Fotograaf: Fjodor Buis

‘AI’ is na mobile de volgende sprong

aFrogleap is een innovatief product agency met roots in het mobile kanaal. aFrogleap zet de eindgebruiker centraal in het bedenken en maken van digitale producten. Daarnaast helpt aFrogleap organisaties om kostenefficiënt te innoveren en nieuwe concepten en producten te valideren.

“De meeste apps zoals we ze nu kennen, hebben geen toekomst”, zegt Bart Fussel, co-founder van aFrogleap. “Slechts een paar metaplatformen overleven: populaire apps waar je 95% van je tijd aan spendeert. Denk aan WhatsApp, Facebook, Spotify, ING of NU.nl. Niche-apps daarentegen zullen minder door gebruikers worden gedownload. Bedrijven zullen hun doelgroep moeten gaan bereiken daar waar die doelgroep al aanwezig is: op de metaplatformen. Door de juiste strategie, focus op de customer journey en de juiste implementaties helpen we bedrijven met het ontwikkelen van de beste productervaring. Ik voorzie dat standalone-apps straks alleen nog rendabel zijn voor merken en services waarmee de eindgebruikers toch al een heel hoge engagement hebben of waarde aan hechten, zoals banken en luxe auto’s.”

Product agency

aFrogleap, naast Fussel bestuurd door Ben van der Veer en Naos Wilbrink, is groot geworden als mobile agency. Sinds 2014 is het 32 mensen tellende bedrijf onderdeel van de Oxyma Group. “De nadruk ligt niet langer alleen op mobile: we hebben ons ontwikkeld tot een volwaardig product agency dat innovatieve en gebruiksvriendelijke ervaringen creëert”, zegt Fussel. “We beperken ons daarbij niet tot een of twee technologieën, maar bepalen per uitdaging wat de beste keuze is qua kanaal en mogelijkheden. Of dat nou een bot of een native app is, maakt ons niet uit.”

Daarnaast helpt aFrogleap grote organisaties om kostenefficiënt te innoveren, zodat ze de concurrentie met start-ups beter aankunnen. “We leren hen om via korte iteraties te valideren welke nieuwe services en producten aanslaan bij hun klanten”, aldus Fussel.

 ‘De meeste apps zoals we ze nu kennen, hebben geen toekomst’

Artificial intelligence

Volgens Fussel wordt er nu op het mobile kanaal vooral geconsolideerd met metaplatformen. “Artificial intelligence (AI) wordt de driver van de nieuwe revolutie. Alles gaat de komende jaren slimmer gemaakt worden. Als product agency zien we veel kansen voor AI. Diensten en services gaan nieuwe interfaces krijgen via tekst en voice. Met deze nieuwe ontwikkelingen kun je de user experience naar een nóg hoger niveau tillen. Waar mensen nu bijvoorbeeld nog financiële adviezen geven, kunnen AI-toepassingen hun rol als persoonlijke assistent straks minstens zo goed invullen. We kijken momenteel al met klanten naar wat AI met hun customer journey kan doen. En hoe ze straks met AI long term engagement en waarde aan hun product of dienstverlening blijven toevoegen.”

Kwaliteitsjournalistiek regeert

NRC brengt al zo’n tweehonderd jaar met succes kwaliteitsjournalistiek. “Kwaliteit en inhoud staan centraal. Wij zijn in staat om de wijze waarop we kwaliteitsjournalistiek brengen te vernieuwen. Zo blijft het aantal betalende abonnees groeien, met maximale betrokkenheid.”

Madelon Fortuin, Commercieel Directeur NRC: “NRC brengt meer dan alleen de feiten. We geven er ook duiding aan. En NRC beschikt over de intellectuele lenigheid om zich aan te passen aan het veranderende medialandschap. Het digitale platform biedt kansen die wij volop benutten. Met gebruik van beeld, video en infographics zijn er online meer mogelijkheden, anders dan op papier. Online zijn we ook in staat om onze kwaliteitsjournalistiek met succes te brengen. In 2016 is het aantal nieuwe betalende online abonnees bij NRC met maar liefst 46% gegroeid. We passen ons aan de lezer aan: het best verkochte abonnement is de combinatie van doordeweeks digitaal en in het weekend papier.”

NRC en de adverteerder

Fortuin vervolgt: “Voor de adverteerder is een merk als NRC een kans. De doelgroep is zeer selectief in het segment hoogopgeleide en kapitaalkrachtige lezers. Dus weinig waste. En zeer geëngageerd. Het is ons doel om de lezer zo optimaal mogelijk bij de boodschap te betrekken. Oók bij de commerciële boodschap van de adverteerder. Wij weten het juiste haakje te vinden om een lezer ook effectief een branded-contentartikel te laten lezen. Onderzoek wijst uit dat onze online leesduur blijft toenemen.” NRC gebruikt sinds kort Moat, een softwaretool die gedetailleerd engagement op online branded content meet. Fortuin zegt: “Deze tool stelt ons in staat om de adverteerder op proactieve wijze terugkoppeling te geven over de performance van de campagne. Alles met als doel om te optimaliseren.”

‘In 2016 is het aantal nieuwe betalende online abonnees met 46% gegroeid’

Online groei

NRC is een tijd geleden al gestopt met gratis proefabonnementen. Tegenwoordig leest een abonnee NRC voor minimaal een jaar en kiest dus bewust voor NRC. Ieder artikel wordt in eerste instantie geschreven voor nrc.nl. “Deze strategie werpt nu al haar vruchten af”, zegt Fortuin. “Doordeweeks lezen abonnees graag steeds meer digitaal, terwijl we ook een ruime groei zien in het aantal NRC Weekend-abonnees. Ons doel is niet om papier zwart te maken. Wij willen met onze kwaliteitsjournalistiek zoveel mogelijk lezers bereiken die ook bereid zijn om daarvoor te betalen. Daar heeft de adverteerder ook het meest aan. Wij kiezen voor een abonnee die voor ons kiest. En dat werkt: de uitstroom van abonnees is in twee jaar tijd gehalveerd en met dank aan de stijging van betalende lezers online, blijft het abonneebestand van NRC groeien.”

‘Ons motto is: precision marketing’

Drie mannen doemen op uit de mist: Gert Jan Delcliseur, Michiel van Riemsdijk en Menno Worst. Het symboliseert mooi wat zij doen: mistige klantenbestanden omvormen tot heldere systemen voor gerichte marketingprogramma’s met individuele klanten. “De tijd van met hagel schieten is definitief voorbij!”

Worst is directeur van PostNL-dochter Marvia, Van Riemsdijk bekleedt die functie bij Yourzine en Gert Jan Delcliseur is de oprichter van Searchresult. Met elkaar vormen ze de directie van een kersvers nieuw data-driven marketingbureau dat is gevormd uit de verschillende bedrijven. Drie mannen met een avontuurlijke achtergrond. Zo maakte Worst eerst een reis naar Zuid-Amerika voordat hij – “platzak, gebruind en dakloos” – begon bij PostNL. Hij boekte daar succes met het sorteren van onleesbare post en leidde uiteindelijk dochterbedrijf Marvia, dat software ontwikkelt voor effectieve lokale marketing. Delcliseur werkte op de grote vaart, bij een slager – “Ik vind vlees bereiden nog steeds mooi” – en tot slot startte hij een bedrijf als websitebouwer, voordat hij begon met het succesvolle internetmarketingbureau Searchresult. En Van Riemsdijk zette een online handel op in Hollandse waren voor expats, verbond in Kenia de rozentelers via het internet met branchegenoten in Nederland – “Mijn vader zei: ‘Je mag mee naar Kenia, maar je moet er wel voor werken.’” – en stond aan de wieg van internationaal dialoogmarketingbureau Yourzine.

Eind vorig jaar bracht PostNL hen samen en sindsdien werken zij binnen een nieuw bedrijf dat de marketingcommunicatie helpt personaliseren tot een hechte en waardevolle een-op-eendialoog tussen merk en consument. Met opdrachtgevers als Ziggo, Albert Heijn, de Efteling, PSA en Domino’s Pizza. En niet onverdienstelijk, zo blijkt uit de noteringen in ook deze uitgave van Emerce100.

‘Wij genereren klanten die echt blij met jou zijn’

Persoonlijk

“Toen Albert Heijn zijn winkeltje begon, kende hij al zijn klanten en hun behoeften. Dat wil elk bedrijf, want als je een oprechte persoonlijke band kunt opbouwen met je klant, creëer je waarde en komt hij terug”, legt Van Riemsdijk uit. “Maar hoe doe je dat met honderdduizenden of zelfs miljoenen klanten, vaak nog verborgen achter een e-mailadres, postadres, telefoon of een cookie? Daartoe moet je alle raakmomenten tussen jou, je merk en je klant in kaart brengen.”

“Het is onze kernexpertise om die data integraal inzichtelijk te maken en om te zetten in een goede en persoonlijke marketingstrategie en campagneprogramma. Wij verzamelen en interpreteren de data, bepalen waar de klant behoefte aan heeft en ontwikkelen de juiste een-op-eencontactstrategie”, zegt Delcliseur. “Ons motto is: precision marketing. Je kunt wel al je klanten een Unox-rookworst aanbieden, maar dat werkt alleen bij klanten die er ook behoefte aan hebben.”

Menno Worst: “Als wij met een opdrachtgever aan de slag gaan, zal hij per definitie minder communiceren. We schieten namelijk niet meer met hagel; die tijd is voorbij: wij zijn scherpschutters. Want als je elke klant haarscherp in het vizier hebt, is elk schot raak. Daartoe beperken we ons niet tot enkele kanalen: tezamen zijn we specialist voor alle relevante kanalen. Dat maakt ons bureau uniek in Nederland.”

Get, keep, grow

De drie heren zagen de behoefte aan deze specifieke dienst zienderogen toenemen, zegt Van Riemsdijk: “We gaan naar een datagedreven wereld: organisaties stoppen niet langer geld in eindeloos acquireren van ‘nieuwe’ klanten, maar willen juist vanuit identificatie – over alle contactmomenten en -plaatsen tussen merk en consument heen – klantwaarde creëren, van prospect tot loyale klant. Dat kan door de data juist te benutten. Vanuit die behoefte zijn wij samengekomen, want wij kunnen als geen ander aantoonbare klantwaarde genereren. Get, keep, grow: dit model verbindt onze bedrijven.”

“We behoren nu al tot de top in onze sector”, zegt Delcliseur. “Een bewuste match van bedrijven, als nieuw onderdeel onder PostNL, om onze klanten echt het allerbeste te bieden vanuit een onestopshoppingconcept. We vormen een team van benodigde competenties ‘op maat’ voor onze opdrachtgevers. Er is niemand die dit kunstje zoals wij combineert tot een effectief en compleet geheel.”

Biggest bang

Van Riemsdijk: “Dit jaar zullen we, naast de bestaande merken, onszelf opnieuw presenteren in de markt, met een nieuw merk waarin we de logica van de optelsom herbergen. De naam is gevonden, maar die houden we nog even voor onszelf! Reken maar dat wij, met ruim tweehonderd professionals in Nederland, België, Engeland en Duitsland, niet kunnen wachten!”

“Ons streven? The biggest bang for your buck”, zegt Delcliseur. “We laten conversie en klantwaarde werkelijk groeien en gaan oprechte partnerships aan met onze opdrachtgevers. Daar werken we met z’n allen iedere dag met veel plezier aan. En daardoor kunnen we inmiddels bogen op heel mooie klantervaringen. Een beter bewijs is er niet.”

Enexis investeert in flexibiliteit voor energietransitie

De rol van netwerkbedrijven voor elektriciteit en gas is cruciaal voor het slagen van de energietransitie. Enexis stimuleert daarbij talrijke initiatieven als sterk verbindende schakel tussen samenwerkende partijen. “We bereiden de lokale netten voor op tweewegverkeer en met ICT houden we de betrouwbaarheid hoog”, zegt CEO Peter Vermaat.

De netbeheerder voor 2,7 miljoen huishoudens in de provincies Groningen, Drenthe, Overijssel, Noord-Brabant en Limburg ziet met 4500 medewerkers een grote uitdaging in het voorkomen van overbelasting van zijn elektriciteitsnet. Vermaat: “We hebben tegenwoordig te maken met tweewegenergie. We leveren niet alleen, maar ontvangen ook steeds meer energie op ons net. Het lokale energieaanbod kan nogal fluctueren, zoals bij wind- en zonne-energie, geothermie en biogas. Zo bedenken we oplossingen voor pieken, zodat op lokaal niveau ons net niet uitvalt. Bovendien nemen we technische en ICT-maatregelen om de uitvalduur zo kort mogelijk te maken. Kortom, we flexibiliseren ons netwerk. Daarvoor investeren we fors in vergaande distributieautomatisering.”

 ‘Voor het afstemmen van lokale vraag en aanbod investeren we fors in distributieautomatisering’

Samenwerking energietransitie

Het Energieakkoord betekent 1,5% energiebesparing per jaar. De energietransitie moet leiden tot 14% duurzame energie in 2020. Enexis ziet het als zijn maatschappelijke taak om een substantiële bijdrage aan deze doelen te leveren. Als onafhankelijke partij steekt de netbeheerder veel energie in het creëren van samenwerkingsverbanden. Denk daarbij aan provincies, gemeenten, woningbouwverenigingen, onderzoeksinstituten, marktpartijen en energieleveranciers. Om het aanjagen van duurzaamheidsinitiatieven extra power te geven heeft Enexis recent zelfs een nieuw bedrijf opgericht: Enpuls. De sterk betrokken Vermaat onthulde dit tijdens het FD Energiedebat van 2016. “We zijn gestart met Enpuls met de focus op energievergroening én -besparing. De medewerkers zijn actief aan de slag met innovaties op het gebied van duurzame gebiedsontwikkeling, energiebesparing en duurzame mobiliteit én daaraan gekoppeld de door ons te realiseren netwerkflexibiliteit.”

Een voorbeeld van een succesvol project is Buurkracht. Buurtbegeleiders van Buurkracht (onderdeel van Enpuls) helpen wijken om (gezamenlijk) energie te besparen. Online-inzicht in energieverbruik faciliteert hen daarbij. Buurkracht organiseert buurtbijeenkomsten om mensen met elkaar te verbinden. Enthousiasme wordt met elkaar gedeeld en daaruit kunnen mooie en groene initiatieven ontstaan. Zo snijdt het mes aan twee kanten. Peter Vermaat legt uit: “Het levert milieuvoordeel op en wij hoeven minder extra te investeren in onze netten. Zo kunnen we onze gunstige tarieven op hetzelfde lage niveau handhaven.” Inmiddels heeft Enpuls al meer dan 140 Buurkracht-circuits in zijn regio’s geïnitieerd. De besparing bedraagt al 1.000.000 kWh stroom en 400.000 m³ gas.

Enexis doet er veel aan om storingen te voorkomen. Zo investeert het bedrijf sinds 2016 in Smart Cable Guard. Zowel aan het begin als aan het eind van een kabel wordt een meetsysteem gemonteerd. Medewerkers sporen op deze wijze zwakke plekken op voordat er problemen ontstaan. Vermaat: “Onze distributieautomatisering waarvan Smart Cable Guard deel uitmaakt, versnelt het oplossen van storingen. In 2015 bedroeg de gemiddelde uitvalduur slechts veertien minuten. Daarmee behaalde Enexis de beste score van Europa.”

Slimme-meterdata

Met het plaatsen van de ‘slimme meter’ levert Enexis eveneens een belangrijke tool voor energiebesparing. Een essentiële rol achter de schermen weliswaar, want energiebedrijven zorgen voor de communicatie met hun klanten. Enexis werkt met deze bedrijven samen. “We helpen niet alleen bij de ‘duurzame bewustwording’ van de consument, maar ook bij het creëren van het juiste communicatiemoment”, vertelt Vermaat, die eraan toevoegt dat zijn netwerkbedrijf inmiddels anderhalf miljoen slimme meters heeft geïnstalleerd. Tot en met 2020 krijgt elk Nederlands huishouden een slimme meter aangeboden. Het grote voordeel is dat de software desgewenst zes keer per jaar of zelfs ieder kwartier op afstand de meterstanden uitleest. De data leidt tot meer inzicht voor zowel de verbruiker als de netwerkbeheerder. Het besparen op energie vergemakkelijkt op deze wijze aanzienlijk.

Duurzame mobiliteit

Het aantal elektrische auto’s neemt toe en daarmee ook de vraag naar stroom. Deze ontwikkeling heeft grote gevolgen voor het ‘plaatselijke’ elektriciteitsnet. Enpuls brengt lokale overheden en marktpartijen samen om oplossingen te vinden door minder zware belasting van het net. Vermaat: “Wij maken dan bijvoorbeeld het automatisch uitgesteld opladen mogelijk of we plaatsen thuisaccu’s (pilot Jouw Energiemoment 2.0). Daarnaast ontwikkelen we slimme laadinfrastructuren waarbij het opladen van elektrische auto’s op het meest duurzame moment plaatsvindt: als de zon schijnt en de wind waait.”

Behalve de data via de slimme meter is de data uit de eigen distributieautomatisering van grote waarde. Dit is van belang om vraag en aanbod in een wijk goed op elkaar af te stemmen. “We kunnen dan niet alleen het moment van laden van de auto bepalen, maar bijvoorbeeld ook het eventueel ontladen van de accu. Daarvoor moeten we nauw samenwerken met de lokale energieleveranciers en de consument”, benadrukt Vermaat. “Als netwerkbedrijf kunnen we een substantiële bijdrage leveren. Dan moet wel iedereen zijn steentje bijdragen. Want de energietransitie is van ons allemaal.”

Analyseren, besluiten én direct handelen

Digitaal wordt de nieuwe zakelijke norm. Zeker bij het vinden van funding of nieuwe klanten, de grootste uitdagingen voor ondernemers. Exact faciliteert door het speelveld te verbreden én het slim inzetten van financiële, bedrijfs- en gedragsdata. Zit de accountant binnenkort virtueel aan de ondernemerstafel?

Een extra bevestiging van de innovatieve weg die Exact bewandelt, kwam van PwC. Deze zakelijke dienstverlener publiceerde eerder dit jaar de top 25 van de wereldwijd snelst groeiende cloudbedrijven. Exact kreeg plaats 22, en is de enige Nederlandse organisatie in het overzicht. Het techbedrijf is uitgegroeid tot een wereldspeler met een aanwezigheid in 14 landen, 1700 medewerkers en meer dan 300.000 klanten in het midden- en kleinbedrijf. Erik van der Meijden, CEO Exact, zag klanten de cloudinnovatie razendsnel oppikken. “Cloudsoftware biedt het voordeel dat er geen grote voorinvestering nodig is. Bovendien zorgen de automatische updates voor altijd actuele software.”

Innovatiekracht

De toenemende mate van digitalisering zorgt voor een maatschappelijke verandering waarbij software niet langer de administratieve achterkant is, maar een actief onderdeel van ons dagelijks bestaan. “De wet van Moore uit 1965, die stelt dat het aantal transistors in een geïntegreerde schakeling door de technologische vooruitgang elke twee jaar verdubbelt, is nog altijd actueel. En omdat computerkracht en digitalisering een steeds grotere rol spelen in allerlei gebieden staan we op een kantelpunt. Diensten kunnen nu in één keer totaal anders worden aangeboden, waardoor het voor een tiende van de kosten kan of met een tien keer hogere innovatiekracht. Het continu slimmer inzetten van technologie kondigt een periode van snelle groei en efficiency aan.”

‘Slimmer inzetten van technologie kondigt een periode van snelle groei en efficiency aan’

Chatbot

Technologische ontwikkelingen hebben ook een disruptieve werking op maatschappelijke processen. Sprekende voorbeelden daarvan zijn te vinden in de retail- en reissector, de taxibranche, het hotelwezen en de film- en muziekindustrie. “De nieuwste fase gaat over het koppelen van systemen en daarnaast over de toenemende ontwikkeling en invloed van kunstmatige intelligentie. Waarschijnlijk onderscheiden we in 2025 niet meer of we met een mens of een computer communiceren.”

Deze ontwikkeling is al ingezet, zoals het toepassen van chatbots. Een medewerker meldt zich ziek via z’n mobiel aan de chatbot. Zijn manager ontvangt deze melding op het scherm in zijn auto. Of denk aan een holografische accountant gekoppeld aan een chatbot, waardoor een gesprek mogelijk is. Deze vorm van virtual of augmented reality staat nog in de kinderschoenen en is vooralsnog alleen mogelijk via extra hardware, zoals een VR-bril. “Software zelf verdwijnt naar de achtergrond. Die virtuele accountant die via een koppeling met artificial intelligence bij de ondernemer aan tafel zit, is echt niet ver weg meer. Bij ons zit dit in de testfase.”

Funding

Naast toenemende technische mogelijkheden lopen tegelijkertijd processen over de grenzen van alle traditionele industrieën heen. De ondernemer die z’n business digitaal runt en voorfinanciering nodig heeft voor het digitaal bestellen van goederen kan die lening digitaal en direct afsluiten. Software vertelt de actuele status van de cashflow en het percentage van een kortetermijnkrediet. Het fysiek inschakelen van een accountant of bank is niet nodig. “Exact speelt een belangrijke rol bij het adopteren van nieuwe technologie in onze oplossingen. Daarom zijn we actief betrokken bij diverse initiatieven rond blockchain en fintech.”

Klanten vinden

“Naast het verlagen van de financieringsdrempel werken we aan optimale ondersteuning bij het vinden van klanten. Zie het als een datingapp voor ondernemers om business met elkaar te doen.” Exact verbindt klanten met elkaar door de ene klant bewust te maken van een opportunity bij een andere klant. Slimme software verwijst klanten naar elkaar. “Deze app gaat de zakelijke markt verrijken en veranderen. Ondernemers die nu een accountant zoeken, moeten maar afwachten of het een perfecte match is. Die onzekerheid gaan we minimaliseren. De behoefte aan een bepaalde dienst of een bepaald product valt af te leiden uit gedrag of uit bepaalde transacties. Tijdens Exact Live 2016 hebben we de eerste demo’s hiervan laten zien.”

Ecosysteem

Iedere ondernemer wil in staat zijn om het totale bedrijfsproces te managen. Van der Meijden verwacht dat steeds meer ondernemers de voordelen van de integratie van alle processen ontdekken en daarmee volledige digitalisering omarmen. “Onze Digital Business Strategie omvat een platform waarop ondernemers en belangrijke partners voor die ondernemers optimaal samenwerken in een ‘ecosysteem’. Exact zorgt voor de probleemloze werking van dit platform.”

De ondernemer die met een bepaald vraagstuk zit, bijvoorbeeld over verzekeringen, komt dan op basis van zijn historische data vanzelf bij de juiste verzekeringspartner terecht. Hoe actueler de digitale gegevens van een ondernemer en hoe beter deze openstaan, des te optimaler er gebruik te maken valt van digitale diensten die ondernemingsgroei ondersteunen. “Data, zoals betalingsgedrag, de actuele administratie, hoe vaak betalen en met welke frequentie facturen versturen, maken een ondernemer meer of minder interessant voor bepaalde digitale diensten. Dit ecosysteem biedt daarom iedere deelnemende ondernemer vooruitgang.”

Leiden en ondernemen is mensenwerk

Bedrijven en instellingen vernieuwen zichzelf onophoudelijk. Om kansen te creëren of om zich aan te passen aan gewijzigde omstandigheden. Eén ding is duidelijk: ontwikkelingen gaan steeds sneller en omstandigheden worden steeds complexer. Dat vraagt nogal wat van ons leiderschap.

Nieuw leiderschap

Ook leiderschap zelf is aan vernieuwing onderhevig. Het wordt steeds minder bepaald door hiërarchie en status. Iedereen kan leiderschap, eigenaarschap en verantwoordelijkheid tonen in de steeds plattere en meer zelfsturende netwerkorganisaties. Wat betekent dat voor de rol van leidinggevenden? “Leiderschap is steeds meer van iedereen en niet slechts voorbehouden aan topfuncties. In organisaties wordt steeds meer naar buiten naar de klant gekeken en minder naar boven, naar de baas”, aldus Jules Koster van leiderschapsinstituut de Baak. “De klanten zijn er blij mee en de managers zoeken naar nieuwe manieren om goed leiding te geven. (Want nog steeds is slecht leiderschap de belangrijkste reden om een organisatie te verlaten.) Moderne leiders werken minder met de ‘control & command’-aanpak. Zij bouwen aan vertrouwen in relatie met alle betrokkenen en creëren transparante kaders voor effectieve samenwerking. Door beter gebruik te maken van ieders expertise, ambities en waarden groeit de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor het behalen van verantwoorde resultaten.”

Actuele vraagstukken in de Baak-programma’s

In hun zoektocht naar antwoorden op de snelle marktontwikkelingen streven grote organisaties naar de wendbaarheid en lenigheid die eigen is aan start-ups. Kleinere bedrijven en instellingen daarentegen zijn op zoek naar robuustheid in kwaliteit zonder bureaucratische regels. Koster: “Meer wendbaarheid en meer kwaliteit worden uiteindelijk door mensen gemaakt, en dat valt te leren. Neem de verandering dat meer generaties dan ooit deelnemen aan het arbeidsproces: we vergroenen, vergrijzen en verkleuren. We kunnen juist deze diversiteit benutten om strategische ambities te realiseren. Een écht goede inzet en samenwerking van al het aanwezige talent leidt niet alleen tot meer voldoening en geluk, maar ook tot innovatieve, beter presterende organisaties.”

Leren is dé manier om innovatie te bevorderen en werkbare en verantwoorde oplossingen te vinden voor actuele leiderschapsvraagstukken. Koster ziet daarin een rol voor de Baak weggelegd: “We stimuleren de discussie over vernieuwend leiden en werken met onze trainingen en maatwerkprogramma’s aan leiderschapsontwikkeling. We zijn steeds op zoek naar innovatieve leeromgevingen waarin deelnemers met hoofd (klopt ’t?), hart (deugt ’t?) en handen (werk ’t?) aan daadwerkelijke uitdagingen werken. Leiderschapsontwikkeling en concrete resultaten gaan hand in hand, en werken en leren zijn direct verbonden.”

De Baak heeft een brede basis van nationale en internationale klanten. Voor deze klanten is de Baak partner in leren en leiderschapsontwikkeling. De Baak helpt hen om een leerstrategie te formuleren en uit te voeren die past bij de voortgaande vernieuwing. De Baak richt zich op de ‘Human Side of Enterprise’ en helpt individuele deelnemers, teams en organisaties met leren vooruit in hun ontwikkeling.

‘Het nieuwe leiden is omgevingen creëren waarin gewone mensen buitengewone dingen gaan doen’

OLED is de nieuwe tv-standaard

LG Electronics is een vooraanstaande producent van onder andere televisies, witgoed, monitoren en smartphones. Het innovatieve bedrijf is er als enige in geslaagd om OLED-tv-panelen te produceren. “Een kwestie van visie en volharding.”

LG Electronics is een van de meest innovatieve bedrijven ter wereld. Een eigenschap die het bedrijf in 2017 prominenter uit zal gaan dragen. “We gaan voor ware innovatie”, vertelt commercieel directeur Bas Dekker van LG Nederland. “Dus geen cosmetische aanpassingen, maar echt grote stappen voorwaarts maken om nieuwe standaarden te zetten – van de LG Styler tot de Ultra Wide Monitor. Onze strategie werkt. Onlangs heeft Apple aangekondigd om geen eigen monitors meer te maken, maar verder te gaan met 4K- en 5K-beeldschermen van LG.”

 

OLED-tv

LG is de onbetwiste marktleider in OLED-tv. “OLED is een ware revolutie”, vertelt Dekker. “Met deze lichtbron kan, in tegenstelling tot bij regulier led, iedere afzonderlijke pixel oplichten of perfect op zwart blijven staan. En dan hebben we het over zo’n 33 miljoen zelfoplichtende pixels. We zijn al een langere periode bezig geweest om OLED te perfectioneren en brengen OLED-tv’s sinds 2013 op de consumentenmarkt. We hebben toen al onze kaarten op deze techniek gezet, omdat we erin geloofden dat we hiermee de ultieme kijkervaring zouden creëren.”

Deze visie, durf en volharding hebben LG geen windeieren gelegd. Het bedrijf heeft als enige de OLED-techniek voor televisieschermen geoptimaliseerd gekregen. Reden waarom enkele tv-fabrikanten in september op de IFA, de grootste Europese elektronicabeurs in Berlijn, aankondigden om OLED-tv’s op de markt te brengen met door LG geleverde OLED-panelen. Dekker: “Het is toch de ultieme waardering als concurrenten je schermen afnemen omdat ze beseffen dat OLED the next step is.”

 

Awards

LG heeft al vele awards in de wacht gesleept voor haar OLED-tv’s, zoals de ‘Tech Award 2016 voor beste tv’. Volgens Dekker wordt de OLED-tv door experts, retailers en resellers als nieuwe standaard beschouwd. “Ook recensenten reageren enthousiast. Net als de consument. De laatste kwartalen is de verkoop van OLED-tv’s in Nederland flink gestegen. En daar zijn we trots op. Nederlanders omarmen nieuwe ontwikkelingen namelijk alleen als ze echt toegevoegde waarde hebben. Met OLED-tv zijn we erin geslaagd om het natuurgetrouwe beeld te creëren dat regisseurs voor ogen staat. Een revolutie die eigenlijk iedereen moet ervaren.”

‘Wij zijn goed gepositioneerd om onze ambities te realiseren’

Allianz is wereldwijd toonaangevend op het gebied van schade- en levensverzekeringen. In 2015 heeft de verzekeraar in Nederland de ambitie uitgesproken om zijn positie in de zakelijke markt – van zzp’er tot dga – te versterken. Sjoerd Laarberg, CEO van Allianz in Nederland, vertelt over de vorderingen.

Vorig jaar voerde Allianz een groot onderzoek uit naar de manier waarop zzp’ers en mkb’ers zich online oriënteren op verzekeringen. Uit het onderzoek bleek onder meer dat ondernemers van verzekeraars verwachten dat ze hen daarin faciliteren. Tegelijkertijd werd duidelijk dat zelfstandigen zich ervan bewust zijn dat een plotselinge ziekte een financieel risico inhoudt, maar dat slechts een op de drie zelfstandigen een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) heeft afgesloten. “Dit versterkte eens te meer onze keuze om de zzp- en mkb-markt tot speerpunt te maken”, vertelt Sjoerd Laarberg. “De lage verzekerbereidheid komt voor een deel doordat zelfstandigen denken dat een AOV afsluiten duur en tijdrovend is”, weet hij. “Dergelijke drempels kunnen leiden tot uitstel van belangrijke beslissingen en nare gevolgen hebben voor je financiële zekerheid. Het is zowel commercieel als maatschappelijk relevant om die verzekerbereidheid te vergroten.”

“Allianz wil de ondernemer in staat stellen om zijn of haar keuzes te maken”, vervolgt Laarberg. “Wij hebben er daarom vorig jaar al voor gekozen om drempels zo veel mogelijk te verlagen door gemak en eenvoud te bieden in onze oplossingen. Ondernemers kunnen zich nu uitgebreid oriënteren via onze website, of het nu gaat om een AOV of pensioen, maar onze adviseurs blijven een uiterst belangrijke rol spelen bij de keuze van het uiteindelijke verzekeringspakket.”

 

‘Klantgerichtheid is wat ons betreft de onderscheidende factor voor toekomstige groei’

 

Koersvast

Laarberg: “In 2016 hebben wij onze uitgesproken ambities in de zakelijke markt verder ingevuld. Dat hebben we gedaan door onze focus op klantgerichtheid op veel vlakken nader vorm te geven. Dat is wat ons betreft de onderscheidende factor voor toekomstige groei. Zo hebben we uitvoerig overlegd met onze doelgroepen, maar ook met belangengroepen en brancheverenigingen, en op basis daarvan nieuwe proposities in de markt gezet. De behoefte aan oplossingen op brancheniveau herkennen we sterk. Hier zullen we komend jaar op doorpakken.”

Hij vervolgt: “Ook hebben we ons mkb-portal verder verbeterd, waardoor het nog gemakkelijker is geworden om digitaal zaken met ons te doen. Wat ons hierin onderscheidt, is dat we alle oplossingen aanbieden, van ‘eenvoudig’ tot complex maatwerk. Daarmee komen we adviseurs en klanten echt tegemoet in hun behoefte. Bij AOV hebben we het online oriëntatie- en aankoopproces steeds om de twee weken verbeterd op basis van de feedback van onze verzekerden, en daar gaan we komend jaar mee door. Last but not least hebben we de zakelijke schadeportefeuille van Aegon verworven en zo meer dan zestigduizend nieuwe zakelijke relaties aan ons kunnen binden.”

 

Pensioenen

Ook de directeur-grootaandeelhouder (dga) vormt voor Allianz een belangrijke doelgroep, waar volgens Laarberg met een gerichte aanpak het verschil te maken is. “Deze groep kampt met een groot probleem. Doordat het pensioenkapitaal tevens als bedrijfskapitaal dient, kan de dga bij tegenvallende bedrijfsresultaten te maken krijgen met onderdekking. Een ander, zeer belangrijk punt is dat het pensioen in eigen beheer voor de dga per 1 januari aanstaande niet meer is toegestaan. Wij hebben voor deze doelgroep een passende oplossing.”

Hij vervolgt: “Daarnaast hebben we veel tijd en moeite gestoken in het verbeteren van de pensioencommunicatie richting werkgevers, maar zeker ook naar werknemers. Pensioenen worden al snel ingewikkeld gevonden, maar ook hier hebben onze intermediairs in gesprek met hun klanten gericht verbeteringen kunnen aanbrengen. Tot slot willen we komend jaar onze propositie voor het grotere mkb grondig herzien. Wij wenden onze wereldwijde expertise in beleggen aan om voorop te lopen in propositieontwikkeling voor het mkb. Dit is gericht op een optimaal pensioenresultaat voor de deelnemer. Dat sluit ook aan bij de trend van individualisering in pensioen. Zo krijgen we in het zakelijke marktsegment steeds meer voet aan de grond. Onze vernieuwende proposities slaan duidelijk aan, en dat heeft een aantrekkende werking op klanten en adviseurs.”

 

Doorpakken

“Onze successen in AOV en pensioenen smaken naar meer”, aldus Laarberg. “We zullen de ingezette koers komend jaar dan ook vasthouden. Daarbij ligt de focus op het verder doorgronden van de behoeften van de klant, zodat we hem of haar in staat kunnen stellen om te focussen op ondernemerschap. Dat noemen wij hier in huis empowerment. Daarom zullen we zeker onze bestaande en potentiële klanten bij onze ontwikkelprocessen blijven betrekken, en doorpakken op hun feedback in tevredenheidsonderzoeken. De goede banden die we hebben opgebouwd met diverse branches zullen we verder versterken. Dat doen we onder andere door in 2017 te komen met een specifieke AOV-oplossing voor zwaardere beroepen in de bouw/installatie, waar de verzekeringsgraad traditioneel zeer laag is.”

Laarberg besluit: “Al met al kijken we vol vertrouwen uit naar het komende jaar. 2016 heeft laten zien dat wij hier lokaal het groeipad hebben gevonden en daar willen we in 2017 en latere jaren op doorpakken. Enerzijds bieden onze huidige klant- en doelgroepgerichte oplossingen ons hiervoor handvatten. Anderzijds kijken we zeker ook naar interessante mogelijkheden om via gerichte acquisities door te groeien in Nederland en de Benelux. Dankzij onze zeer solide financiële basis is Allianz gelukkig uitermate goed gepositioneerd om de ambities gestalte te geven.”

Excellence of exit

Xebia is ervan overtuigd: de heersende norm wordt excellentie. Tijdens de digitale transformatie waar bedrijven voor staan kan alleen uitmuntendheid nog het verschil maken. Xebia is er goed in. Erg goed. Hoe dat komt? Het bedrijf durft voor specialismen te kiezen.

In 2001 is Xebia gestart en ondertussen stevig gegroeid, met zo’n 670 specialisten in de internationale en wereldwijde Xebia Group die allen een en dezelfde missie hebben. Ze zijn allemaal de allerbeste in datgene wat ze doen. Daan Teunissen, founder van Xebia, en Max Mouwen, digitale versneller, helpen top-250-organisaties in Nederland – sectorbreed –om de digitalisering van klantendiensten en organisaties op een excellente manier te realiseren. Nieuwe commerciële routes met technologie als motor van verandering; data science, full stack development en cloudtransformatie. Dan denk je ook aan agile, continuous delivery en lean and DevOps. Teunissen: “Elke cel van onze organisatie is een gespecialiseerde cel. Alleen zo kunnen we waarmaken waarvoor we staan. En geloof me: klanten hebben die snelheid en excellentie nu hard nodig.”

Autoriteit

Mouwen vertelt: “Onze bedrijven in de Xebia Group vormen een netwerk van specialisten die met elkaar in verbinding staan. Ze buigen zich over de commerciële ontwikkeling, IT-ontwikkeling en het antwoord op de vraag ‘hoe organiseer je dit?’ om de eindklant dat excellente resultaat te geven. Wij bieden onze klanten graag onze diepgaande kennis en ervaring om een digitale versnelling tot stand te brengen.”

Teunissen: “Wij zijn eigenlijk een verzameling boutiquebedrijven die de heart beat van het bedrijf bepalen. Ons value system is hierbij de basis: ‘people first’, ‘sharing knowledge’, ‘quality without compromise’ en ‘customer intimacy’. De specialisten maken voor organisaties een nieuwe route. Versta me goed: het gaat ons om een duurzame route. Wij willen impact maken. Bij de ING hebben we dit gedaan. En ook voor Wehkamp hebben we onlangs een nieuwe online presence ontwikkeld. Het gaat er ons om waarde te creëren voor klanten. Wij bouwen de toekomst voor organisaties.”

“In de markt draait het steeds meer om excellence of exit”, aldus Mouwen. “Het verschil tussen top en middelmaat lijkt elke dag groter te worden.” Teunissen glimlacht: “En wij zijn dan graag de McKinsey van IT.”

Mouwen: “Bedrijven die écht willen bewegen zijn van harte welkom bij ons. En ja, bewegen is veranderen en soms pijn lijden. Het is de uitdaging in de digitalisering van dit moment om die continue verandering te accepteren. Daarbij draait het om het tempo verhogen, keuzes durven maken en commitment in alle geledingen van de organisatie; alleen dan wordt de digitale transformatie een succes!”

‘Bedrijven die écht willen bewegen helpen we graag!’

Kansspelen moeten leuk zijn én blijven

Toonaangevende kansspelen op verantwoorde wijze aanbieden. Dat is wat fusieorganisatie Nederlandse Loterij voor ogen staat. Offline, maar straks ook online, zodra het wetsvoorstel Kansspelen op Afstand (KOA) van kracht wordt. “Wij doen niet aan windowdressing.”

Nederlandse Loterij is in april 2016 ontstaan uit een fusie van de Nederlandse Staatsloterij en De Lotto. “Dankzij de fusie hebben we een breed kansspelaanbod van zeven spellen, waardoor we sterker staan als straks de KOA-wet ingaat”, zegt directeur corporate affairs Arjan van ’t Veer. “We richten ons op spelers die in een veilige omgeving een gokje willen wagen zonder dat dit een negatieve impact heeft op henzelf of hun omgeving. Wie een grote prijs wint, blijft bij ons anoniem. Wie geen prijs wint, steunt met zijn inleg de goede doelen en sport in Nederland.”

Gedragscode verkooppunten

Nederlandse Loterij werkt samen met ruim vijfduizend verkooppunten om offline producten te verkopen. Voor deze partners heeft de kansspelorganisatie een jaar geleden een gedragscode ingesteld. “We willen dat de verkopers achter de balie onze producten op een verantwoorde manier aanbieden”, zegt responsible gaming manager Willemijn Jansen. “Zo informeren we winkeliers over de speellimieten voor diverse producten, zodat ze overmatig inzetten voorkomen. Ook stimuleren we hen om consumenten te wijzen op onze site speelbewust.nl. Sowieso geldt natuurlijk dat winkeliers volgens de wet geen kansspelen aan minderjarigen mogen verkopen. Uit evaluaties blijkt dat de gedragscode werkt. We handhaven er ook op; bij overtredingen volgen sancties.”

Certificaten

Binnen afzienbare tijd zal het ook in Nederland toegestaan zijn om kansspelen online aan te bieden. Van ’t Veer hoopt dat de overheid zorgvuldig is met het toelaten van nieuwe kansspelaanbieders. “In het belang van de spelers”, zegt hij. “Zelf zullen we ook online onze verantwoordelijkheid nemen, al laat je daardoor als organisatie wellicht wat omzet liggen. Zo monitoren we spelgedrag in onze systemen. Ook kun je je limieten instellen en een zelftest doen.”

Bij het opengaan van de online markt wordt ook het register actief waarin probleemspelers opgenomen zijn – het zogenoemde CRUKS (centraal register uitsluiting kansspelen). “Als iemand bij ons een online account aanmaakt, kan hij straks pas meespelen bij groen licht vanuit het CRUKS”, vertelt Jansen. “Onze verantwoord-spelenmaatregelen zijn extern getoetst, zowel door World Lottery Association (WLA) als door European Lotteries (EL). De Staatsloterij en De Lotto beschikten al over zowel een WLA- als een EL-certificering op het gebied van responsible gaming. Nederlandse Loterij hoopt deze certificeringen als één organisatie binnenkort ook te halen.”

‘Nederlandse Loterij steunt goede doelen en de sport’

Cross Cloud Architecture sleutel tot digitale transformatie

De digitale transformatie is in volle gang: organisaties moeten veel sneller innoveren om de steeds veeleisender eindklanten tevreden te stellen en overeind te blijven in een sterk concurrerende markt. Een IT-infrastructuur die nauw is verweven met de public cloud opent hiertoe de deuren. VMware reikt met zijn splinternieuwe Cross Cloud Architecture en samenwerkingsverbanden met IBM en AWS de sleutels aan. Senior Regional Director Benelux Leon de Werker licht toe.

“In 2021 zijn er, exclusief IoT, naar verwachting 18 miljard devices aan het internet geknoopt. De economische macht verschuift van b2b naar b2c, dus naar de eindklant, en zodoende ontstaat eigenlijk een nieuwe economische orde.” Leon de Werker schetst met grote streken het perspectief. Om tegemoet te komen aan de immer groeiende macht van de eindklant moeten bedrijven, maar ook overheidsinstellingen, steeds sneller innoveren en in toenemend tempo nieuwe producten en diensten op de markt brengen. Een goede en snelle IT-infrastructuur, die applicatieontwikkeling in het door de business gewenste tempo en de gewenste kwaliteit mogelijk maakt, is absolute noodzaak. Precies daar wringt echter de schoen. De IT-afdeling, gebonden aan allerlei regels en procedures voor bijvoorbeeld informatiemanagement, beveiliging en stringente wetgeving, kan het tempo van de business niet altijd bijhouden. Die gaat vervolgens zelf maar met app-ontwikkeling in de publieke cloud hobbyen, waardoor een ‘shadow IT’ wordt geschapen. Om bij problemen daarmee weer bij de CIO aan te kloppen.

 

‘Innoveren als een start-up en leveren als een volwassen organisatie’

 

Rock solid enterprise

Door zijn portfolio en diensten stelt VMware bedrijven in staat om op eenvoudige wijze applicaties te ontwikkelen die geoptimaliseerd zijn voor de publieke cloud (cloud native). Deze presteren veel beter dan traditionele applicaties die voor cloudgebruik moeten worden omgebouwd. Dankzij standaardisatie ontzorgt VMware organisaties met betrekking tot de kwaliteit en beheerlast van de IT-infrastructuur. Bij elkaar verbetert hierdoor de innovatiekracht van bedrijven, zodat ze zich kunnen focussen op de digitale transformatie. De Werker: “Bottomline is dat wij het organisaties mogelijk maken te innoveren als een start-up en tegelijkertijd te leveren als een volwassen organisatie, als een ‘rock solid enterprise’. Wij bieden de business alle vrijheid en faciliteren hen volledig aangaande app-ontwikkeling. Terwijl de CIO toch de controle over de IT behoudt. Vrijheid en controle gaan nu hand in hand in plaats van elkaar te belemmeren.”

Cross Cloud Architecture

Inspelend op de groeiende belangstelling voor de public cloud is VMware in de tweede helft van 2016 al samenwerkingsverbanden aangegaan met giganten als IBM en Amazon Web Services (AWS). Onder meer via hen komt de splinternieuwe VMware Cross Cloud Architecture beschikbaar in de public cloud. Daarmee slaat het bedrijf meerdere vliegen in één klap. De Werker: “Wij bieden een gestandaardiseerde softwarelaag aan op een public-cloudplatform. Groot voordeel is dat de klant hiermee zelf kan bepalen in welke clouds hij zijn workloads wil plaatsen. Die workloads, maar ook gevirtualiseerde infrastructuren, kunnen daarnaast simpel van de ene naar de andere cloud worden verplaatst.” Ook op regionale schaal slaat VMware toe: in de Benelux beschikt men inmiddels over 450 serviceproviders, zoals KPN, Simac en Reasonnet, die de VMware-technologie omarmen en daarmee de toegang tot de cloud kunnen realiseren.

 

Digitale werkplek

Ook aan de voorkant van het IT-spectrum, de ‘digitale werkplek’, roert VMware zich. Senior Manager System Engineers Benelux Boudewijn Aelbers: “Met de komst van Windows 10 zien we dat er nu nog meer op portable devices als tablets en smartphones wordt gewerkt. De eindgebruiker verwacht een naadloze facilitering en alle functionaliteiten. Het beheer van al die gebruikers, data en devices is een echte uitdaging. Met onze softwaresuite zorgen we ervoor dat een gebruiker altijd veilig toegang heeft tot zijn data, ongeacht locatie of device. Wij bieden de tools om het gehele umfeld, inclusief desktops, laptops en virtuele werkplekken, te kunnen beheren. Hiermee maken we een digital workspace mogelijk, een ander belangrijk onderdeel van de digitale transformatie.”

 

Van desktop tot datacenter en cloud

Het Amerikaanse VMware is opgericht in 1998 en inmiddels goed voor een omzet van meer dan 7 miljard dollar. Het is een pionier en al vele jaren de leider in de virtualisatie van servers, netwerken en storage, van de desktop tot het datacenter en de cloud. VMware heeft wereldwijd 500.000 klanten, die het bedrijf met 75.000 partners bedient. In de Benelux beschikt VMware over 130 werknemers en 1800 gecertificeerde partners en daar is De Werker heel tevreden over: “Ons commitment naar partners is 100%; we doen alles samen: sales, delivery en uitvoering. Via en met hen helpen wij klanten met zowel de digitale werkplek als de digitale infrastructuur.”

Duurzame energie als businesscase

Eneco werkt aan een energiesysteem waar ook de komende generaties van kunnen profiteren. Eneco Zakelijk sluit hiervoor partnerships met zakelijke klanten. Bram Poeth, directeur Eneco Zakelijk, legt uit waarom dit zo belangrijk is. “Zo maken we duurzaamheid rendabel voor onze zakelijke klanten.”

Bram Poeth heeft een missie: Eneco transformeren tot volledig digitaal energiebedrijf waar de klant zelf aan de knoppen zit. Niet alleen om het voortbestaan van het bedrijf te garanderen, maar vooral om een duurzaam energiesysteem neer te zetten waar de komende generaties van kunnen profiteren. Zakelijke klanten spelen daar een cruciale rol in, zo meent Poeth. “De sleutel naar duurzaamheid ligt in handen van het bedrijfsleven; daar kan het verschil worden gemaakt. De energiemarkt ontwikkelt zich van centraal geleide energielevering naar een decentrale energievoorziening. Hiervoor sluiten we met onze klanten partnerships waarin we duurzaamheid centraal stellen. Overal waar we windmolens of zonnepanelen neerzetten, weten we dat de energie ook daadwerkelijk wordt afgenomen.”

Zo is er een windpark gebouwd waar de energie voor de datacentra van Google wordt opgewekt. En rijden in 2018 alle treinen van de NS op groene stroom van nieuwe windparken. Het energiebedrijf heeft met een aanzienlijk deel van de in Nederland actieve corporates – zoals AkzoNobel, KPN, Fujifilm en PostNL – een samenwerking en bouwt op die manier aan een duurzame energievoorziening.

 

‘Grote dingen doen we excellent en kleinere dingen schaalbaar’

Grote impact

Een ander speerpunt op de zakelijke markt is besparen. Gebouwen worden met behulp van innovaties en technologie steeds slimmer en efficiënter gemaakt. Zo garandeert Eneco voor vastgoedeigenaren met een Energy Service Company (ESCO) een bepaald comfortniveau met vaste energiekosten. Voor het mkb introduceerde Eneco een slimme Gebouwmanager. Poeth: “Bedrijven willen inzicht in hun energierekening. Om energie te besparen, maar vooral ook om geld te besparen. Duurzaamheid is uiteindelijk een businesscase. We kijken samen hoe duurzaamheid kan bijdragen aan de zakelijke doelstelling. Dat zit in besparen, maar ook in een duurzame reputatie. Gebouwen hebben immers een grote impact op de carbon footprint.”

Met klanten met specifieke behoeften gaat Eneco aan tafel om een oplossing op maat te vinden. Zo start in een aantal vakantiewoningen van Qurios (aanbieder van vakantieparken aan zee) een pilot met Toon®. Deze slimme thermostaat geeft Qurios inzicht in het energieverbruik van de woningen. Het nabijgelegen windpark van Eneco wekt de stroom voor de verschillende parken op.

 

Excellent en schaalbaar

Een belangrijk uitgangspunt voor Eneco is: langetermijndenken, kortetermijnpresteren. Dit is ook toegepast op de eigen transformatie naar een nieuwe wereld. Het bedrijf werkt agile om wendbaar te zijn en snel op nieuwe innovaties en klantvragen te kunnen inspelen. “Zoals veel bedrijven staan ook wij met één voet in de oude wereld en met één voet in de nieuwe wereld. Daardoor moesten we belangrijke keuzes maken. Behalve in duurzaamheid investeren we volop in innovatie en in technologie die essentieel is voor de overgang naar een meer duurzame energievoorziening. De oprichting van Eneco Innovations & Ventures bewijst dit. We investeren in platformen rondom digital, zoals de SlimLaden-app van start-up Jedlix. Elektrisch vervoer is een belangrijke groeimarkt. Door elektrische auto’s op gunstige momenten op te laden met voordelige groene stroom kunnen klanten geld verdienen met het laden van hun auto.”

Eneco heeft ook in het portfolio duidelijke keuzes gemaakt en kijkt naar schaalbare, gestandaardiseerde oplossingen. “We hebben gekozen voor het bijenkorfmodel: grote dingen doen we excellent en kleinere dingen schaalbaar. In de nieuwe energiewereld moet je niet meer alles willen en kunnen.”

 

Bevestiging

Uit onderzoek van de Erasmus Universiteit blijkt dat de strategie van Eneco resoneert bij zakelijke klanten. Van de 850 ondervraagde inkoopmanagers geeft 50% aan Eneco aan te bevelen. Daarmee laat Eneco de grote concurrenten ver achter zich. Ook in het duurzaamheidsonderzoek van de Consumentenbond, Greenpeace, Natuur & Milieu en WISE

is Eneco de meest duurzame van de grote 5 energieleveranciers. Hoe blij Poeth er ook mee is, hij laat zijn oren er niet te veel naar hangen. “Het bevestigt dat we op de goede weg zitten. Maar het is niet richtinggevend. Ik kijk liever naar de grote stappen die we zetten in onze dienstverlening. Daarom werken we ook met vaste contactpersonen en speciale branche- en regioteams. Want dicht bij de klanten zit het echte verhaal.”