren als een automatisme. De snelheid van de 4G-introductie en de manier van uitrollen, bijvoorbeeld, zijn van wereldklasse; een prachtig voorbeeld van nieuwe dienstverlening waar we een heleboel nieuwe services op gaan uitbrengen.”

Een aansprekend innovatief project van een andere orde ligt in de Machine to Machine (MtM)-sector: “Voor het GAVI-project van de World Health Organisation, gesponsord door de Bill and Melinda Foundation, gaan we met een applicatiepartner 20.000 draagbare koelkasten in Afrika met een SIM uitrusten, zodat temperatuur en luchtvochtigheid bemeten kunnen worden en de vaccinaties koel blijven.” Een volgend voorbeeld is de Near Field Communication (NFC)-pilot in Leiden, waar mensen met hun mobiele telefoon kunnen betalen. En ten slotte is KPN met betrekking tot 4G in gesprek met de politie: “Met een cameraatje op z’n helm kan een agent via 4G snel crisismanagement uitvoeren. Dat zijn heel innovatieve dingen die we breder moeten uitmeten.” 

KPN zou zich dus wat meer op de borst mogen slaan?

Van Vianen: “Dat denk ik ook, we hebben soms last van valse bescheidenheid, terwijl we onderscheiden zijn als beste ICT-bedrijf in 2013, inclusief onze consultingdiensten. We zijn erg bezig met het vernieuwen van ons portfolio, de transitie van traditionele telecommunicatie naar nieuwe (IP-)communicatie waarbij we bewust kiezen voor integratie van vaste en mobiele communicatie. Daarin zijn we veruit marktleider. De uitdaging wordt nu de integratie met IT. Dat lukt heel aardig, gezien het succes van KPN ÉÉN, onze totaaloplossing op het gebied van bereikbaarheid en samenwerken. We hebben tijd genomen om KPN ÉÉN helemaal goed te krijgen. In Q4 gaan we een aantal IT-componenten toevoegen, zoals Office 365 en Microsoft Lync. Door de opname van KPN IT Solutions in onze divisie Zakelijke Markt hebben we ook de kennis en competenties om een geïntegreerd portfolio neer te zetten waarbij we nog beter in staat zullen zijn om te innoveren in Telco en IT.”

Convergentie en transparantie vast-mobiel

Een opvallend aspect binnen KPN ÉÉN is transparantie. Van Vianen: “Een organisatie wil gewoon duidelijkheid en overzichtelijkheid, één of een paar facturen voor alle diensten die ze voor diverse apparaten en verschillende werknemers afneemt en afrekent per medewerker. Binnen KPN ÉÉN hebben we een aantal profielen opgesteld, van een vergaderspin tot een volledige flexmedewerker. Op basis van een profiel neemt een organisatie een vast-mobiel geconvergeerd integratieproduct af tegen een vaste prijs per medewerker. Hierdoor kan een organisatie haar kosten projecteren, zonder nare verrassingen achteraf.”

Veel IT-gerelateerde innovatie heeft KPN gerealiseerd in het mkb: “Met onze SaaS-dienstverlening worden we wereldwijd gezien als een leidende partij. Via het provisioningplatform van Parallels leveren we al geruime tijd een hele suite aan diensten, met name de Microsoft-kantooromgeving (Office 365, Sharepoint, Lync), en binnenkort een complete cloudstore. We zijn snel gegroeid in dit segment, sinds 2009 naar bijna 250.000 klanten.” 

‘Dat zijn heel innovatieve dingen die we breder moeten uitmeten’

 

CloudNL

In het verlengde van KPN ÉÉN moet natuurlijk CloudNL worden genoemd, KPN’s allesomvattende, geheel Nederlandse label voor cloudservices.

“CloudNL is specifiek neergezet voor de Nederlandse markt, oorspronkelijk vooral voor grote organisaties. Dit rollen we nu naar beneden uit en we merken dat het geheel Nederlandse karakter van CloudNL erg gewaardeerd wordt. Dit doen we in nauwe samenwerking met Deloitte, die het compliancy framework voor ons ontworpen heeft en ons vier keer per jaar audit. Dit ontzorgt tevens onze klanten, want die hoeven nu geen uitgebreide riskmanagementplannen te maken, maar kunnen vertrouwen op onze compliant infrastructuur.”

KPN heeft een belangrijk voordeel, doordat het alle schakels van de cloudketen in eigen hand heeft: “We zijn eigenlijk een connected cloudprovider. We zorgen ervoor dat de klant met elk device op een heel betrouwbare en veilige manier via een betrouwbaar netwerk bij zijn applicatie kan komen, die in een eigen KPN-datacenter gehost wordt. We kunnen dus end-to-endcontrole en betrouwbaarheid garanderen. Daarnaast bieden we ook specifieke ‘cloudpakketten’ aan voor verticale markten, zoals de onderwijssector, lokale en centrale overheid, zorgsector en critical communications, de zwaailichtensector.”

Security

Beveiliging ten slotte blijft een hoofdthema voor KPN: “We moeten zorgen dat onze verbindingen veilig zijn. Niet omdat de klant dat vraagt, maar omdat we zo’n cruciaal onderdeel zijn van hun vitale infrastructuur. We willen geen afbreuk doen aan ons betrouwbare imago.”

Het valt Van Vianen op dat het securitybewustzijn nu ook bij kleinere organisaties sterk groeit én dat men voor de KPN-(cloud)kwaliteit wil betalen: “Als je besluit het uit handen te geven aan een derde partij, moet je je afvragen of deze partij voldoet aan de Nederlandse regelgeving, ISO 27001, hoe ze je beschermen tegen een DDOS-aanval etc. Op dit terrein moet je bij uitbesteding niet bezuinigen. Communicatie is zo belangrijk geworden voor onze bedrijfsprocessen, daar moet je geen risico lopen.”

Glaswerk
"Goed en mooi glaswerk geeft uzelf en uw gasten niet alleen een rijk gevoel maar het vergroot nog meer het drinkplezier van uw wijnen."
Decanteren
"Voor de perfecte combinatie is niet alleen een restaurant de ideale locatie want ook thuis kun je op eenvoudige wijze uitstekende wijn en spijs combinaties maken.”