Fotograaf: Herman van Heusden

Leiderschap: sturen op innovatie en duurzaamheid

Invloed is een thema waar niemand omheen kan. Het wordt niet beïnvloed door recessie of crisis. De thema’s invloed, samenwerken en ontwikkelen zijn onlosmakelijk verbonden met leiderschap. Leiderschap richt zich op duurzame oplossingen, waarbij Bureau Zuidema organisaties ondersteunt in de ontwikkeling van contextueel leiderschap.

Bureau Zuidema ontwikkelt talenten van mensen om organisaties duurzaam te laten groeien. Daarbij wordt gewerkt vanuit de unieke expertise op het gebied van ‘invloed en beïnvloeding’. Via een uitgebreid aanbod van leeren opleidingsinterventies adviseert Bureau Zuidema klanten bij leiderschap en managementontwikkeling. “Invloed uitoefenen gaat over het versterken van relaties en het behalen van resultaten. Leiders oefenen invloed uit door samenwerking en innovatief denken te stimuleren. Een leider beschouwt en staat tegelijkertijd midden in de organisatie”, begint Joep Straathof, directeur van Bureau Zuidema, zijn verhaal over de essentie van leiderschap. “Leiderschap gaat over consistent en congruent handelen. Van leiders mag je verwachten dat ze, over de grens van alle turbulentie heen, in staat zijn om mensen het gevoel te geven dat ze vertrouwen kunnen hebben in de toekomst.”

 

Investeren en ontwikkelen

Veel organisaties staan door het economische klimaat onder druk en richten zich naar binnen, kiezen voor controle en beheersing; protectionisme, bezuinigingen, reorganisatie en gedwongen ontslagen zijn aan de orde van de dag. “Onzekerheid en angst leiden tot verkramping of vechtgedrag”, vervolgt Straathof. “In beide gevallen verlies je echter aan overzicht en invloed. De uitdaging is niet de controle of de regelgeving te intensiveren, maar te investeren met oog voor de lange termijn, in mensen en nieuwe producten of diensten. Leiders formuleren een herkenbare visie op de toekomst en zoeken met de organisatie naar een passende vorm om de strategie te verwezenlijken.”

 

Vertrouwen in juiste richting

Volgens Straathof staan leiders voor de grote opgave om een betrouwbaar evenwicht te vinden tussen sturen op resultaten en zorg voor mensen. Leiders die zich richten op duurzame effecten zoeken in zichzelf én in de organisatie die balans. Het sleutelwoord is vertrouwen. De Engelse taal kent twee vormen van vertrouwen: trust en confidence. Trust gaat over vertrouwen in een object of organisatie; confidence gaat over vertrouwen in de juiste richting. Leiderschap stuurt op confidence. Leiders sturen op ethische waarden als integriteit, en tonen daar zelf voorbeeldgedrag in. De rol van leiders is niet die van de sterke man of vrouw, maar die van de verbinder. De verbinder tussen het reële beeld van het hier en nu en wat in de toekomst mogelijk is. Straathof: “In de turbulente wereld om ons heen is het vertrouwen onder druk komen te staan. De recessie is hiervan een oorzaak, maar de druk wordt versterkt doordat de afgelopen tijd glashelder is geworden dat er bij mensen van wie we dachten dat we op ze konden vertrouwen, een gebrek aan integriteit blijkt te zijn. Sturen op aandeelhouderswaarde, goudgerande regelingen voor managers, toezichthouders die hun taken op discutabele wijze uitvoeren, directeuren en medewerkers die zich van regelgeving of afspraken niets aantrekken.” In deze situatie ziet Straathof grote mogelijkheden: “De huidige tijd biedt leiders de kans om een betrouwbaar imago, waar enorme behoefte aan is, op te bouwen. Door zich te richten op een wereld, en in kleiner verband op een organisatie, gebaseerd op vertrouwen, waarin zichtbaar is dat de keuze niet valt op de kortetermijnresultaten of op henzelf, maar op duurzaamheid en collectief belang.”

 

Waarde creëren

Wie bij Bureau Zuidema praat over groei, heeft het behalve over omzet tegelijkertijd over innovatie en ontwikkeling. Om organisaties en leiders optimaal te kunnen adviseren bij vraagstukken op het gebied van strategisch opleiden, werkt Bureau Zuidema continu aan de optimalisatie van zijn eigen expertise. “Onze visie op leiderschap – het versterken van relaties en het behalen van resultaten – maken wij waar in onze eigen organisatie en hebben wij uitgewerkt in een uitgebreid dienstenaanbod. Door samenwerking met anderen, het professionaliseren van onszelf én door voorbeeldgedrag, tonen we aan dat het loont om te investeren in talent. Kwaliteit betekent voor Bureau Zuidema dat wij vanuit de human-resourcesrol op de stoel van organisatieadviseur gaan zitten. Zonder deze rol geen effectieve opleiding en ontwikkeling gericht op de strategische doelstellingen van de organisatie”, is de overtuiging van Straathof. “Organisatieadvies wordt vaak gescheiden van ontwikkelen en opleiden. Maar voor mij is dat net zoiets als het loskoppelen van inhoud en proces. Strategie zou dan iets anders zijn dan investeren in mensen en producten. Bureau Zuidema helpt organisaties om waarde te creëren door te investeren in mensen. ‘De mens is slechts een kruimel op de rok van het universum’ vind ik een zeer aansprekende zin van de dichter Lucebert (1924-1994). Als Bureau Zuidema zo’n kruimel is, dan is dat een prachtige plek. Zolang we maar samenwerken met de andere kruimels op de rok.”

Geheel meer dan de som der delen

Geld verdienen voor de klant is een van de bedrijfsdoelen bij Centric. Dat kan alleen als er sprake is van goede producten, hoogwaardige dienstverlening en een solide financiële positie. Het bedrijf voldoet aan al deze voorwaarden. Centric is op de toekomst gericht.

Met drie afzonderlijke divisies binnen de organisatie bestrijkt Centric het gehele complexe veld van informatietechnologie, van ontwerp en softwareontwikkeling tot advisering, migratie, implementatie en beheer. IT Solutions ontwikkelt standaardsoftware voor de automatisering van primaire processen in strategische marktsegmenten, zoals lokale overheden, gezondheidszorg, woningcorporaties, groothandel, retail en logistiek. Managed ICT Services levert verschillende diensten ter ondersteuning van de continue beschikbaarheid van (kantoor)automatiseringssystemen, zoals ICT-beheer, helpdeskservices, migraties en trainingen. Software Engineering is de derde divisie binnen de Centric-organisatie en bouwt, beheert en test klantspecifieke maatwerksoftware die bedrijfsessentiële processen bij klanten in diverse branches ondersteunt, vooral in de financiële wereld en bij de centrale overheid.

“Centric is breed gespecialiseerd en is in veel verschillende verticale markten werkzaam”, vertelt Eelco Vissinga, divisiedirecteur Software Engineering. “De spreiding van onze activiteiten en markten zorgt ervoor dat onze onderneming, zelfs in deze economisch roerige tijden, een financieel stabiele positie inneemt en dat de businesscontinuïteit goed gewaarborgd is. We hebben in de loop der jaren een goede naam opgebouwd en hebben ook in bijna alle gevallen een langdurige relatie met onze klanten.” Centric heeft vanaf de oprichting een gedoseerde en beheersbare groei nagestreefd. Doordachte acquisities van bedrijven met complementaire dienstverlening en met een in de bestaande organisatie passende bedrijfscultuur hebben altijd de voorkeur gehad. Met meer dan honderd acquisities in vijftien jaar, maar ook dankzij een organische groei, is Centric uitgegroeid tot een van de grootste en meest solide ICT-partijen in Nederland. “We zijn op de toekomst gericht”, zegt Vissinga, “en de hele organisatie is gefocust op het tevredenstellen van onze klanten.”

IT Solutions en Software Engineering zijn allebei gericht op het ontwikkelen van software. Beide divisies vullen elkaar aan wat betreft hun werkzaamheden. Reden waarom ze twee jaar geleden onder de supervisie kwamen te staan van Karim Henkens, die als divisiedirecteur verantwoordelijk is voor beide divisies. IT Solutions ontwikkelt programmatuur voor klanten die veelal te maken hebben met dezelfde soort bedrijfsprocessen, zodat standaardisering van de applicaties een belangrijk element is. Software Engineering daarentegen ontwerpt en ontwikkelt tailormade software die specifiek voor de zakelijke behoeften van een bepaalde klant wordt geschreven. Beide divisies werken in veel gevallen nauw samen, want ondanks dat verschillende programmatuur met een verschillend bereik wordt ontwikkeld, is de software gebaseerd op dezelfde onderliggende technologie.

Synergie

“Medewerkers van beide divisies maken van elkaars kennis en kunde gebruik, zodat sprake is van een grote mate van synergie”, maakt Henkens duidelijk. “Opnieuw het wiel uitvinden heeft uiteraard volstrekt geen zin, want dat kost alleen maar tijd en geld en daar zit de klant niet op te wachten. En er is heel veel technologische kennis en ervaring aanwezig bij de ontwikkelaars in beide divisies, waar iedereen dankbaar gebruik van maakt. Dankzij deze samenwerking en synergie is het geheel van onze organisatie meer dan de som der delen. Onze consultants hebben bovendien een grote mate van branchekennis die hen in staat stelt klanten van verschillende signatuur optimaal te adviseren en te ondersteunen, of het nu gaat om de implementatie van infrastructuren en bedrijfssystemen of om de migratie van applicaties en gegevens. Waar wij in ieder geval bij al onze projecten rekening mee houden is dat investeringen in informatiesystemen hun waarde voor de toekomst blijven behouden.”

Centric heeft zich in heel zijn bestaan nooit eenzijdig gericht op één soort werkzaamheden. Dat is ook altijd een bewuste bedrijfsstrategie geweest. Detachering bijvoorbeeld, maar ook het ontwikkelen van maatwerksoftware, zijn onderdelen van een totaalpakket aan serviceverstrekking. Juist in de breedte van zijn dienstverlening onderscheidt het bedrijf zich positief van andere serviceproviders.

Human assets

Vooral met oplossingen voor ondernemingen in verticale markten heeft Centric ervoor gezorgd dat een langdurige relatie met klanten eerder regel dan uitzondering is. “Een goede relatie met klanten is grotendeels ook afhankelijk van de mensen die je in huis hebt”, maakt Henkens duidelijk. “De producten en diensten die je levert zijn belangrijk, maar de kwaliteit ervan wordt geborgd door de mensen die de producten hebben gemaakt of die de diensten leveren. Het is dus van groot belang om goede mensen in huis te halen en die te behouden. Daar besteden wij veel aandacht aan. Onze mensen krijgen veel vrijheid om eigen initiatief te tonen en datgene te doen waar ze goed in zijn. Het gaat niet alleen om geld.”

Ook aan de persoonlijke begeleiding van medewerkers besteedt Centric veel aandacht. Er wordt veel tijd en geld gespendeerd aan opleidingen en vaardigheidstrainingen. “We zijn dan wel een groot bedrijf,” vult Vissinga zijn collega aan, “maar alle deuren staan altijd open. En dit alles geeft een binding met ons bedrijf die zijn weerga niet kent. Het verloop van medewerkers ligt al jarenlang ver onder het landelijk gemiddelde. Centric investeert doorlopend in de toekomst van de onderneming zelf, of het nu gaat om de producten en diensten of om de mensen. Uiteindelijk zijn we er als dienstverlenende organisatie op gericht om geld te verdienen voor de klant.”

Het A-merk onder de isp’s

XS4ALL wordt gewaardeerd door zijn klanten. De redenen voor die waardering zijn de excellente dienstverlening, de klantgedrevenheid, een enorme kennis van internet en de aandacht voor veiligheid. XS4ALL blijft hieraan werken, want het doel is om nog meer een premiumspeler in de isp-markt te zijn.

Het is alweer meer dan vijftien jaar geleden dat XS4ALL zich presenteerde op de markt en het internet opengooide voor het grote publiek. Dit derde lustrum werd gevierd met een feestelijke bijeenkomst voor klanten en medewerkers, die plaatsvond in de Westergasfabriek in Amsterdam. “We waren de eerste in Nederland die het internet toegankelijk maakte voor de mensen thuis”, vertelt Theo de Vries, directeur van XS4ALL. “Inmiddels zijn wij een alom gerespecteerde partij vanwege onze internetkennis, onze technologie, onze opvattingen, maar ook omdat ons bedrijf een internetserviceprovider (isp) is met een heel mooie klantenlijst.” XS4ALL streeft ernaar om de beste diensten te leveren, legt De Vries uit. De excellente dienstverlening die het bedrijf levert aan zijn klanten staat voorop. Dat is het kloppend hart van de organisatie. “Onze diensten moeten beter zijn dan wat er verder in de markt te koop is”, zegt hij. “Iedereen in onze organisatie beschouwt dit eigenlijk als vanzelfsprekend.”

 

Het tweede belangrijke punt is de ideologie waar XS4ALL voor staat. Het bedrijf wil niet alleen maar technologie leveren, maar ook zijn ideeën over het internet uitdragen. “XS4ALL en ook veel van onze klanten vinden dat het internet open en toegankelijk – een open samenleving – moet blijven. XS4ALL heeft strikte opvattingen over bijvoorbeeld privacy, waar we niet zomaar vanaf zullen wijken. Ook niet als de overheid daar anders over denkt. Veiligheid op het internet staat hoog op onze prioriteitenlijst en wij zien het als onze verantwoordelijkheid om onze klanten hierbij te helpen. Daarom leveren wij, naast uitgebreide informatie over veiligheid op onze website, ook veiligheidstrainingen aan onze klanten. Deelnemers leren wat de risico’s van onveilig internetgebruik zijn, hoe deze risico’s verkleind kunnen worden en hoe er toch optimaal gebruikgemaakt kan worden van de vrijheid van internet. We werken nadrukkelijk vanuit een maatschappelijke betrokkenheid, waar we uiteraard zorgvuldig mee moeten omgaan. Onze ideologie onderscheidt ons dan ook van andere providers die enkel en alleen een infrastructuur en internettoegang leveren.”

 

Verdere professionalisering

Naast dienstverlening en ideologie is het derde speerpunt van XS4ALL dat van de commercie. De schoorsteen moet immers wel kunnen blijven roken, al is XS4ALL niet een bedrijf waar hoge omzetten en grote marktaandelen de belangrijkste rollen hebben. “Waar we nu naar streven is het vergaren van meer distributiekracht”, legt De Vries uit, “zodat we meer klanten – bestaande en nieuwe – kunnen bereiken via partners en resellers. We hebben de wens te groeien in klantomvang en ook in diensten. Nieuwe technologieën maken het mogelijk om meer dienstverlening te bieden via het internet. Onze klanten vragen erom en wij kunnen het leveren. XS4ALL is geen start-up meer en het wordt nu tijd om onze premiumpositie steeds overtuigender tussen de gevestigde orde in te vullen; overigens zonder onze idealen te verloochenen. Samenwerking met partners en resultaatgerichtheid zullen hierbij belangrijkere rollen gaan spelen.”

 

Premium-isp

“Ons bedrijf, ons merk heeft een fantastische waarde”, zegt De Vries niet zonder trots. “Onze klanten zijn heel tevreden over ons en dat komt vooral door de excellente dienstverlening in diensten en producten.” De groei van XS4ALL ging lange tijd als vanzelf en het bedrijf toont fraaie winstcijfers. Nu de markt langzamerhand verzadigd raakt en ingewikkelder wordt, gaat ook XS4ALL actiever campagne voeren om de groei te ondersteunen. “Onze strategie is om door te trekken wat we al hebben”, legt De Vries uit. “We willen nog meer een premiumspeler in de isp-markt zijn, een Amerk, waarbij elk van onze klanten beseft dat XS4ALL meer biedt dan anderen, en dan vooral meer internet. Dat hebben we ook al gecommuniceerd met onze ‘X is meer’-campagne van 2008. Die lijn trekken we in 2009 door.”

 

Nummer één

De bedrijfsvoering van XS4ALL blijft uiteraard klantgedreven en gericht op klanttevredenheid. “Onze klanten waarderen onze dienstverlening en raden ons aan bij hun vrienden en relaties”, benadrukt De Vries. “Daar zijn we trots op. Alle klanttevredenheidsonderzoeken die we laten uitvoeren, tonen aan dat ons bedrijf en onze dienstverlening hoog worden gewaardeerd. Bovendien staan we op de eerste plaats bij de providermonitor van de Consumentenbond, en we zijn nummer één bij het tijdschrift Emerce 100 en bij Tweakers in 2008. Dit bewijst dat we het goed doen, en dat komt doordat we doen wat we beloven. Klanttevredenheid staat bij ons vanaf de oprichting al hoog in het vaandel en een premium brand willen zijn brengt verantwoordelijkheden met zich mee. Maar daar staat XS4ALL eigenlijk al vijftien jaar om bekend.”

Alliander geeft met ambitie de toekomst vorm

De snelle ontwikkelingen in de energiewereld vormen voor netwerkbedrijf Alliander een uitdaging om grootschalige en ambitieuze projecten op te zetten. Bij deze veelal IT-gedreven projecten horen even ambitieuze nieuwe technische en IT-medewerkers, die hun professionaliteit volop kunnen laten groeien binnen een maatschappelijk relevante omgeving.

Alliander is het netwerkbedrijf van n.v. Nuon. Het bedrijf is met 5500 medewerkers verantwoordelijk voor een groot deel van het energienet in ons land. Alliander zorgt ervoor dat er probleemloos stroom en gas bij 2,8 miljoen klanten komt, dat bedrijven 24/7 kunnen draaien, dat de straatverlichting werkt en dat onze samenleving steeds duurzamer en energiezuiniger wordt. Het omvangrijke netwerk dat door de organisatie wordt beheerd, behoort volgens directeur Informatiemanagement & ICT Lenne Huisman tot de beste van de wereld. Toch is nog lang niet iedereen bekend met Alliander en de drie werkmaatschappijen Liander, Liandon en Liandyn. “We merken dat de zakelijke markt de nieuwe naam snel oppakt, maar de uitdaging is nu om de naam Alliander met name ook op de arbeidsmarkt bekend te maken”, zegt Huisman. “Om Alliander gereed te maken voor de toekomst, zijn we druk bezig met zeer ambitieuze ITprojecten. We hebben om die reden een groot aantal vacatures op het gebied van techniek en IT.”

Nieuw marktmodel

“Vanuit de wet en de energiesector zijn afspraken gemaakt gericht op het versimpelen van het marktmodel en de processen”, vervolgt Huisman. “De kern daarvan wordt gevormd door het leveranciersmodel en de verandering in de metermarkt. Het leveranciersmodel houdt in dat voor de kleinverbruiker de energieleverancier het aanspreekpunt is voor al zijn energiezaken. De energieleverancier regelt alle zaken voor de klant (kleinverbruiker) met de netbeheerder. De metermarkt houdt in dat de netbeheerder verantwoordelijk is voor de meters in de meterkasten en dat de energieleverancier verantwoordelijk is voor het vaststellen van de meterstanden.

Een belangrijk element daarin is de keuze in de sector voor één Centraal Aansluitingenregister (C-AR). In het C-AR worden fysieke aansluitingen (gas en elektriciteit) van klanten in Nederland vastgelegd. Als een klant bijvoorbeeld wil overstappen naar een andere energieleverancier of een verhuizing doorgeeft, worden deze gegevens centraal in het C-AR geregistreerd. Het C-AR is een gezamenlijk project van alle netbeheerders in Nederland. Energie Data Services Nederland (EDSN) beheert in opdracht van de netbeheerders het Centraal Aansluitingenregister. In het kader van het nieuwe marktmodel gaan netbeheerders samenwerken om het berichtenverkeer tussen verschillende marktpartijen te verbeteren en een nieuw meetdataontvangstsysteem (MDO) te ontwikkelen. Alle projecten met betrekking tot het nieuwe marktmodel moeten medio 2010 ingevoerd zijn. Een enorme klus, waar veel partijen aan meewerken. Kortom, er liggen genoeg uitdagingen voor onze ITprofessionals, die continu meedenken en werken aan slimme oplossingen.”

Iedereen energie

Waarom zijn de ontwikkelingen bij Alliander interessant voor technici en IT’ers? Huisman: “Het moge duidelijk zijn dat de huidige ontwikkelingen op de energiemarkt invloed hebben op al onze processen. Alliander is het grootste netwerkbedrijf van Nederland met meer dan 2,8 miljoen klanten, voor wie we dagelijks onze energienetten bijna honderd procent van de tijd beschikbaar stellen. Zonder energie kan de maatschappij niet functioneren. Hierdoor is het een spannende omgeving om in te werken. Het is voor onze medewerkers een enorme uitdaging om geavanceerde systemen helemaal op te bouwen en op die manier te zorgen dat iedereen altijd kan beschikken over energie. Een andere belangrijke ontwikkeling betreft de zogeheten energietransitie. Bedrijven en huishoudens gaan met behulp van warmtekracht, zonnepanelen en windmolens steeds vaker zelf elektriciteit opwekken en beschikbaar stellen aan het energienet. Daardoor wordt het sturen van de energiestromen op het net steeds complexer. Om dit te kunnen beheersen, is een intelligent energienetwerk nodig. Dit alles met als doel om op de lange termijn duurzamer en efficiënter met energie om te kunnen gaan. Ook hiervoor zijn slimme IT-oplossingen nodig. Bij Alliander kun je als IT-professional nu al de grote lijnen gaan uitzetten. Je werkt dan aan iets wat grote maatschappelijke relevantie heeft.”

Duurzame mobiliteit

“De recente ontwikkelingen rond het aanleggen van een groot aantal oplaadpunten voor elektrische auto’s spelen ook een rol in dit toekomstscenario. De capaciteit van de batterijen van elektrische auto’s stelt ons op termijn voor het eerst in staat om op grote schaal elektriciteit op te slaan. Hoe meer elektrische auto’s erbij komen, hoe groter de opslagcapaciteit wordt. Dit betekent dat de overcapaciteit in de productie van energie benut kan worden om energie op te slaan in de batterijen van elektrische auto’s. Deze kunnen overdag op piekmomenten gebruikt worden. Zo kun je in de nabije toekomst je auto niet alleen gebruiken als goedkoop en schoon vervoermiddel, maar ook als een energiebron op wielen. Alleen al daarom is het belangrijk dat de netwerkbedrijven hebben besloten om de doorbraak voor de elektrische auto te stimuleren. Zij hebben het voortouw genomen in de aanleg van tienduizenden oplaadpunten voor dit vervoermiddel. Als vooruitstrevend en ambitieus netwerkbedrijf is Alliander voortdurend alert op dit soort ontwikkelingen en willen we graag in contact komen met even ambitieuze en energieke technici en IT’ers die samen met ons de toekomst vorm willen geven”, aldus Huisman.

Optimale mobiliteit, kosten reduceren én het milieu sparen

Athlon Car Lease, met 129.000 auto’s marktleider in Nederland, ondersteunt klanten op diverse innovatieve manieren om de mobiliteitskosten binnen de perken te houden en tegelijkertijd te werken aan duurzaamheid. Athlon Car Lease is ervan overtuigd dat deze strategie haar vruchten gaat afwerpen.

“Het interessante van de crisis en de milieuproblematiek is dat er veel kansen in zitten”, begint algemeen directeur Richard Sikkel zijn verhaal over de strategie van Athlon Car Lease in het huidige klimaat. Door de ontwikkeling op de kredietmarkt namen enerzijds de financieringskosten voor auto’s toe en scherpten leasemaatschappijen het acceptatiebeleid bij het aantrekken van nieuwe klanten aan. Bedrijven op hun beurt werden vanuit het kostenperspectief kritischer op de inzet van bestaande en nieuwe leaseauto’s. Een aantal klanten liet Athlon Car Lease in 2008 al weten bestaande leasecontracten te willen verlengen en niet te kiezen voor nieuwe leaseauto’s. In 2009 zet deze trend zich voort. Daar komt nog bij dat de waarde van gebruikte auto’s behoorlijk gedaald is. Na jarenlange groei is de verwachting van Athlon Car Lease dat het leasewagenpark in 2009 geen groei zal vertonen. “Als leasemaatschappij kun je je juist nu onderscheiden door klanten nog proactiever te adviseren over hun wagenparkkosten. Als vooruitstrevende leasemaatschappij vinden wij het onze verantwoordelijkheid om te kijken naar duurzaamheid, maar ook om klanten te ondersteunen bij het reduceren van de mobiliteitskosten. Dat kan op meerdere manieren en het mooie is dat ze elkaar nog versterken ook.”

Direct besparen

In het streven naar lagere mobiliteitskosten staat het verlengen van een leasecontract bovenaan. Sikkel: “Laat je een groot gedeelte van de leaseauto’s een jaar langer doorrijden, dan valt over het algemeen de maandleaseprijs lager uit. Bovendien schuift het moment van vervanging van de auto voor een nieuw en meestal duurder exemplaar een jaar op. Zo worden organisaties flexibeler voor wat betreft het wagenpark. Dat is zeker van belang wanneer er onzekerheid is over het perspectief van een organisatie. Het teruggeven van een nieuwe auto aan een leasemaatschappij, omdat bijvoorbeeld die arbeidsplaats vervalt, is immers vrij kostbaar.” Een andere kostenbesparing ligt in een wijziging in de autoregeling binnen organisaties. De leaseauto van een vertrekkende medewerker wordt meestal ingeleverd, waarop de nieuwe medewerker een ‘eigen’ leaseauto bestelt. Dat kan anders.

“In goede tijden is het lastig om iemand nog twee jaar te laten rijden in de auto van zijn voorganger. Nu zien we dat daarvoor begrip is. Deze auto doorzetten naar de nieuwe medewerker betekent immers een besparing. In ieder geval al de afkoopkosten van het leasecontract. Veel mensen zijn in deze tijd blij dat ze een auto krijgen en als het een gebruikte is, is het ook goed.” Besparen is ook mogelijk via de zogeheten stilstandregeling. Wie een leaseauto tijdelijk niet nodig heeft, kan deze bijvoorbeeld drie maanden tegen lagere kosten stilzetten. “Het schorsen van auto’s kan al vrij lang binnen Athlon Car Lease, maar het is iets waar niet iedereen direct aan denkt. Een leaseauto die tijdelijk buiten gebruik is, wordt een stuk goedkoper door deze regeling. Zodra er weer een leaserijder is, is deze auto onmiddellijk inzetbaar en heb je tussendoor op de kosten bespaard.” Ten slotte biedt leasen ook een mogelijkheid voor bedrijven met een eigen wagenpark die geldmiddelen nodig hebben voor hun corebusiness.

Duurzaam Mobiliteitsplan

Athlon Car Lease introduceerde in 2008 het Duurzaam Mobiliteitsplan, waarmee de leasemaatschappij klanten motiveert tot kritisch omgaan met mobiliteit om ons leefmilieu te verbeteren. In opdracht van Athlon Car Lease heeft onafhankelijk onderzoeksbureau CE Delft de effecten van de maatregelen uit dit Duurzaam Mobiliteitsplan doorgerekend en vastgesteld dat het ook bedrijfseconomisch hout snijdt om met duurzaamheid bezig te zijn. In het Duurzaam Mobiliteitsplan biedt de leaseorganisatie in vijf stappen oplossingen om de mobiliteit in Nederland te verbeteren en tegelijkertijd de CO2-uitstoot te verminderen. Dit blijkt een organisatie al snel duizenden euro’s per jaar op te leveren!

“Bewust omgaan met mobiliteit begint met de vraag of je wel moet reizen. Telewerken, bellen of videoconferencing zijn mooie alternatieven. Ga je reizen, dan bepaal je de beste reisplanning. Het openbaar vervoer kan een prima optie zijn. Is de keuze op de auto gevallen, dan rijd je met een schone en energiezuinige auto, aangepast aan het verscherpte CO2-plafond. Vervolgens rijd je zo zuinig mogelijk. Als laatste stap kennen we de CO2-compensatie. Binnen ieder van deze vijf stappen bieden wij producten aan, zodat de klant een optimale keuze kan maken. We bieden bijvoorbeeld flexibele werkplekken via Regus en secretariële ondersteuning onderweg met Eileen. We kennen de NS-Business Card voor wie gaat reizen met het openbaar vervoer. Voor wie met de auto gaat, is er de Groene Autoregeling. Om zuiniger te rijden ontwikkelden we Save Lease. Hiermee krijgen zuinig rijdende leaserijders twintig procent van hun besparing als beloning uitgekeerd.”

Met het programma Athlon Charged gaat de leasemaatschappij nog een stap verder. ‘Zero emission’ is de doelstelling ervan en hiervoor test de organisatie vanaf het voorjaar van 2009 zelf elektrische auto’s. Sikkel: “Wij verwachten al een behoorlijke verkoop van elektrische auto’s over vijf jaar en willen ons daarop voorbereiden. Alles bij elkaar liggen er volgens ons qua mobiliteit nog voldoende mogelijkheden en kansen voor zowel bedrijven als leasemaatschappijen.”

Vertrouwenspartner met visie

Voor Ictivity staat een objectieve en rendabele dienstverlening centraal. Met consultancy en managed services neemt het klanten alle ICT-zorgen over beschikbaarheid en continuïteit uit handen. Door tijdig technologische vernieuwingen te signaleren, loopt Ictivity voorop bij het vertalen van innovatie naar een gebruikersvriendelijke ICT-omgeving.

Ictivity voorziet in objectieve adviesen implementatiediensten op ICTgebied. Het bedrijf beschikt over een sterke marktpositie in de non-profitsector en in het segment van bedrijven die met een eigen ICT-omgeving honderd tot vijftienhonderd werkplekken ondersteunen. “Het enige wat telt, is klanten de juiste oplossing leveren”, vat directeur Geert Visser de onafhankelijke rol van zijn onderneming samen. “Het maakt ons daarbij niet uit welke partij uiteindelijk de ICT-producten verzorgt, zolang die maar maximaal presteert binnen de vastgelegde normen. We merken dan ook dat klanten ons echt als vertrouwenspartner ervaren.” Door niet als reseller op te treden, kan Ictivity bovendien de marktontwikkelingen op de voet volgen. Het bedrijf houdt daarom zijn kennis zowel in de breedte als in de diepte op peil. “Voor onze medewerkers hebben we een uitgebreid en professioneel trainingsprogramma opgezet”, licht Visser toe. “Zo blijven we voor onze opdrachtgevers in staat om uit de vele mogelijke oplossingen steeds weer de meest passende en rendabele samen te stellen.”

Resultaatgericht uitbesteden

De kredietcrisis noodzaakt veel bedrijven om zich te focussen op hun corebusiness. Daarbij houden ze een facilitaire voorziening als ICT kritisch tegen het licht. “Activiteiten die niet direct bijdragen aan efficiency of productiviteit worden steeds vaker uitbesteed”, signaleert Ed Holtzer, die binnen Ictivity eindverantwoordelijk is voor managed services. “Deze ontwikkeling wordt versterkt door de groeiende complexiteit van ICT-systemen. Er zijn te weinig specialisten voor beschikbaar, zodat minder kapitaalkrachtige instellingen en bedrijven de relevante vacatures nauwelijks ingevuld krijgen. Met als gevolg dat hun projecten niet van de grond komen of suboptimaal beheerd worden.”

Door de vele technische verfijningen is outsourcement voor deze bedrijven echter een betaalbaar alternatief geworden. “Uitbesteden verhoogt het niveau en rendement van een interne ICT-afdeling”, stelt Holtzer. “Het voorziet bijvoorbeeld in de mogelijkheid om de ICT-kosten over een bepaalde periode te begroten. Daarnaast krijgen managers meer inzicht in de manier waarop ICT de business moet ondersteunen, zodat ze deze kennis gerichter vertalen naar partijen die services leveren. Voor veel organisaties is deze groei echter een hele stap; ze zijn nog gewend vanuit operationele kaders te denken. We kunnen hen via onze dienstverlening daarin vooruithelpen.” Ictivity voorziet sinds ruim een jaar in managed services. Het bedrijf adviseert daarmee klanten over outsourcement, maar verzorgt ook migratietrajecten, virtualisatie, het hosten van applicaties en uiteindelijk het beheer van extern geplaatste ICT-activiteiten. “Kort gezegd: we ontzorgen de klant”, licht Holtzer toe. “We fungeren als aanspreekpunt en garanderen een tevreden eindgebruiker. Daarbij committeren we ons voor een vaste prijs aan het afgesproken resultaat.

Of er nu twee of acht uur in het verhelpen van een storing gaat zitten, het kostenplaatje blijft voor de klant zoals afgesproken. Bovendien bekijken we periodiek samen met de klant of de ICT nog steeds de business optimaal ondersteunt. De praktijk heeft geleerd dat je soms bepaalde services aan moet passen, zodat een bedrijf met de ontwikkelingen in de markt mee kan groeien. Het realiseren van die flexibiliteit beschouwen we als prioriteit binnen onze managed services.”

Open standaard

Opensourcetoepassingen zijn in opkomst. Zo stimuleert de overheid haar organisaties inmiddels om ook licentievrije software in aanbestedingen mee te nemen. “Deze markt is de laatste jaren in hoog tempo geprofessionaliseerd”, constateert Visser. “Je hebt nu enkele grote partijen die gebruikersvriendelijke software bieden, eventueel in combinatie met betaalde support. En uiteraard krijgen technici de broncode, zodat je applicaties relatief makkelijk met elkaar kunt koppelen. Die flexibiliteit is echt een verademing.” Ictivity loopt in Nederland voorop als het gaat om open source en het specifieke programma- en projectmanagement dat nodig is voor de succesvolle implementatie ervan. Zo heeft het bedrijf de afgelopen twee jaar voor de gemeente Amsterdam een open desktop ontwikkeld met een onder GPL-voorwaarde geschreven techniek. “De gemeenteraad heeft in november 2008 zijn goedkeuring over de invoering van de open desktop gemeentebreed uitgesproken”, vertelt Visser.

“De komende drie jaar gaan ze tienduizend Microsoft-werkplekken vervangen. Dit is een gigantisch migratietraject. Om de investeringskosten te spreiden kun je een vervanging naar open standaard overigens ook in verschillende stappen doen, bijvoorbeeld door als eerste met je e-mailapplicatie te beginnen. We hebben bij meerdere klanten al bewezen dat dit proces geen risico’s met zich meebrengt. Bovendien kunnen we onze opendesktoptechniek op vele platformen aanbieden, van SUSE tot Red Hat of Ubuntu.” Alsof het Amsterdamse project nog niet innovatief genoeg is, zal Ictivity de opendesktopomgeving ook nog eens online gaan aanbieden. “Steeds meer bedrijven hebben interesse in een omgeving op basis van DaaS – ofwel desktop as a service”, vertelt Visser. “Je betaalt alleen een maandbedrag en hebt verder nergens omkijken naar, mede omdat de veiligheid en back-ups van je informatie gegarandeerd zijn. We zullen in het komende decennium dan ook een sterke verschuiving in ICT gaan zien van closed source onsite naar open standaard online.”

Snelle, transparante en veilige informatie voor ondernemers

De Kamers van Koophandel zijn er voor ondernemers, óók in veranderde economische omstandigheden. Deze tijd vraagt om een krachtige en slagvaardige partner, die ondernemers van snelle, transparante en veilige informatie voorziet. En die de administratieve lasten helpt verminderen, zodat ondernemers zich optimaal op het succes van hun onderneming kunnen concentreren.

Stimulering van de economie in de regio’s en verbetering van het ondernemingsklimaat in Nederland zijn de belangrijkste doelstellingen van de Kamers van Koophandel. Dat aan de invulling van die missie in deze tijd andere eisen worden gesteld dan in het verleden, is evident. Digitale communicatie en informatievoorziening spelen nu eenmaal een steeds belangrijkere rol in een efficiënte bedrijfsvoering en daarbij ondersteunen de Kamers ondernemers daadkrachtig. Een van de instrumenten daartoe is het nieuwe Handelsregister. “De moderne Kamer van Koophandel staat voor betrouwbare en accurate informatie voor ondernemers”, zegt Directeur Bureau Handelsregister Peter Jong. “Met behulp van het nieuwe Handelsregister kunnen ondernemers slagvaardiger, transparanter en veiliger zakendoen. Door de toepassing van de meest geavanceerde digitale technieken zal dat steeds beter gaan lukken. Overigens is het toepassen van deze technieken niet iets wat we nu voor het eerst doen. Dat blijkt alleen al uit het feit dat onze website, waarop wij dag en nacht relevante informatie aan ondernemers verstrekken, zo’n 21 miljoen keer per jaar wordt bezocht!”

Eenmalig vastleggen

“Voor ondernemers is het – zeker in het huidige economische klimaat – van groot belang om snel en slagvaardig te kunnen handelen”, aldus Jong. “Daarnaast is betrouwbare informatie over bestaande en potentiële handelspartners een voorwaarde om veilig en transparant zaken te kunnen doen. Ondernemers hebben met het nieuwe Handelsregister voortaan niet alleen veel sneller toegang tot relevante handelsinformatie; het zorgt er ook voor dat ondernemers steeds minder administratieve rompslomp krijgen. Dat komt enerzijds doordat de verschillende overheden verplicht gebruik gaan maken van de centrale basisregistratie in het nieuwe Handelsregister. Concreet betekent dat voor ondernemers: eenmalig gegevens vastleggen, meervoudig gebruik door verschillende overheidsinstanties. Het is dan niet meer nodig dat die steeds opnieuw naar dezelfde gegevens vragen. Aan de andere kant levert het ook administratieve lastenverlichting op in het business-to-businesstraject. Verplichte uittreksels die bijvoorbeeld door telecomaanbieders of leasemaatschappijen worden gevraagd, kunnen voortaan direct digitaal uit het nieuwe Handelsregister worden gehaald. Dat bespaart de ondernemer veel tijd en geeft hem veel sneller dan voorheen de beschikking over de noodzakelijke bedrijfsmiddelen. Op deze manier is de Kamer van Koophandel voortdurend bezig om de ondernemer daadwerkelijk te steunen met de optimale bedrijfsvoering van zijn onderneming. Dat geldt met name ook voor starters: je hoeft niet meer dagenlang verschillende loketten langs om eindelijk te kunnen beginnen. Bij de Kamer van Koophandel krijg je als zzp’er bijvoorbeeld na het inschrijven snel een btw-nummer, zodat je eerder je eerste facturen de deur uit kunt doen.”

Ontzorgd

“In wezen betekent deze nieuwe werkwijze dat de administratieve lasten van de ondernemer worden verlegd naar de partijen die om de gegevens vragen, zowel in de publieke als in de private sector”, vervolgt Jong. “Doordat de verschillende partijen nu de gelegenheid wordt geboden om zelf de benodigde gegevens op te vragen, worden ondernemers sterk ontzorgd. Overheidsinstanties worden daartoe dus zelfs binnenkort verplicht. Op den duur zal het overgrote deel van de overbodige en tijdrovende procedures, die zoals bekend tot de grootste ergernissen van ondernemers behoren, voorgoed verdwijnen. Er is echter niet alleen sprake van het elimineren van overbodige procedures: snelle en betrouwbare digitale gegevensuitwisseling kan ondernemers zelfs concreet financieel voordeel opleveren. Zo is onder regie van het Ministerie van Economische Zaken een project gestart dat ertoe moet leiden dat wettelijk verplichte financiële verantwoordingsinformatie met één druk op de knop digitaal naar zowel de Kamer van Koophandel, de Belastingdienst als het CBS wordt verzonden. Zo krijgt de ondernemer eerder duidelijkheid over zijn financiële positie en dat kan van levensbelang zijn bij eventuele kredietaanvragen.”

Regionale functie

“De ontwikkelingen rond het nieuwe Handelsregister spelen zich met name op landelijk niveau af. Voor ondernemers is het daarnaast nog altijd zeer belangrijk dat zij bij de regionale Kamer van Koophandel terechtkunnen voor advies, informatie en ondersteuning. Op regionaal en lokaal niveau zijn de Kamers bijvoorbeeld voortdurend met overheden in overleg over het schrappen van overbodige regels en verordeningen die ondernemers hinderen in hun bedrijfsvoering. De kracht van de regionale Kamers is dat de medewerkers precies weten wat ondernemers daar bezighoudt. Met die deskundigheid kunnen ondernemers als vanouds hun voordeel doen. Doordat we continu seminars en cursussen organiseren, blijven ze voortdurend up-to-date en met onze regionale bijeenkomsten kunnen ze actief netwerken om zo hun concurrentiepositie te verbeteren. Daarnaast maken we ons sterk voor de nationale ondernemersbelangen en bevorderen we ook nog eens krachtdadig het internationale handelsverkeer. Ons werk manifesteert zich dus in verschillende dimensies, al naar gelang het concrete belang van ondernemers. Je kunt stellen dat digitalisering en standaardisering zich steeds meer op bovenregionaal niveau afspelen, terwijl culturele verschillen zich steeds duidelijker op regionaal niveau voordoen. Voor die beide aspecten is de Kamer van Koophandel optimaal ingericht. Digitale gegevensuitwisseling laten we snel en efficiënt en volgens internationaal erkende standaarden plaatsvinden, maar deskundige advisering van regionale ondernemers vindt plaats via het beproefde een-op-eencontact met plaatselijke medewerkers. Dat levert ‘the best of both worlds’ op voor ondernemers.”

Berk is waar uw business is

“We staan in alle opzichten dicht bij de klant”, verklaart bestuursvoorzitter Michel de Graaf van Berk Accountants en Belastingadviseurs de slogan ‘Berk is waar uw business is’. Berk denkt mee met ondernemers, zowel in goede tijden als in economisch zwaarder weer.

De organisatie is geheel ingericht op kleinere ondernemingen met groeipotentie en middelgrote bedrijven tot circa duizend werknemers. Dat resulteert in een praktische en slagvaardige aanpak. “Met onze achttien vestigingen verspreid over Nederland zijn we letterlijk dicht bij onze klanten”, vertelt Michel de Graaf. “Maar de slogan staat voor meer dan alleen geografische nabijheid. Wij begrijpen onze klanten, omdat we zelf ook ondernemer zijn”, vervolgt De Graaf. “Dat praat en werkt makkelijker. Zo weten we dat zij graag duidelijkheid en een beknopt advies willen en dat krijgen ze van ons dan ook.” De combinatie van deze pragmatische instelling en het meegroeien met een onderneming zorgt dat Berk in elke fase van de levenscyclus van een onderneming aanwezig is. Ook daarvoor geldt dus dat Berk is waar uw business is.

Michel de Graaf benadrukt het onderscheidende vermogen van Berk: “Wij zijn gericht op het leveren van topkwaliteit tegen een betaalbare prijs. Daarnaast staat het leveren van toegevoegde waarde centraal. Dit houdt in dat we verder kijken dan onze neus lang is. We kijken verder dan alleen de cijfers; we kijken ook naar de onderneming en de ondernemer. We staan hem terzijde vanuit onze kennis en ervaring en doen dat zodanig dat hij de juiste beslissingen kan nemen en zijn risico’s beter kan beheersen. Ons onderscheidende vermogen zit vooral in de manier waarop we dat doen: praktisch en slagvaardig.”

Overleven en kansen benutten

In slechte economische tijden komt het zowel op overleven als het benutten van kansen aan. Want Berk benadrukt dat die er juist nu ook zijn. En in dit soort situaties bewijst de Berk-adviseur zijn waarde. Doordat hij de klant en de sector waarbinnen deze opereert kent, is hij een goede sparringpartner om samen met de klant de situatie te analyseren en de mogelijke oplossingen te bepalen. De Graaf legt uit: “Voor een groot deel van de klanten komt het nu op overleven aan. Je moet als ondernemer kunnen omgaan met lastige situaties, moeilijke beslissingen nemen en weten waar je moet snijden. En je moet kansen benutten om beter uit de strijd te komen dan je erin bent gegaan. Wij helpen met het verzamelen van informatie, het doorgronden van de situatie en het bespreken van alternatieven, zodat de klant in staat is om de juiste beslissingen te nemen.”

Specialistische kennis

Naast de traditionele dienstverlening in accountancy en belastingadvisering heeft Berk een aantal gespecialiseerde diensten voor grote en zeer grote ondernemingen alsmede de publieke sector. Zoals Corporate Finance, IT Audit & Risk Management, Subsidie Audits en Btw-advies. De adviseurs van IT Audit & Risk Management worden bijvoorbeeld ingeschakeld bij pakketcertificatie, ondersteuning van de interne controle, pre- en post implementation audits, Sarbanes-Oxley 404-projecten en SAS 70-verklaringen. Ted Verkade, bestuurslid bij Berk, licht deze dienstverlening verder toe: “Een van onze klanten is een internationaal werkend trustkantoor. De klanten van dit kantoor zijn internationale ondernemingen die behoefte hebben aan zekerheid over de naleving van de administratieve procedures binnen dit bedrijf. In dit kader hebben wij voor deze klant in verschillende landen een SAS 70-verklaring afgegeven.”

Internationaal netwerk

Dat Berk met zijn vestigingen in Nederland regionaal sterk verankerd is, betekent niet dat internationale klanten buiten de boot vallen. Zij worden bediend met behulp van het internationale netwerk Baker Tilly International. Berk is actief lid van dit netwerk, waarin wat betreft kwaliteitsstandaarden en werkwijze gelijkgestemde kantoren uit 110 landen actief zijn. Ook behoort het netwerk tot de top acht van de wereld. Ted Verkade, regiovoorzitter EMEA van Baker Tilly International, licht de samenwerking toe: “Via dit netwerk kunnen wij bijna overal ter wereld onze klanten ondersteunen in hun activiteiten over de landsgrenzen heen. De collega’s binnen het netwerk zijn actief voor dezelfde doelgroep en werken net zo pragmatisch en slagvaardig als wijzelf. Wanneer een klant bijvoorbeeld een overname in het buitenland overweegt, kan tijd een essentiële factor zijn. Door gebruik te maken van het netwerk kan binnen een paar uur een conference call met de juiste adviseurs geregeld zijn. En kunnen wij helpen om de transactie snel rond te maken. Kortom, ook internationaal geldt: Berk is waar uw business is.”

Vliegende start voor UWV WERKbedrijf

In korte tijd is de arbeidsmarkt gekanteld. Schreeuwden werkgevers vorig jaar om personeel, nu staan duizenden banen op de tocht. Op hetzelfde moment fuseerde CWI met UWV. Het nieuwe UWV WERKbedrijf laat zien dat het de veranderingen op de arbeidsmarkt aankan.

André Timmermans, directeur UWV WERKbedrijf, beleeft drukke tijden sinds de start van UWV WERKbedrijf op 1 januari 2009. De nieuwe organisatie is ontstaan uit een fusie tussen CWI en UWV. Tegelijkertijd met de fusie kwam de plotselinge omslag op de arbeidsmarkt. Timmermans: “De financiële crisis begon eind 2008 door te werken op de arbeidsmarkt. De focus van werkgevers was niet meer: waar haal ik mijn mensen vandaan, maar: hoe pas ik mijn kosten aan op de teruggelopen omzet. Ook voor werknemers en werkzoekenden is er in korte tijd veel veranderd. De zekerheid van het hebben van een baan is verdwenen en er zijn minder vacatures en meer werkzoekenden.” Hoe heeft UWV WERKbedrijf vervolgens gereageerd op deze kanteling?

 

“De plannen die we voor de crisis gemaakt hadden om de krapte op de arbeidsmarkt aan te pakken, hebben we snel terzijde geschoven. In plaats daarvan zijn we gestart met het opzetten van mobiliteitscentra om werkgevers die door de crisis in problemen zijn geraakt te ondersteunen. Binnen twee maanden hebben we drieëndertig mobiliteitscentra gerealiseerd, verspreid over heel Nederland. In de centra, gevestigd op locaties van het UWV WERKbedrijf, bundelen publieke en private organisaties hun krachten. Denk aan gemeenten, uitzendorganisaties, kenniscentra, outplacement- en re-integratiebureaus en roc’s. Maar ook het bedrijfsleven speelt een belangrijke rol. Het gaat erom snel te anticiperen op de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Bedrijven opzoeken die problemen hebben. En als reductie van personeel noodzakelijk is, ervoor zorgen dat werknemers snel van de ene baan naar de andere kunnen gaan. We hebben te maken met 30 tot 50% meer toestroom van werkzoekenden. Daardoor ontstaat een dynamiek die een andere dienstverlening vereist. Zo is het thema scholing in sneltreinvaart weer op de agenda gekomen. Een goede zaak, want het is van belang dat juist nu werknemers en werkzoekenden hun competenties versterken om beter en breder inzetbaar te zijn. Met onze 127 vestigingen zijn we flexibel en slagvaardig. We kunnen schakelen tussen landelijke aanpak en beleid dat toegespitst is op de regionale arbeidsmarktsituatie.”

 

Re-integratie en bemiddeling

Zoals gezegd, de fusie loopt door alle turbulente marktveranderingen heen. Niettemin kregen de vierduizend exCWI-medewerkers keurig op tijd hun loonstrookje en werden ze ondergebracht bij een pensioenfonds. Ook koos de organisatie voor sponsoring van de schaatser Shani Davis voor meer naamsbekendheid. Timmermans glimlacht: “Hij afficheert mooi onze kijk op talent.” Het bleek een gouden greep. Davis werd onder meer wereldkampioen op de sprint. Maar wat zijn de grootste voordelen van deze fusie voor de markt? “Voortaan zijn er nog maar twee publieke partijen die zich bezighouden met bemiddeling en re-integratie: UWV WERKbedrijf en de sociale dienst van de gemeente. Samen helpen we zo veel mogelijk werkzoekenden aan een nieuwe baan. Op termijn gaan we zelfs toe naar één loket; dat is overzichtelijk voor de werkzoekende en de werkgever. Met de fusie kunnen we bovendien sneller financiële middelen inzetten om werkzoekenden aan een baan te helpen. Bij de inzet ervan is er nadrukkelijk aandacht voor de behoeften van het bedrijfsleven. Ook in de mobiliteitscentra gaan we uit van de vraag van bedrijven. We gaan naar de werkgever toe, bieden onze expertise aan, praten over de mogelijkheden om werknemers snel naar ander werk te leiden. In de mobiliteitscentra hebben we alle vacatures onder handbereik en hebben we contacten met alle branches. Er zijn namelijk sectoren waarin er volop vacatures zijn, zoals onderwijs, zorg, overheid en beveiliging. Maar er zijn ook sectoren met juist een overschot. We zetten daarom fors in op om- en bijscholing. Wat we willen voorkomen is dat iemand lang aan de zijlijn staat. Of het nu gaat om iemand die de dupe is van de crisis of om een Wajonger met weinig perspectief op werk.” Om de private en publieke sector op verschillende terreinen op elkaar af te stemmen, heeft UWV WERKbedrijf coproducties met uitzendbureaus en outplacementbedrijven opgezet. Timmermans noemt het voorbeeld van de bouwbranche: “We maken afspraken om ervoor te zorgen dat jongeren hun vakopleiding kunnen afmaken. En dat de nieuwe toestroom, ondanks de huidige marktsituatie, toch een leer-en-werkcontract krijgt. Een constructie waar ik veel van verwacht.”

 

Krachtenbundeling

Timmermans is helder over de toekomst van het UWV WERKbedrijf. “Door de huidige crisis gaan we in versneld tempo toe naar een hechtere samenwerking tussen publieke en private partijen. Het UWV WERKbedrijf zal zich daarin steeds meer gaan opstellen als een netwerkorganisatie. De vraag van de werkgever is daarbij leidend. Verder zal de digitalisering van onze dienstverlening een grote vlucht nemen. Werk.nl, onze internetsite, krijgt een persoonlijke touch, want straks krijgt iedere werkzoekende een persoonlijke WERKmap, een eigen internetpagina. Werkgevers bedienen we steeds beter online, bijvoorbeeld met scholingsinformatie. Ook maken we steeds meer cv’s van werkzoekenden beschikbaar voor werkgevers en uitzendbureaus.” Timmermans besluit: “We hebben er veel klanten bij gekregen, werkzoekenden én werkgevers. Maar ondanks de grote aantallen blijft het individueel maatwerk.”

Ruim baan voor talent, man én vrouw

Organisaties presteren beter als de leiding uit zowel mannen als vrouwen bestaat.Voor Carin Geluk en Lieke Schepers, beiden directeur bij Randstad Nederland, is dat vanzelfsprekend omdat mannen en vrouwen elkaar aanvullen. Dat het percentage vrouwen in hogere managementfuncties groeit, vinden zij een positieve ontwikkeling.

“Organisaties hebben als doel de bedrijfsvoering optimaal te laten verlopen. Als dat het best zou lukken met alleen mannen aan de top, dan zou het management nog steeds louter uit mannen bestaan”, zegt Carin Geluk, directeur van Randstad Zorg, de tak die vraag naar en aanbod van verzorgenden, verpleegkundigen, artsen en ondersteunend (medisch) personeel bij elkaar brengt. Haar collega Lieke Schepers, directeur van Randstad Professionals, dat zich toelegt op het detacheren van jonge, hoogopgeleide interimmers in onder meer IT, legal-public, finance en HR, beaamt dat. “Ik ben daarom voorstander van een mooie balans tussen mannen en vrouwen. Los van individuele verschillen hebben zij ieder hun eigen kwaliteiten. In de besluitvorming zijn mannen in de regel duidelijker en zij voelen zich minder snel persoonlijk aangevallen. Ook zijn zij beter in staat om een misverstand met humor de wereld uit te helpen. Verder weten mannen veelal hun ambities duidelijker te formuleren en uit te spreken. Vrouwen zijn daarentegen sterker in het leggen van verbindingen en zijn doorgaans empathischer dan hun mannelijke collega’s. Ook zijn vrouwen vaak erg goed in het creëren van draagvlak.”

Kwaliteit voorop
“Vrouwen leggen beter uit waarom een bepaalde beslissing is genomen”, vult Geluk aan. “Mannen communiceren wat er is besloten en dat is het dan. Althans: dat patroon zie je heel frequent terug, maar lang niet altijd.” Geluk wil daarmee maar zeggen dat de geschetste verschillen in leiderschap tussen mannen en vrouwen in grote lijnen kloppen, maar dat de invulling praktisch sterk uiteen kan lopen. Desondanks staat voor haar en ook voor Schepers buiten kijf dat het goed is dat het percentage vrouwen in hogere managementfuncties groeit. “Het gaat dan niet in eerste instantie om de man-vrouwdiscussie, maar om het doorbreken van de homogeniteit van een groep, in dit geval het hoger management”, aldus Schepers. Van quota om het aantal vrouwen op te krikken, zoals in Noorwegen, waar veertig procent van de bestuurders en commissarissen vrouw moet zijn, is Schepers noch Geluk een voorstander. De kwaliteit van de manager moet altijd vooropstaan. Een quotum kan in hun ogen eventueel alleen nuttig zijn als instrument om organisaties bewust te maken van de noodzaak van meer diversiteit. Zowel Schepers als Geluk ziet geen glazen plafond, in elk geval niet binnen Randstad. “Vrouwen die de kwaliteiten hebben voor een hogere managementfunctie én die zo’n positie ook ambiëren, lukt het om de top te halen”, aldus Schepers. “Voor ons persoonlijk, de generatie van jonge dertigers, is dat eigenlijk geen issue. Anders dan onze moeders hebben wij altijd gelijke kansen gehad. Destijds was het voor vrouwen gebruikelijk om niet naar de hbs te gaan omdat ze toch zouden moeten stoppen met werken zodra ze trouwden”, vertelt Geluk. Tekenend voor de ongelijke kansen is dat het parlement pas in 1976 een wet aannam die ontslag wegens huwelijk, zwangerschap of bevalling verbood. Het recht op gelijk loon voor mannen en vrouwen was een jaar daarvoor wettelijk vastgelegd.

Interne doorstroming
Schepers en Geluk geloven dus in gelijke kansen voor mannen en vrouwen. Zij zijn zelf het bewijs dat er in elk geval bij Randstad voldoende mogelijkheden liggen. Onderzoek staaft dat. Van de toonaangevende Nederlandse bedrijven heeft Randstad de meeste vrouwen in hogere managementfuncties. Het overgrote deel van hen, tachtig procent, komt uit de eigen gelederen. Ook Schepers en Geluk zijn intern doorgestroomd. In hun geval was dat een logische ontwikkeling, gezien het managementtraineeship waaraan ze hebben deelgenomen. “Het traineeship heeft als doel om je, via een loopbaanpad, binnen vijf tot zeven jaar te ontwikkelen naar een functie in het hoger management. Dat zijn functies waarbij je leiding geeft aan managers”, vertelt Schepers. “Al vroeg in het traineeship word je betrokken bij strategische kwesties. Dat leert je om met een andere bril naar de organisatie te kijken.”

Haasje-over
Maar een traineeship is bij Randstad geen must om hogerop te komen, weet Geluk. “Het ontwikkelen van talent is onderdeel van de bedrijfscultuur.” Als voorbeeld noemt ze de jaarlijkse ambitiegesprekken waarin medewerkers kunnen aangeven wat ze willen. “In principe kan alles, je moet wel zelf de kans grijpen.” Veel medewerkers doen dat. “Dat levert soms wel een spanningsveld op. Mensen die naar een andere plek in de organisatie gaan, laten een lege plek achter. Vaak zijn dat de beste medewerkers, en je weet dan niet wie op die plek terugkomt. Dat kan leidinggevenden terughoudend maken om mee te werken aan een volgende carrièrestap.” Om te voorkomen dat een medewerker zo de gevangene wordt van zijn directe leidinggevende, kent Randstad het haasje-overprincipe. De manager van de direct leidinggevende praat ook met de medewerkers. Zo krijgt iedereen bij Randstad, man én vrouw, maximaal de gelegenheid om de talenten te ontplooien. En daar plukt de organisatie de vruchten van.

COLT Telecom is pragmatisch, transparant en flexibel

COLT Telecom is leverancier van managed-IT-services in de breedste zin des woords.Voor uitgever Wegener is de afgelopen tijd een aantal succesvolle projecten uitgevoerd.Wegener koos voor COLT Telecom vanwege zijn pragmatische, transparante en flexibele instelling.

“We hebben destijds bewust gekozen voor COLT Telecom”, zegt IT Service Manager van Wegener Gijs van Oorschodt. “Daarvóór waren we altijd afnemer van een andere telecompartij, maar voor die club waren we ‘een’ klant. Voor COLT zijn we een gróte klant. Omdat Wegener een dynamisch krantenbedrijf is met negentig locaties in het land, wilden we ook een dynamische en flexibele telecompartner. We hebben een omvangrijke Request for Proposal (voor managed WAN, LAN, IPT en firewall- en contentservices) naar een aantal partijen uit doen gaan. Overigens hadden we daarvóór met hen al goede ervaringen opgedaan. Daarbij hebben ze zich flexibel opgesteld, waren ze ontvankelijk voor onze wensen en konden ze snel schakelen. We zijn mede om die redenen, maar ook omdat COLT een aantrekkelijk financieel voorstel deed, in 2007 met hen in zee gegaan. Het eerste project was een zeer omvangrijke migratie van ons WAN op 87 locaties. Voorwaarde daarbij was dat we geen dag uit de lucht konden zijn, omdat we het ons niet konden permitteren om een dag niet uit te komen met onze kranten. Dat is allemaal voorspoedig verlopen en na een halfjaar is vervolgens ons LAN gemigreerd onder beheer van Imtech, waarbij we zijn overgegaan op IP-telefonie. Dat laatste hield een enorme inventarisatie in van zo’n vijfduizend telefoonnummers. In de tussentijd hebben we in één weekend ook onze firewall en contentscanning gemigreerd, hetgeen voor een bedrijf als het onze geen kleinigheid is, vanwege de grote datastromen vanuit onze vele contactpunten in het land. Dit is dan ook niet geheel ongemerkt aan onze interne klanten voorbijgegaan.”

Pragmatisch

“Wat mij in de samenwerking met COLT steeds aangenaam heeft getroffen, is dat er tijdens deze omvangrijke projecten nooit direct werd gekeken naar de contractueel vastgelegde werkzaamheden. Met andere woorden: als er iets noodzakelijks moest gebeuren, werd dat gewoon gedaan. De prioriteit bij COLT lag bij ónze belangen, in de wetenschap dat wij elke dag de krant moesten uitbrengen. Belangrijk aspect daarbij was dat het klikte tussen de mensen die het moesten uitvoeren, en die zekerheid kregen we al tijdens de voorbereidende gesprekken. Wegener is een pragmatische organisatie die samen met een even pragmatisch ingestelde partner oplossingen zoekt voor de uitdagingen waarmee wij geconfronteerd worden. In de praktijk is gebleken dat COLT daarvoor de juiste partner is.”

Ed Schravesande, Directeur Major Enterprise Divisie van COLT, geeft van zijn kant toelichting: “Wegener is voor ons een ideale klant, omdat wij hen het complete portfolio leveren. Dat betreft de geïntegreerde spraak- en data-infrastructuur inclusief de hosting van Wegener’s systemen, die we beheren tot en met het operating system. Daarbij werken we samen met partners zoals Imtech om een end-to-end-infrastructuur voor de gebruiker te bieden. De COLT-helpdesk biedt voor de klant één ingang, zodat de klant zich nooit af hoeft te vragen wie een eventueel probleem moet oplossen. Ons Europese netwerk over dertien landen is volledig geïntegreerd met achttien kwalitatief hoogwaardige datacenters. Daarmee is het mogelijk om de volledige IT-infrastructuur aan COLT uit te besteden, tot aan de applicatielaag. Daardoor kunnen klanten zich richten op hun kernactiviteiten en de daarbij behorende applicaties, terwijl ze verzekerd zijn van een veilige en redundante toegang tot hun systemen.”

Ed Schravesande: “Voor onderdelen van ons portfolio maken wij gebruik van gespecialiseerde partners die op hun terrein meestal marktleider zijn en over de juiste kennis en mankracht beschikken. Niettemin houdt COLT binnen de projecten die wij aannemen altijd de volledige regie, omdat wij daarmee voor onze klanten altijd het vaste aanspreekpunt kunnen zijn wanneer zich eventuele kwesties voordoen die hun oorsprong hebben bij de inbreng van die partners.”

Kracht

Hij vervolgt: “Dat pragmatische en transparante uitgangspunt heeft in de relatie met Wegener goed gefunctioneerd. Voor ons staan de belangen van de klant altijd centraal. Wij weten zo goed wat er bij een lant speelt, dat wij voor elk traject de juiste combinatie kunnen vinden van services en partijen die deze services het best kunnen verzorgen. Uiteraard heeft de klant een belangrijke stem in de beslissing daarover. We adviseren een mogelijke partner op basis van wat wij weten over de behoeften bij de klant, maar die moet het daar natuurlijk wel mee eens zijn. Het gaat in het dagelijkse werk tenslotte ook over de mentaliteit van de mensen met wie je samenwerkt. Als dat in de praktijk niet blijkt te klikken, moet je daar wel flexibel mee kunnen omgaan. Daarin ligt dan ook de kracht van COLT: pragmatisch, transparant en flexibel.” Gijs van Oorschodt voegt daaraan toe: “Zoiets kun je niet alleen maar beloven; dat moet je ook in praktijk brengen. En dat is precies wat bij Wegener is gebeurd. De ervaring heeft ons geleerd dat er een match bleek te zijn en dat onze keuze de juiste was. Het uitgangspunt van COLT is duidelijk: het moet werken.”

Vooruitdenken in betalingsverkeer

Met vestigingen in vier landen – Nederland, Duitsland, Italië en Finland – en de levering van betaaldiensten in acht Europese landen is Equens hard op weg om uit te groeien tot een van de grootste Europese betalingsverwerkers. Vooruitdenken is het credo.

‘Het klinkt misschien gek, maar voor ons geldt dat de prijsstelling van onze dienstverlening, onze kwaliteit, betrouwbaarheid en veiligheid ‘slechts’ randvoorwaarden zijn”, vertelt Antoon Kuijpers, Member of the Board of Directors van Equens. Met een jaarlijks volume van bijna negen miljard girale transacties en een dikke drie miljard toonbankbetalingen en geldopnames – goed voor een marktaandeel van meer dan 12,5% in Europa – kan dat ook haast niet anders. Kuijpers: “Net zo belangrijk is het om steeds vooruit te denken. Op welke manier kunnen we in de behoefte van onze klanten, de Europese banken, voorzien? Wat doen onze concurrenten én op welke manier kunnen we ons ten opzichte van hen onderscheiden? Of hoe kunnen we onze ervaring in het betalingsverkeer toepassen op andere sectoren, zoals op dit moment in de gezondheidszorg en het verzekeringswezen?” Antoon Kuijpers, sinds 1994 werkzaam voor Equens (destijds Interpay) en onder meer verantwoordelijk voor de introductie van de Chipknip in Nederland, benadrukt graag hoe dynamisch zijn werkterrein is.

“Nagenoeg iedereen binnen Equens is zich bewust van de rol die wij vervullen in het Europese betalingsverkeer. Daarom neemt Business Continuity een belangrijke plaats is. Niet alleen met het oog op een calamiteit, maar bovenal om nog beter te kunnen sturen op de bedrijfsdoelstellingen. Natuurlijk heeft Business Continuity ook haar weerslag op de producten en diensten die klanten afnemen. Zijn er sluitende afspraken gemaakt met onze klanten en worden de klantverwachtingen op een juiste manier gemanaged?” Vooruitdenken is vooruit regeren. Als bedrijf moet je dan ook tijdig maatregelen treffen om je klanten te faciliteren. Kuijpers benadrukt dit: “Equens voldoet aan verschillende ISO-standaards. Zoals de internationaal vermaarde standaard BS25999-2:2007, die wordt uitgegeven door het British Standards Institute. Op het gebied van databescherming behalen we het opgestelde protocol (Directive 95/46 EC) en voor informatiebeveiliging voldoen we aan ISO/IEC 27001:2005.”

Slimme technieken

Behalve in Business Continuity speelt Equens al jaren een belangrijke rol bij het opsporen van fraude in het betalingsverkeer. Banken melden fraude van pashouders aan Equens. In opdracht van de banken voert Equens vervolgens een onderzoek uit, waarbij op basis van de meldingen van de verschillende banken een scherpe analyse kan worden gemaakt. De bevindingen worden daarna gemeld aan de individuele banken, zodat zij passende maatregelen kunnen treffen. Deze centrale aanpak blijkt tot nu toe effectief en levert aantoonbare resultaten op. Bij zo’n onderzoek en bij het detecteren van fraude maakt Equens gebruik van slimme technieken. Vooruitdenken wordt ook hier beloond, omdat je door het inzetten van nieuwe technieken criminelen een stapje voor kunt zijn. “Wij werken al jaren uitstekend samen met de Vrije Universiteit van Amsterdam”, zegt Kuijpers. De samenwerking heeft betrekking op het in een zeer vroeg stadium detecteren van fraude met betaalpassen, zoals bankpassen en creditcards. Er wordt gebruikgemaakt van neurale netwerken, een techniek die is gebaseerd op de werking van neuronen in de hersenen. Kuijpers: “De Vrije Universiteit heeft enorm bijgedragen aan een nieuw, state of the art en uiterst krachtig systeem voor het vaststellen van fraude.” De detectie van fraude richt zich niet alleen op creditcards, maar ook op skimming van bankpassen, en is gebaseerd op kenmerken van de kaarthouder, kenmerken van de transactie, de winkel en de onderlinge samenhang.

Miljard transacties

Door de uitgekiende inzet van informatietechnologie is het nu mogelijk om permanent de activiteiten op betaal- en geldautomaten te volgen, gecombineerd zijn dat maar liefst één miljard realtime beschikbare transacties waarvan Equens geavanceerde analyses kan uitvoeren. Het systeem reageert op afwijkende transacties, waardoor passen zeer snel kunnen worden geblokkeerd. Zo wordt het ‘window of opportunity’ voor criminelen teruggebracht van enkele dagen tot enkele minuten, waardoor mogelijke schade enorm wordt beperkt. En niet te vergeten het ongemak voor een pashouder. Kuijpers: “Binnen Equens volgen we vierentwintig uur per dag, zeven dagen in de week nationale en internationale ontwikkelingen. Overigens niet alleen op het gebied van fraudedetectie. Ook fungeren we als liaison voor de politie bij de opsporing van fraude en zijn we nauw betrokken bij de daadwerkelijke vervolging van daders via justitie en, waar mogelijk, het verhalen van de geleden schade. Onze specialisten nemen onze klanten daardoor veel werk uit handen.”

Strategisch partnerschap

Steeds weer signaleert Equens nieuwe kansen in de markt. Terwijl er binnen Europa nog hard wordt gewerkt aan het tot stand brengen van een uniforme Europese betaalzone en het harmoniseren van betaalproducten, is Equens volop bezig met de volgende logische stap op weg naar verdere globalisering van de betaalmarkt. Zo tekende het bedrijf recentelijk een memorandum van overeenstemming met de Federal Reserve Banks voor de verwerking van betalingen tussen de Verenigde Staten en Europa. Met ingang van 2010 bieden beide partijen banken een kosteneffectieve mogelijkheid voor de verwerking van grensoverschrijdende betalingen in meerdere valuta’s, waaronder de Amerikaanse dollar en de euro. “Voor Equens is zo’n strategisch partnerschap een belangrijke stap die goed aansluit op onze visie op een mondiale betaalmarkt. Een kwestie van vooruitdenken.”