Fotograaf: Leonard Faustle

Intellectuele eigendomsrechten bepalen je kracht in de markt

Het beschermen van intellectuele eigendom is een specialistisch proces dat een zorgvuldige aanpak vergt. De adviseurs (gemachtigden) van Nederlandsch Octrooibureau werken nauw samen met bedrijven om een goede octrooi-, merken- en modellenstrategie te bepalen waardoor kosten worden bespaard en geld kan worden verdiend.

“De afweging bij klanten is vaak of octrooi- of merkbescherming kostenefficiënt is”, vertelt merk- en modellengemachtigde Marlous Stal-Hilders. “Ons advies is daarom altijd gekoppeld aan de waarde van een product voor de bedrijfsstrategie. Brengt de nieuwe introductie straks het leeuwendeel van de omzet binnen of gaat het om een bijproduct?” Nederlands en Europees octrooigemachtigde Henk de Boer: “Als het een bijproduct betreft, adviseren we soms dit niet te beschermen. Ook als je wilt voorkomen dat bepaalde informatie openbaar wordt, kun je beter van octrooibescherming afzien. Denk aan het recept van Coca-Cola. Dat is en blijft geheim.” De Boer is ook vestigingsmanager van het kantoor in Ede. Hij heeft jarenlange ervaring met complexe octrooien op chemisch gebied. Marlous Stal-Hilders is behalve merk- en modellengemachtigde ook manager van de juridische sectie. Stal-Hilders: “Anderzijds kunnen octrooi- en merkregistratie een belangrijk onderdeel van de bedrijfsideologie vormen. Intellectuele-eigendomsrechten voegen waarde toe aan je onderneming en bepalen je kracht in de markt. Ook bij due diligence is de intellectuele-eigendomsrechtenportfolio van belang om de marktpositie van een bedrijf te bepalen.”

 

Service op maat

Bij Nederlandsch Octrooibureau hebben klanten regelmatig contact met een vaste octrooigemachtigde. Rob Tettero is zo’n klant. Hij is directeur van AimSport, een internationale groothandel in hockeymaterialen. In 1990 begeleidde Nederlandsch Octrooibureau de registratie van zijn hockeymerk Stag. Enkele jaren later ontwikkelde AIM een speciale inlay in de haak van de hockeystick en keek Henk de Boer ook naar de mogelijkheden voor octrooiering. “Vooral op kunstgrasvelden slijt de haak snel”, vertelt Tettero. “Totdat we gebruik konden maken van carbonvezel gingen we slijtage tegen door een houtsoort met een harde kern te gebruiken. De inlay was toen een echte marktinnovatie en daarmee een unique selling point. We hebben er zelfs een innovatieprijs mee gewonnen van de TU Delft.” De Boer: “Een octrooiaanvraag is niet altijd de beste manier. Wij wegen altijd af of de klant een effectieve bescherming kan krijgen die opweegt tegen de kosten van een octrooiaanvraag.” Elke octrooigemachtigde is gekoppeld aan een merk- en modellengemachtigde. Zo hebben De Boer en Stal-Hilders regelmatig overleg over klanten en hun intellectuele-eigendomsportefeuille. Stal-Hilders: “Doordat we zeer regelmatig contact hebben met onze klanten, weten we wat er in hun bedrijf speelt en waar ze heen willen. Op basis daarvan kunnen we goed beoordelen wat er beschermd moet worden. Door onze service op maat ontstaat een sterke band tussen de klant en onze organisatie. Ons geavanceerde Enterprise Content Management-systeem, dat een ICT-prijs heeft gewonnen, ondersteunt het hele proces optimaal. In deze volledig digitale omgeving kan de klant op termijn zijn eigen dossier inzien.”

 

Gelijkwaardige gesprekspartners

De kantoren van Nederlandsch Octrooibureau bevinden zich dicht bij belangrijke kennisregio’s, zoals Brainport in Brabant en Food Valley en Health Valley in Oost-Nederland. De Boer: “Door onze kennis van de markt en onze klanten kunnen we op strategisch niveau meedenken. Zo kunnen we ze op basis van onze marktverkenningen vertellen waar er nog gaten tussen de bestaande octrooien zitten, die kansen kunnen bieden. Alle octrooigemachtigden hebben een gespecialiseerde bètaopleiding. Daardoor weten we genoeg van de materie om kansen reëel in te schatten. Dat maakt ons tot gelijkwaardige gesprekspartners.” Stal-Hilders: “De kwaliteit van onze adviseurs en juristen wordt binnen ons vakgebied zeer gewaardeerd en niet alleen door onze klanten. Het internationale vakblad ‘Managing IP’ geeft Nederlandsch Octrooibureau al jaren op rij een uitstekende beoordeling op basis van het grootste wereldwijde onderzoek onder octrooi- en merkenbureaus.

 

Uniek merk

De kracht en het belang van een merknaam is voor veel bedrijven moeilijk in te schatten. Rob Tettero: “De afgelopen twintig jaar is er op het gebied van het merkenrecht veel veranderd, mede onder invloed van de media en internet”, vertelt hij. “In samenwerking met Nederlandsch Octrooibureau hebben wij een merkenstrategie bedacht om het merk Stag goed te beschermen. Dat was maar goed ook, want ik heb een zaak lopen tegen een onderneming die het merk gebruikt. Stal-Hilders constateert dat marketeers vaak een voorkeur hebben voor minder onderscheidende merken: “Zo creëren energiebedrijven vaak merken waarvan de naam beschrijft wat het product is of doet. Dit communiceert namelijk beter. Nu de energiemarkt is geprivatiseerd, moeten zij zich onderscheiden met unieke producten. Beschrijvende merken zijn echter moeilijk te beschermen tegen me-too-producten. Als je een unieke marktpositie wilt voor een onderscheidend product, moet je een unieke naam bedenken.”

Waarom zou je wachten met opruimen tot een migratie?

Migration Match verzorgt grootschalige ICT-migraties en kostenbeheersing bij bedrijven met meer dan 2500 medewerkers. Persoonsgebonden middelen blijken bij veel bedrijven een verborgen kostenpost waarin pijnloos kan worden gesneden, terwijl het rendement enorm is. Alleen al met licenties zijn meestal aanzienlijke kosten te besparen.

Migration Match is in 2005 mede opgericht door Janneke van den Berg. “Ons bedrijf is voortgekomen uit de vraag van relaties om hen te ondersteunen in complexe, grootschalige projecten”, vertelt Van den Berg. “Dat verschafte ons inzicht in de do’s-and-don’ts inzake ICTmigraties en -transities. Bij ons staat niet de technologie centraal, maar de bedrijfsvoering. De onderneming in kwestie is nauw betrokken bij het migratieproces. Dankzij onze eigen migratiemanagementmethode M3© en onze hooggekwalificeerde medewerkers kunnen we migraties vlekkeloos en just in time laten verlopen, zonder dat dit ten koste gaat van de arbeidsproductiviteit. Dit onder het motto ‘Tijdens de verbouwing gaat de verkoop ongehinderd door’. Hierbij voeren we een strakke, pragmatische regie. Onze toegevoegde waarde is het grootste wanneer we de regie krijgen over het gehele migratie- en transitieproces. Dit zorgt voor een snelle en betrouwbare transitie.”

Behapbaar proces

“Onze eerste stap is om het proces beheersbaar te maken en ervoor te zorgen dat het blijft doorstromen”, vervolgt Van den Berg. “Het is essentieel dat alle betrokkenen op de planning kunnen vertrouwen en kunnen voorspellen wanneer wat plaatsvindt. Wil een proces voorspelbaar zijn, dan moet het vooral behapbaar zijn. Daarom clusteren we werkplekken die we als logische eenheid kunnen inplannen. Dit noemen we ‘chunken’, naar het Engelse woord voor brok. Elke chunk wordt binnen een vooraf vastgestelde tijd gemigreerd.”

“Om überhaupt te kunnen chunken, moeten we het ICT-landschap inventariseren”, vertelt Jeroen Wijnen, directeur Migration Match Vestiging West. “Vaak worden pas bij een grote transitie de draaiboeken uit de kast gehaald, maar je zou sowieso moeten weten hoe je mensen hun werk doen: wat je bijvoorbeeld aan applicaties en licenties hebt. Bij een succesvolle migratie is het belangrijk dat de administratie in de onderneming op orde is. Anders verhuis je de ruis mee. Deze analyse voeren we uit in samenwerking met de betrokken managers. In dit stadium stuiten we vaak op ‘rommel’: persoonsgebonden middelen als softwarelicenties, telefoonkaarten, laptops, toegangspasjes en randapparatuur. Een sourcingpartner als KPN ziet dat ook. Dit jaar is klanttevredenheid speerpunt voor KPN en kan hulp bij het verbeteren van het kosteninzicht leiden tot een hogere klanttevredenheid. De discrepanties die uit zo’n inventarisatie naar boven komen, worden gemeld bij de verantwoordelijke manager, die vervolgens mutaties aangeeft. Dit leidt tot opheffingen. Ons uitgangspunt is dat we van een besparingspotentieel van gemiddeld twee miljoen euro de helft kunnen realiseren, afhankelijk van het beleid van de organisatie.”

Cost Control

Onder het motto ‘Waarom zou je wachten met opruimen tot een migratie?’ is kostenoptimalisatie bij Migration Match uitgegroeid tot een zelfstandig bedrijfsonderdeel: Cost Control. Cost Control heeft ruime ervaring met grote opdrachtgevers als KPN, Universiteit Wageningen, Randstad HR Solutions en KLM, wat resulteert in een gemiddelde resultaatverbetering van 8 à 15%. Cost Control werkt in vier stappen toe naar een gezonde kostenstructuur, vertelt Wijnen. “Stap één is dat we aan de hand van bronsystemen als ontvangen facturen, personeelsadministratie en ITadministratie(s) in kaart brengen welke persoonsgebonden middelen er zijn en welke medewerker wat gebruikt. Daarbij komen ook middelen aan het licht die niet tot medewerkers kunnen worden herleid, en wordt duidelijk welke medewerkers middelen hebben die niet, of niet langer, bij hun functie passen.”

Wijnen vervolgt: “We richten ons op organisaties met meer dan 2500 medewerkers. Daar loopt dergelijke verrommeling al snel in de papieren. Vaak weet het management niet precies wat er wordt uitgegeven. Middelen als mobiele telefonie en licenties zijn niet tastbaar, maar wel kostbaar. Als het contract nog niet is afgelopen, maar het gebruik wel, moet je dit kunnen overzetten op een collega. Als een project is afgelopen, blijven er allerlei spullen over die moeten worden afgeboekt of opnieuw moeten worden ingezet. Vaak gebeurt dat echter niet. Bij bedrijven die kiezen voor een eenmalige kostenoptimalisatie bepalen de budgetverantwoordelijken welke kosten worden stopgezet. Dat is stap twee. Deze verwerking vindt online plaats met gebruik van ons systeem ‘CC Optimizer’. Stap drie is afsluiting van de optimalisatiefase met een evaluatie van het resultaat. Op basis hiervan doen we voorstellen om ook voor de toekomst kosten te blijven beheersen via onze portal Cost Control Online. Daarmee houdt een bedrijf niet alleen greep op de persoonsgebonden middelen, maar kan het ook het orderproces schoon houden. Stap vier behelst verdere optimalisatie door Cost Control Online te integreren in de processen van inkoop en factuurbeheer. We kunnen een maandelijkse analyse aanbieden van de mutaties in de bronsystemen. Met een maandelijkse toetsing kun je goed bijhouden wat er aan middelen wordt uitgegeven.”

Van den Berg besluit: “Het proces is geen vervanging van de bestaande gang van zaken, maar een dashboard met overzicht over alle kosten voor persoonsgebonden middelen. Daarvoor moeten we meestal wel door de nodige weerstand heen breken. Geen manager gaat graag met de billen bloot, maar de besparingen zijn zodanig dat we onszelf ruim terugverdienen.”

‘We halen de ondernemer in huis’

De beste ondernemersverzekeraar zijn. Dit is de doelstelling van De Goudse, die daarbij meer biedt dan verzekeringsoplossingen. Zo kunnen starters bedrijfsruimte krijgen in het pand van De Goudse en komt er een iPhone-applicatie voor werkgevers. “De Goudse is vanuit ondernemerschap ontstaan”, zegt bestuursvoorzitter Michel Lamie.

Een eigenzinnig no-nonsensebedrijf dat dicht bij de klant staat. Zo zou je De Goudse al sinds de oprichting in 1924 kunnen omschrijven. Het bedrijf, waarvan het hoofdkantoor nog steeds in Gouda is gevestigd, behoort tot de middelgrote verzekeraars van Nederland. “Dankzij onze onafhankelijkheid nemen we een unieke positie in op de Nederlandse markt”, meent bestuursvoorzitter Michel Lamie. “Bovendien zijn we na al die jaren nog steeds een echt zelfstandig familiebedrijf en dat heeft zijn weerslag op onze bedrijfscultuur. We hebben ondernemerschap hoog in het vaandel staan en zijn vooral gericht op continuïteit op de lange termijn. Dat uit zich in onze manier van zakendoen en de binding met onze klanten en onze tussenpersonen. Met zo’n 900 medewerkers zijn we middelgroot, maar een stuk flexibeler dan de echt grote verzekeraars. Hierdoor staan we dicht bij onze klanten en kunnen we snel en flexibel reageren op veranderingen in de markt.”

Focus op mkb

De Goudse is zowel actief op de particuliere als de zakelijke markt, maar de nadruk ligt op de ondernemer en het mkb. “De ondernemer en zijn onderneming staan centraal in onze strategie en onze koers. Dat past goed bij een bedrijf dat zelf ook uit ondernemerschap is ontstaan”, aldus Lamie. Dat gaat verder dan verzekeren, hoewel dat natuurlijk wel vaak het bindende element is. Hij legt uit: “Zo bieden we met onze verzuimverzekering meer dan alleen financiële zekerheid. De ondernemer hoeft zich geen zorgen te maken over de administratieve rompslomp en kan zich concentreren op zijn ondernemerschap. Tegelijkertijd weet hij dat ervoor wordt gezorgd dat zijn mensen zo veel mogelijk gezond aan de slag blijven door doelgerichte preventie en re-integratie.”

Ondernemersleeftijd

De aandacht voor ondernemers komt ook tot uiting in de mediacampagne van De Goudse. Die is opgebouwd rondom het begrip ‘ondernemersleeftijd’. “Iedere ondernemer weet de datum nog waarop hij voor zichzelf is begonnen. En bij iedere ondernemersfase horen nieuwe verzekeringsoplossingen. Bijvoorbeeld wanneer je voor het eerst personeel aanneemt. Om dat te illustreren hebben we radiocommercials gemaakt waarin onze eigen klanten de hoofdrol spelen en gefeliciteerd worden met hun ondernemersverjaardag”, aldus Lamie.

Ondernemerspanel

“Maar,” vervolgt hij, “dan is het natuurlijk wel essentieel dat wij precies dat bieden waar die ondernemer behoefte aan heeft. Om dit nog beter in kaart te krijgen, hebben wij een groep ondernemers uitgenodigd voor een ondernemerspanel. Zo beschikken we over een waardevol klankbord en horen we of we op de goede weg zijn.” Om optimaal aan te sluiten op de behoeften, heeft De Goudse vorig jaar drie pakketten ontwikkeld, die verzekeringen en diensten bieden gericht op specifieke behoeften. BedrijfsImpulz biedt oplossingen voor het bedrijf, bijvoorbeeld als het gaat om aansprakelijkheid en rechtsbijstand, PersoneelsImpulz is er voor ondernemers met personeel en biedt bijvoorbeeld een collectief pensioen en OndernemersImpulz is er voor de ondernemer zelf, bijvoorbeeld als het gaat om arbeidsongeschiktheid.

Verder helpen

De Goudse helpt ondernemers graag verder, niet alleen met verzekeringen en diensten. Michel Lamie: “We werken bijvoorbeeld samen met ondernemersblad Sprout en hebben diverse gezamenlijke publicaties verzorgd, bijvoorbeeld over opvolging binnen familiebedrijven. Zo profileren we ons richting ondernemers. Dat doen we ook door startende ondernemers voor een aantal jaren kosteloos kantoorruimte ter beschikking te stellen bij ons in huis. Dat is redelijk uniek voor een verzekeraar. We helpen de ondernemers zo op weg, halen dynamiek in huis en leren natuurlijk ook graag van hen.” Dankzij innovaties blijft De Goudse vooroplopen in de verzekeringsbranche. “We zoeken bijvoorbeeld continu naar oplossingen voor specifieke groepen ondernemers. Bijvoorbeeld voor zzp’ers in een bepaalde sector. Zo hebben we een compleet pakket ontwikkeld dat helemaal is toegespitst op de horeca, waarin bijvoorbeeld koelschadedekking is opgenomen en dekking voor schade door lekkage uit een tapinstallatie. Ook binnen het bedrijf zoeken we constant naar verbeteringen. Zo zijn we het schadebedrijf aan het innoveren. De komende maanden introduceren we een nieuw schadeconcept, een internetgedreven oplossing via het intermediair. We komen in het najaar ook met een aantal andere vernieuwingen. Zo kan een werkgever binnenkort ziek- en herstelmeldingen doorgeven via zijn iPhone.”

Tussenpersonen

Lamie vervolgt: “We willen een persoonlijk bedrijf zijn en werken bewust samen met onafhankelijke tussenpersonen. Zij zijn namelijk als geen ander in staat om ondernemers goed te adviseren. En daaraan is veel behoefte, want geen bedrijf is hetzelfde.” Al met al heeft De Goudse zich ontwikkeld tot een sterke ondernemersverzekeraar in Nederland. “We groeien dan ook vooral dankzij onze duidelijke focus op deze markt”, besluit Lamie.

Eenvoudig bankieren in het buitenland

Op een laagdrempelige manier zakendoen in het buitenland. Dat biedt ING Commercial Banking ondernemingen. Het internationale netwerk is open, de langetermijnstrategie van de klant continu in het vizier. Met deze begeleiding van de bank kun je als bedrijf internationaal doen waar je goed in bent: ondernemen.

Ondernemen over de grens is een beslissing die je niet iedere dag neemt. Daar zijn Diederik van Wassenaer en Annerie Vreugdenhil van ING Commercial Banking het over eens. “Maar als een onderneming eenmaal de beslissing heeft genomen om internationaal zaken te gaan doen, dan treft die in het land van vestiging een van onze ING-kantoren. De collega’s daar kennen de lokale markt en begeleiden de klant in deze markt, in overleg met de vaste relatiebeheerder in Nederland”, zegt Van Wassenaer, wereldwijd hoofd Klantendivisie en Corporate Finance bij ING Bank.

“Wij bieden grote en middelgrote ondernemingen en instellingen financieringsoplossingen aan. In Nederland én wereldwijd. En daarom vinden we het belangrijk dat het ING-gevoel voor onze klanten in de hele wereld is terug te vinden.”

Met het grootste eigen internationale netwerk blijft ING haar rol vervullen als de leidende Nederlandse bank voor haar klanten. Ook in het buitenland is de betrokkenheid bij het merk ING groot. De bank heeft niet voor niets vestigingen in veertig landen. Bovendien is ING er voor de langetermijnstrategie van de klant, in goede en slechte tijden. Van Wassenaer glimlacht: “De langetermijnrelatie met de klant gaat veilig mee over de grens. Voor onze klanten is het prettig dat wij in het buitenland opereren. Er ontstaat daardoor een bijzondere band; je bent allebei in het buitenland aan het ondernemen. Noem het het Oranjegevoel.”

Geïntegreerd betaalnetwerk

Efficiency is bij zo’n stap naar het buitenland het sleutelwoord, stelt Vreugdenhil, die sinds 1 september 2010 als Directeur Commercial Banking Nederland bij ING Nederland verantwoordelijk is voor alle klantensegmenten van private banking tot grootzakelijk bankieren. “Wij kunnen daardoor basisdiensten op geïntegreerde wijze aan de klant aanbieden. Omdat we in achtentwintig landen in en buiten Europa kunnen beschikken over een sluitend, volledig geïntegreerd betaalnetwerk, kunnen klanten hun verschillende rekeningen beheren alsof het één rekening is”, licht Vreugdenhil toe. “Ook kunnen we ervoor zorgen dat er binnen negen dagen een rekening is geopend, in plaats van de vroegere eenentwintig dagen, wat de klant een heleboel zorgen uit handen neemt.”

Efficiency-analyses

Met de benoeming van Vreugdenhil is het zakelijke segment van de bank in Nederland in één hand gekomen. Vreugdenhil: “Zie het als een harmonisatie in de zakelijke omgeving, met alle voordelen van dien. Je ziet nieuwe producten ontstaan zoals ‘reverse factoring’ of ‘supply chain finance’. Door de harmonisatie komen dit soort producten eerder beschikbaar voor grotere groepen zakelijke klanten en niet alleen voor de wereldtop.” Van Wassenaer vult aan: “Daarmee heeft de klant een uniek instrument dat de druk van de liquiditeit afhaalt.”

En wat voegt deze omslag aan waarde toe aan het internationale zakendoen? Vreugdenhil ziet in de praktijk dat grotere organisaties een verspreide bedrijfsstructuur kennen, waarbij soms niet alle onderdelen nog even actief zijn. “In de loop der tijd is er ongemerkt een inefficiënte warboel ontstaan. Via analyses maken wij inzichtelijk hoe de internationale financiële structuur van organisaties in elkaar steekt en hoe deze verbeterd kan worden.” Ter illustratie noemt zij een internationale corporate client, bij wie deze analyse heeft geleid tot een halvering van het aantal lokale rekeningen en een veel beter inzicht in de saldi.

Eén saldo

Daarnaast kan ING via haar dochter Bank Mendes Gans (BMG) een ‘global cash pool overlay’ bieden waarbij verschillende rekeningen tot één rekening en één saldo worden teruggebracht. Dit was voor AkzoNobel reden om met behulp van BMG de cashpositie efficiënter te organiseren. Ook ons centraal geleide proces, de Payment Factory Solution, waarbij de uitwisseling van betalingen en rapportage voor verschillende landen centraal plaatsvindt, speelde een doorslaggevende rol bij de keuze van AkzoNobel. ING Commercial Banking heeft van AkzoNobel het mandaat gekregen het cashmanagement voor al zijn dochters in zevenentwintig landen te optimaliseren. Inmiddels is de nieuwe structuur al in vier landen geïmplementeerd en wordt deze door AkzoNobel gebruikt. Met als een van de resultaten dat de transactiekosten direct zijn verlaagd.

SEPA

ING Commercial Banking houdt te allen tijde grip op de actualiteit. Zoals het ontstaan van een nieuwe infrastructuur met nieuwe formats in het Europese betalingsverkeer. Van Wassenaer: “Daar kunnen onze klanten hun voordeel mee doen. SEPA, ofwel Single Euro Payments Area – bekend van BIC- en IBAN-codes – is een onstuitbare ontwikkeling voor internationaal zakendoen. Met dit format voor zowel het lokale als het internationale betalingsverkeer wordt Nederland uiteindelijk deel van één grote Europese betaalmarkt. Hierdoor kan een bedrijf zijn incasso in meerdere landen nu via één kanaal doen en dat levert een efficiencyslag op.” “Door onze ‘golden triangle’ van lenen, kredietverlening en het afdekken van onder meer rente-, valuta- en grondstoffenrisico’s, kunnen we klanten oplossingen op maat bieden”, vervolgt Vreugdenhil. Van Wassenaer: “Bovendien zitten we al vijfentwintig jaar in de emerging markets. We waren als een van de eerste banken in Oost-Europa en zijn er altijd gebleven. Diepgaande kennis van deze markten mag je wel aan ons toevertrouwen. En ja, we zijn ondernemend!”

One Logica: ‘all out’ richting klant

Hoe kan ik de enorme leverage die ICT mij biedt optimaal benutten, met zo min mogelijk kosten en liefst ook zonder risico? Ecosystemen geven ongekende slagkracht. Leg samen met Logica de juiste verbindingen, en u creëert uw eigen succes.

Wilbert Kieboom lacht. De CEO van Logica Benelux kent de behoeften van klanten – ‘they want it all, and they want it now’. Als reactie op de crisis hebben veel organisaties de afgelopen tijd nauwelijks in innovatie geïnvesteerd. Nu de markt zich weer herstelt, laat dat zich voelen. En ICT is alweer een grotere rol gaan spelen. Snelheid en een efficiënte procesinrichting tegen zo laag mogelijke kosten bepalen het succes van organisaties meer dan ooit. Hoe heeft Logica zich de afgelopen tijd ontwikkeld? “Eigenlijk zijn wij gewoon doorgegaan met wat wij van nature doen: innoveren. In uitgebreid onderzoek lieten klanten ons weten dat wij zonder meer de beste, meest creatieve mensen hebben. Innovatie, betrokkenheid en loyaliteit noemen zij als onze sterkste kanten. Die aspecten hebben wij de afgelopen tijd in allerlei intensieve trajecten organisatiebreed versterkt en verdiept. We hebben ons merk een nieuwe betekenis gegeven, zowel intern als extern. Met als motto ‘be brilliant together’. Het is onze aangescherpte merkstrategie: dicht op de klant, samen met de klant en met kennis van diens ecosysteem. Iedereen bij ons is ervan doordrongen dat wij, juist ook bij hoge kwaliteit, nooit sterker kunnen zijn dan onze zwakste schakel. Bovendien hebben we uitgebreid onderzoek gedaan naar de toekomstwensen van onze klanten en de markt.”

 

Toekomstwensen

En? “Klanten blijken behoefte te hebben aan bestendige relaties voor de lange termijn, met experts die alles weten van hun branche. Na een periode van versnippering van krachten en kennis blijken klanten in de toekomst liever met één partij in zee te gaan. Een langetermijnrelatie betekent meer wederzijds commitment, kwaliteit, toekomst creëren, sectorinnovatie, technische innovatie, strategie, samen een roadmap kunnen maken, kortom: oneindig veel meer toegevoegde waarde. Samenwerken met Logica geeft strategisch voordeel, inzicht in sectorinnovatie en technologische voorsprong. Bovendien kunnen klanten hun voordeel doen met ons ecosysteem.”

 

Ecosysteem

Hoe moeten we dat zien? “Klanten vragen of wij deel kunnen zijn van hun ecosysteem; hun netwerk, hun markt en alles wat daar deel van uitmaakt. Netwerken wérkt, het is zo oud als de mens. Het gaat nu alleen een fiks stuk sneller. Wie er het beste in slaagt om de juiste verbindingen te leggen, zal nu en in de toekomst als sterkste uit de bus komen. Dus dat is wat wij doen: verbindingen leggen. Intern en extern. Klanten kunnen ervoor kiezen om deel te worden van ons ecosysteem: ons netwerk, onze kennis. Het delen en dus vermenigvuldigen van expertise is een gemeenschappelijk belang, dat voor alle partijen een enorme – exponentieel groeiende – slagkracht oplevert.”

 

Innovatie als vak

Waarom is Kieboom zo zeker van Logica’s succes? “Altijd de beste mensen aan boord hebben is onze speerpunt. Innovatie is ons vak, en het is oneindig veel meer dan R&D. Het is zorgen dat je altijd op alle gebieden state of the art bent. Mensen worden standaard niet voor 100% ingeroosterd; gemiddeld besteden zij 20% van hun tijd aan hun ontwikkeling en aan innovatie.” Ook op de lange termijn is Kieboom zeker van zijn zaak, omdat de wensen en eisen van klanten bij Logica direct worden gekoppeld aan persoonlijke targets van zijn mensen: “Met een aantal klanten wordt meer dan eens per kwartaal op het hoogste niveau geëvalueerd. Op basis van die evaluaties wordt bijgestuurd, zodat de frequentie ervan in de loop der tijd kan dalen.”

 

En wat heeft Logica verder te bieden? “Wij zijn écht internationaal. Overal een vestiging hebben is iets anders dan internationaal samenwerken. De sterke punten in de verschillende landen waar Logica zit, overlappen elkaar niet, maar vullen elkaar aan. Voor heel Europa hebben wij onze business verticaal verdeeld in sectoren, en horizontaal hebben wij daar onze drie resources in aangebracht: consultancy, systeemintegratie en outsourcing. De zwaartepunten van onze resources liggen op verschillende plekken, verspreid over de wereld. Nieuw daarbij is dat wij daarom alle mensen en kennis met elkaar in verbinding hebben gebracht via gerichte internationale platforms; een ongekende mapping van kennis. Dus toegang tot ons ecosysteem betekent toegang tot de meest actuele kennis, weten hoe je markt ervoor staat, weten wat de laatste ontwikkelingen zijn, te allen tijde je concurrentiepositie kunnen bepalen. En desgewenst toegang tot slimme tools.” Zoals? “Future Insight. De accuratesse van internetpeilingen groeit, en is nu vaak al indrukwekkend. Bovendien bepaalt de opinie van de meerderheid in toenemende mate waar we naartoe gaan. Met Future Insight kunnen klanten gewoon, direct, sleutelvraagstukken peilen. Dan heb je direct informatie over de huidige status-quo, in plaats van dat je over drie maanden weet hoe men er zes maanden geleden over dacht. Het is informatie die je nú nodig hebt om snel te kunnen ageren.” Wat hij hier zelf het mooiste aan vindt? “Dat we eindelijk ‘all out’ kunnen gaan. Het zijn allemaal schitterende aspecten die allang in onze organisatie zaten. Maar nu hebben we de juiste verbindingen gelegd. Met onze kennis, kwaliteit, loyaliteit én creativiteit gaan wij de wereld veroveren. We gaan all out richting klant.”

Complexe belastingwetgeving vereist topadviseurs

Goed en gedegen fiscaal advies vraagt om de absolute top in vaktechniek. Nu de complexiteit van belastingen nationaal en internationaal toeneemt, is die noodzaak nog dwingender, aldus Jaap Rog en Wilbert Kannekens van KPMG Meijburg & Co.

“Overheden hebben veel geld in de economie gestoken om de financiële en economische crisis te overwinnen. Begrotingstekorten zijn enorm. Om die tekorten en de staatsschuld terug te dringen zijn er twee mogelijkheden: be­zuinigen en staatsinkomsten vergroten. Logisch gevolg is dat overheden harder dan voorheen nadenken over hoe de belastingopbrengst hoger kan”, aldus be­stuursvoorzitter Jaap Rog van KPMG Meijburg & Co Belastingadviseurs. Bij bijvoorbeeld winstbelasting kunnen overheden hiervoor verschillende wegen bewandelen, zegt Rogs collega Wilbert Kannekens, hoofd Global International Corporate Tax bij het wereldwijde net­ werk van KPMG. “De tarieven kunnen omhoog. Een andere optie is het verho­gen van de grondslag. Dan zijn bepaalde kosten niet langer aftrekbaar. Dat zie je nu in veel landen gebeuren. De beperking van renteaftrek in de vennoot­ schapsbelasting is een Nederlands voorbeeld.”

 

Daarnaast vindt een ver­schuiving plaats van directe naar in­ directe belastingen. “Zelfs geringe tariefsverhogingen hebben grote bud­ gettaire gevolgen. Niet voor niets voert een land als India een soort btw in. En voor de VS is een vorm van btw die de plaats inneemt van de bestaande sales­ tax bijna onontkomelijk voor het dichten van het budgettaire tekort dat voor 2010 is begroot op het astronomische bedrag van 1,17 biljoen US­dollar”, denkt Kan­ nekens. Overheden zoeken niet alleen in de wet­ geving naar manieren om de belasting­ opbrengst te verhogen. Rog en Kannekens signaleren ook dat overheden zich bij de inning agressiever opstellen. On dernemingen die grensoverschrijdend werken, merken dat aan de toegenome aandacht voor transfer pricing, de in­terne verrekenprijzen tussen vestigingen in verschillende landen. “Ze willen een groter deel van de koek”, aldus Rog. Dat overheden werken aan hogere be­lastingopbrengst is volgens Kannekens ook te zien bij de tarieven voor de ven­ nootschapsbelasting. “Die zijn de laatste vijftien jaar in de meeste landen dras­ tisch gedaald. Die daling is nu gestopt. Dat is geen toeval. Verhogingen ver­ wacht ik echter niet, omdat landen aan­ trekkelijk willen blijven als vestigings­ plaats. Vandaar de aandacht voor grondslagverbreding en indirecte heffingen. Per saldo groeit wel de druk op het bedrijfsleven om belasting af te dra­gen en neemt de regelgeving in complexiteit toe.”

 

Horizontaal toezicht

Een tweede grote trend op belastingge­bied is de komst van horizontaal toezicht dat uitgaat van vertrouwen tussen belastingdienst en belastingplichtige. Het accent verschuift van controle achteraf, naar overeenstemming vooraf. Het uit­ gangspunt van horizontaal toezicht is op zich goed, vindt Rog. “Het kan leiden tot deregulering en bijdragen aan lasten­ verlichting.” Maar dan moeten bedrijven wel weten waar zij aan toe zijn. “In Ne­ derland stelt de Belastingdienst bijvoor­ beeld als eis dat bedrijven 'in control' zijn, dat zij hun processen op orde heb­ben. Alleen is de feitelijke invulling van een tax control framework opengelaten. 

 

Dat was voor ons reden om daarover in gesprek te gaan met de belastingdienst, in Nederland en in diverse andere lan­den.” Als ondersteuning voor bedrijven die hebben gekozen voor horizontaal toezicht ontwikkelde KPMG Meijburg & Co ta­PRO, software waarmee bedrijven efficiënt een tax control framework kun­ nen opzetten. Groot pluspunt, naast de fiscale kennis die in de software is verwerkt en de database­ondersteuning, is de modulaire opbouw. “Bedrijven kun­nen ta­PRO gefaseerd invoeren. Dat houdt de implementatie en de kosten beheersbaar.”

 

Compromisloos

ta­PRO is een tastbaar voorbeeld van de rol die KPMG Meijburg & Co voor bedrij­ ven vervult. “We helpen bedrijven te vol­ doen aan hun wettelijke verplichtingen; we verschaffen zekerheid over hun fis­ cale positie en bieden fiscale rechtsbe­ scherming”, zo verwoordt Kannekens die rol. Om dat goed te doen is vakkennis een eerste, absolute vereiste. Rog be­ seft als geen ander dat zijn organisatie zich juist daarin onderscheidt. “We zijn compromisloos in de vaktechniek. De kennis van onze mensen bepaalt de kracht van onze organisatie. Je hebt topmensen nodig voor goed advies.” Dat geldt des te sterker nu de complexiteit van fiscale wet­ en regelgeving toe­ neemt, weet Kannekens. De complexi­ teit maakt teamwerk noodzakelijk, vervolgt hij. “Niemand kan alle fiscale wet­ en regelgeving op topniveau door­gronden.” Teamwerk is eveneens nodig om bedrijven die grensoverschrijdend werken goed van dienst te kunnen zijn, vult Rog aan. “Vanwege de kennis die nodig is én om belastingautoriteiten elders te overtuigen.”

 

Als internationale speler kan KPMG Meijburg & Co dat teamwerk uitstekend leveren. Een kwaliteit van een topadviseur is dat die inge­wikkelde vraagstukken voor klanten begrijpelijk kan verwoorden. Behalve van kennis is dat ook een kwestie van erva­ring. “Dat is een van de redenen dat bij ons ook partners, in de regel de meest ervaren krachten, intensief klantcontact hebben en fiscaal advies geven”, zegt Rog. Hij is als bestuursvoorzitter de uit­zondering die de regel bevestigt. Als zelfbescherming, zo zegt hij zelf. “Anders zouden klantenwerk en vaktech­ niek mijn taak als manager overschadu­wen.” Die opmerking illustreert de gedrevenheid van de adviseurs bij KPMG Meijburg & Co. Die blijkt ook uit de drang de lat telkens een stukje hoger te leggen. “We zijn buitengewoon kritisch op elkaar en streven continu naar een hoger kwaliteitsniveau.”

Ondernemen kan altijd beter

Met de introductie van het magazine ‘Eigen Bedrijf’ bevestigen de Kamers van Koophandel hun nieuwe rol binnen de Nederlandse ondernemerswereld. Ze zijn ondersteunende partners met dienstverlening die dicht bij de ondernemer staat en interactief is. Het gaat om toegevoegde waarde waardoor ondernemers nog beter kunnen ondernemen.

Begin dit jaar ontvingen alle Nederlandse ondernemers het gloednieuwe magazine ‘Eigen Bedrijf’. Een fris en kleurrijk magazine vol praktische informatie over allerlei zaken waar een ondernemer mee te maken krijgt. Met dit nieuwe magazine slaat de Kamer van Koophandel een nieuwe weg in. Maar het is niet alleen de uiterlijke kant die wijzigt; de dienstverlening over de gehele linie van de Kamers van Koophandel is de afgelopen jaren getransformeerd naar de wensen van deze tijd. Er wordt intensiever en interactiever samengewerkt voor en met ondernemers. Dit om het stimuleren van de economie in de regio’s en verbetering van het ondernemersklimaat, de belangrijkste doelstellingen van de Kamers van Koophandel, goed te kunnen blijven uitvoeren.

 

Het magazine, met een oplage van 800.000 exemplaren en een frequentie van zes keer per jaar, is een voorbeeld van deze nieuwe manier van werken. “Het nieuwe magazine straalt zowel de ervaring van de ondernemer uit als de ondersteuning die de Kamer van Koophandel kan bieden. De magazinevorm is bewust gekozen als nieuwe informatiedrager”, vertelt Ina van Beemdelust, Hoofd Uitgeverij. Uit onderzoek bleek, dat een magazine direct geassocieerd wordt met ‘op een prettige en relaxte manier’ informatie vergaren waarbij de ondernemer zelf het moment kiest. “Het magazine heeft een duidelijke signaalfunctie voor ondernemers. De onderwerpen volgen onze dienstverlening. Hoewel ondernemers zich kunnen afmelden voor de uitgave, verwacht ik niet dat veel mensen dit doen. Vooral omdat wij als onafhankelijke organisatie bruikbare informatie geven, bijvoorbeeld op het gebied van wet- en regelgeving”, vult Harm van Veldhuizen, Algemeen directeur Kamer van Koophandel Gooi- Eem- en Flevoland, aan.

 

Interactieve dienstverlening

“Als Kamer van Koophandel nemen wij op geen enkel onderwerp positie in. We zetten voor ondernemers feiten op een rij en bieden handvatten waarmee zij verder kunnen”, vat Van Veldhuizen de rol samen. “Daarvoor kunnen ondernemers een aantal ingangen gebruiken. We verwijzen daarnaar in het magazine. Het blad biedt ondernemers een breder perspectief, omdat we crossmediaal werken.” De huidige dwarsverbanden binnen de Kamers van Koophandel maken de dienstverlening voor ondernemers beter toegankelijk en brengen bovendien ondernemers met elkaar in contact. Daarnaast ondersteunen ze de ontwikkeling van de Kamer van Koophandel, die via het crossmediale werken sneller in kan spelen op een actueel onderwerp. Hallo!, de zakelijke Community voor ondernemers is een sprekend voorbeeld hiervan. Zo’n 22.000 ondernemers zijn actief op deze communitysite.

 

“Hallo! biedt diverse mogelijkheden. Ondernemers kunnen vragen stellen, ervaringen delen en informatie uitwisselen. Er hebben zich inmiddels 800 groepen gevormd en een aantal daarvan is zeer actief. Het mooie is dat 97 procent van de vragen binnen enkele uren beantwoord wordt door andere deelnemers; ervaringsdeskundigen dus”, vertelt Van Beemdelust. “We zien regelmatig discussies ontstaan vanwaaruit zich subgroepen vormen. En er komen thema’s aan de orde waarvan wij denken ‘daar moeten we wat mee op onze website of in het magazine’. Maar het kan ook zijn dat een hele waardevolle discussie zich leent voor een breder publiek. Wij passen onze producten en diensten daarop aan.”

  

Typische ondernemersvragen

Een andere rol van de Kamer van Koophandel is om registratie om te zetten in interessante ondernemersinformatie. Het aanbieden van deze informatie maakt dat de organisatie dichter bij de ondernemer staat. Het bieden van betrouwbare en accurate informatie waarmee een ondernemer slagvaardiger kan acteren, vraagt echter ook om inspanning en ondersteuning van die ondernemer. En dat krijgen we soms nog onvoldoende voor het voetlicht. “Registreren wordt sterk gekoppeld aan een verplichting. Er is nu bijvoorbeeld een discussie gaande over het verplicht deponeren van de jaarrekening”, vertelt Van Veldhuizen. “Toch is dit eerder een kans dan een verplichting. Pas wanneer je volledig bent qua registratie kun je optimaal informatie verstrekken waarmee ondernemers hun voordeel kunnen doen. Daar kom je pas achter als je registratie afschaft. Ik verwacht wel dat het komende jaar een aantal van die registratie- en informatiestromen samen gaat vallen.”

 

Door informatie zo volledig en toegankelijk mogelijk te maken is de Kamer van Koophandel in staat typische ondernemersvragen te beantwoorden. “Het hele jaar door doen wij onderzoeken. Zo proberen we trends en ontwikkelingen te ontdekken. Bijvoorbeeld ontwikkelingen binnen een branche of regio. Een van de belangrijkste ontwikkelingen is alles wat met e-commerce te maken heeft. Het is de snelst groeiende tak van dit moment en heeft veel invloed in de markt. Ondernemen is bovendien in veel branches internationaler geworden, mede door internet en globalisering van dienstverlening. Daarin biedt de Kamer van Koophandel ondersteuning. Ik denk dat 25 procent van de ondernemers minder succesvol zou zijn wanneer ze niet internationaal werkten. Uiteraard zijn we er ook voor de starter die via zijn huisadres wil werken en daarvoor bijvoorbeeld een vergunning van de gemeente nodig heeft. We zijn er voor alle ondernemers en staan dicht bij en naast hen.”

Flexibel leasen in een onzeker klimaat

Ondanks een zich voorzichtig herstellende economie letten veel bedrijven en organisaties terecht nog steeds op de kosten van het wagenpark. Athlon Car Lease speelt met drie flexibele producten in op die veranderende behoefte in de autoleasemarkt.

De vraag die elke financieel verantwoordelijke zich op dit moment stelt is: zet het economisch herstel door en krijgen we op den duur weer wat meer financiële armslag? Zolang het antwoord op deze vraag waarschijnlijk nog enige tijd op zich zal laten wachten, is het zaak om kritisch naar de uitgaven te blijven kijken. Dat geldt zeker voor het wagenparkbeheer, dat voor iedere organisatie nog altijd een substantiële kostenpost vertegenwoordigt. Zo is het daadwerkelijke gebruik van het aantal leasewagens de afgelopen tijd wel afgenomen en zijn veel contracten verlengd om kosten te besparen, maar blijven de langlopende leasecontracten veelal bestaan. Veel van de verlengde contracten dienen nu vervangen te worden. Voor Athlon Car Lease was dat aanleiding om naast de twee al bestaande flexibele oplossingen weer een nieuw product te lanceren dat tegemoetkomt aan de behoefte van een flexibeler en goedkoper wagenparkbeheer, namelijk Athlon Short Lease.

Besparingen

Bruce van Egmond, commercieel directeur van Athlon Car Lease, licht de drie flexibele producten toe: “De meest flexibele oplossing bieden we met Athlon Car Lease Rental Services, waarmee aan bestaande klanten de mogelijkheid wordt geboden om voor kortere tijd auto’s te huren. Dit product is ten opzichte van operational lease relatief duur, maar bij een zeer tijdelijke behoefte is hiermee de flexibiliteit het hoogst. Athlon Car Lease Rental Services beschikt over een eigen verhuurvloot met ruim drieduizend voertuigen van diverse merken en typen in diverse klassen. Voor onze klanten is het gunstig dat ze bij Athlon Car Lease ook auto’s kunnen huren voor de periode van één dag tot een jaar, omdat wij de verhuur geheel in eigen beheer doen. Het voordeel hiervan is onder andere dat managementinformatie en facturatie van huurauto’s geïntegreerd kunnen worden met het reguliere wagenpark. Een ander voordeel van kortetermijnverhuur is dat als de klant langer van de auto gebruik wil maken, het tarief automatisch wordt aangepast – ongeacht de periode die van tevoren is afgesproken. Voor grotere wagenparken is poolbeheer in combinatie met verhuur mogelijk, waarbij we gebruikmaken van een vaste leaseautopool in combinatie met losse verhuur. Zo wordt onnodige stilstand voorkomen, met aanzienlijke besparingen op de totale vervoerskosten.”

Gunstig tarief

“Ons nieuwe product is Athlon Short Lease, dat als flexibele leaseoplossing voor een jaar kan worden ingezet”, vervolgt Van Egmond. “Het voordeel hiervan is dat de klant voor een relatief gunstig tarief een gloednieuwe auto ter beschikking krijgt. Uiteraard heeft de leaserijder ook voldoende keuze uit de schonere 14%- of 20%-bijtellingsklasse. Athlon Short Lease speelt snel en eenvoudig in op de mobiliteitsbehoefte van medewerkers die bijvoorbeeld op projectbasis of met een tijdelijk dienstverband van één jaar werken. Met Athlon Short Lease kunnen deze medewerkers op korte termijn een nieuwe, geheel op hun eigen wensen afgestemde leaseauto krijgen. De Athlon Short Leasemaandtarieven liggen lager dan de huurtarieven, maar hoger dan die van het traditionele leasecontract. De derde flexibele oplossing is Athlon Releasing, waarbij auto’s van maximaal twee jaar oud voor een kortere of langere periode kunnen worden geleased. Omdat het om gebruikte auto’s gaat die uiteraard in uitstekende staat verkeren, zijn de tarieven hiervan uitermate gunstig. Onze klanten kunnen altijd het actuele aanbod terugvinden op www.releasing.nl.”

Voor welke ondernemingen en organisaties zijn deze producten bedoeld? Van Egmond: “De producten zijn geschikt voor alle soorten bedrijven en organisaties, van groot tot klein. Juist als het gaat om het prijstechnisch zo gunstig mogelijk invullen van de actuele behoefte, kan een slimme combinatie van deze drie oplossingen veel geld besparen. De accountmanagers van Athlon Car Lease zetten zich dagelijks enthousiast in om het wagenparkbeheer een stuk eenvoudiger én goedkoper te maken. Zij houden nauwkeurig bij hoe het wagenparkgebruik van een organisatie verloopt en hoe met behulp van flexibele producten dit gebruik kan worden geoptimaliseerd. Juist vanwege het feit dat Athlon Car Lease de gunstigste combinatie kan bieden van verhuur, short lease en releasing naast operational lease, kan de klant voor elke behoefte de beste kwaliteit voor de beste prijs krijgen.”

Duurzaam Mobiliteitsplan

Athlon Car Lease staat bekend om zijn aandacht voor het milieu. Zijn deze flexibele producten hieraan gerelateerd? Van Egmond: “Uiteraard speelt ons Duurzaam Mobiliteitsplan hierin een grote rol. Als grootste leasemaatschappij spelen we een voortrekkersrol in de discussie rond mobiliteit en reiken we er concrete oplossingen voor aan. We maken ons sterk voor een andere kijk op mobiliteit en we nemen daarmee ook onze verantwoordelijkheid voor een beter milieu. Daarom wordt altijd goed gekeken naar de werkelijke behoefte van onze klanten en daar wordt de juiste combinatie van oplossingen bij gezocht. De drie flexibele producten kunnen daar allemaal deel van uitmaken, maar een NS-Business Card kan ook in de combinatie worden opgenomen. Onze flexibiliteit beperkt zich dus niet tot de portemonnee, maar levert ook een bijdrage aan duurzame mobiliteit en daarmee aan het klimaat.”

Next generation HRM

“Wat doen we met de personeelscapaciteit in het midden- en hoger kader? Vandaag te veel mensen, straks weer te weinig. Vijf jaar vooruitkijken is meestal niet mogelijk. Hoe maak ik mijn organisatie stuurbaar, schaalbaar en flexibel, dus fit voor de nieuwe economie?”

Directeur van Associates Arno Zondag verklaart zijn visie: “Door te groeien naar de organisatiestructuur van de toekomst. Je corebusiness voer je uit met je vaste medewerkers. De rest vul je in met interimprofessionals met wie je zo kort mogelijke lijnen onderhoudt. Die flexibele capaciteit optimaliseer je qua prijs, beschikbaarheid en expertise. Met ons systeem kun je dat zelf doen – of laten doen – tegen het laagste tarief van Nederland. Daarmee heb je grip op je volledige workforce, nu en in de toekomst.”

Volledig transparant

Waarom dat allerlaagste tarief; is Zondag idealist? Zondag haalt zijn schouders op: “De wereld verbeteren. Misschien wel. Ik ken de interimproblematiek vanuit corporate perspectief: een aantal jaar ben ik strategisch, tactisch en operationeel verantwoordelijk geweest voor de flexibele capaciteit van een van de grote Nederlandse corporates. Daar zag ik gewoon dat niet alleen wij, maar eigenlijk alle grote partijen die stelselmatig interimprofessionals aan het werk hadden via intermediairs, tegen dezelfde problemen aanliepen. De kosten moesten omlaag, het risico moest omlaag en er was te veel ruis in de communicatie. Anderzijds kon de opdrachtnemer een heel stuk beter worden bediend, en zoiets zie je als opdrachtgever altijd vroeg of laat terug. Daarom ben ik begonnen met het ontwikkelen van een internetplatform. Ik had iets voor ogen zoals Funda, LinkedIn of Google; iets wat vraag en aanbod volledig transparant bij elkaar brengt. Het moest overal plaats voor bieden: hard skills, soft skills, competenties, alles. Ik wilde het laagst mogelijke intermediairstarief, maximale toegevoegde waarde en geen enkel risico, zowel voor opdrachtgevers als opdrachtnemers.”

Rick Kruiswijk, directeur van strategisch partner HeadFirst, glimlacht: “Dat systeem is er nu. En het was precies wat wij zochten: nu kunnen wij ook dit segment bedienen.” Ook Zondag toont zich bijzonder gelukkig: “Ik ben gepokt en gemazeld, maar Associates bestaat pas twee jaar. HeadFirst geeft ons een impuls aan kwaliteit, kwantiteit, kennis, ervaring en een betrouwbare, soepele administratieve ruggengraat.” Kruiswijk legt uit: “Als marktleider levert HeadFirst al achttien jaar hoogwaardige kwaliteit van externe capaciteit, onder maximale afhechting van risk & compliance. Het voordeel van onze samenwerking telt voor opdrachtgevers én opdrachtnemers: het systeem ontsluit ons volledige capaciteitsaanbod rechtstreeks voor alle partijen, naast de traditionele wijze, wat we natuurlijk ook blijven doen.”

Wat voegen Associates en HeadFirst toe aan het systeem? Zondag antwoordt: “Alle interimprofessionals in ons systeem hebben wij uitgebreid persoonlijk gesproken. Zo nodig vindt een pre-employmentscan plaats: kloppen de papieren, zijn de genoemde diploma’s ook daadwerkelijk behaald? We kijken naar hard skills én soft skills. Is deze persoon geschikt voor het ondernemerschap? Vindt hij of zij aansluiting bij onze cliënten? De interimprofessional krijgt advies van ons, maar vult zijn profiel zelf in. In dat profiel vragen wij juist ook veel naar de mens achter de professional. Zodat opdrachtgevers echt de beste man of vrouw kunnen vinden.”

Flex en control

Waarom dit systeem? Zondag verklaart: “Het sluit perfect aan op de vraag naar transparantie en kostenbesparing. Opdrachtgevers willen zelf rechtstreeks kunnen zoeken. Bij ons kan dat. Zoals consumenten de keuze hebben om hun boodschappen te doen bij Albert Heijn in de winkel of via Albert.nl, hebben klanten van HeadFirst en Associates de mogelijkheid om uit hetzelfde uitgebreide assortiment te kiezen op traditionele wijze of rechtstreeks via internet. Met de tool kun je snel filteren naar de juiste kandidaat; je kunt zelfs benchmarks en forecasts uitvoeren, op elke beschikbare functie. Het grootste gedeelte is open toegankelijk en er komt ook een besloten gedeelte waar opdrachtgevers zelf hun flexibele capaciteit kunnen managen. We bieden daarom maximale flexibiliteit en grip, voor elke inlener.”

Preferred supplier

Wie zijn nu de tevreden klanten? “Wij zijn de preferred supplier van twintig bedrijven uit de top honderd van Nederland en daarnaast bedienen wij een tiental (semi)overheden. Wij leveren alle rollen op het gebied van finance, IT, marketing & communicatie en HRM. Op dit moment zijn er 2200 interimprofessionals via ons aan het werk; 45.000 zijn er op ons internetplatform geregistreerd. Die zien wij ook als onze klanten. Zij doen het werk; zij zijn onze toegevoegde waarde. Wetenschappelijk onderzoek toont aan, en ik zie het ook, dat (zelfstandige) interimprofessionals enorm ambitieuze, eagere werkers zijn. Zij maken voor iedereen het verschil. Dus doen wij er alles aan om ook voor hen dat verschil te maken. Het is prachtig om te zien dat dat lukt; steeds vaker dragen interimmers zelf contracten aan. Zij stellen hun opdrachtgever voor de keuze: via Associates of niet.” Wat biedt Associates hen dan? “Wij behandelen iedereen zoals we zelf ook behandeld willen worden. Wij bieden eenvoudigweg een faire deal. Het begint met respect, dan komt begrip en dan volgt de handdruk. Dat lijkt idealistisch, maar dat is het niet alleen. Het tarief dat wij hanteren is een bodemtarief; de toegevoegde waarde evident. Dus onze continuïteit is pas geborgd als zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers tevreden zijn. Nu en in de toekomst.”

Vakkennis én internationale ervaring

Overheden slijpen de messen in de strijd tegen begrotingstekorten. Gevolg is dat ze meer belasting moeten heffen en agressiever zullen gaan innen. De belastingadviseurs van KPMG Meijburg & Co bieden cliënten bescherming tegen te grote inhaligheid en dubbele heffing. Een goed netwerk en internationale ervaring zijn daarbij onontbeerlijk.

De Griekse crisis zette de financieringsproblemen van overheden in de eurozone begin dit jaar in de schijnwerpers. Maar het probleem van overheden die kampen met hoge schulden en forse begrotingstekorten speelt wereldwijd, zegt Jaap Rog, bestuursvoorzitter van KPMG Meijburg & Co Belastingadviseurs. “Belastingheffing krijgt hierdoor een andere positie in de samenleving. Deze komt meer op de voorgrond. Het dichten van tekorten en het terugdringen van de staatsschuld hebben voor veel landen de hoogste prioriteit. Ze zetten alle zeilen bij om hun inkomsten te verhogen. Het ligt voor de hand dat er dan meer strijd gaat ontstaan tussen belastingplichtigen en overheden. Vooral multinationals zullen dat gaan merken, niet per definitie de grote ondernemingen, ook de kleine die over de grens werken. Overheden zullen geneigd zijn het eigen bedrijfsleven te ontzien, maar ook daar zal meer druk ontstaan. Denk in Nederland bijvoorbeeld aan het opschroeven van de WOZwaarde van winkelpanden waarmee lokale overheden hun inkomsten willen verhogen. Overigens mogen we ons in Nederland nog gelukkig prijzen met een goede en professionele belastingdienst.”

Protectionisme

De trend van hogere heffingen en agressievere inning speelt vooral bedrijven parten die grensoverschrijdend werken. De eerste tekenen daarvan zijn al zichtbaar, zegt Marc Temme, partner en lid van de Task Force Commercie. “We merken dat belastingdiensten de grenzen van de wet verkennen. Bijvoorbeeld bij de regels voor interne verrekenprijzen tussen vestigingen in verschillende landen. Soms gaat dat zo ver dat de fiscus een standpunt inneemt dat haaks staat op bestaande wetgeving. Ook zien wij dat bedrijven die hun buitenlandse vestiging hebben opgezet als vaste inrichting opeens extra belasting moeten gaan betalen.”

De situaties die Temme schetst doen zich voor ondanks internationale belastingverdragen. Zelfs in de Europese Unie, weet Rog. “De afgelopen twintig jaar heeft in Europa een enorme harmonisatieslag plaatsgevonden. Nu het economische tij tegenzit, zie je dat landen zich protectionistisch gaan gedragen. Overheden worstelen met de wetgeving uit Brussel in hun streven de opbrengsten te verhogen.” Maar de meeste conflicten ontstaan met overheden in opkomende markten, vervolgt hij, ook al zijn daar vaak belastingverdragen van toepassing.

Internationale ervaring

Bedrijven die tegen een inhalige overheid aanlopen, kunnen drie dingen doen. Alles voor lief nemen en de extra belastingdruk aanvaarden. De zaak laten escaleren en aansturen op een confrontatie voor de rechter. Of een conflict in de kiem proberen te smoren en zo snel mogelijk rechtszekerheid krijgen. De derde mogelijkheid is het aantrekkelijkst, maar tegelijkertijd het ingewikkeldst, weet Temme. Belastingwetgeving is immers zeer complex en per land verschilt de interpretatie van de wet en de houding van de belastingdienst. “Bedrijven hebben een adviseur nodig die hen daarin bijstaat. Vakkennis is voor een goede adviseur een eerste en absolute voorwaarde. Maar het is onmogelijk een conflict snel en doeltreffend in de kiem te smoren zonder een uitgebreid netwerk en voldoende ervaring. Als sprake is van schending van een internationaal verdrag, dan moeten de verschillende autoriteiten daarover discussiëren. Je kunt die autoriteiten alleen bij elkaar brengen als je daar de juiste contacten hebt.” Een belastingadviseur heeft dus pas echt meerwaarde voor een cliënt als behalve diens vakkennis, zijn netwerk in orde is en hij voldoende praktische ervaring heeft. KPMG Meijburg & Co heeft beide. “Van oudsher staan onze adviseurs bekend om hun vaktechniek. Tel daarbij op dat wij wereldwijd aanwezig zijn en het is duidelijk dat bedrijven hier voor fiscaal advies aan het juiste adres zijn. Wij staan altijd voor onze cliënten. Met verstand en binnen de wet. Als adviseurs bieden we rechtsbescherming tegen buitensporige inhaligheid van overheden en zorgen we dat cliënten zo snel mogelijk zekerheid hebben over hun fiscale positie”, zegt Rog.

Flexibel

De veranderende opstelling van overheden vergt van belastingadviseurs dat zij daarop kunnen inspelen. Anders gezegd: ze moeten zich flexibel aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Andere trends vereisen dat eveneens. Temme wijst op de overstap van papieren naar elektronische aangiften. De digitalisering heeft de basis gelegd voor horizontaal toezicht, de verschuiving van controle achteraf naar overeenstemming vooraf. “Waar we cliënten in het verleden hielpen bij het invullen van hun aangifte, daar adviseren we nu over de totstandkoming van de aangifte. Het proces van gegevensverwerking wint aan belang. Bedrijven moeten kunnen aantonen dat ze dit proces beheersen, zodat de fiscus geen twijfel hoeft te hebben over de output. Van ons vraagt dat meer kennis van IT-systemen. Daarom nemen we nu EDP-auditors in dienst die we intern fiscaal trainen.” Een derde trend appelleert vooral aan de maatschappelijke verantwoordelijkheid van KPMG Meijburg & Co, vertelt Rog. “Via de beroepsorganisatie geven wij input in het wetgevingsproces, waarmee we hopen heldere wetten en verdragen te krijgen. Ik vind het onze maatschappelijke taak daaraan bij te dragen. Dat samenspel tussen overheid en private sector loopt hier in Nederland beter dan ooit.”

Duurzaamheid is zoveel meer dan alleen groen

Qurius is een Europese, integrale IT-dienstverlener voor middelgrote bedrijven. Qurius wil toonaangevend zijn op het gebied van duurzame technologie en gelooft dat IT cruciaal is om bedrijven en processen slimmer en efficiënter te organiseren, kosten te besparen en dus duurzamer te maken.

Dit streven wordt toegelicht door CFO Michiel Wolfswinkel van Qurius: “Wij helpen onze klanten met slimme, complete IT-oplossingen om hun organisatie en bedrijfsprocessen goed in te richten en goed te kunnen managen. Als een van de weinige spelers in de markt kunnen we de complete ICT-omgeving van een klant ontwerpen, realiseren en beheren. Van oplossingen op het gebied van ERP, CRM en platformtechnologie tot en met de complete infrastructuur, bij de klant op locatie of in ons hostingcenter. Om onze klanten goed te kunnen bedienen is het cruciaal dat we hen goed begrijpen. Qurius is met name in Nederland erg succesvol in de milieusector, de zorg, de distributie en de zakelijke dienstverlening.” Het is de bedoeling dat Qurius in 2014 honderd procent duurzaam is én dat Qurius dan de leidende IT-dienstverlener is op het gebied van duurzame ICT. Wolfswinkel vertelt hoe dit gerealiseerd gaat worden: “Dankzij onze kennis van de markt kunnen we onze klanten helpen om de eisen die ook aan hen worden gesteld op het gebied van duurzaamheid te ondersteunen met onze IT-oplossingen.”

Het Nieuwe Werken

Volgens Qurius betekent duurzaamheid niet alleen groen, en Wolfswinkel legt dit uit: “Duurzaamheid houdt ook in dat je je bij het bouwen van een organisatie realiseert hoe je het bedrijf wilt achterlaten voor de volgende generatie. Het betekent dat je geen bedrijf bent waar uitsluitend witte mannen van tussen de dertig en veertig jaar oud werken, maar dat je een goede representatieve doorsnede van de bevolking laat zien: dus ook vrouwen aan boord en aantrekkelijk zijn voor andere leeftijdscategorieën en minderheden. Het betekent ook dat je een bedrijf bouwt dat zorgvuldig omgaat met energie- en CO2-uitstoot, en dat je dus rekening houdt met de omgeving en de mensen om je heen. Qurius transformeert allereerst de eigen organisatie naar een honderd procent duurzaam bedrijf in 2014. Hierbij kijken we bijvoorbeeld naar ons energieverbruik, het brandstofverbruik en hoe we dat kunnen reduceren. We promoten intern Het Nieuwe Werken. Dit betekent dat de manier waarop je met elkaar werkt en prestaties meet anders moet worden ingericht. Thuiswerken en variabele werktijden vallen daaronder, maar ook vergaderen via internet, ook internationaal. Dit levert vanzelfsprekend flinke besparingen op en enthousiaste medewerkers die effectiever kunnen werken. Die effecten zijn er nu al.”

Green IT 2.0 

Bij groene IT denken de meeste organisaties nu vooral aan Green IT 1.0; Qurius wil zich onderscheiden met Green IT 2.0. Wolfswinkel: “Green IT 1.0 is rechttoe rechtaan het terugdringen van bijvoorbeeld energieverbruik van je hosting center. Dit levert direct een kostenbesparing op. Green IT 2.0 is het vervolg daarop: hoe je je ERP-systemen zodanig kunt inrichten dat je je duurzaamheidsdoelstellingen meetbaar maakt. Daarvoor is functionaliteit nodig in je systemen.” Corporate Communication Manager Suzanne Schaapman vult aan: “Streven is om op deze manier bijvoorbeeld de CO2-uitstoot van de hele logistieke keten in beeld te brengen.” Wolfswinkel: “Vanuit de overheid komt er steeds meer nadruk te liggen op het goed in beeld hebben van je eigen duurzaamheidsprofiel. Als bedrijven zaken willen doen met een overheid en vervolgens ook met andere partijen, moeten ze ervoor zorgen dat hun hele keten duurzaam is. Slimme IT kan dit mogelijk maken. Qurius werkt onder andere nauw samen met Microsoft om dergelijke Green IT 2.0-oplossingen te ontwikkelen.”

Bedrijven steunen

Qurius helpt bedrijven met dergelijke duurzaamheidsvraagstukken, en Wolfswinkel legt uit hoe dat in z’n werk gaat: “We zijn in gesprek met de directies van onze klanten en praten met ze over hun duurzaamheidsambities, hun wensen en wat ze de komende jaren op zich af zien komen.” Juist voor de financiële sector is duurzaamheid zeer relevant, want sustainability gaat immers niet alleen over groen, maar ook over stabiliteit, vertrouwen, risico’s minimaliseren, diversiteit, gezondheid en mobiliteit. Wolfswinkel zegt daarover: “Duurzaamheid is eigenlijk een thema dat CFO’s primair zou moeten aanspreken. Duurzaamheid is ook dat je er morgen nog bent. Het is bovendien direct zichtbaar in je winst-en-verliesrekening. Het is een uitstekend thema om tegelijkertijd goed op je kosten te letten. CFO’s en ICT-managers van bedrijven kunnen samen besparen door het slim organiseren van de bedrijfsinformatievoorzieningen en duurzaamheidsaspecten, en dus kostenbesparingen hierin zichtbaar en meetbaar maken. Veel grote bedrijven houden zich bezig met groene ICT, maar er zijn nog veel meer, vooral kleinere bedrijven, die daar nog mee aan de slag moeten. Dat zijn juist onze primaire klanten.” Suzanne Schaapman sluit af met: “Succes lijkt vaak iets van korte termijnen, maar wij streven – samen met de klant – naar duurzaam succes, op de lange termijn.”

Fortis Commercial Finance

Fortis Commercial Finance biedt ondernemers financieel houvast bij economische voor- en tegenspoed. De factormaatschappij voorziet daarbij in een optimale werkkapitaalfinanciering, gecombineerd met een persoonlijke aanpak. Hiermee kan iedere ondernemer strategische uitdagingen het hoofd bieden, zowel op de binnenlandse als internationale markt.

De economie klimt langzaam uit het dal. Toch worden facturen pas tegen het einde van de be­ talingstermijn voldaan en vaak zelfs nog daarna. Ook voorraden blijven langer liggen. Veel ondernemers kampen daar­ om met liquiditeitsproblemen. “Dit be­ lemmert hen bij uitdagingen als groei­ ende omzet of een overname” zegt Peter de Koning. Hij is als algemeen directeur werkzaam bij Fortis Commercial Finan­ce, de factormaatschappij die kan bogen op vijfenveertig jaar aan ervaring en expertise. “We blinken nog steeds uit in het vrijmaken van werkkapitaal uit debi­ teurenvorderingen, gekoppeld aan een persoonlijke flexibele aanpak. We finan­ cieren tot een percentage van negentig procent van de openstaande debiteuren­ vorderingen, waar een reguliere bank veelal niet verder gaat dan zeventig pro­cent. Op deze manier bieden we een ondernemer maximale financiële speel­ ruimte voor zijn activiteiten.”

Effectief creditmanagement

Fortis Commercial Finance financiert alle soorten en maten van ondernemin­ gen met een omzet vanaf één miljoen euro. De organisatie beschikt daarbij over een palet aan oplossingen. “De de­ biteurenadministratie is de basis voor onze financiering”, vertelt commercieel directeur Jacq Coppen. “De debiteuren­ administratie kan in samenspraak ver­ der worden uitgebreid met creditma­ nagement en insolventierisicodekking. In deze tijd is ons creditmanagement ei­genlijk een absolute pre. We managen daarmee allerlei vormen van aanma­ ningscycli, inclusief telefonische en juri­ dische incasso. Je merkt dat debiteuren toch sneller betalen als een gespeciali­ seerde partij hen namens de crediteur over een openstaande factuur benadert. Ons creditmanagement heeft een aan­ toonbaar toegevoegde waarde: we bren­ gen het gemiddeld aantal dagen dat fac­ turen uitstaan naar beneden.” Ondernemers die extra zekerheid over hun vorderingen willen, kunnen bij Fortis Commercial Finance ook terecht voor insolventierisicodekking. “Bij een goed­ gekeurde limiet garanderen we negen­ tig tot honderd procent dekking op een openstaande vordering bij faillissement van de desbetreffende debiteur”, zo ver­ zekert Coppen. “Dankzij onze dienstver­ lening kan een ondernemer aandacht aan andere lopende zaken schenken. We houden hem daarbij uiteraard op de hoogte van zijn vlottende activa. Indien gewenst adviseren we een ondernemer over bijvoorbeeld de risico’s in zijn debi­teurenportfolio.”

Factoring ontzorgt

Factoring heeft de reputatie arbeidsin­ tensief voor bedrijven te zijn. Niets is echter minder waar. “Door digitalisering is het heel eenvoudig om via een inter­ face de data van een cliënt nauwkeurig in te lezen”, verklaart De Koning. “Een ondernemer heeft er vervolgens nauwe­ lijks meer omkijken naar, maar kan natuurlijk altijd zelf online zijn debiteurengegevens of beschikbare financie­ ringsruimte bekijken via ons informatie­ systeem Speedata. Met deze service monitoren we continu de veranderingen in de debiteurenportefeuille. Als een cliënt geconfronteerd wordt met snelle groei of een seizoenspiek in de omzet dan weten we direct de waarde van de vorderingen om te zetten in beschikbare financiële ruimte. Fortis Commercial Finance is daarom bij uitstek de partij die de dynamiek van een debiteurenfi­ nanciering kan managen.” Via haar zusterbedrijf Finodis is Fortis Commercial Finance tevens in staat om een volledig spectrum aan diensten en oplossingen te bieden op het vlak van uitbesteding van financiële backoffice­ administraties. “Finodis levert met name diensten op het vlak van credit­ management en e-­invoicing”, licht De Koning toe. “E-­invoicing leidt tot kosten­ besparing in vergelijking met het prin­ ten en per post versturen van facturen. En uiteraard draagt e-­invoicing bij aan het verminderen van de CO2­voetaf­ druk.”

Internationale dienstverlening

Fortis Commercial Finance bekleedt wereldwijd een toppositie. De organisa­ tie is vertegenwoordigd in de dertien belangrijkste Europese landen en is on­ betwist marktleider in de Benelux. “Dankzij een specialistisch netwerk voorzien we wereldwijd in debiteurenfinancieringen, een dienst die we Multi­Local Commer­ cial Finance noemen”, vertelt Coppen. “Als een cliënt een of meerdere dochter­ ondernemingen in het buitenland heeft, financieren we per vestiging, maar wel onder één overeenkomst. Hiermee zijn we uniek in de markt. Daarnaast zijn we in staat internationaal vorderingen te in­ casseren. Als een cliënt bijvoorbeeld een Engelse of Duitse debiteur heeft, assisteert onze lokale vestiging bij het innen van de vordering. Zij kennen im­ mers goed de weg in het land.” Volgens De Koning illustreert de uitge­ breide dienstverlening de hoge stan­ daard die Fortis Commercial Finance hanteert. “Wij hechten sterk aan de re­ latie met onze klanten”, zegt hij. “Iedere cliënt krijgt één contactpersoon toege­ wezen. Daarnaast worden onze mensen continu opgeleid om klanten te helpen hun ambities waar te blijven maken. Het is dan ook illustratief dat we met veel cliënten al jarenlang zaken doen. Facto­ ring is bij uitstek de manier om bijvoor­ beeld een groei, overname of turn around te financieren. Veel onderne­ mers ervaren dan ook dat onze dienst­ verlening blijvende waarde aan hun be­ drijf toevoegt.”