Fotograaf: Herman van Heusden

EY Advisory maakt IT Security een management issue

Ernst & Young is wereldwijd toonaangevend op het gebied van assurance, tax, transactions en advisory. EY Advisory levert, met een global netwerk van ruim 18.000 professionele adviseurs, ervaren multidisciplinaire teams die met hun cliënten samenwerken om gerichte oplossingen te bieden.

Vanuit dit netwerk zijn circa zeshonderd adviseurs in Nederland en België actief. Binnen EY Advisory richt Technology and Security Risk Services (TSRS) zich onder andere op IT Security. Hierbij adviseert EY over de procedurele en organisatorische kant van IT Security, maar ook, wellicht minder bekend van EY, over de technische kant. Project manager Richard Verschuren: “De markt is veranderd, dat merkt iedere onderneming. Er is een andere focus en minder budget voor IT. Toch blijft het voor bedrijven heel belangrijk om IT Security hoog in het vaandel te houden.” Verschuren is project manager binnen de TSRS-afdeling Specialized Technical Services, die zich bezighoudt met complexe en veelal aan internet ontsloten IT-infrastructuren.

“Het is een club van twaalf techneuten die volledig zijn gericht op technische problemen van en oplossingen voor cliënten. Dit kan zijn het beoordelen van technische ontwerpen, maar ook het legaal hacken van websites van klanten om zo de veiligheidslekken bloot te leggen.” Veel ondernemers en managers onderschatten het belang van IT Security, zegt Verschuren. “Vroeger hing er een groot slot aan de deur en was het bedrijf beveiligd. Nu informatie via internet wordt ontsloten en applicaties via een webbrowser toegankelijk zijn van waar dan ook ter wereld, heeft een bedrijf niet meer genoeg aan dat ene slot. Helaas is de beveiliging van IT een stuk minder zichtbaar, waardoor het voor veel mensen ongrijpbaar is.” Hij ziet dat er door bedrijven te weinig geld wordt vrijgemaakt voor IT Security. “Mijn taak en die van EY Advisory is dan ook om managers te adviseren op dit gebied. We doen dat door het technische deel inzichtelijk en begrijpelijk te maken.” Volgens Verschuren hebben de meeste mensen in het bedrijfsleven op dit moment een digitale achterstand. “Ik noem iedereen van eind twintig en ouder altijd ‘digital immigrants’. We adopteren de technologie wel, maar we zijn er niet mee opgegroeid. Daarom begrijpen we het niet altijd. Er is op dat gebied een enorme kloof tussen mensen van dertig en ouder en de jongere generatie, die niet anders kent.”

Risico’s inzichtelijk

Die kloof wil EY Advisory verkleinen door managers in het bedrijfsleven te wijzen op de minder zichtbare, maar niet minder belangrijke risico’s. “Vroeger waren de risico’s van het gebruik van internet te bestrijden met een firewall. Doordat de wijze waarop bedrijven internet gebruiken is veranderd, zijn ook de risico’s veranderd. Nu steeds meer gebruik wordt gemaakt van webapplicaties en een integratie van informatie met ketenpartners aan de orde van de dag is, zijn aanvullende maatregelen noodzakelijk. Dit is niet altijd eenvoudig; webapplicaties beveiligen is een stuk ingewikkelder dan een firewall implementeren en vereist ook budget”, zegt Verschuren. IT Security is bij veel bedrijven het ondergeschoven kindje. “Wij maken de technische issues van IT Security meer inzichtelijk voor het management en wij proberen hen ervan te overtuigen dat ze er geld voor moeten vrijmaken.”

Het voordeel van EY Advisory is dat ze onafhankelijk zijn en derhalve niet productgebonden. Verschuren waarschuwt ervoor dat beveiligingslekken en fraude gemeengoed zijn geworden. “Bedrijfskritische data die uitlekken door een verloren USB-stick of een digitale inbraak halen de voorpagina van de krant niet meer.” EY Advisory maakt de risico’s voor managers inzichtelijk door onder meer gebruik te maken van publieke bronnen. “We laten bijvoorbeeld op Google Maps zien waar de internetaansluitingen van een bedrijf zich bevinden over de wereld. Daar zijn vaak plaatsen bij waar ze helemaal geen kantoren of leveranciers hebben. Dát schudt mensen wel wakker.” Het grootste veiligheidsrisico ligt tegenwoordig op internet, maar het interne netwerk mag niet vergeten worden. “Bedrijven beveiligen zich tegen personen met kwalijke bedoelingen. Juist nu we in een recessie zitten, worden mensen vindingrijker, dus het risico voor bedrijven wordt alleen maar groter.”

IT Security-trends

Verschuren onderscheidt drie trends op het gebied van IT Security. “Privacy is natuurlijk een containerbegrip, maar door de aandacht voor privacy heeft IT Security een boost gekregen. We moeten er wel voor waken dat als de hype straks voorbij is, de aandacht blijft; privacy is namelijk een issue van alledag.” Ook ziet Verschuren een trend in de markt dat bedrijven de beveiliging niet meer alleen kunnen oplossen. “Veel ondernemingen delen informatie met ketenpartners via bijvoorbeeld het internet, waardoor de gegevens niet meer alleen door dat bedrijf te beveiligen zijn. Integratie is prachtig, maar het maakt de beveiliging wel complexer. Hetzelfde geldt voor begrippen als outsourcing en external hosting. Het kan financieel aantrekkelijk zijn om bepaalde processen uit te besteden aan bijvoorbeeld lagere-lonenlanden, maar heerst daar eenzelfde cultuur en gelden er dezelfde regels voor wat betreft de beveiliging van de bedrijfsinformatie?” Tot slot ziet Verschuren dat de complexiteit van beveiliging verandert, maar dat zoals eerder gezegd de maatregelen nog steeds hetzelfde zijn. “Bedrijven komen niet meer weg met eilandbeveiliging. Beveiliging moet meer integraal en op een veel dieper niveau in de organisatie en systemen worden geregeld en daar kunnen wij als EY Advisory een ondersteunende en adviserende rol in spelen.”

Activiteiten DHL Express reiken verder dan fysiek vervoer

Dat DHL Express dagelijks een immens aantal internationale expresleveringen verzorgt, mag bekend worden verondersteld. Dat daar letterlijk een wereld van zeer uiteenlopende activiteiten achter zit, zal niet iedereen zich realiseren. De constante factor in dat geheel is het streven naar de hoogst mogelijke kwaliteit.

Met de combinatie van wereldwijde dekking en lokale marktkennis is DHL Express, onderdeel van Deutsche Post DHL, een betrouwbare dienstverlener. Het voortdurend streven naar de hoogst mogelijke kwaliteit, waaraan ook in economisch minder gunstige omstandigheden geen concessies worden gedaan, maakt DHL Express tot een solide partner die veel waarde hecht aan langdurige relaties.

 

Maatwerk

Wat onderscheidt DHL Express, gezien in het licht van de huidige economie, van andere vervoerders? CEO van DHL Express Benelux Fred Beljaars: “We bieden inderdaad allereerst de hoogst denkbare kwaliteit en daaraan zullen we nooit tornen. Daarnaast biedt DHL Express een zeer breed spectrum van transportmogelijkheden aan, zowel standaard als maatwerk. Voor veel industrieën kunnen we met specifiek maatwerk een groot verschil maken. Juist in deze tijd is het voor ondernemingen van essentieel belang dat ze een bepaalde voorraadgrootte aanhouden om ongewenste kapitaalbelasting te voorkomen. Onze service TimeDefinite, die volgens een bijzonder verfijnd logistiek model functioneert, is volledig ingesteld op het zeer gericht en op vastgestelde tijden afleveren van goederen. Hiermee stellen we ondernemingen in staat veel nauwkeuriger om te gaan met hun voorraden. In dat opzicht speelt DHL een essentiële rol in de huidige economie. Als je kijkt naar het aandeel van het nationaal product dat door ons wordt vervoerd, kun je het volume van onze activiteiten zelfs als een barometer voor de economie zien.”

 

Gehele keten

Hoe ziet het streven naar de hoogst mogelijke kwaliteit er in de praktijk uit? Beljaars: “Belangrijk is niet alleen het streven naar, maar ook het standaardiseren van kwaliteit. Dat geldt voor álle momenten in het proces waarop wij met de klant in contact komen, en dat zijn er bijzonder veel. We voeren alle activiteiten in eigen beheer uit en beheersen de gehele keten in het vervoerstraject. Om de kwaliteit te waarborgen hebben we specifieke programma’s ontwikkeld, waarmee we aan de hand van key performance indicators continu kunnen meten hoe de dienstverlening door onze klanten wordt ervaren. Daarnaast voert een onafhankelijk instituut jaarlijks een zeer gedegen klanttevredenheidsonderzoek uit, zodat we altijd op de hoogte zijn van de actuele wensen van de klant. Ondanks de huidige economische situatie staan we er als organisatie goed voor, omdat we altijd al gewend waren scherp op onze kosten te letten. We zijn dan ook niet van plan om kostenbesparende maatregelen te nemen die ten koste kunnen gaan van de kwaliteit van onze dienstverlening.”

 

Continuïteit

“We merken dat veel partijen prijs stellen op een partner van wie ze kunnen aannemen dat die er over een aantal jaren nog steeds is. DHL waarborgt juist door zijn schaalgrootte de nodige continuïteit. Omdat het goederenvervoer steeds meer gelieerd is aan kwalitatief hoogwaardige ICTsystemen, zou het voor ondernemingen zeer onvoordelig zijn als ze die systemen steeds aan andere vervoerders zouden moeten aanpassen. We investeren dan ook in langdurige klantrelaties, waarbij het wederzijdse vertrouwen de basis vormt. Een aantal relaties in Nederland dateert al van veertig jaar terug, uit de tijd van onze voorloper Van Gend & Loos. Desalniettemin staan we niet stil: we zijn voortdurend bezig met innovaties en doen dat op grond van onze kennis van de markt. DHL Express kan zich duidelijk onderscheiden door zijn strenge kwaliteitsnormen te combineren met maatwerk. Dat is vooral voor grotere klanten een interessante propositie. Uiteraard biedt DHL Express ook standaardoplossingen, maar zelfs die standaarden zijn ruimer dan die van de meeste concurrenten. We maken daarover duidelijke afspraken met onze klanten, zodat we over onze prestaties altijd op een feitelijk onderbouwde basis verantwoording kunnen afleggen. Van het besef dat het belang van de klant te allen tijde vooropstaat is iedere DHLmedewerker doordrongen en daarop zijn al onze trainingsprogramma’s gebaseerd. Wij besteden daar bijzonder veel aandacht aan, omdat we het als dé garantie beschouwen voor succes op de lange termijn.”

 

Aardgas

Waar staat DHL in de maatschappij? Beljaars: “Wij zijn ons zeer bewust van onze maatschappelijke verantwoordelijkheid en kunnen ons bedrijf, mede door onze schaalgrootte, effectief inzetten voor een leefbare wereld. We werken nauw samen met onder andere Unicef. Vanuit ons moederbedrijf Deutsche Post DHL organiseren we zogeheten Disaster Response Teams, die te hulp schieten zodra zich ergens een natuurramp voordoet. We hadden direct teams ter plaatse na de tsunami in Azië en na de orkaan Katrina in New Orleans. Daarnaast voelen wij ons als vervoerder medeverantwoordelijk voor het milieu. Om die reden rijden er in Nederland nu zestig van onze auto’s op aardgas en zal iedere nieuwe auto die wij bestellen op aardgas gaan rijden. Het streven is om op termijn ook onze vrachtwagens op aardgas te laten rijden. We leggen daartoe binnen een joint venture met aardgasleveranciers een netwerk van aardgastankstations in Nederland aan. Dit is een duidelijke exponent van ons voortdurende kwaliteitsstreven, dat aanzienlijk verder reikt dan het fysieke goederenvervoer en dat juist door onze omvang wereldwijd een groot verschil kan maken.”

Niet de grootste, wel de absolute top

“Ieder mens is uniek; bij KPMG Meijburg & Co hebben we de meest uiteenlopende mensen aan boord.Toch zijn we allemaal deel van het geheel. Onze mensen beschikken over een enorme expertise en hebben regelmatig persoonlijk contact met de klant. Dat maakt ons bijzonder klantgericht.”

Aan het woord is Jaap Rog, bestuursvoorzitter van KPMG Meijburg & Co. “In onze organisatie is maar één ding altijd hetzelfde gebleven: vaktechnisch gezien leveren wij topkwaliteit, en daar doen wij geen enkele concessie aan. Bovendien leveren wij voor al onze cliënten maatwerk. Wij hoeven niet de grootste te zijn, maar kwalitatief gezien en qua reputatie willen wij tot de wereldtop behoren. Dat kan alleen als je de beste mensen werft, en hen de nodige coaching, opleiding én ruimte geeft om te excelleren.”

De ultieme match

Hoe doe je dat precies? “Allereerst bieden we heel veel studenten in hun studietijd al een aantal kansen om met ons in contact te komen. Daarvoor hebben we een uniek programma ontwikkeld. Ik ben daar vaak bij aanwezig, samen met veel van onze medewerkers, want het is ontzettend belangrijk dat nieuwe mensen met ons kennis kunnen maken en wij met hen. Wij zijn uit op de ultieme match.” Waarom is die match zo belangrijk? “Alleen de beste mensen die zich blijven ontwikkelen kunnen onze cliënten nu en in de toekomst tevredenstellen. Dat is de basis van onze organisatie. Toptalent is dus een deel van onze corebusiness; investeren in de talenten van mensen is in ons belang. Ik manage dan ook zeer praktisch, gericht op de talenten van medewerkers en de optimale uitvoering van hun werk. Ik ben er gewoon van overtuigd dat de combinatie van de beste mensen en tevreden klanten niets anders kan opleveren dan een toppositie.”

Ideeën

Hoe weet je of je cliënten tevreden zijn? “Naast allerlei kwantitatief onderzoek, uitgevoerd door onafhankelijke bureaus, voeren onze oud-partners gesprekken met cliënten om te vragen of zij naar wens worden bediend. Deze onderzoeksmethode, die ons in staat stelt om direct de koers aan te scherpen, is ontwikkeld in eigen huis.” Hoe komt KPMG Meijburg & Co erop om zoiets zelf te ontwikkelen? “Mijn deur wordt platgelopen door mensen met goede ideeën voor de organisatie en onze fiscale praktijk. Ieder idee is waardevol, en we overwegen zorgvuldig wat we ermee zullen doen. Je moet vooral niet te snel met je oordeel zijn. Soms moet je het bij wijze van spreken even laten sudderen in de organisatie. Betreft het fiscale ideeen, dan gaat het er natuurlijk om of het idee fiscaal haalbaar en verantwoord is. Alle fiscale ideeën worden opgeslagen in een database waar onze fiscalisten toegang toe hebben.”

Trendwatchers

“Daarnaast hebben we trendwatchers in de organisatie. Mensen die vanuit hun vakkennis en gesprekken met cliënten een toekomstvisie ontwikkelen. Resultaat is bijvoorbeeld de tool die we hebben ontwikkeld voor het opzetten van een Tax Control Framework, TA Pro, een procesbeheersingstool die fiscale en IT-kennis met elkaar combineert. Het mooie van het systeem is het principe: ‘keep it simple’. Het is geen zwaar, overheersend systeem. Je kunt er net zoveel van implementeren als je zelf wilt, afhankelijk van de afspraken die de cliënt met de fiscus heeft gemaakt. Bovendien kan de cliënt heel veel dingen zelf.”

Hoeveel tijd krijgen mensen om aan dergelijke projecten mee te doen? “Dat verschilt per medewerker. Iedereen heeft een persoonlijk jaarplan, op basis van wensen, capaciteit en competenties. Eens per jaar wordt dat geëvalueerd. Wat ging er goed, wat niet, en waarom? Voor wat niet goed ging, zijn er twee opties: het wordt verbeterd of je houdt met dat deel van je taken op. Want wat je doet, moet je goed doen. Anders moet je het niet doen. Dat geldt voor ons bedrijf, maar ook voor onze mensen: iedereen doet alleen waar hij of zij goed in is. Je kunt wel honderd tienkampers op willen leiden, maar de honderd meter wordt gewonnen door een specialist. Onze hele bedrijfsvoering is erop gericht om de sterkste kant van onze mensen naar boven te brengen, en hen op hun eigen wijze te laten excelleren. Kandidaat-partners worden bij KPMG Meijburg & Co nauwgezet door een commissie van partners gevolgd, zodat we precies weten wie er over de benodigde capaciteiten beschikt om tot de maatschap toe te treden. Het ene jaar is het niemand en het andere jaar zijn het er vier of vijf. Want ook hierbij staat kwaliteit voorop. Wij hoeven niet te groeien, maar we mógen het wel.”

Balans

En hoe staat het met de balans tussen werk en privé? “Iemand die onbeperkt hard werkt, is ons grootste bedrijfsrisico. Het is belangrijk om de balans te behouden. Dat cliënten altijd op je kunnen rekenen, betekent niet dat je altijd aan het werk hoeft te zijn. Iedereen is 24 uur per dag bereikbaar, zeven dagen in de week. Maar daarnaast heb je ook een privéleven. En omdat je bij ons in teams werkt, behoort parttimewerk ook tot de mogelijkheden; in teamverband kan dat uitstekend worden gemanaged. Weet je, ‘at the end of the day’ gaat het om betrokkenheid bij de organisatie. Iedereen hier heeft hart voor de zaak.”

Bankgaranties zonder kapitaalbeslag

Waar banken op dit moment terughoudend zijn in het verlenen van bankgaranties, is Nationale Borg juist wél in staat om deze te verstrekken. En dan ook nog eens zonder kapitaalbeslag. De specialist in garanties vertelt over zijn onderscheidende werkwijze.

“Nationale Borg is een financieel sterk en solide bedrijf. We overtreffen de solvabiliteitseisen van De Nederlandsche Bank, en Standard & Poor’s (S&P) heeft ons een A- rating toegekend”, aldus Jos Kroon, CEO bij Nationale Borg. Nationale Borg is een kleine specialist met een goed trackrecord en een goede reputatie. Met ruim tachtig medewerkers is de verzekeraar al 116 jaar de belangrijkste verstrekker van bankgaranties voor het bedrijfsleven in Nederland. Kroon: “Wij zijn gespecialiseerd en dat biedt zowel de begunstigde als de klant voordelen. Door onze samenwerking met een panel van de grootste en meest gerenommeerde herverzekeraars ter wereld zijn wij ook in staat om grote engagementen aan te gaan. Als lid van de International Credit Insurance & Surety Association (ICISA), de Panamerican Surety Association (PASA) en de Surety & Fidelity Association of America (SFAA) hebben wij toegang tot een wereldwijd netwerk van buitenlandse correspondenten. Daarnaast werken wij met verschillende banken samen om onze klanten waar ook ter wereld van dienst te kunnen zijn. Bovendien participeren we als herverzekeraar in de garantie- en kredietverzekeringsportefeuilles van internationale verzekeraars.”

Tevreden klanten

Nationale Borg onderhoudt een intensieve relatie met ruim duizend gerenommeerde klanten in Nederland en België. Hoe doet Nationale Borg dit? Kroon: “We hanteren een menselijke maat en zijn bovenal klantgericht.” Daarnaast staan het maatwerk en een snelle service van Nationale Borg in de klantrelatie centraal. Kroon: “Omdat we een platte organisatie zijn, gaat overleg in korte lijnen. Een groot voordeel is dat er bij ons op kantoor een vaste, gespecialiseerde bezetting is waar de klant terechtkan met vragen. De goede ICT-ondersteuning van BorgOnline geeft klanten de gelegenheid om ook op een ander tijdstip dan tijdens kantooruren zijn bankgaranties te bekijken.” Kroon verwijst naar de site van Nationale Borg, waar verschillende klanten in een korte film het woord nemen om te vertellen over hun ervaringen met Nationale Borg. Kroon: “Wij zijn erop gebrand om klanten te laten zien dat wij de deskundigheid in huis hebben om de klant snel te voorzien van de juiste garanties. Zonder kapitaalbeslag of andere verborgen voorwaarden.”

Specialisme

Voor die garantieverstrekking richt Nationale Borg zich op drie sectoren: garanties voor de bouw en de kapitaalgoederensector, garanties voor bedrijven in het transport en de logistiek, en overige garanties voor bedrijven. Kroon: “Dit specialisme van Nationale Borg biedt onze klanten voordelen, zoals een snelle, persoonlijke en deskundige afwikkeling van de aanvragen en het vierentwintig uur per dag kunnen inzien en aanvragen van garanties.” Kroon haalt als voorbeeld het filmpje van Richard Boekhoud van Pompa BV, onderdeel van Kloosterboer, op de site aan. Boekhoud vertelt daarin dat hij al dertig jaar zakendoet met de organisatie.

Een quote van Boekhoud: “Nationale Borg is zeker niet de duurste en heeft wel de meeste kennis van zaken. Kloosterboer kan niet zonder borgtochten. Dus het is prettig dat Nationale Borg de douanewetgeving kent en begrijpt, zodat we samen kunnen optrekken naar de overheid.” Kroon vult aan: “Wij onderscheiden ons met gedegen kennis op vele gebieden, waaronder douaneregelingen en bijbehorende fiscale aangelegenheden. Daarmee zijn we experts in het stellen van garanties ten behoeve van import en export en van accijnsgoederen. Maar we zijn in meer sectoren actief. Zo tellen wij binnen onze klantenkring een groot aantal van de grootste Nederlandse bouwbedrijven. En er worden garanties voor de uitvoering en oplevering van werken verstrekt aan installateurs, machinebouwers en bedrijven in de olie- en gassector.”

Zonder kapitaalbeslag

Kroon: “Garantieaanvragen worden bij ons zeer snel gehonoreerd. Vaak wordt de garantie binnen één dag afgewerkt. Wij vragen geen zakelijke zekerheden bij bepaalde garanties. Wel kijken we naar de aard van de onderneming, de toekomstperspectieven en het beleid. En een belangrijk onderscheid: onze bankgaranties gaan nooit ten koste van de kredietruimte bij de bank.” Zo hebben klanten van Nationale Borg de mogelijkheid om hun organisatie naar eigen invulling een impuls te geven, wat natuurlijk ook de economische groei weer ten goede komt. Kroon verduidelijkt dit: “De tegoeden worden niet geblokkeerd, want bij ons heeft de klant geen tegoeden. De klant beschikt daardoor over meer werkkapitaal en financieringsruimte. Voor gezonde bedrijven, waarbij de bank tot zijn grenzen is gegaan, kan door het onderbrengen van garanties bij Nationale Borg extra financieringsruimte worden gecreëerd.”

Klant worden

Hoe word je klant bij Nationale Borg? Kroon: “Bedrijven en organisaties overleggen hun financiële informatie, vervolgens leren wij tijdens gesprekken het bedrijf vanbinnen nog beter kennen. Eenmaal klant? Dan regel je je garanties snel via de accountmanager of maak je gebruik van BorgOnline, waar je op internet vierentwintig uur per dag garanties kunt inzien en aanvragen.”

Kwaliteit en betrouwbaarheid in roerige tijden

IT-Staffing is specialist op het gebied van detachering van zelfstandige ICT-specialisten en contractbeheer. Kwaliteit en betrouwbaarheid van de dienstverlening zijn daarbij de bepalende factor in het succes van deze onafhankelijke intermediair. En dat bewijst zijn waarde in roerige tijden.

“Het is evident dat veel bedrijven op het ogenblik een moeilijke tijd doormaken. Maar vanuit onze optiek zien we dat er in de ICT nog voldoende werk te doen is”, stelt Arno Pronk van IT-Staffing. Hij is general manager van de businessunit Bariton XL. “Wel zien we net als in de periode 2001/2002 dat softwarehuizen te maken krijgen met een toename van het aantal bankzitters. Als gevolg daarvan wordt er soms gestunt met tarieven en worden externe krachten ingeruild voor eigen mensen. De klanten zijn daar uiteraard niet blij mee, want ze raken daarmee veel kennis kwijt waarin ze zelf geïnvesteerd hebben.”

IT-Staffing signaleert deze ontwikkelingen, die met name op de tussenmarkt spelen, maar heeft daar zelf betrekkelijk weinig last van, stelt Pronk. “Als onafhankelijke dienstverlener richt ITStaffing zich uitsluitend op de eindmarkt, waarbij we rechtstreeks zakendoen met zelfstandige ICT-specialisten en eindgebruikers bij de overheid en in het bedrijfsleven. Het aantal schakels in de keten blijft hiermee tot een minimum beperkt, waardoor we ook een gunstige prijs-kwaliteitverhouding kunnen bieden. IT-Staffing kan daarbij niet alleen de vraag naar (tijdelijk) ICT-personeel invullen, maar kan opdrachtgevers ook helpen om hun externe inhuur inzichtelijk en overzichtelijk te maken en te houden. We kunnen het hele administratieve proces rondom externe inhuur – contractuele afhandeling, administratie en facturatie – overnemen. Daarbij zorgen we tegelijkertijd dat alle mogelijke risico’s worden vermeden met betrekking tot de Flexwet, de Wet ketenaansprakelijkheid en inleningsaansprakelijkheid.”

Externe inhuur

Pronk ziet een duidelijke ontwikkeling in de markt. Bedrijven en overheidsinstellingen willen het aantal partijen waarmee ze zakendoen beperken en de externe inhuur centraliseren. “Veel organisaties hebben daarom een raamovereenkomst met een beperkt aantal softwarehuizen en sluiten daarnaast een ‘broker’contract af met een intermediair als IT-Staffing. Naast het detacheren van ICT-specialisten verzorgen wij centraal de externe inhuur van zelfstandige ICT’ers en kleinere toeleveranciers en de gehele contractuele afhandeling daarvan. Tegelijkertijd komen er steeds meer ICTspecialisten beschikbaar als freelancer/zzp’er, mede doordat de softwarehuizen zelf minder externen inhuren. Als gevolg daarvan zien we dat iedereen wat meer inschikt en zich flexibeler opstelt bij de onderhandelingen over de tarieven. Aan de andere kant zien we steeds groter wordende beschikbaarheidslijsten van toeleveranciers, die breed in de markt hun eigen medewerkers aanbieden. Veel van die toeleveranciers hebben geen toegang tot de eindmarkt en moeten zich op de tussenmarkt richten, waar geen of nauwelijks meer sprake is van inhuur. In die hoek zullen dan ook de nodige klappen gaan vallen, waardoor werknemers om zich heen zullen gaan kijken of ze elders als zelfstandig ICT-specialist aan de slag kunnen.”

Brede dobber

“Het afgelopen jaar heeft IT-Staffing duidelijk kunnen profiteren van de groei in de markt”, geeft Pronk aan. “De combinatie van detacheren rechtstreeks vanuit ons eigen bestand van 15.000 ervaren freelancers/zzp’ers en het contractueel en administratief afhandelen van alle externe inhuur maakt dat we voor eindklanten een aantrekkelijke partij zijn om zaken mee te doen. Voor IT-Staffing betekent die specialisatie in zowel detachering als contractbeheer dat we als dienstverlener een heel brede dobber hebben waar we op kunnen drijven.”

Pronk tekent daarbij aan dat de activiteiten van IT-Staffing op het gebied van contractbeheer zich over een breder terrein uitstrekken dan alleen ICT. “Met onze detacheringsactiviteiten richten we ons duidelijk op ICT en ICT-gerelateerde functies en projecten. Contractbeheer heeft in feite ook niets te maken met ICT; het is puur de afhandeling van een factuurrelatie. We kunnen dezelfde processen dus ook inzetten ten behoeve van andere externe inhuur, bijvoorbeeld voor HR, inkoop, finance & control, marketing of sales. We doen dat al voor diverse eindopdrachtgevers bij de overheid en voor bedrijven in uiteenlopende marktsectoren.” IT-Staffing Bariton XL is als organisatie zelf ook behoorlijk gegroeid, aldus Pronk. “Alleen al vorig jaar hebben we acht extra fte’s aangenomen, met name voor uitbreiding van de backoffice. Met het toenemende aantal contractaanvragen en bijvoorbeeld de verschillende eisen op het gebied van screening van personeel, moet je zorgen dat je backoffice goed is ingericht en voldoende kwaliteit en capaciteit heeft om dat allemaal goed en snel te regelen. Onze klanten – zelfstandigen, toeleveranciers en opdrachtgevers – verwachten dat van ons.”

“De kwaliteit van onze dienstverlening is geborgd in de ISO 9001:2008-certificering, waarin alle bedrijfsprocessen en het kwaliteitsbeleid in onze organisatie zijn getoetst”, vertelt de Bariton-general manager. “Want kwaliteit behoort, naast betrokkenheid, flexibiliteit, transparantie en integriteit, tot de belangrijke waarden en normen die we hanteren in de manier waarop we zakendoen met mensen. De certificering, maar vooral ook de hoge mate van klanttevredenheid zijn de bevestiging dat we de kwaliteit en betrouwbaarheid in dienstverlening die we voorstaan ook daadwerkelijk in de praktijk waarmaken.”

‘Kennis is onze motor’

Fraude is van alle tijden, weten Eric Lissenburg en Jos Meekel van Hoffmann. Omdat daders en methoden met de tijd meegaan, scherpt de marktleider in het bestrijden en voorkomen van bedrijfscriminaliteit zijn dienstverlening voortdurend aan. Steeds vaker doen opdrachtgevers een beroep op Hoffmann’s kennis en expertise.

In 2008 deed zich een opmerkelijke stijging voor van diefstal van gegevens, vertelt Eric Lissenburg, sales manager bij Hoffmann. “Jarenlang schommelde het aantal onderzoeken naar misbruik en diefstal van informatie zo rond de vier procent. Afgelopen jaar steeg dit explosief naar dertien procent. Van alle onderzoeken die we in opdracht van bedrijfsleven en overheid uitvoeren heeft dus een veel groter deel betrekking op gegevens.” Volgens operationeel directeur Jos Meekel wijst dit erop dat bedrijven beter beseffen dat gegevensdragers als computer, telefoon, USB-sticks en pda’s kwaadwillenden allerlei mogelijkheden bieden om informatie te ontvreemden. “Automatisering is fantastisch, maar heeft als keerzijde dat het nieuwe fraudemogelijkheden creëert.”

Lissenburg denkt dat veel organisaties nog onvoldoende beseffen hoe talrijk die mogelijkheden zijn. “Bij veel bedrijven kunnen werknemers vanuit huis inloggen op het bedrijfsnetwerk, met toegang tot alle databestanden: gegevens van klanten, overeenkomsten en leveringsvoorwaarden per klant, strategische toekomstplannen. Als die naar buiten komen, kan dat het concurrentievoordeel van het bedrijf in één keer tenietdoen.” Hoffmann weet digitale fraude met bedrijfsgegevens in de regel gelukkig prima op te sporen. Dit met dank aan de expertise in forensische dienstverlening. Die expertise is geen statisch gegeven, maar is voortdurend in beweging, aldus Meekel. Dat moet ook, omdat de technische ontwikkelingen razendsnel gaan. Het forensisch onderzoek houdt daar gelijke tred mee. Bijvoorbeeld bij mobiele telefonie. Waar de mogelijkheden zich in het verleden beperkten tot het uitlezen van gespreksgegevens en sms’jes, is het inmiddels in steeds meer gevallen mogelijk om verwijderde berichten op te sporen en te achterhalen welke simkaart in gebruik was. Verder is er voortdurend aandacht voor technologie om de nieuwste digitale gadgets te onderzoeken. De forensische dienstverlening zit duidelijk in de lift, zegt Lissenburg. Dat is gezien de voortschrijdende automatisering van de samenleving ook wel logisch. Dat laat onverlet dat veel onderzoeken nog altijd betrekking hebben op fraude met geld en goederen: diefstal van een laptop, het leveren van goederen van het bedrijf voor eigen gewin, een greep uit de kas. Ook die onderzoeken zijn bij Hoffmann in goede handen; niet voor niets zijn Hoffmann en bedrijfsrecherche in Nederland in de afgelopen decennia bijna synoniem geworden.

Voorkomen

Voor zowel forensisch als rechercheonderzoek geldt, gechargeerd gesteld, dat organisaties achter de feiten aanlopen. Als een concurrent beschikt over de vertrouwelijke gegevens en de laptop is doorverkocht, inclusief data van de organisatie, dan is het opsporen van de dader eigenlijk niet meer dan een schrale troost die de aangerichte schade vaak maar deels teniet kan doen. Kortom, voorkomen is beter dan genezen. Ook hiervan zien organisaties in toenemende mate de meerwaarde in, weet Lissenburg. “We maken wel mee dat we drie jaar achtereen bij hetzelfde bedrijf eenzelfde soort fraudeonderzoek doen. Soms lukt het dan pas in het vierde jaar om de directie te overtuigen van het nut van preventief onderzoek.”

Social engineering

Diensten om bedrijfscriminaliteit te voorkomen vallen bij Hoffmann onder Strategisch Risk Management en variëren van een eenvoudige inventarisatie van toegangsrisico’s tot workshops die bijdragen tot een cultuuromslag naar meer integriteit. Klanten kunnen bijvoorbeeld opdracht geven om de toegangscontrole te testen. Pasjes, hekken en procedures blijken in de meeste gevallen eenvoudig te omzeilen, zo leert de ervaring. “Bedrijven die zich verschuilen achter hekken zonder rekening te houden met de menselijke component zijn kwetsbaar. De menselijke component kun je slim manipuleren met social engineering. Iemand die weet uit te vissen dat mevrouw De Jong op de tweede verdieping werkt, vervolgens een jasje van DHL aantrekt en een doos meeneemt, staat zo binnen.” Dit is een relatief eenvoudig voorbeeld van social engineering, vervolgt Lissenburg. “Buitenstaanders gebruiken deze techniek ook om cruciale informatie over producten en financiën los te peuteren. Wij kunnen medewerkers in organisaties trainen om alert te zijn op deze aanvallen van buitenaf. Ook trainen we mensen in het toepassen van gedragsregels en in integriteit. Wij maken de mooie boekjes over integriteit praktisch en levend. Praktische toepasbaarheid staat bij ons altijd centraal.”

Kenniscentrum

Hoffmann is in staat om praktische adviezen te geven en klanten heel gericht te helpen dankzij de kennis die in de loop van tientallen jaren in de praktijk is opgebouwd. “Kennis is onze motor”, verwoordt Meekel het belang ervan kernachtig. Behalve voor concrete diensten als fraudeonderzoek, een inventarisatie of training, deelt Hoffmann die kennis in toenemende mate met opdrachtgevers, partners en soms zelfs concurrenten. Een voorbeeld van dat laatste zijn de sessies waarin forensische specialisten uit de hele wereld zich op de hoogte stellen van de laatste ontwikkelingen. Voor relaties zijn er geregeld sessies over integriteit en aanverwante onderwerpen. Verder weten klanten Hoffmann te vinden als gesprekspartner en klankbord, zegt Lissenburg. “Fraude is van alle tijden. Als kenniscentrum signaleren we welke vormen er zijn en hoe organisaties die kunnen bestrijden en, beter nog, voorkomen.”