Ook op nrc.nl sterke impact bij AB1
Lezers geven NRC een hoge beoordeling als het gaat om deskundigheid, betrouwbaarheid en kwaliteit. In alles wat we doen, streven we kwaliteit na. Niet alleen in onze journalistiek, maar ook bij alle advertentiemogelijkheden is dit het belangrijkste uitgangspunt. Om dit te waarborgen meten we goed door wat de kwaliteit en de impact van onze online en native advertenties is. Laat mij een paar voorbeelden geven:
Online adverteren
In oktober 2015 lanceerde NRC de vernieuwde nrc.nl met een zogenaamde paywall. Dit zorgt ervoor dat we online steeds meer betalende lezers hebben. NRC heeft ook voor adverteerders kwaliteit toegevoegd door online advertenties alleen in rekening te brengen als ze daadwerkelijk in beeld zijn geweest bij de lezer. Bij NRC betaal je als adverteerder dus alleen voor écht bereik.
Native advertisement
Voor wat betreft native advertisement hebben we de lessen die we hebben geleerd op nrcq.nl doorgevoerd op nrc.nl. We weten nu hoe we met respect voor de lezer en met respect voor de onafhankelijkheid van de redactie het verhaal van een adverteerder op een bewezen effectieve wijze kunnen vertellen aan de NRC-lezer. In onze rapportages zien we dat branded content vaak bijna net zo goed wordt gelezen als redactionele stukken.
Resultaten
NRC heeft in maart 2016 in samenwerking met DMA Institute onderzoek gedaan naar het bereik en de engagement van de nieuwe site nrc.nl. Deze resultaten zijn erg bemoedigend. De gemiddelde time in view van een advertentie is 29 seconden. Dat is ongekend hoog, bijna even lang als een TV-commercial! De gemiddelde time on page is 3 minuten en door de optimalisatie van nrc.nl is de CTR met gemiddeld 41% gestegen.
Adverteren op nrc.nl is dus niet alleen zeer impactvol maar ook bereik je de hoogopgeleide en kapitaalkrachtige doelgroep op een indringende en daardoor effectieve wijze.
Impact bij AB1
De NRC-lezer is hoogopgeleid en kapitaalkrachtig, NRC heeft met 174 de hoogste selectiviteitindex in de doelgroep AB1. Voor nrc.nl is deze zelfs 182 (DMA Institute). Door de unieke combinatie van het hoogste selectieve bereik in de AB1 doelgroep en hoog engagement in diezelfde doelgroep is er weinig waste en biedt NRC – ook online – impact bij AB1.
Bron: NOM Print en Doelgroep Monitor 2015-I / 2015-II, DMA Institute maart 2016
Over Madelon Hoekstra-Fortuin; Commercieel Directeur Adsales bij NRC Media sinds juli 2015. Meer informatie over adverteren bij NRC nrcmedia.nl.