Fotograaf: Paul Tolenaar

Advertorials krijgen online veel extra waarde

Wie Management Team, Computable, Emerce, Cobouw of NRC leest, weet dat in de speciale uitgaven van deze toptitels advertorials zijn opgenomen waarin C-level managers hun verhaal vertellen. Deze “C-stories” verschijnen voortaan ook online en worden daarmee zichtbaarder, hoorbaar en beter vindbaar voor zoekmachines (zoals Google).

Op initiatief van Flex4Media is hiertoe onder de naam Cstories.nl een speciaal online platform in het leven geroepen. “Cstories.nl is volledig gewijd aan de verhalen die CEO’s, CFO’s, CIO’s en andere C-level managers graag willen vertellen”, legt directeur van Flex4Media Adjo Poorter uit. “Marketing- en PR-afdelingen willen graag dat het senior management een duidelijk verhaal vertelt. Met Cstories.nl krijgen deze topmensen nu een instrument in handen waarmee ze dat verhaal niet alleen in woord, maar ook met bewegend beeld en geluid een geheel eigen karakter kunnen geven.”

Onafhankelijk
“Cstories.nl voorziet hiermee in een behoefte die al langere tijd leeft bij marketing- en PR-afdelingen van organisaties”, vervolgt Poorter. “Door een crossmediaal platform aan te bieden, voegen we een belangrijke dimensie toe aan het marketing- en PR-instrumentarium en dat levert voor alle partijen winst op. De lezer krijgt een duidelijke en rijkere boodschap te zien en te horen, de organisatie die de advertorial afgeeft wordt beter vindbaar en langduriger zichtbaar en de uitgever profiteert van een grotere naambekendheid van zijn titel, doordat de portal vanuit verschillende disciplines bezoek genereert. Op termijn profiteert de uitgever natuurlijk ook van een grotere vraag naar advertorials, wanneer is komen vast te staan dat dit inititatief succesvol is. Adformix en Flex4Media zijn dan ook de uitgelezen partijen om dit platform te initiëren en in de lucht te houden: we werken voor vele zakelijke A-titels en we zijn volkomen onafhankelijk. De verschillende doelgroepen kunnen op Cstories.nl zoeken uit business stories van alle titels op thema, op bedrijf, op persoon, maar ook op titel en uitgave.

Hoogste kwaliteit
Hoe is deze innovatie tot stand gekomen? Poorter: “Zusterorganisatie Adformix bestaat nu 17 jaar en in die tijd hebben we op het gebied van advertenties veel verschillende dingen gedaan. In de loop der tijd zijn we ons steeds meer gaan toeleggen op het verkopen van advertorials. Een advertorial is, zoals de naam al doet vermoeden, een advertentie met een redactionele inslag. Of, als je wilt, een redactioneel stuk met een commerciële boodschap. De afnemende partij betaalt voor het interview, hetgeen betekent dat de tekstschrijver of journalist het verhaal opschrijft dat de klant wil vertellen. En dat de klant niet, zoals bij vrije nieuwsgaring het geval is, maar moet afwachten wat de journalist meent te moeten weergeven van het interview. De verhalen die onze tekstschrijvers en journalisten optekenen, geven de visie en de strategie van de organisatie weer. Adformix schakelt hiervoor de beste tekstschrijvers en journalisten in en levert daarmee de hoogst mogelijke kwaliteit. Deze werkwijze heeft een groot aantal topmerken als Management Team, Computable, Emerce, Het Financieele Dagblad, Cobouw en NRC aangetrokken. In hun eigen segment allemaal leidende titels, die kwaliteit hoog in het vaandel hebben en innovatief met nieuwe media bezig zijn. Omdat wij uitgevers willen helpen de nieuwe media volop te benutten, hebben we de mogelijkheid gecreëerd advertorials óók online te publiceren (zeg maar, advertorial 2.0). Een belangrijk aspect daarbij is dat de advertorials voor zoekmachines leesbaar worden geschreven en opgemaakt en zo voldoen aan zoekmachine-optimalisatie (SEO). Daarnaast gaan we de onlineversie van de advertorial verrijken met bewegend beeld en het stemgeluid van de geïnterviewde, zodat de tekst nog meer tot leven komt.” 

Hoofdrolspelers
Hoe ziet Cstories.nl eruit? Poorter: “Mimiek en stemgeluid dragen enorm bij aan de impact van een verhaal. De geïnterviewde personen brengen het verhaal over het voetlicht – zíj zijn de hoofdrolspelers. Als je naar een toneelvoorstelling of naar een film gaat, wil je ook weten wie de acteurs zijn. Daarom bestaat de homepage van Cstories.nl voor het overgrote deel uit gezichten en namen en wordt de tekst met bewegend beeld en geluid aangevuld. Het grote voordeel van publiceren op een speciaal voor dit doel ontworpen platform – naast het publiceren op de verschillende websites van de titels – is dat de advertorials bij elkaar een bredere context krijgen. En doordat de advertorials voor onbeperkte tijd online blijven staan, hebben ze een veel langere levensduur dan de papieren versie, die op een bepaald moment nu eenmaal in het archief verdwijnt. De visie van Adformix is dat papieren uitgaven alleen niet meer voldoende zijn om de marcomdoelstellingen te kunnen halen. Daarom investeert Adformix zelf om de “adverteerder” deze extra online service te bieden. De enige voorwaarde die voor de onlineversie geldt, is dat er een papieren versie tegenover staat. Men kan dus geen ‘stand alone’ online advertorial boeken. Dat zou trouwens ook geen zin hebben, want de kracht van dit concept is juist dat het een verrijking is van de bestaande advertorial binnen zijn eigen, unieke context.”

Ondanks crisis betere dienstverlening

De crisis heeft het vertrouwen in banken sterk ondermijnd. ING Nederland doet daar wat aan. “We bieden meer hulpmiddelen waarmee klanten hun geldzaken kunnen optimaliseren”, vertelt bestuursvoorzitter Nick Jue.

Veel consumenten hebben weinig inzicht in hun financiële situatie. Dat bleek onder meer tijdens de tweehonderd Financiële informatieavonden die ING in 2010 organiseerde. “Sommige mensen bleken liever een lening af te sluiten dan hun spaargeld aan te spreken, terwijl dat hun per saldo meer geld kost”, vertelt Nick Jue, bestuursvoorzitter van ING Nederland. “Ook bleken velen te optimistisch over de financiële ruimte die ze zouden hebben als ze vervroegd met pensioen gaan.”

ING trok uit deze ervaringen de conclusie dat klanten meer inzicht nodig hebben in hun geldzaken.

Met nieuwe producten en diensten komt ING aan die behoefte tegemoet.

Wekkers

Tot die nieuwe diensten behoren de Hypotheekrente Wekker en de Spaarrente Wekker. “We informeren onze klanten bij rentewijzigingen, maar klanten bepalen uiteraard zelf hoe zij daarop reageren”, legt Jue uit. Iets dergelijks geldt voor TIM, het digitale huishoudboekje voor consumenten dat de ING vorig jaar introduceerde. Daarmee kunnen consumenten hun kosten budgetteren. “Maar de discipline om zich daaraan te houden moeten zij toch echt zelf opbrengen”, verklaart Jue. “Dat is steeds ons uitgangspunt: wij bieden handvatten, maar klanten moeten zelf handelen. Zo nodig kunnen zij eerst bij ons persoonlijk advies vragen over bijvoorbeeld beleggen, pensioen en hypotheken.”

Ook het nieuwe kwartaalmagazine en online platform Mijn Geld dat de ING onlangs introduceerde, past bij dat uitgangspunt. Die media bieden volop nuttige tips, adviezen en inzichten die klanten kunnen ondersteunen bij hun financiële beslissingen.

Huizenmarkt

Omdat de huizenmarkt een van de onderwerpen is waarover veel klanten zich zorgen maken, besteedt het eerste nummer van Mijn Geld daar aandacht aan. Jue is groot pleitbezorger van rust op de huizenmarkt. “Dis rust is hard nodig. De overheid kan daarvoor zorgen door duidelijk te zijn en voor stabiliteit te zorgen. Hoe? Nou, onder meer door niet jaarlijks de normen voor de hypotheekverstrekking aan te passen.”

Jue bestrijdt niet dat het nuttig is om maatregelen tegen overkreditering te nemen. “Maar door die steeds aan te passen, wordt de situatie voor starters wel erg moeilijk”, zegt Jue. Dat komt nog bovenop de vertraagde doorstroming in de huizenmarkt. “Wat de markt bovendien beïnvloedt is het groeiende aantal zzp’ers. Die hebben geen vast inkomen, wat een extra drempel is bij het afsluiten van een hypotheek.

Merkvoorkeur

Behalve de Financiële Informatieavonden gebruikt ING sinds kort consumenten- en ondernemerspanels als bron van informatie over de wensen van klanten. Meer dan tienduizend particuliere klanten en dertienhonderd ondernemers praten daarin mee over ING’s dienstverlening.

“Steeds meer klanten vertellen ons dat ze tevreden zijn over de stappen die we in de afgelopen tijd hebben gezet”, zegt Jue tevreden. “De voorkeur voor ons merk is gegroeid. Daar zijn we erg blij mee, omdat we natuurlijk een zeker risico namen toen we afscheid namen van het merk Postbank. Inmiddels is de merkvoorkeur van zakelijke klanten en consumenten voor de ING zelfs hoger dan die ooit voor de Postbank was.”

Die goede ontwikkeling heeft zijn weerslag op de resultaten van de ING. “Ons marktaandeel is op veel fronten gestegen en ook onze financiële resultaten zijn goed. Ik ben dan ook gematigd optimistisch over 2011.”Jue verwacht dat het economische herstel voorzichtig zal doorzetten. Bovendien wijst hij op de lage werkeloosheid in Nederland. Dat ondersteunt het herstel van vertrouwen van consumenten in de economie en als het goed is ook de ING.

Snel en uitmuntend belastingadvies

Voor de adviseurs van KPMG Meijburg & Co staan cliënten altijd met stip op de eerste plaats: clients first, vertellen Jaap Rog en Wilbert Kannekens.

De adviseurs van KPMG Meijburg & Co loodsen hun cliënten door de complexe wet- en regelgeving, leggen fiscale angels bloot en weten wereldwijd hoe belastingdiensten opereren. Dankzij het grote internationale netwerk bestaat er een goed overzicht van de ontwikkelingen wereldwijd. Zeker bedrijven die internationaal actief zijn kunnen hiervan profiteren. “Zij hebben onder meer te maken met verschillende regels per land, discussie over interne verrekenprijzen tussen vestigingen in verschillende landen en het streven van overheden om meer inkomsten uit indirecte belastingen te halen”, zo schetst Wilbert Kannekens, hoofd International Tax bij het wereldwijde netwerk, in een notendop enkele fiscale trends.

“In ons werk is het is de kunst de balans te vinden tussen snelheid en kwaliteit”, vervolgt bestuursvoorzitter Jaap Rog. “Cliënten willen onze adviezen liever vandaag dan morgen. Alles draait om snelheid. Maar snelheid mag nooit ten koste gaan van kwaliteit. Dit betekent onder meer dat een advies altijd is doorgedacht op de gevolgen voor de langere termijn. Een advies moet ook na twee of drie jaar nog overeind staan. De kwaliteit van het advies weerspiegelt de kwaliteit van de adviseur die het heeft geschreven, vaak in nauw overleg met een team van professionals. De mensen maken het verschil.”

Met andere woorden: de vakinhoudelijke kennis en ervaring van de adviseurs bepalen het verschil tussen een goed en een uitmuntend advies. Kannekens benadrukt hoe belangrijk ervaring is. “Na het afronden van de studie heb je als belastingadviseur minimaal zes tot tien jaar nodig om het hele speelveld te overzien. Daarom adviseren ook onze meest ervaren mensen. Partners schrijven ook adviezen en geven niet uitsluitend leiding aan een team van junioren. Alleen door ervaring ontdek je de finesses van het vak. Je bent dan in staat problemen te herkennen en je kunt dan ook  ‘nee’ zeggen tegen een cliënt als de situatie daarom vraagt.”

“Het is in het belang van onze cliënten dat wij verder kijken dat datgene waar een cliënt in eerste instantie om vraagt”, gaat Kannekens verder. “Dat past bij de opvatting dat cliënten bij ons altijd op de eerste plaats staan. Clients first. Een van onze stelregels is dat ons werk altijd toegevoegde waarde biedt voor de cliënt. Als we dat niet kunnen waarmaken, verkopen we ‘nee’. Niemand is gebaat bij een halfbakken advies dat binnen een half jaar zijn waarde heeft verloren.”

Clients first betekent verder dat alle medewerkers cliënten zo benaderen als zij zelf willen worden behandeld.

KPMG Meijburg & Co legt de lat hoog. De maatstaf voor de toepassing van ‘clients first’ in de praktijk is het serviceniveau in tophotels, vertelt Rog. “De servicegerichtheid die je vindt in de allerbeste hotels willen we combineren met de beste vakinhoudelijke adviezen. Cliënten kunnen ons daarop afrekenen.”

Integriteit in de zorg vergt nog veel missiewerk

Hoffmann B.V. is bekend van haar recherche-activiteiten in het bedrijfsleven, maar wil de decennialang opgebouwde expertise ook inzetten voor het bevorderen van integriteit in de zorg.

Operationeel directeur Jos Meekel: “We hebben in het voorjaar van 2010 een Zorgspecial uitgegeven die onder 10.000 leidinggevenden is verspreid. Daarin reageren gezaghebbende experts op een aantal stellingen rond het thema integriteit in de zorg. Uit reacties van de lezers bleek dat men zich nog lang niet genoeg bewust is van de aard en de omvang van de problematiek en dus ook onvoldoende oog heeft voor de kosten die dit voor de gemeenschap met zich meebrengt. Uiteraard volgen ook de zorgverzekeraars deze discussie met argusogen. Het is mede in hun belang dat de kosten van de zorg omlaag gaan en bestrijding van criminaliteit hoort daarbij. Vergroting van de bewustwording van veiligheids- en integriteitsrisico’s in de zorgsector zal zeker bijdragen aan het voorkomen van ongewenst gedrag. Wij kunnen vanuit onze decennialange praktijkervaring een belangrijke bijdrage leveren aan die bewustwording.”

 

Volgens Meekel wordt Hoffmann B.V. nog te vaak repressief ingeschakeld: “Als het voorval al heeft plaatsgevonden kunnen wij natuurlijk ook adequaat optreden, maar we zijn ook sterk in het aanreiken van preventieve maatregelen waarmee je ongewenst gedrag kunt voorkomen. Dat doen we met behulp van trainingen, bewustwordingssessies en advisering over de juiste beveiliging. Het gaat dan bijvoorbeeld om het adequaat screenen van medewerkers en het voorkomen van fraude bij grootschalige inkooptrajecten. Maar ook met het tijdig signaleren van belangenverstrengeling als gevolg van nevenfuncties van bestuurders en specialisten valt veel leed te voorkomen. Door veel meer de nadruk te leggen op preventie kun je veel narigheid bestrijden. We richten ons daarbij op diefstallen, fraude bij inkoopprocessen, agressief gedrag tussen allerlei groepen mensen en niet-integer gedrag van artsen en bestuurders. Dat laatste heeft onze bijzondere aandacht, omdat er in de zorg doorgaans minder wordt gelet op de bijzondere positie die bestuurders en medisch specialisten hebben. Als er op hoger niveau al ongewenst gedrag plaatsvindt zonder dat daar corrigerende maatregelen tegenover staan, zal er op de werkvloer ook niet zo nauw worden gekeken bij diefstalletjes en dergelijke.”

“Het screenen van personeel is in de zorg letterlijk van levensbelang”, vervolgt Meekel. “Je kunt het je als zorginstelling gewoon niet permitteren om bijvoorbeeld een niet-gekwalificeerde anesthesist in de operatiekamer te laten werken. Allereerst is dat natuurlijk voor de patiënt levensgevaarlijk, maar daarnaast staat het ziekenhuis bloot aan de risico’s van grote financiële schadeclaims en reputatieschade. Men zou zich moeten realiseren dat de beroepsgroep als geheel geloofwaardiger wordt wanneer je er als patiënt te allen tijde op kunt vertrouwen dat degene die je je leven toevertrouwt daar ook werkelijk toe bevoegd is. Het gaat in dit geval dus niet alleen om bewustwording bij ziekenhuisbesturen, maar ook om een zekere moed om open te staan voor signalen die kunnen duiden op ongewenste situaties. Achteraf en dus te laat ingrijpen levert vrijwel altijd onherstelbare schade op. Juist in de zorg zou het credo moeten zijn: voorkomen is beter dan genezen!”

Keteninformatisering wordt steeds belangrijker in de zorg

PinkRoccade Healthcare en PharmaPartners bieden samen geavanceerde IT-oplossingen aan de eerste en tweede lijn in de gezondheidszorg.

Met 40 jaar ervaring bedient PinkRoccade Healthcare als IT-specialist de zorgaanbieders ziekenhuizen, GGZ en Care. Zusteronderneming PharmaPartners levert geavanceerde IT-oplossingen aan de eerste lijns gezondheidszorg, medisch specialisten en ziekenhuisapotheken. “We spelen samen met PharmaPartners in alle segmenten een rol van betekenis op het gebied van informatieuitwisseling tussen de eerste en de tweede lijn”, aldus Ton Hafkamp, algemeen directeur van PinkRoccade Healthcare. “Keteninformatisering wordt steeds belangrijker in de zorg. Wij bewijzen dat je dat met wendbare IT op een verantwoorde en veilige manier kunt faciliteren.”

 

“PharmaPartners bedient ruim een kwart van alle huisartsen, de helft van alle apothekers, nagenoeg alle grote gezondheidscentra en circa 35 algemene ziekenhuizen”, zegt Algemeen directeur Robi Nederlof. “De samenwerking met PinkRoccade Healthcare biedt vele mogelijkheden om de benodigde synergie tussen de eerste en de tweede lijn tot stand te brengen. Er zal steeds meer uitwisseling van gegevens tussen beide lijnen gaan plaatsvinden en hoe efficiënter en dus digitaler dat gebeurt, hoe beter dat voor de zorgverlening als geheel is. Maar ook aan de patiëntenkant zal de samenwerking voordelen opleveren. We beschikken bijvoorbeeld allebei over uitstekende patiëntenportalen, die we nu mooi met elkaar kunnen gaan linken. Daarmee kunnen we naar een situatie toewerken waarmee we de patiënt meer overzicht en controle geven over zijn individuele gezondheidssituatie.”

 

PinkRoccade Healthcare en PharmaPartners maken beide deel uit van Total Specific Solutions, dat met een totaal van 1.800 mensen en een omzet van 185 miljoen euro een substantieel IT-marktaandeel in handen heeft. Mededirecteur van PinkRoccade Healthcare Huub Deterd: “De overkoepelende filosofie van Total Specific Solutions is dat je door decentraal te opereren én gemeenschappelijk op te trekken op alle domeinen een voorsprong kunt nemen. We profiteren dan ook volop van de samenwerking met al onze zusterbedrijven binnen Total Specific Solutions, met name op het gebied van kennisuitwisseling en softwareontwikkeling. PinkRoccade Healthcare is zelf op een vooruitstrevende manier met SAP-implementaties bezig.”

 

Hafkamp: “Je kunt alleen maar goed kunt zijn in IT-dienstverlening aan de zorg als je de sector door en door kent. We noemen onszelf in dat opzicht graag ‘domeinkenniskampioenen’. Dat kunnen we in de zorgaanbiedersmarkt waarmaken, omdat bij ons ook deskundige artsen, psychologen, apothekers en verpleegkundigen werken die precies weten hoe je de zorgverlening via digitalisering kunt verbeteren. Onze kerncompetenties, kennis van de markt, kennis van de materie en kennis van de klant, monden uit in een zorgvuldig uitgebalanceerd productportfolio. Daarmee maken we vervolgens onze kernwaarden waar: toegewijd, ondernemend en vooruitstrevend. Deze kernwaarden delen wij met al onze andere TSS-collega’s. Net als alle andere bedrijven binnen Total Specific Solutions willen we de markt net een stapje vóór zijn, zodat we precies op het juiste moment de producten kunnen bieden waaraan op dat moment behoefte is. De uitdaging is om zorgverleners te motiveren de overstap te maken naar de digitale wereld. Zodat ze zelf zien dat het werk er niet alleen veel efficiënter en gemakkelijker door wordt, maar vooral ook leuker!”

Zelfstandige zorgverleners garanderen goede thuiszorg

Doelmatige thuiszorg met zeer tevreden cliënten. Dat kenmerkt het bedrijfsmodel van PrivaZorg dat uitsluitend werkt met zelfstandige zorgverleners.

Meer dan tweeduizend zelfstandige zorgverleners werken onder de vlag van PrivaZorg. Zij komen in contact met cliënten via één van de dertig zelfstandige steunpunten, verspreid over het hele land. PrivaZorg is toegelaten voor zorg die valt onder de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten en voldoet aan de kwaliteitsnormen die de wet stelt. Cliënten kunnen er ook terecht voor thuiszorg die valt onder de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en de Zorgverzekeringswet. Kortom, PrivaZorg biedt het hele pallet aan thuiszorg, van begeleiding tot  gespecialiseerde verpleging. Volgens Barend van Leeuwen die sinds eind 2009 samen met oprichters Bertien Vries en Rob Verzijl de directie vormt, bewijst het model van PrivaZorg zich al meer dan tien jaar in de praktijk. “Cliënten zijn zeer tevreden, zo wijst onderzoek uit. Bovendien werken we aantoonbaar doelmatiger dan traditionele thuiszorgorganisaties. Dat laatste betekent wel dat we niet de maximale financiering krijgen. We beschouwen die strafkorting maar als een paradoxaal schouderklopje voor het succes van de organisatie.”

 

De beperkte overhead is één van de redenen dat PrivaZorg efficiënter werkt. Het centraal kantoor in Amersfoort telt krap dertig werknemers. Het grootste deel daarvan werkt op de administratie: zij controleren de declaraties van de zorgverleners en regelen de uitbetaling. Verder draagt de grote  betrokkenheid van de zorgverleners bij aan de doelmatigheid, zegt Vries. Voor een deel heeft dat te maken met hun ondernemerschap. “De schoorsteen rookt alleen als je zorg verleent. Besprekingen zijn daardoor opvallend efficiënt.” Ook meldt een zelfstandige zich minder snel ziek. “Ze moet dan zelf de cliënt bellen met wie ze een afspraak heeft. Als je je gewoon kunt afmelden bij een baas ligt die drempel veel lager.”

 

Van verwijten dat ondernemerschap vanwege het ontbreken van sociale zekerheid slecht past bij zorgverleners in de thuiszorg wil Van Leeuwen niet horen. “Over de bakker of kaasboer hoor je dat nooit. Zorgverleners die kiezen voor het zelfstandig ondernemerschap doen dat heel bewust. Een grote groep wil wél de warme deken van het sociale vangnet en kiest voor loondienst.” Verzijl vindt dat prima. “Iedereen maakt eigen keuzes. Ons model heeft de mogelijkheid geschapen het arbeidsethos naar wens te plooien.”

 

Zowel cliënten als zorgverleners varen wel bij het bedrijfsmodel van PrivaZorg. Toch vindt dat vooralsnog weinig navolging. Vries zegt dat sprake is van ontmoedigingsbeleid door de overheid onder invloed van de fiscus. Treffend in dit verband is dat haar organisatie twee keer een kort geding heeft aangespannen over de inzet van ZZP'ers in de thuiszorg. Het eerste geval ging over WMO-zorg waarbij het volgens het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport dankzij een wetswijziging niet langer mogelijk was ZZP'ers in te zetten. In het tweede geval suggereerde minister De Jager van Financiën in een brief ten onrechte dat inzet van ZZP'ers bij AWBZ-zorg in strijd is met de wet. De rechter stelde PrivaZorg beide keren in het gelijk. De onzekerheid is pas echt weggenomen als duidelijk is dat de Belastingdienst ZZP'ers in de thuiszorg inderdaad ziet als ondernemers. Er moet zo snel mogelijk uitsluitsel komen, aldus Van Leeuwen. “De fiscale wetgeving moet aansluiten op het maatschappelijk belang waarin ZZP'ers in de thuiszorg kunnen voorzien. Die zorghanden kunnen we niet missen.”

PGGM biedt meerwaarde aan het uitvoeren van pensioenregelingen

Een waardevolle toekomst is meer dan alleen een pensioenregeling.
Het gaat er ook om wat je er straks mee kunt of wilt doen.

“Het is niet meer voldoende om te weten welk bedrag er straks maandelijks als pensioen op je rekening wordt bijgeschreven. Je wilt ook weten of je daarvan je woonlasten en eventuele zorgkosten kunt betalen”, zegt CEO van pensioenuitvoerder PGGM Martin van Rijn. “We zien dat al die domeinen sterk in beweging zijn en we willen graag een structurele bijdrage leveren aan de discussie die daarover op gang komt. We spelen met de dienstverlening aan onze leden in op de werkelijke behoefte aan zekerheid, zowel op financieel gebied als op het gebied van wonen en zorg. Daartoe zoeken we steeds vaker samenwerking met partijen die dezelfde waarden en normen hanteren. De recente intentieverklaring voor een samenwerking met Rabobank, ook een coöperatie, is daar een goed voorbeeld van.”

 

“De coöperatie PGGM is er voor de mensen die elke dag meemaken wat zorg bieden in de praktijk inhoudt”, zegt Frido Kraanen, Directeur Coöperatie en Leden. “We spreken onze leden heel vaak, waardoor we altijd een actueel beeld hebben van wat zich in de zorg afspeelt en hoe onze leden met hun toekomst bezig zijn. We houden regelmatig enquêtes en paneldiscussies om ervaringen uit het veld op te tekenen. Bij die enquêtes valt vooral op hoeveel goede suggesties er spontaan vanuit onze leden komen: men denkt constructief mee over diverse onderwerpen zoals hoe de ‘nieuwe oude dag’ eruit moet gaan zien. We merken dat men zich steeds vaker afvraagt wat de werkelijke waarde van hun  inkomen later is. Overigens hebben we ook onderzoek gedaan waaruit bleek dat 82% van de ondervraagde leden loonsverhoging niet ziet als een uiting van waardering. Een compliment, een bedankje of non-verbale waardering zoals een schouderklopje of een glimlach is voor hen veel waardevoller.”

 

Van Rijn: “Omdat wij ons zeer nauw bij de sector betrokken voelen, willen wij onze leden meerwaarde bieden die verder gaat dan alleen het uitvoeren van pensioenregelingen. Cruciaal in de discussie is dat we transparant maken wat de huidige stand van zaken is en wat de risico’s en de toekomstverwachtingen zijn. Dat geldt al voor de discussie waar we nu middenin zitten ten aanzien van de pensioenregelingen, maar het geldt ook voor de discussie over de toekomst van zorg en wonen die nu op gang komt. Als we duidelijk kunnen maken dat er steeds meer verband ontstaat tussen die drie domeinen, dan geven we mensen de gelegenheid om op tijd hun eigen plan te trekken. Niets is zo erg als te denken dat je toekomst goed geregeld is en dan te ontdekken dat dat niet zo is en niet meer aanvullend te kunnen sparen voor de oude dag. Anderzijds is het ook prettig te weten dat je toekomst wél goed geregeld is, zodat je geen onnodige aanvullende producten aanschaft. Wij hebben als bieders van financiële zekerheid de taak ervoor te zorgen dat een waardevolle toekomst voor iedereen in zorg en welzijn bereikbaar én betaalbaar is.”

 

Kraanen: “We werken uiteraard ook nauw samen met de meer dan 20.000 werkgevers in de zorg, voor wie het zeer belangrijk is om te weten wat zich op de werkvloer afspeelt. Met de grote hoeveelheid gegevens over de ontwikkelingen binnen de arbeidspopulatie kunnen we werkgevers steunen bij het bepalen van hun beleid. Met deze informatie kan bijvoorbeeld door inzicht het ziekteverzuim worden teruggedrongen. Dat kost de sector zorg en welzijn op dit moment ongeveer een half miljard euro per jaar.”