Fotograaf: Fjodor Buis

Vurige ambitie

Verder internationaliseren wil Exact. Tegelijkertijd continu blijven innoveren. En het merk wereldwijd doorontwikkelen. Met het partnership met Formule 1-coureur Max Verstappen ligt diezelfde wereld aan hun voeten. Jazeker, ze delen de ambitie om wereldkampioen te worden; ieder op zijn eigen terrein.

Erik van der Meijden, Chief Executive Officer Exact, recapituleert kort de ontwikkelingen die Exact sinds 2012 heeft doorgemaakt. Het moment dat Van der Meijden als CEO aan boord van de onderneming kwam en de focus sterker op innovatie en cloud heeft gelegd. Begin 2015 verliet het bedrijf met een glimlach op het gezicht de beurs. Aandeelhouders content, onderneming content. “Het is voor ons nu gemakkelijker om te investeren in langetermijngroei, zonder te veel rekening te houden met de winstgevendheid op korte termijn. Zo besteden we tegenwoordig 13% van de omzet aan research & development – en dat percentage voeren we nog verder op om cloudoplossingen te ontwikkelen met eenvoud in gebruik als belangrijkste kenmerk”, vertelt Van der Meijden. “Deze insteek sluit precies aan bij de wereld van vandaag. Iedereen wil gemakkelijk én vrijwel altijd toegang tot de cloud. Bij voorkeur met de verschillende devices die op het desbetreffende moment tot onze beschikking zijn. Wij zijn er sterk in.”

Exact biedt businesssoftware in de cloud voor het mkb én grotere bedrijven in een breed scala aan sectoren en ondersteunt een groot aantal bedrijfsprocessen. Van der Meijden: “Ook onze ambitie is groot. Sinds de invoering van de nieuwe strategie is het aantal organisaties dat we ondersteunen met onze businesssoftware uitgegroeid van 100.000 tot 250.000 wereldwijd. Met ons cloudportfolio kunnen we die wereldmarkt optimaal bedienen. Mede daardoor zijn we ook zo opgetogen over de samenwerking met Max Verstappen.”

‘Wereldwijd behoren we tot de top 3 in cloud-accounting software’

Max Verstappen

Van der Meijden vervolgt: “In Verstappen herkennen we bij Exact de onvermoeibare drive om elke dag beter te worden. Om elke dag te testen, te verbeteren en te presteren. Verstappen wil wereldkampioen in de Formule 1 worden; qua leeftijd en talent heeft hij het in zich en is het mogelijk. Met name in hoe hij deze ambitie uitdraagt, in die waarde, herkennen we onszelf. Diezelfde drive leidt bij Exact tot innovatieve software die bedrijven wereldwijd helpt om succesvol te zijn.” Verstappen heeft intussen een wereldberoemde internationale status verkregen en ook het Formule 1-platform kenmerkt zich door het krachtige internationale netwerk. Het ultieme team: Max en Exact. Van der Meijden: “We zijn een speler van formaat in Nederland, België, Engeland, Duitsland, Frankrijk en de Verenigde Staten. Wereldwijd behoren we tot de top 3 in cloud-accounting software. De hoogste tijd om onze branding op deze wijze internationaal gezien te versterken en door te ontwikkelen en onze services uit te breiden naar andere landen. Welke landen? Dat kan ik helaas nog niet zeggen. Overigens hebben we een prima uitgangspositie. Exact heeft zich sterk gericht op de vier megatrends in software: social, mobile, analytics en cloud.” En Van der Meijden gaat graag nog even dieper in op de analyticspijler: “Hier liggen veel kansen voor ondernemingen die ook een vurige ambitie hebben.”

 

Analytics

Big data, zeer waardevol en interessant, dat is bekend. Maar wat je er vervolgens mee doet, de toepassing, daar draait het natuurlijk in essentie om. Gelukkig bevindt Exact zich in de voorhoede als het aankomt op uitgebreide kennis van analytics en het creëren van nieuwe kansen. Van der Meijden licht toe: “Big data op een volwaardige manier analyseren levert mogelijkheden op. Wij gaan vervolgens die zinvolle informatie teruggeven aan het mkb. Je kunt je voorstellen dat bijvoorbeeld voorraadbeheer dan ineens meer strategische inzichten en betrouwbare informatie voor de ontwikkeling van de organisatie op kan leveren. De accountant zal daarbij een nieuwe rol gaan vervullen en zich transformeren tot een volwaardige businessadviseur. Proactief is hij en zo bewijst hij keer op keer zijn meerwaarde. Op die manier kan hij zowel een bepalende als een blijvende rol spelen in de verdere groei van de organisaties, zijn klanten. Wat ons betreft is het mkb de radar van de huidige economie én die van de toekomst. Zo is Exact ook ooit begonnen. Dertig jaar geleden startten zes studenten een bedrijf; nu is Exact een internationale onderneming met 1550 collega’s in 15 landen. Met onze daadkrachtige businesssoftware leveren we de voedingsbron voor groei van een onderneming. We geven ondernemers inzicht in en controle over alle processen en de totale bedrijfsvoering. Via de cloud, dus snel en altijd toegankelijk vanaf iedere plek. Samenwerken met collega’s en met adviseurs gaat gemakkelijk en efficiënt en gebeurt altijd op basis van de laatste informatie. Daardoor kunnen de juiste beslissingen worden genomen en worden vurige ambities realiteit.”

Het nieuwe gemak voor mkb’ers en zzp’ers

Voor consumenten is oriënteren op verzekeringen via internet al heel normaal. Deze trend breidt zich in rap tempo uit naar zzp’ers en mkb’ers. Zo blijkt uit recent onderzoek van Allianz. “Wij spelen in op deze trend, zodat ook zakelijke relaties zich makkelijker online op verzekeringen kunnen oriënteren”, vertelt CEO Sjoerd Laarberg.

Voor Allianz, de grootste Europese verzekeraar op het gebied van schade-, inkomens- en levensverzekeringen, is de zzp- en mkb-markt een speerpunt. Het aantal zzp’ers in 2014 nam met maar liefst 144.000 toe tot 875.000, op een totaal van 1,3 miljoen bedrijven. Ruim 21% van de zzp’ers is jonger dan 35 jaar.

Uit het Allianz-onderzoek blijkt ook dat deze sterk groeiende groep zich terdege bewust is van de financiële risico’s die met ondernemen gepaard gaan, maar niet iedereen doet hier iets mee. Sjoerd Laarberg: “De verzekeringsbereidheid ligt laag. Zo heeft maar 33% van de zelfstandigen een dekking voor arbeidsongeschiktheid (AOV), terwijl ruim 55% van de zelfstandigen in het onderzoek ook aangeeft dat ze financieel risico loopt bij onverhoopte ziekte. Wij willen de drempels verlagen die ondernemers ervaren door dit besef om te zetten in een passende verzekering. Enerzijds door meer inzicht via het internet te bieden en anderzijds door gemak en eenvoud te bieden in onze oplossingen.”

 

Empoweren

Allianz, dat zijn verzekeringen hoofdzakelijk aanbiedt via intermediairs, is al een voorname speler binnen het mkb. Deze positie wil Allianz verder uitbreiden. Laarberg: “Wij willen de mkb’er en zzp’er op een doordachte wijze van dienst zijn. Niet het verzekeringsbedrijf zijn dat voorkauwt wat zij moeten willen, maar juist de expert zijn die hen bijstaat in belangrijke beslissingen. De hedendaagse technologie stelt ons in staat om meer en meer tools te ontwikkelen die inspelen op de grote vraag van deze doelgroep om verzekeringen meer inzichtelijk te maken.”

Allianz wil zijn klanten en het intermediair ‘empoweren’, zaken mogelijk maken, goed beseffend dat het verzekeringsaspect slechts een klein deel uitmaakt van het ondernemen.

‘Niet voorkauwen, maar de ondernemer bijstaan in belangrijke beslissingen’

 

Inzicht en eenvoud

Het besparen van tijd voor de ondernemer staat voorop. Neem bijvoorbeeld de AOV voor zzp’ers. “Voor het merendeel van onze klanten hebben wij de tijdrovende en ingewikkelde financiële toetsing bij arbeidsongeschiktheidsverzekeringen kunnen laten vervallen. Bovendien is het wijzigen van verzekerde bedragen verder vereenvoudigd. Onze AOV voor zelfstandigen krijgt dan ook de hoogste waardering, namelijk vijf sterren van MoneyView. Heel bewust kiest Allianz, volgens de wensen van ondernemers uit het onderzoek, voor zo weinig mogelijk administratieve procedures en papierwerk”, vertelt de CEO.

Naast relevante informatie per product maakt Allianz ook de premiestelling van zijn producten meer en meer online inzichtelijk. Laarberg: “We verwachten met onze aanpak een aanzienlijke toestroom van nieuwe klanten in dit segment. Enerzijds omdat deze doelgroep snel zal blijven groeien, anderzijds omdat wij steeds meer voldoen aan de specifieke wensen van deze ondernemers.”

In 2016 zet Allianz vol in op het nog meer wegnemen van drempels die verzekeringsoplossingen nu nog vaak met zich meebrengen, maar het online brengen van alle dekkingen is niet het beoogde einddoel. “Wij vinden het verstandig als ondernemers zich bij dergelijke belangrijke beslissingen laten adviseren door een onafhankelijke adviseur. Zeker als het om hun financiële toekomst gaat”, stelt Laarberg.

 

Solvabiliteit

Inzicht en gemak zijn voor ondernemers van belang, maar ook de financiële kracht van een verzekeraar blijft zeer belangrijk. “Wij gaan een langdurig commitment aan met onze klant. Dan verwacht de klant terecht dat we in de toekomst ook daadwerkelijk de verplichtingen kunnen nakomen die we aangaan. Die zekerheid krijgt hij bij ons. Ook zzp’ers en mkb’ers kunnen volledig vertrouwen op Allianz, een solide internationaal opererend bedrijf met een zeer gezonde solvabiliteit”, besluit Laarberg.

‘Advies van intermediair geeft zekerheid over financiële toekomst’

Besluitvorming ondersteunen met business analytics

Een positief effect van de bigdatahype is dat bedrijven de waarde van business analytics zijn gaan inzien. Hot ITem geeft met Future Facts antwoord op de groeiende vraag naar gespecialiseerde analyticsdiensten die de besluitvorming kunnen ondersteunen en daadwerkelijk in de operationele processen kunnen worden geïmplementeerd.

Hot ITem is in hart en nieren een databedrijf, stelt directeur Rob Honing. “We weten al achttien jaar heel goed hoe je data opslaat en beschikbaar stelt in de vorm van informatie, hoe je deze informatie koppelt aan de besturing en hoe je data kunt analyseren om verbeterpotentieel te vinden in de operationele processen. Steeds belangrijker daarbij wordt de vraag hoe je business analytics effectief kunt inzetten als ondersteuning voor besluitvorming. En dan met name analytics waarmee je kunt voorspellen – predictive analytics – en die je kunt implementeren in de operationele processen: prescriptive analytics.”

“Voor die specifieke analyticsdiensten is een ander type mens met andere expertise nodig: data scientists met een wiskundige, statistische of econometrische achtergrond. Binnen het bestaande Hot ITem-consortium bleek het lastig om het business-analyticswerkveld verder te ontwikkelen en uit te bouwen. Vandaar dat we hebben besloten om er een aparte businessunit van te maken, die onder de naam Future Facts zelfstandig opereert onder de Hot ITem-vlag. Het managementteam van Future Facts BV wordt gevormd door Adil Bohoudi, Joost de Jonge en Laurens Koster, die allen meer dan tien jaar ervaring in dit werkveld hebben. Onder hun leiding zal Future Facts extra focus geven aan de business-analyticsactiviteiten en deze verder ontwikkelen en uitbouwen.”

 

Waarde uit data

“We zien een aantal bewegingen die de ontwikkeling van business analytics in de hand werken”, legt Future Facts-directeur Laurens Koster uit. “Als eerste zijn de computer- en storagesystemen buitengewoon krachtig geworden, waardoor je heel grote hoeveelheden data en algoritmes kunt verwerken. Tegelijkertijd zie je dat het echte, vooral statistische analysewerk langzamerhand van de zolderkamer af komt en steeds meer in businessprocessen wordt geadopteerd. Bedrijven gaan in toenemende mate aan de slag met statistische analyses om daarmee hun besluitvorming te ondersteunen: hoe kan ik vanuit mijn historische data voorspellen wat er straks gaat gebeuren.”

Koster benadrukt dat dit niets anders is dan een tussenstation om steeds meer inzicht te krijgen, steeds meer patronen te vinden waarmee met hogere zekerheid in de toekomst kan worden gekeken. “Ik noem het bewust een tussenstation, want het voorspelmodel moet nog worden geïmplementeerd in de organisatie, waarbij je moet zorgen dat het ook daadwerkelijk gebruikt gaat worden. De data scientists van Future Facts moeten dus niet alleen fantastische analyses kunnen maken, maar ze moeten daarnaast in staat zijn om op seniormanagementniveau uit te leggen wat de businesswaarde is voor die organisatie en hoe je dat dan implementeert in de bedrijfsprocessen.”

Op die twee verschillende facetten van data-analyse richt Future Facts zich, aldus Koster, en hij illustreert dat met een voorbeeld. “We zijn bezig met een project in het onderwijs om het intakeproces voor nieuwe studenten te optimaliseren op basis van een voorspelmodel. Als je al bij binnenkomst kunt voorspellen welke studenten succesvol zullen zijn en welke niet, dan kan daar in de onderwijsprocessen rekening mee worden gehouden. Future Facts heeft voor een grote onderwijsinstelling een voorspelmodel ontwikkeld waarmee we van een grote groep instromende studenten op basis van bepaalde kenmerken en kwalificaties direct kunnen aangeven dat ze de gekozen opleiding moeiteloos zullen doorlopen.” Door dit inzicht te vertalen naar concrete verbeteracties, levert dit de onderwijsinstelling een flinke besparing op.”

Honing vult aan: “Je ziet dat je hiermee de traditionele manier van denken goed onderbouwd kunt doorbreken, waardoor je het intakeproces anders kunt inrichten en ook echt ziet wat het oplevert. Het streven is om de doorstroming van studenten te optimaliseren. Zeker nu de overheid de kwaliteitscriteria en het bekostigingsstelsel flink heeft aangescherpt, is het des te belangrijker dat een student de gekozen opleiding in de vastgestelde periode voltooit. En het is zeker ook goed voor de reputatie van een onderwijsinstelling, want hoe meer mensen je kunt selecteren die met zekerheid slagen, hoe hoger het slagingspercentage wordt.”

‘Hot ITem geeft met Future Facts extra focus aan analyticsdienstverlening’

 

Herbruikbare voorspelmodellen

Het voorspelmodel dat Future Facts hier heeft geïmplementeerd is een herbruikbaar model, dat in elke onderwijsinstelling kan worden toegepast, benadrukt Koster. “Het model is in staat om behalve voorspellingen te maken ook automatisch beslissingen te nemen waarmee het proces efficiënter verloopt; we noemen dit ‘smart decisioning’. En niet alleen in het onderwijs is het model toepasbaar, maar in principe bij elke organisatie waar mensen een intake- of beoordelingsproces doorlopen. We zijn nu aan het praten met een klant om het voorspelmodel in te zetten in het orderproces om wanbetalers vroegtijdig te detecteren en daarop te anticiperen.”

“We zijn langzaamaan op weg naar een wereld waarin we vanuit data-analyse steeds meer ondersteunend gaan werken voor besluitvorming”, merkt Honing tot slot op. “We gaan dus steeds meer proberen om onze besluiten op basis van goede analyses te nemen, maar je houdt altijd de menselijke kant – intuïtie, onderbuikgevoel – en de ethische kant. Daar komen steeds meer (privacy)richtlijnen voor, omdat we tegen de grenzen aanlopen van wat wel of niet mag en wat we vinden dat ethisch nog kan. De regelgeving gaat steeds meer inspelen op onze nieuwe gedigitaliseerde samenleving, waar we veel meer doen met steeds grotere hoeveelheden data. Het is van belang om hier vroegtijdig in het ontwerpen van oplossingen rekening mee te houden.”

‘De klant bepaalt de nieuwe wereld’

Essent heeft de transitie gemaakt van energieleverancier naar een dienstenclub. “De klant, zowel privé als zakelijk: daar draait bij ons intern én extern alles om”, aldus algemeen directeur Patrick Lammers. En dat heeft meer consequenties dan je zou denken …

“Ik ben non-conformistisch opgegroeid”, zegt Patrick Lammers. “In het Rotterdamse havengebied rondstruinen, voetballen. Ik was geen brave jongen die altijd deed wat ’m gezegd werd.” Dat non-conformisme komt goed van pas in een branche die zichzelf opnieuw moet uitvinden, meent Lammers. “De energiemarkt leek wel een planeconomie: energiebedrijven maakten de dienst uit. Draaide je verlies, dan ging gewoon de prijs omhoog, makkelijk zat”, zegt hij. “Die wereld is compleet van z’n fundamenten geblazen: onze klanten zijn niet meer voor ’t leven aan ons verbonden; ze shoppen op basis van kwaliteit, prijs, diensten of betrouwbaarheid. Traditionele energieleveranciers vinden dat natuurlijk ’n grote ramp. Maar ik zeg: mooi! Want de mogelijkheden zijn veel groter dan die rampspoed.”

 

Klant centraal

Energiebedrijven moeten zich aanpassen aan die nieuwe wereld, zegt Lammers. “Huidige verdienmodellen functioneren niet meer en de politiek verandert steeds de spelregels. Ook komen er meer nieuwe intreders in de markt. Wij behoren een leidende rol te spelen in die energietransitie: we moeten onszelf vernieuwen en nieuwe inkomstenbronnen ontsluiten.”

Daartoe heeft Essent intern de zaak omgegooid. “We stellen de klant centraal, in álles. Want die klant bepaalt de nieuwe wereld. Dat ging natuurlijk niet zonder slag of stoot, maar we hebben gezamenlijk de reis gemaakt van bepalen naar dienstbaar zijn. Dat vraagt om ondernemend denken: dan kun je veel sneller en flexibeler schakelen. En de mores van de markt zijn altijd efficiënter én effectiever dan regulering. We hebben niet alleen de organisatie platter gemaakt; we hebben zelfs fysieke muren gesloopt in het bedrijf. En we investeren niet meer in kunstcollecties en duur meubilair. Wég van die regentensfeer.” Hij glimlacht: “Alleen deze leren stoelen hebben we gehouden, want die zitten zo fijn.”

‘Comfort staat in 2016 centraal’

 

Duurzaamheid en comfort

Belangrijke driver voor Essent zijn maatschappelijke ontwikkelingen als duurzaamheid, zegt Lammers. “Zonnepanelen op ’t dak, meer isolatie: daar spelen we ’n actieve rol in, met een belangrijke rol voor moedermaatschappij RWE, die fors investeert in windenergie en biomassabijstook. Daardoor levert Essent een meerwaarde in de energietransitie. Maar dan moet de overheid daar wel consistent achter staan.”

Volgens Lammers moet comfort de as zijn waarover Essent zijn klanten faciliteert, omdat die behoefte hebben aan duurzaam omgaan met energie, maar wel comfortabel willen wonen en werken. “Wij helpen onze zakelijke en residentiële klanten dus om efficiënter om te gaan met energie, maar binnen die meer emotionele context. We hebben daarbij vooral een faciliterende en niet een sturende rol: onze klanten blijven leidend.”

Neemt de omzet in energieleveringen daardoor af, het aandeel in diensten groeit bij Essent: “Het gaat niet om wat gadgets leveren, maar een coherent pakket aan diensten. Dat doen we bij mensen thuis, samen met servicepartners, maar we zoeken ook de samenwerking met partners zoals Gamma en Mediamarkt. We doen klimaatprojecten, geven energieadvies op basis van big data en ontwikkelen innovatieve technologieën (zelfs computersoftware!) die bijdragen aan besparingen en flexibiliteit in energiegebruik, en het vergroten van comfort, thuis en op het werk.”

 

Betrouwbaarheid

Belangrijke voorwaarde voor deze aanpak, weet Lammers, is betrouwbaarheid. “Je moet de zekerheid bieden dat je klanten niet in de kou blijven staan. Daarin heeft Essent een goede naam: we staan bekend als betrouwbare partner. Het is mijn persoonlijke ambitie om over een jaar meer top of mind te zijn dan de huidige telefoonproviders.”

Daarvoor zijn drie dingen essentieel, zegt Lammers. Hij telt op zijn vingers af: “Eén: doe de dingen die je moet doen goed en de gewone dingen zo supergoed, dat het opvalt. Twee: ádem je klant, binnen en buiten de organisatie en in je merkuitstraling. Drie: bied proposities waar je klant op zit te wachten, zelfs latent. Dat vraagt om experimenteren en durf.”

Is daar niet elke energiemaatschappij mee bezig? “Ik kijk niet teveel naar onze concurrenten”, reageert Lammers, “maar ik merk wel dat vaak de focus ligt op één aspect, bijvoorbeeld zonnepanelen. Essent blijft gericht op de markt en de tijdgeest. We veranderen daardoor van productenleverancier in een dienstenclub. Dat is heel ingrijpend. Om maar iets te noemen: het zou zomaar kunnen dat we onszelf straks geen energiebedrijf meer noemen.”

Ruim baan voor digitale innovatie

ABN AMRO maakt de omslag naar digitaal. IT is daardoor veel meer dan vroeger een kernactiviteit en onderdeel van de bankstrategie, vertellen Michel van Drie en Martijn Dekker. Samenwerking met de business is heel belangrijk en dat maakt de bank voor IT-professionals een leuke, uitdagende werkgever.

In 2015 groeide het aantal IT-professionals in dienst van ABN AMRO met zo’n twintig procent en de werving gaat in 2016 verder. “We zitten midden in de omslag naar een digitaal bedrijf”, zegt Chief Information Security Officer Martijn Dekker. De bank investeert volop in deze omslag. “Het is de grootste investering van de bank. Zowel voor Nederland als voor de internationale vestigingen van ABN AMRO is er een digitale strategie.”

“Het gaat niet meer om het automatiseren van bestaande processen”, vult Managing Director IT Solutions Michel van Drie aan. “Het gaat erom dat je nieuwe producten en diensten kunt ontwikkelen die vanuit het digitale platform ontstaan.” IT-professionals komen bij ABN AMRO alleen al daarom in een uitdagende omgeving, zegt hij. Maar er is meer. Net als alle andere banken moet ABN AMRO snel en adequaat inspelen op trends en ontwikkelingen. Klanten verwachten dat ze altijd en overal hun bankzaken kunnen regelen en dat ze daarbij worden verrast met een mooie klantervaring. De Europese Centrale Bank en De Nederlandsche Bank scherpen als toezichthouders regels aan. Nieuwe spelers op de markt van buiten de financiële dienstverlening knagen aan het bedrijfsmodel. De hoge verwachtingen van klanten en de toezichthouder vragen om een IT-landschap dat wendbaar en schaalbaar is. Tot slot moet ABN AMRO voorop blijven met informatiebeveiliging: een bank is snel uitgespeeld als er gegevens op straat komen te liggen. Kortom: “Het is hier heel leuk voor IT-professionals”, aldus Van Drie.

 

Patent met IBM

De trends en ontwikkelingen overlappen elkaar. Dat maakt de uitdaging groter, bijvoorbeeld bij de afweging tussen gebruiksgemak en veiligheid, vertelt Dekker. “Hoe kunnen we regels vinden om de beveiliging te verhogen zonder afbreuk te doen aan de gebruikservaring van klanten? Dat vraagt om een andere benadering van veiligheid. Samen met IBM hebben we een oplossing bedacht die direct toepasbaar is. We hebben hiervoor een patent aangevraagd en gekregen.”

“Het patent is een mooi voorbeeld van goede samenwerking tussen eigen mensen die snappen hoe ze technologie moeten toepassen in een bancair bedrijf en kansen zien voor nieuwe bancaire producten, en partners die de laatste technologie aandragen. Met IBM, Infosys en TCS hebben we drie uitstekende samenwerkingspartners”, aldus Van Drie.

ABN AMRO zoekt zelf ook actief naar aanknopingspunten voor innovaties in de buitenwereld. Zo is er een innovatiecentrum dat, in de woorden van Dekker, “continu stimuleert om op een andere manier te denken en te komen met nieuwe vormen van dienstverlening of andere producten”. Een goed voorbeeld is een ontwikkeling als Blockchain, waarbij het innovatiecentrum onderzoekt wat de mogelijkheden zouden kunnen zijn voor de bank. Verder zijn er bij IT onder meer labs voor onderzoek naar big data, naar de toepassing van nieuwe ontwikkeltalen en nieuwe databasevormen en de impact van robots en drones, zegt Van Drie.

 

Samenhang

Typerend voor de digitalisering bij ABN AMRO is volgens Van Drie dat veranderingen in de IT altijd de hele organisatie betreffen. “Een cloudimplementatie doen we niet per divisie of productlijn, maar voor alle onderdelen en producten. Datzelfde geldt voor frontend-ontwikkeling of informatiebeveiliging.” Dankzij deze aanpak hebben IT-professionals zicht op het hele plaatje én op de samenhang tussen de verschillende werkzaamheden, zegt hij. “Als IT’er werk je weliswaar op een specifiek gebied, maar het is ook belangrijk om te zien wat er om je heen gebeurt en te weten hoe jouw werk en dat van je collega’s als puzzelstukjes in elkaar passen. Collega’s weten zo ook wanneer ze rekening met elkaar moeten houden om het proces soepel te laten verlopen.”

De organisatiebrede aanpak illustreert het toegenomen belang van automatisering en de omslag naar een digitaal bedrijf. “IT is veel meer dan vroeger een kernactiviteit en is onderdeel van de strategie van de bank”, zegt Dekker. “Maar”, vervolgt hij, “collega’s aan de businesskant beseffen vaak onvoldoende wat er allemaal kan met IT. Het mooie is, dat we nu samen met de business kunnen bepalen hoe de bank er over tien jaar uitziet. Daarvoor hebben we mensen nodig die de brug kunnen slaan tussen IT en de business. Zij krijgen bij ons de ruimte voor eigen inbreng en ideeën om het beste antwoord te vinden op de uitdagingen voor die toekomst.”

Voor de beste keuzes heb je de juiste informatie nodig’

Dorine Burmanje is, als voorzitter van de Raad van Bestuur, trots op de ontwikkeling die ze met het Kadaster heeft doorgemaakt. “We zijn uitgegroeid tot een partner die helpt beslissingen te nemen bij vraagstukken met locatiegebonden aspecten.”

“Mijn ouders hebben me gestimuleerd om dingen te doen die ertoe doen. Ik ben opgevoed om een mening te hebben, mijn mouwen op te stropen en mijn talenten te benutten”, zegt Burmanje. “Wat dat talent is? Men zegt dat ik me van jongs af aan heb ingezet voor rechtvaardigheid. Wat dat betreft zit ik hier goed, want het Kadaster vormt de basis voor rechtszekerheid.”

Overheden en instanties, bedrijven en banken, investeerders en projectontwikkelaars: allemaal gebruiken ze de data van het Kadaster. “Bijna elk maatschappelijk vraagstuk kent namelijk locatiegebonden aspecten”, zegt Burmanje. “Doordat we partijen actief ondersteunen, kunnen we grote drempels wegnemen. Zo gebruiken we onze expertise in ruil- en herverkaveling om in krimpregio’s de leegstand tegen te gaan. In een Gronings programma bieden we partijen data op vastgoedgebied en ruilmethodieken. Daarmee wordt geprobeerd om groepsgewijs moeilijk te verkopen huizen van mensen te ruilen tegen huurwoningen van woningbouwverenigingen. De woningbouwvereniging knapt de gekochte woningen op en heeft zo goede, verhuurbare woningen erbij. Wij hebben de data en de expertise, en geven dus inzicht in bijvoorbeeld de haalbaarheid. Maar de keuzes maken, dat doen de partijen zelf. Daarna faciliteren wij weer in het ruilproces.”

Het Kadaster werkt ook samen met Rijkswaterstaat, het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu en decentrale overheden aan een digitaal stelsel dat de nieuwe Omgevingswet moet gaan ondersteunen. Burmanje: “Het woud aan wetgeving en regels wordt compacter: van 147 wetten met 1200 artikelen gaan we naar één wet met 349 artikelen. Het Kadaster is sterk in het verzamelen, ordenen, combineren en beschikbaar stellen van geodata. Dat is voor dit traject van cruciaal belang.”

 

Koerswijziging

Burmanje heeft sinds 2004 het roer bij het Kadaster omgegooid. “Een koerswijziging als voor een olietanker”, vindt Burmanje zelf. Ze kreeg in 2004 de opdracht om de achttien regionaal georiënteerde vestigingen aaneen te smeden tot een centraal, verzelfstandigd bedrijf dat innovatief de toekomst inkijkt. “Ik zal eerlijk zijn: toen de headhunter mij vroeg voor het Kadaster, dacht ik: heb je niet iets spannenders? Het Kadaster had een imago van degelijkheid en stoffigheid. We stonden in de modus van: wij bieden de data aan, doen jullie er maar leuke dingen mee. Terwijl we, door actief met onze data aan de slag te gaan, de maatschappij op een veel hoger niveau kunnen bedienen. De basis blijft natuurlijk onze wettelijke taak: het vastleggen en ontsluiten van geodata. Maar het gaat erom hoe je dat invult.”

Het Kadaster is daarom actief betrokken bij het beschikbaar maken van geodata. PDOK, Publieke Dienstverlening Op de Kaart, is het loket van de overheid voor haar geodatasets. Het Kadaster is daarnaast beheerder van voorzieningen als de Basisregistratie Adressen en Gebouwen, ruimtelijkeplannen.nl, WOZ, de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen en de Basisregistratie Grootschalige Topografie. Ook is het bronhouder van de basisregistraties Kadaster en Topografie. Burmanje: “We maken sinds 2004 een enorme evolutie door: van een organisatie die geodata registreert tot een actief meedenkend kennisinstituut dat erop is gericht om aan vraagstukken in de maatschappij met kennis, kunde en data een bijdrage te leveren. Van productgericht zijn we omgeschakeld naar klantgericht denken, en dat bepaalt de ontwikkeling en inzet van diensten voor onze klanten: wat kunnen we doen voor anderen? We laten zien dat de toepassing van onze gegevens in veel situaties een enorme toegevoegde waarde heeft.”

 

Wereldprimeur

De nieuwe Kadasterkoers ging gepaard met een flinke mentaliteitsverandering. “Ons vak is veranderd”, zegt Burmanje. “Gingen vroeger de landmeters op pad met meetlinten en kijkers; nu doen we het werk via de computer en gps. En straks gebruiken we misschien wel drones. Dat is je grootste opgave: die innovaties bijhouden. Maar we innoveren zelf ook. Zo kunnen we tot heel mooie nieuwe diensten komen. We brachten vorig jaar een wereldprimeur op het gebied van kaartenmakerij. Tot dan toe was dat een behoorlijk handmatige bezigheid. Samen met het bedrijfsleven konden we dat proces, ongeacht de schaal, automatiseren. Dat hebben onze mensen voor elkaar gekregen! En dat is des te indrukwekkender omdat ze ook weten dat ze hiermee zichzelf overbodig maken.”

Mondiaal heeft het Kadaster een goed imago, zegt Burmanje. “We zijn met onze internationale afdeling echt een wereldspeler in bijvoorbeeld landregistratie. Wij adviseren en helpen landen, zoals Griekenland, om registraties voor eigendom en land op poten te zetten en te verbeteren. De start van welvaart is de eigendoms- en landregistratie, maar tachtig procent van de wereld kent dergelijke registraties nog niet. Mondiaal worden we meer op het schild getild dan in Nederland.”

 

Horizon

“Alles draait om mensen en de keuzes die ze maken, maar dat moet je wel doen op basis van de juiste informatie”, zegt Burmanje. “Het Kadaster is de specialist, het platform en een betrouwbare partner op het gebied van geoinformatie. Zo helpen we mensen om die keuzes te maken. Ik ben er trots op wat de Kadasterorganisatie in de afgelopen jaren heeft bereikt. We zijn misschien als een soort olietanker door de bocht gegaan, maar we hebben die wending wél gemaakt! En ik kan één ding met zekerheid zeggen: wat er ook gloort aan de horizon, onze data zijn beschikbaar!”

Mediabureau ZIGT, al 4 jaar het beste mediabureau. Dat wordt je niet zomaar
Sinds de oprichting in 2001 heeft mediabureau ZIGT een unieke positie in de markt ingenomen. Het fundament in het business model is dat ZIGT uitsluitend wordt gehonoreerd door klanten. ZIGT ontvangt als enige mediabureau in Nederland geen bijdrage van medialeveranciers. Alle inkoopvoordelen en kortingen worden doorgegeven aan klanten. “Succesvolle klanten zijn de essentie van ons bestaan” aldus directeur Joost Istha. “Je werk heel goed doen, echt ondernemen en er schik in hebben, zorgt er uiteindelijk voor dat teams werken en dat media innovatief en succesvol ingezet worden.”.

Innovatieve dienstverlening online

Ondernemen en innoveren doet ZIGT zelf ook structureel. ZIGT is in veertien jaar gegroeid tot een zeer data gedreven full service mediabureau met alle specialistische kennis in huis. “De technische ontwikkelingen in ons vakgebied gaan snel en het zit in onze genen om alles in huis te hebben en volledig controle te houden.” aldus Menno Westinga, eindverantwoordelijk voor alle online activiteiten van ZIGT en de feitelijke winnaar van de prijs. Menno en zijn team scoren nu VIER JAAR op RIJ de beste positie van alle mediabureaus in Nederland. Kortom, wij zijn geen “one day fly”! Als adviseur stellen wij nieuwe media–innovaties voor aan onze klanten nadat wij er uitgebreid mee hebben getest. Worden er bijvoorbeeld grote groepen of juist zeer specifieke groepen bereikt? Communiceert het? Werkt het? En hoe snel kan het ingezet worden? ZIGT werkt voor de grootste adverteerders in Nederland. Dit vergt bij iedere campagne foutloos werk van onze planners.

 

Waarom ZIGT jaar op jaar goed scoort in het onderzoek?

Wij merken dat adverteerders graag willen innoveren met media. De ontwikkelingen gaan echter snel en niet iedereen is dagelijks met de materie bezig, terwijl het gaat om flinke investeringen in media en communicatie. Het begrijpelijk en toepasbaar maken van nieuwe mogelijkheden is één van de belangrijkste toegevoegde waarden die ZIGT voor adverteerders heeft. Deze “free flow of information” tussen ZIGT en onze klanten zorgt ervoor dat ze precies weten hoe het werkt en het feitelijk zelf kunnen overnemen. Toch groeit het aantal klanten en opdrachten bij ZIGT jaar op jaar. 

 

Klanten van ZIGT blijven altijd eigenaar van hun eigen accounts, data en resultaten. Sommige adverteerders vinden het fijn dat wij alles voor ze doen. Andere adverteerders halen specialisten in huis om trajecten zelf te kunnen beheren. In onze optiek is dat een gezonde ontwikkeling. Als een klant zaken in huis kan beheren dan betekent dit een gelijkwaardige kennisrelatie. Daar houden wij van. Online accounts, data en kennis zijn van adverteerders niet van hun adviseur.

 

Missie van Menno Westinga

De online mediawereld is zeer goed in staat zaken ingewikkeld te maken. Dagelijks worden technologische innovaties gepresenteerd en is dé nieuwe heilige graal geboren. Wij zien het als één van onze belangrijkste taken om te bepalen wat innovaties zijn die werken. Innoveren is leuk, maar het moet wel effect hebben. Het stikt van de technische oplossingen die veel geld kosten en waar feitelijk adverterend Nederland niets aan heeft. Het levert vooral geld op voor de technische partij, achterliggende intermediair of medialeverancier. Je kunt Menno ‘s nachts wakker maken voor elke nieuwe media innovatie, maar schrik niet als je nog dezelfde dag te horen krijgt dat het niet werkt.

 

Adverteerders zijn niet on- of offline, consumenten al helemaal niet

Specialistische kennis is belangrijk om techniek in je voordeel te laten werken. Dit geldt voor zoekmachine adverteren, socialmediastrategie of advertising, maar ook voor programmatic display of video. Ze zijn echter een onderdeel van een totaal aan marketingactiviteiten die bijdragen aan het succes van een merk. Hoewel technisch alles op orde kan zijn – pixels plaatsen, conversieattributie modellen inrichten en A/B tests uitvoeren – wordt succes gebouwd met alle media; eigen, verkregen en betaald.   

ZIGT zorgt voor inzicht in het totale resultaat van alle media-inspanningen. Dit kan alleen door een centrale aanpak en vooraf bepaalde doelstellingen. De combinatie van on- en offline data zorgt voor echt inzicht in resultaten en realisatie van doelstellingen. Wat heeft de tv-commercial bijgedragen aan de online conversie? Wat doet de consument via mobiel of tablet met de campagne en hoe verhoudt dit zich tot de merkwaardering? Alles heeft invloed op het succes van een merk. Zo maken wij technische innovaties relevant en merken succesvol.

Alle verdienmodellen op de schop
Snelle online innovatie zet de economie volledig op zijn kop. Traditionele businessmodellen staan op omvallen. Tussenpersonen verdwijnen en jarenlang succesvolle formules zijn niet langer houdbaar. Niets doen betekent onvermijdelijk het einde. Hoe overleef je de komende vijf jaar? En hoe speel je hier slim op in?

Alle branches krijgen te maken met disruptieve veranderingen. Zelfs de meest traditionele branches als het bank- en verzekeringswezen, automotive en logistiek zien nieuwe spelers met concurrerende online diensten de markt betreden. Volgens Wout Withagen, directeur bij internetbureau Freshheads, zal Darwin’s theorie over natuurlijke selectie “Adapt or Die” meer dan ooit van toepassing zijn; wie in staat is zich aan te passen aan deze omstandigheden overleeft. Hij verklaart: “Herpositioneren en innoveren is een must en technologie speelt daarbij een sleutelrol. Het bedrijf van de toekomst is een tech-bedrijf. Hoe een grote organisatie of mkb’er dit kostenefficiënt aanpakt? Eerst tegen lage kosten valideren, dan pas écht investeren en doorontwikkelen. Ons Innovatieteam helpt hierbij.”

 

Het internetbureau, met zijn hoofdkantoor in Tilburg, blinkt met 35 medewerkers uit in praktisch elke online uitdaging. Behalve in hun pijler online innovatie is Freshheads gespecialiseerd in leadgeneratie en in het bijeen brengen van online vraag en aanbod, zoals Zorgvoorelkaar.com en de B2B platforms voor de Jaarbeurs. De derde specialisatie is engagement. Hierbij staat het opbouwen en onderhouden van een sterke relatie tussen merk en doelgroep centraal.

 

Demo or Die

Investeren op basis van aannames leidt regelmatig tot geldverslindende mislukkingen. Klanten zijn zich hier steeds vaker van bewust en hebben behoefte aan validatie. Ze willen zekerheid dat een idee haalbaar is, gebruikers het omarmen en de investering het verwachte rendement oplevert. Het enthousiaste multidisciplinaire Innovatieteam bij Freshheads toetst vroegtijdig aannames en ideeën in de markt. ‘Demo or Die’ noemen zij dit. Lead UX-specialist Gijs van Zon legt de meerwaarde uit: “Onze kracht is dat we heel kritisch en nieuwsgierig zijn. We lichten zowel het bedrijf als de markt volledig door. Vervolgens presenteren we een doordachte strategie of het idee dat we willen toetsen.” Met zowel feedback van gebruikers als klantdoelstellingen gaat het team vervolgens aan de slag met het realiseren van een werkend prototype.

‘Een werkend prototype helpt om management en bestuur te overtuigen’

Budgetvriendelijke Proeftuin

Naast het Innovatieteam werken dagelijks vijf studenten op de locatie in Tilburg. Zij runnen gedurende vijf maanden hun eigen minibureau, waarbij zij ook concepten concretiseren en valideren. De Proeftuin is een uniek concept in Nederland en vormt een verlengstuk van het Innovatieteam. Anderzijds voeren zij eigen opdrachten uit. Gijs van Zon: “Deze optie is ideaal voor klanten met een scherp budget. De Proeftuin kan bijvoorbeeld de basis leggen voor het aantrekken van financiers. Zo komt grootschalige uitrol snel binnen handbereik.”

 

De leergierigheid van het jonge team is groot. Dat zie je onder andere terug in het Internet of Things lab dat zij momenteel opbouwen. De fysieke plek met uiteenlopende tools als Arduino microprocessors, sensoren en een 3D-printer is de droom van iedere internet-nerd. Gijs: “Onze oplossingen zullen steeds vaker een combinatie zijn van software én hardware. Kennis over deze nieuwe tools en technologieën levert inspiratie op die we zinvol kunnen inzetten bij onze projecten.” Het lab heeft enorm geholpen bij een interactief project voor het Textielmuseum in Tilburg.

 

Eerst online strategie

Terug naar de kern. Dat typeert het Innovatieteam van Freshheads. Ze zijn kritisch naar de vraag van de klant en gaan na of die vraag wel de juiste is. Zij zoeken naar het échte doel en wat precies nodig is om dit doel te realiseren. Niet meer en niet minder. Gijs: “We kijken met een frisse blik naar verschillende branches en brengen kansen in beeld. Samen met de klant bepalen we de online strategie. We werken dan vaak op locatie bij de klant, dat helpt om hun business écht te snappen.”

Freshheads beperkt zich nooit tot alleen advies. Het doel is het opleveren van een werkend prototype, dat het bureau kan laten testen door de eindgebruiker. Zo worden hun prototypes regelmatig gedemonstreerd aan de innovatietafel bij Interpolis. Gijs: “Dikke adviesrapporten verdwijnen in de la. Een werkend prototype maakt de oplossing tastbaar en helpt écht om zowel management als bestuurders te overtuigen van het nut en de noodzaak van innoveren.”

One-stop-shop via partnerkanaal scoort
Helemaal thuis is RoutIT in de indirecte marktbenadering. Maar hoe doen ze dat dan precies? De zakelijke provider is de hoofdrolspeler in een inspirerend verhaal over het success van het partnerkanaal.

We zitten aan tafel met Jan-Hein de Baat, directeur RoutIT.  Hij licht de indirecte marktbenadering toe, een visie die staat als een huis. “RoutIT ontwikkelt en realiseert samen met de partners oplossingen voor hun klanten. De partner maakt hierbij gebruik van de door RoutIT geboden innovatieve diensten, het casco waarmee de partner zijn totaaloplossing zelf bouwt. RoutIT zorgt ervoor dat de partner over gedegen kennis beschikt om voor hun MKB-klanten de gewenste oplossing te realiseren.” Extra pluspunt hierbij is dat de RoutIT diensten en producten door deze partners, onder hun eigen naam, aan hun klanten kunnen worden aangeboden. Een gemakkelijke manier voor de partner om zo zichzelf en zijn bedrijf op een hoger niveau in de markt te zetten en te presenteren. De Baat vervolgt: “En hun klanten zijn verzekerd van lokale en vertrouwde support met een minimale responstijd. Bovendien zijn ze zelf het aanspreekpunt voor de totale ICT. Idealer kun je het als ondernemer eigenlijk niet hebben!” Het jaar 2001 betekende de start voor RoutIT. Gaandeweg is het productaanbod verlegd naar het brede dienstenaanbod van vandaag de dag. RoutIT is uitgegroeid tot een zelfstandige en onafhankelijke provider van Connectivity en Cloud diensten. De provider biedt innovatieve diensten op het gebied van internet, Cloud, connectivity- en communicatieoplossingen.
De Baat vertelt zijn strategie: “Als het erom gaat de kleine(re) automatiseringsbedrijven in het MKB te helpen dan heb je gewoonweg een breed aanbod te bieden. Een one-stop-shop zoals wij voeren biedt uitkomst. De ondernemer wil te allen tijden zelf zijn eigen keuzes maken. Vandaar dat de totaalaanbod-bouwblokken perfect aansluiten bij de verschillende wensen van onze partners. Zo kunnen zij iedere ICT-uitdaging gemakkelijk tackelen.”

Innovatieve diensten op maat

Naast het uitgebreide productaanbod heeft RoutIT zich bekwaamd in innovatie, kwaliteit, betrouwbaarheid en support. Allen kernwaarden waar RoutIT Operations voor staat. De Baat: “Wij werken met techneuten achter de telefoon. Zo kunnen onze partners direct de diepte in over het desgewenste product of de klantcase. De partner weet dit meer dan te waarderen; er zit bij RoutIT iemand met kennis tegenover je. In 2008 zijn we met videobellen begonnen. Het beeld is écht een waardevolle toevoeging om de onderlinge communicatie soepel te laten verlopen.”
Naast het leveren van innovatieve diensten is het delen en uitbreiden van kennis volgens RoutIT noodzakelijk om steeds die hoge kwaliteit aan de partners én hun klanten te kunnen blijven bieden. De Baat: “In- en externe kennis leveren en actief delen, dat is waar we voor staan. Het is een belangrijk onderdeel van onze propositie. RoutIT University en onze interne opleidingen zijn succesformules. Omdat we voor lage deelnemerskosten kiezen en ook de lengte van de cursusdagen te overzien houden ontvangen we meer dan tweeduizend cursisten per jaar. We weten en begrijpen dat een ondernemer niet bij voortduring een langere tijd zijn zaak alleen kan laten; maar dat neemt niet weg dat hij er wél voor open staat zijn kennisniveau te verhogen. Met die wetenschap in ons achterhoofd richten we onze cursussen in. Want kennis (delen) is essentieel voor innovatie. Daarom organiseren wij jaarlijks ook een aantal evenementen om onze partners te inspireren en informeren over de nieuwste ontwikkelingen binnen de branche en binnen RoutIT.”

Wij innoveren voortdurend om de partner o.a. meer tooling te bieden.

Tooling

De Baat vervolgt: “Er is een duidelijke trend gaande. De komende jaren zullen er steeds minder techneuten beschikbaar zijn. Daarom blijven we onze partnerportal IRMA ontwikkelen. Deze portal zal invulling geven aan de behoefte van partners om op een passende manier samen te werken. Crossed services kunnen daardoor sneller gerealiseerd worden. Bijvoorbeeld: partner A verkoopt en partner B installeert.” De Baat stelt zich steeds de vraag: Hoe kunnen we jou verder helpen? Wat heeft de eindgebruiker nodig? De Baat: “Met TIM is de partner bijvoorbeeld in staat om de verwachtingen van de klant te managen. Via deze app kan onze partner communiceren richting zijn klanten over werkzaamheden en verstoringen, zodat hij zelf door kan gaan met het technische gedeelte van zijn werk.”
Intussen heeft de provider ook I AM Totaalcommunicatie geïntroduceerd. Zoals het RoutIT betaamt is deze dienst scherp geprijsd in de markt gezet. De Baat: “Eerlijk is eerlijk, de Nederlander is nu eenmaal van nature kritisch. Voor innovatie betaalt hij liever niet of weinig. Eerst zien, dan geloven. Dat is veelal de heersende mentaliteit. Maar als hij eenmaal om is én een toegevoegde waarde in de toepassing ziet, dan is de nieuwe communicatietool al snel niet meer weg te denken. I AM Totaalcommunicatie geeft de ondernemer een compleet communicatieplatform voor efficiëntere samenwerking. Met spraak, video, chat, schermdelen en beschikbaarheidstatus. Altijd beschikbaar en overal met élk device te gebruiken!”
De Baat sluit af: “RoutIT zal altijd blijven innoveren om de oplossingen die we bieden nog interactiever te maken. Samen met onze partners zorgen we voor de beste oplossing voor het MKB. Een strategie die werkt. Zo blijven we actief onderzoeken waar er behoeftes liggen.”

De Baat vervolgt: “Er is een duidelijke trend gaande. De komende jaren zullen er steeds minder techneuten beschikbaar zijn. Daarom blijven we onze partnerportal IRMA ontwikkelen. Deze portal zal invulling geven aan de behoefte van partners om op een passende manier samen te werken. kunnen daardoor sneller gerealiseerd worden. Bijvoorbeeld: partner A verkoopt en partner B installeert.” De Baat stelt zich steeds de vraag: Hoe kunnen we jou verder helpen? Wat heeft de eindgebruiker nodig? De Baat: “Met TIM is de partner bijvoorbeeld in staat om de verwachtingen van de klant te managen. Via deze app kan onze partner communiceren richting zijn klanten over werkzaamheden en verstoringen, zodat hij zelf door kan gaan met het technische gedeelte van zijn werk.”Intussen heeft de provider ook I AM Totaalcommunicatie geïntroduceerd. Zoals het RoutIT betaamt is deze dienst scherp geprijsd in de markt gezet. De Baat: “Eerlijk is eerlijk, de Nederlander is nu eenmaal van nature kritisch. Voor innovatie betaalt hij liever niet of weinig. Eerst zien, dan geloven. Dat is veelal de heersende mentaliteit. Maar als hij eenmaal om is én een toegevoegde waarde in de toepassing ziet, dan is de nieuwe communicatietool al snel niet meer weg te denken. I AM Totaalcommunicatie geeft de ondernemer een compleet communicatieplatform voor efficiëntere samenwerking. Met spraak, video, chat, schermdelen en beschikbaarheidstatus. Altijd beschikbaar en overal met élk device te gebruiken!”De Baat sluit af: “RoutIT zal altijd blijven innoveren om de oplossingen die we bieden nog interactiever te maken. Samen met onze partners zorgen we voor de beste oplossing voor het MKB. Een strategie die werkt. Zo blijven we actief onderzoeken waar er behoeftes liggen.”

Continu aanwezig zijn door owned media

Extreem consumer centric in alles wat ze doen, Touchpoints als basis onder een geïntegreerde, multidisciplinaire communicatie-aanpak voor opdrachtgevers. Owned media als belangrijkste pijler voor continue aanwezigheid dus 365 dagen per jaar. Dat waardeert de clientèle van ZenithOptimedia met een eerste plaats in de Emerce 100. Linda Boks, CEO Nederland, geeft een kijkje in de keuken.

Een full service mediabureau gefocussed op de doelgroep van haar opdrachtgevers met de optimale balans tussen effectiviteit en efficiency, zodat de marketing euro van de klant zo goed mogelijk besteed wordt, is hét kenmerk van Zenith Optimedia. Linda Boks: “Het begint met effectiviteit. Ons bedrijf opereert wereldwijd (250 kantoren in 74 landen, in Nederland 90 werknemers –red.) met allemaal slimme, collaborative thinking mensen Alle kennis wordt al sinds 2002 verzameld en gedeeld via onze Touchpoints-database. Door een unieke set technieken en data weten wij van ieder middel en van de combinatie van specifieke middelen in hoeverre die de consument beïnvloeden om tot de daadwerkelijke aanschaf van dat product of dienst over te gaan. Daar is het uiteindelijke doel van onze klanten. Het gaat daarbij om invloed, de manier van reputatie bouwen en de overdracht van de boodschap. Wij voegen aan de ‘standaard mediadruk’ veel kwaliteit en inhoud toe. Het mooie van Touchpoints, ik kan er uren over praten, is dat we hiermee niet alleen de traditionele massa media meten, maar ook het digitale domein en de effectiviteit van PR of acties op de winkelvloer. Veel bureaus worstelen met de bijdrage van offline omdat ze die moeilijk kunnen meten op direct effect. Met Touchpoints kunnen wij offline prima meten. Digitale contactpunten meten we daarbij met voor klanten toegankelijke live dashboards waarmee ze direct het effect van een actie zien. Kortom, wij kunnen over de volle breedte advies geven welk instrument of combinatie in onderlinge vergelijking het meest effectief. Alle studies en gegevens gaan in een grote database waarop kan elke ZenithOptimedia-adviseur intapt. Die database is het vertrekpunt van al onze adviezen.”

                                                      

De Touchpoints-aanpak (big data avant la lettre!) ziet Boks als een duidelijk USP van ZenithOptimedia: “Doordat we er al zo lang mee werken en het steeds verder verbeteren, kunnen we ook door de tijd zien welke contactpunten voor een bepaalde categorie of doelgroep effectiever en welke minder effectief worden. In 2002 was er bijvoorbeeld nog nauwelijks sprake van social media. Nu verdringen die de dagbladen en tijdschriften. Die constatering is niet gebaseerd op de hoeveel tijd de consument aan die media besteedt, maar juist op hoe invloedrijk ze zijn voor doelgroeppersonen en hoe je ze daarmee in contact brengt.” 

“owned media moeten perfect op orde zijn”

TK: drie-eenheid en owned media

Belangrijke reden voor de Emerce 100 winst is de geïntegreerde focus van het bedrijf op de business-doelstellingen van hun klant. Boks: “Het is teamwork. Onze belangrijkste disciplines zetten we in een blok bij elkaar waarmee we 4 tot 7 klanten kunnen bedienen en alle domeinen, zowel traditioneel als digitaal, afdekken. Weten wat de klant nodig heeft, is het terrein van de client director. Over de volle breedte alle middelen kunnen adviseren, is de expertise van strateeg en wat alle digitale marketingprogramma’s daaraan kunnen toevoegen bepaalt de digital consultant. Deze aanpak hebben we het afgelopen jaar ingevoerd en klanten waarderen dat enorm.”

 

Touchpoints wordt niet alleen gebruikt bij advisering aan klanten, het bevat ook een strategisch element. Boks: “Doordat je al zolang data opbouwt, kan je die op allerlei manieren analyseren en trends ontdekken. Zo bewijst de data de splitsing in paid media, owned media en earned media en dus ook in de verschillende bijdrage die iedere groep levert. Owned media groeien drie keer zo snel als het gaat om beïnvloeding en die omarmen wij dan ook van harte; owned first! Klanten begrijpen dat ze juist hier moeten investeren; dat er meer nodig is dan een goede site en een facebook pagina. Integratie is noodzakelijk. Wij hebben ons denken, adviseren en uitvoeren in het owned domein sterk ontwikkeld. Als resultaatgericht Live ROI bureau hou je van data en cijfers, onderbouw je alles met feiten. Zo gaat het ook met owned first en dat heeft alles met content te maken. Die moet aansluiten bij de doelgroep waarin je domeinen kan destilleren door slim met je data om te gaan. Die kan uit onze database komen, maar ook uit bijvoorbeeld Google Analytics. Al dan niet gekoppeld aan merken. Ook klantdata zijn belangrijk, welke promo slaat aan en welke niet. Op basis van zo’n analyse zie je welke contentdomeinen passen bij de doelgroep; onderdeel van de Content Audit. Welke content levert de klant en welke de concurrent. Zo zit het ene merk meer op sport terwijl de ander meer met muziek wordt geassocieerd. Op die manier scheiden we de domeinen van de concurrenten van het unieke domein van onze klant. Dát domein kan je claimen, daar is de doelgroep in geïnteresseerd. There we have the right to play en kan je voor jouw doelgroep unieke content leveren en de ideale match maken. Wij zorgen ervoor dat alle eigen middelen van de klant dat uitademen, 365 dagen per jaar. Daarmee ben je permanent zichtbaar voor jouw doelgroep. Owned media moeten dus perfect op orde zijn. Als je daarbij campagnelagen bouwt die 360 graden zijn, die dus alle middelen, online en offline omvatten, bestrijk je het hele domein. Dat proces zijn we continue aan het bouwen en bijvijlen.”

Veilig en verantwoord omgaan met persoonsgegevens
Werken met persoonsgegevens is gebonden aan Nederlandse wetgeving en straks aan de – strengere – Europese privacyverordening. Pseudonimiseer levert diensten om persoonsgegevens veilig en gecontroleerd te anonimiseren. De mogelijkheden om privacygevoelige gegevens te beschermen en juridisch verantwoord te gebruiken worden daarmee aanzienlijk verruimd

“Het gebruik van persoonsgegevens dient in veel gevallen een positief doel”, stelt Rob Honing, directeur van Pseudonimiseer. “De zorg is daarvan een goed voorbeeld en ook voor commerciële bedrijven kan het gebruik van persoonsgegevens heel nuttig zijn. Maar als individueel persoon vinden we het vaak niet zo prettig dat onze gegevens ook daadwerkelijk op persoonlijk niveau inzichtelijk en herleidbaar zijn. De bedreiging zit vooral in de mogelijkheid dat die privacygevoelige gegevens op ongewenste plekken kunnen terechtkomen. We zijn twee jaar geleden gestart met Pseudonimiseer vanuit de gedachte om hiervoor een veilige oplossing te bieden.”

‘Anonimiseren van data voorkomt overtreding van privacyregels en imagoschade’

Verschillende doelen

“Veel bedrijven en ook overheden willen zo veel mogelijk kennis verzamelen over hun klanten, prospects of mensen in hun directe omgeving”, licht mededirecteur Edwin Kusters van Pseudonimiseer toe. “Die informatie kan voor verschillende doelen worden gebruikt, bijvoorbeeld om marketingacties op te zetten, bedrijfsprocessen te optimaliseren of nieuwe producten te introduceren. Een ander – maatschappelijk – doel kan zijn het voorkomen en bestrijden van misbruik en fraude.”

Al die verschillende doelen worden beïnvloed door twee factoren, vult Honing aan. “Enerzijds zijn er juridisch allerlei beperkingen en anderzijds beïnvloedt de publieke opinie in toenemende mate wat partijen met persoonsgegevens doen. Je ziet dat het publiek zich hier steeds drukker over maakt en dat bedrijven zich steeds meer zorgen maken over de risico’s. Niet alleen over de juridische risico’s, maar zeker ook over het risico op imagoschade. En die wettelijke regels zullen nog verder worden aangescherpt als de Europese Algemene Verordening Gegevensbescherming naar verwachting in 2015 van kracht wordt. Alle afzonderlijke Europese regelingen worden dan in één model gegoten en op overtreding staan zeer forse boetes.”

“Voor veel toepassingen geldt dat men niet zozeer op zoek is naar de gegevens van een individueel persoon, maar bepaalde gegevens vanuit verschillende plekken wil combineren om daaruit een beeld te destilleren”, legt Kusters uit. “Nu is daar de naam of een uniek nummer van de persoon voor nodig als koppelbaar gegeven. Pseudonimiseer levert een breed scala van diensten – voor verwerking achteraf, archiveringsdiensten en realtime diensten – om persoonsgegevens veilig en gecontroleerd en conform de richtlijnen van het CPB te anonimiseren. Als Trusted Third Party (TTP) stellen we onze klanten in staat om het gedrag van groepen personen te analyseren. Onze extern gevalideerde techniek en ons organisatorische proces van versleuteling en pseudonimisering bieden de zekerheid dat individuele klantgegevens niet meer kunnen worden afgeleid uit de verwerkte data. Pseudonimiseer creëert daarmee tal van mogelijkheden voor organisaties om met de juiste waarborgen veel meer te doen met hun data. Onze klanten gebruiken onze diensten ook omdat we die als onafhankelijke derde partij leveren, waardoor het eenvoudiger en goedkoper is om de technische en organisatorische maatregelen in te vullen en aan de consument aan te tonen welke data wel en niet gebruikt worden.”

 

Crowd control

“Pseudonimiseer kan gegevens in real time anonimiseren, zonder dat ze ergens opgeslagen worden”, geeft Kusters aan. “Dit is met name relevant voor locationbasedtoepassingen zoals crowd control, waarbij verkeersgegevens (IP-adressen, Bluetooth-ID) van grote aantallen mensen kunnen worden geanalyseerd zonder dat ze herleidbaar zijn naar de mobiele telefoon van een individueel persoon. Op basis van de unieke, niet herleidbare pseudoniemen kunnen dan bewegingspatronen worden geanalyseerd en voorspeld.”

Kusters wijst in dit verband ook op de Filterdienst, waarbij uitsluitend subsets van data doorgeleverd worden. “Hiervoor zijn allerlei toepassingsgebieden te bedenken die te maken hebben met fraudepreventie. We sturen dan alleen de gegevens door van personen die op een whitelist staan. Neem als voorbeeld de hele discussie rond 0km-leaserijders. Nu worden de parkeergegevens van alle Nederlandse automobilisten opgevraagd, terwijl het alleen gaat om een heel kleine groep van mogelijk frauderende leaserijders. In ons model worden uitsluitend de parkeeracties van de kentekens op de whitelist doorgestuurd. Dit filteren gebeurt op zo’n manier, dat de gegevens ook voor ons in het gehele proces onleesbaar zijn.”

 

Leegloop van data

Vooruitblikkend naar de nabije toekomst ziet Honing een sterk groeiende markt voor diensten die een oplossing bieden om binnen het juridische kader van de komende Europese privacyverordening op een verantwoorde manier met persoonsgegevens om te gaan. “De verplichte data-privacyofficer zal ervoor zorgen dat organisaties veel bewuster met de opslag en verwerking van persoonsgegevens omgaan. Vanuit een privacy-by-designaanpak is het vandaag al vaak niet uit te leggen waarom identificeerbare data op zo veel plaatsen gekopieerd staan en hoe lang ze bewaard worden. Organisaties die niet nu al kijken hoe ze straks moeten omgaan met privacygevoelige gegevens en de toekomstige wetgeving, hebben over twee jaar een serieus probleem”, waarschuwt Honing. “Als je nu een datawarehouse, bigdata- of andere IT-omgeving hebt waarin daar geen rekening mee wordt gehouden, is het enorm kostbaar om straks alsnog die transitieslag te maken. De consequentie is dat organisaties op korte termijn grote hoeveelheden data zullen moeten weggooien. Er dreigt daarmee een enorme leegloop aan data als bedrijven verzuimen om tijdig de juiste maatregelen te nemen.”

De ambitie van Exact

In een turbulente wereld waarin nieuwe ontwikkelingen elkaar in hoog tempo opvolgen, is de doelgerichte inzet van businesssoftware belangrijker dan ooit. Bedrijven moeten snel kunnen reageren op veranderingen in de markt en kansen grijpen wanneer deze zich voordoen. De businesssoftware van Exact zorgt dat ondernemingen kunnen focussen op hun volgende doel, de volgende zakelijke uitdaging.

Bedrijven hebben baat bij businesssoftware die een overzicht geeft van de actuele stand van zaken en op basis daarvan inzicht biedt in de kansen die er liggen. Denk bijvoorbeeld aan het bedienen van nieuwe, internationale markten of het naar het buitenland verplaatsen van een productiesite. Momenteel is de software-industrie sterk aan het veranderen door de vier vervlochten megatrends social, mobile, analytics en cloud (SMAC) en dat heeft uiteraard ook invloed op leveranciers van businesssoftware. “Het wordt voor ondernemingen steeds belangrijker om op ieder moment met hun businesssoftware te kunnen werken, het liefst met verschillende devices”, zegt Erik van der Meijden, CEO van Exact en voorzitter van de Raad van Bestuur. “Tijdens Exact Live, het grootste businesssoftware-event van Nederland, dat we in november 2014 in de Utrechtse Jaarbeurs hebben gehouden, hebben we vierduizend bezoekers een aantal innovaties laten zien op dit gebied. Bijvoorbeeld op welke manier organisaties Exact-businesssoftware kunnen gebruiken in combinatie met Google Glass of een Samsung Smartwatch.”

 

Groei, innovatie, focus, eenvoud

De softwareonderneming legt de zakelijke lat hoog. Het bedrijf wil in tien jaar tijd een wereldwijd toonaangevende leverancier zijn van businesssoftware uit de cloud. “We hebben zo’n tweeënhalf jaar geleden een nieuwe strategie gedefinieerd: groei door focus, innovatie en eenvoud”, vertelt Van der Meijden. “Onze strategie is ingegeven door de enorme verschuivingen die in de software-industrie plaatsvinden, vooral door de veranderingen die de al eerder genoemde megatrends aan het veroorzaken zijn. Businesssoftware wordt bijvoorbeeld steeds meer naar eenvoud gedreven door gebruikers die gewend zijn geraakt aan het gebruiksgemak van apps uit de consumentenwereld. En ook de onstuitbare ontwikkelingen in en door de cloud zorgen voor drastische verschuivingen.”

Het is Exact’s ambitie om tot de top drie van mondiale cloud-businesssoftwareleveranciers voor het mkb te gaan behoren. Het bedrijf richt zich daarvoor op de verdere ontwikkeling van innovatieve cloudtoepassingen. Met het cloudaanbod worden al enkele jaren indrukwekkende groeicijfers behaald. Van der Meijden: “We zitten met ons cloudportfolio in het oog van de orkaan.”

‘Exact is een van ’s werelds snelst groeiende cloudbedrijven van businesssoftware voor het mkb’

 

Strategie en visie

De groei van Exact is niet toevallig. Het volwassen softwarebedrijf heeft dit jaar zijn 30e verjaardag gevierd en is de nummer-1-leverancier van ERP-software bij bedrijven tot 250 medewerkers in Nederland. Bovendien is het een van de 40 grootste softwarebedrijven in Europa en bedient het klanten in 110 landen wereldwijd. Door te focussen op cloudoplossingen en de investeringen hierin fors te verhogen is Exact tot een van de snelst groeiende cloudbedrijven in de wereld gaan behoren. In Europa is het zelfs het snelst groeiende cloudbedrijf van businesssoftware voor het mkb. “We merken dat kleinere bedrijven gemakkelijker en sneller gebruikmaken van de cloud dan grote ondernemingen”, stelt Van der Meijden. “Kleinere bedrijven zetten cloudoplossingen nu al heel veel in. Maar het is onze overtuiging dat middelgrote bedrijven de kleinere organisaties zullen volgen en van on-premise software zullen overgaan op het gebruik van hosted applicaties om op den duur ook pure cloudoplossingen te gaan gebruiken. Met Exact Online ondersteunen we nu al 170.000 bedrijven in Nederland, België, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.”

Exact ziet zichzelf als een toonaangevende, mondiaal opererende cloud-based businesssoftwareleverancier met een internationaal klantenbestand. Het bedrijf innoveert volop binnen de bestaande producten en werkt aan een transformatie naar de cloud door nieuwe cloudoplossingen te ontwikkelen waarmee het de volledige doelgroep kan bedienen. “De manier waarop klanten businesssoftware gebruiken, verandert sterk aan de hand van de SMAC-trends”, zegt Van der Meijden. “Daar spelen wij op in met onze langetermijnstrategie.”

 

Durf tonen

“Op veranderingen en innovatie inspelen heeft ons en onze klanten geen windeieren gelegd”, zegt Van der Meijden. Nieuwe technologie zorgt ervoor dat klanten zich doelgericht op hun kerntaken kunnen richten. Alle innovaties van Exact zijn erop gericht om klanten te helpen de kansen van de toekomst te grijpen, ongeacht wat hun individuele doelstellingen zijn.

Erik van der Meijden tot slot: “Snelle groei, nieuwe landen, nieuwe markten. Daadkracht tonen. Dat past bij Exact. Dat past bij onze klanten.”